Tradiční velikonoční policejní akci máme za sebou, stejně jako středeční hromadné měření rychlosti pořádané v rámci celoevropské akce Speed Marathon. Čeští policisté letos své počínání vylepšili, když před časem vyzvali uvědomělou veřejnost k tomu, aby jim pomohla vybrat místa, kde by se mělo měřit. „Cílem této akce však bylo především preventivně působit na řidiče motorových vozidel a tím předcházet rizikovým situacím, které vedou k dopravním nehodám mnohdy s fatálními následky“, píše policie na svých stránkách.
Překročení maximálně povolené rychlosti ovšem dlouhodobě není nejčastější příčinou dopravních nehod, ani ve zúženích na D1, ani kdekoliv jinde. A už vůbec ne těch fatálních. Nehody daleko častěji způsobují situace, kdy si řidič za volantem hraje s mobilem nebo dělá cokoliv jiného a dostatečně se nevěnuje řízení.
Doporučujeme: Statistika — V zimních měsících je riziko nehod na českých silnicích nižší než v létě
„Rychlost“ se ve statistikách objevuje na první příčce coby hlavní příčina tragických dopravních nehod. Jenže nejde o překročení rychlosti jako takové, nýbrž o „nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky“. Přesto právě tato skutečnost často slouží jako omluvenka všem radarům a akcím typu Speed Marathon. I kdyby to mělo zachránit jeden život... Jenže on ten neustálý důraz na maximální povolenou rychlost může mít klidně i zcela opačný efekt. Nejen, že bezpečnosti neprospívá, on jí téměř jistě škodí.
Bourají řidiči, kteří maximální rychlost dodržují
Podle zákona by měl řidič přizpůsobit rychlost svým schopnostem, vozidlu, nákladu, nebo předpokládanému stavebnímu a technickému stavu komunikace a samozřejmě povětrnostním podmínkám. Jestliže právě z tohoto pramení nejčastější příčiny tragických nehod, je přece naprosto logické, že provětrávání radarů (mnohdy za jasného počasí) toho moc nezmění.
Doporučujeme: Oficiálně — Jedenáct kusů BMW i3 míří na zkoušku do služeb české státní i městské policie
Pro představu jeden typický příklad nehody, kvůli které je potřeba „umravnit piráty silnic“ (jak to prohlásil před časem ministr Ťok) a která přesně zapadá do škatulky „řidič nepřizpůsobil jízdu stavu a povaze vozovky“: „Řidič (61 let) vozu Ford Fiesta na Plzeňsku v levotočivé zatáčce nepřizpůsobil rychlost stavu a povaze vozovky, na namrzlém povrchu uvedl vozidlo do smyku, a následně sjel do příkopu“ (více na stránkách policie). Nebo další podobná ukázková nehoda, o které se psalo na idnes.cz: „Čtyřiadvacetiletý řidič neudržel vozidlo a sjel do řeky Jihlavy“. Když se pak podíváte na fotky, uvidíte silnici, na které by novopečený český hokejový mistr mohl pořádat trénink. Zmínění řidiči maximální rychlost určitě nepřekročili, naopak jeli podle představ policie i ministerstva, přesto bourali.
Nebezpečné není jet o 20 km/h více v místě, kde klidně můžete jet 150 km/h, ale kde je omezení na 90 km/h hlídané radarem rozdávajícím pokuty. Nebezpečné je jet o 20 km/h v místě, kde policie považuje za bezpečnou rychlost 80 km/h, ale situace si žádá maximálně 40 km/h, což nikdo nijak zásadně nezdůrazňuje. Hlavně ne v období akcí typu Speed Marathon.
Kdyby se o tom alespoň mluvilo...
Jestliže policie chce vyřešit nejčastější příčiny tragických nehod (nebo nehod obecně), musí se zaměřit na úplně jiné věci, které jasně vyplývají ze statistik. Jenže které jsou zároveň mnohem hůře postižitelné a v konečném důsledku méně lukrativní (typické české nešvary, které nikdo netrestá, jsme si rozebrali už dříve). Znamená to ale, že budeme radši měřit a alespoň nutit řidiče k důslednému dodržování maximální povolné rychlosti. Podle policie asi ano, dobrý nápad to ovšem není, protože tohle policejní počínání má ještě jeden rozměr.
Doporučujeme: Komentář k novele bodového systému — Více peněz, co nejméně správního řízení
Zatímco policie i ministr Ťok v zájmu ochrany lidských životů instalují radary ve velkém a všude hlásají, jak je vyšší než maximálně dovolená rychlost nebezpečná, v praxi odklánějí pozornost široké veřejnosti výhradně na téma maximální povolené rychlosti, které se ale nehod prakticky netýká. Řádně zmasírovaní řidiči proto důsledně sledují svou rychlost a zároveň se přestávají věnovat řízení i tomu, co se děje v okolí. O tom přece ministr nic neříkal.
Moment! Není právě nevěnování se řízení nejčastější příčinou nehod a nepřizpůsobení jízdy stavu vozovky nejčastější příčinou smrtelných nehod?