Americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku (NASA) již několik let pracuje na programu Artemis, který má za cíl do roku 2024 vrátit člověka na Měsíc. Při této misi má být využito také lunární vozidlo tak, aby astronauté mohli provádět svou výzkumnou činnost v širším okolí místa přistání. NASA proto hledá ideální technické řešení a právě to chce dodat americká automobilka GM.
Ta aktuálně oznámila, že se za účelem projektu měsíčního roveru spojila se společností Lockheed Martin, která už s NASA intenzivně spolupracuje. GM v tomto směru mimochodem také není žádným nováčkem. Automobilka se koncem šedesátých let podílela na přípravě naváděcího a navigačního systému pro program Apollo a zároveň měla na svědomí elektrický Apollo Lunar Roving Vehicle (LRV) použitý při misích Apollo 15 až 17 v letech sedmdesátých. Tehdy šlo o spolupráci s Boeingem.
Nový vůz určený pro pohyb na Měsíci bude opět využívat elektrický pohon a zároveň by měl poskytnout dramaticky větší dojezd. Původní LRV dokázal ujet necelých 100 kilometrů a astronauté se na něm pohybovali v okruhu zhruba osmi kilometrů od místa přistání. Požadována je také vyšší rychlost. Vůz by měl odvézt dva astronauty, případně i více.
Na technické detaily je samozřejmě příliš brzy, koncern General Motors prozatím oznámil použití nejmodernějších lehkých materiálů. Jistá je také skutečnost, že půjde o koncepci vyžadující pohyb ve skafandrech. Jde o významný rozdíl ve srovnání s Toyotou. Ta totiž vyvíjí měsíční vůz s uzavřenou přetlakovou kabinou.
NASA prozatím kontrakt s GM a Lockheed Martin nepodepsala, společnosti ale nechávají takovou možnost otevřenou. NASA zároveň hledá také další měsíční vozidla, která by se dokázala dobíjet a která by se pohybovala po povrchu autonomně.
Mise Artemis má několik fází. Samotné přistání na Měsíci je naplánováno pro Artemis III. Pokud tedy lunární vůz GM a Lockheed Martin opravdu pro NASA vyvinou, podívá se do kosmu přibližně za tři roky.