na Africa Eco Race vždy následuje po volném dni a je relativně krátká, přejezdová. Jenže, hustá mlha nad Dakhlou, odkud se ještě za tmy brzy ráno celá karavana dala do pohybu směrem k marocko-mauritánské hranici, nedovolila vzlétnout helikoptérám. A tak bylo 177 měřených kilometrů z bezpečnostních důvodů zrušeno. Tomáš Tomeček se aspoň mohl v poklidu přesunout do dalšího bivaku a nachystat na maratónskou dvojetapu.
Při Africa Eco Race se etapy málokdy ruší nebo zkracují. Naposledy k podobnému kroku museli pořadatelé přistoupit v roce 2017, kdy byla kvůli následkům povodní o 185 km zkrácena etapa vedoucí do Dakhly. Letos tedy zasáhla mlha.
Z hlediska vývoje závodu se naštěstí jedná o asi nejméně hodnotnou etapu. V loňském roce ji pořadatelé postavili na úsecích, které byly pro všechny závodníky nové a stejně v cíli nejpomalejší z deseti kamionů ztrácel na vítězného de Rooye necelou hodinu. Duny teprve přijdou a v nich bude mít Tomáš Tomeček daleko lepší možnosti na stáhnutí veliké ztráty, kterou nabral po páté etapě.
„Technické závady se stávají, to k Dakaru a k závodění patří. Myslím, že jsme měli dlouhá léta i trochu štěstí, že se nám větší problémy vyhýbaly. Teď si s tím poradíme. Moc děkuji klukům mechanikům a baléčkářům. A Petru Čapkovi, bez kterého bych už v závodě nebyl,“ nestěžuje si Tomeček.
Tomeček měl totiž v páté etapě potíže se spojkou a dokončil ji tažený na tyči za oranžovou Tatrou balai Petra Foltýna. V bivaku se zjistilo, že problém způsobila ukroucená spojková hřídel. Jediná možnost byla vyměnit ji za stejnou hřídel z bílého balai, které je ale k dispozici pořadateli a nesmí zůstat nepojízdné. Začal tak nový závod pro mechaniky Leopolda Paďoura a Pavla Kletenského, kteří ve vypůjčeném hyundai vyrazili nazpět do 1500 km vzdáleného města Zagora, tam vymontovali spojkovou hřídel z porouchané Tatry Petra Čapky, a zase se s ní vrací 1500 kilometrů k Dakhle. Tam zprovozní čekající bílé balai, vrátí hyundaie a pojedou do Mauritánie za závodním konvojem.
Sedmá etapa měla být první části maratónské dvojetapy. Není vždycky všechno tak, jak by si člověk naplánoval. Z maratónské dvojetapy jsou nakonec dvě standardní dunové etapy. V té sedmé v pořadí Chami - Gare du Nord s celkoouá délkou 501 km se Tomáš Tomeček prodral z chvostu pole výrazně dopředu, což se následujícího dne odrazí na lepší startovní pozici.
Panovaly obavy, zda se konečně podaří přiletět helikoptérám. Ty už dva dny čekaly v Dakhle až opadne mlha. Taková mlha, jakou v těch končinách nepamatují ani hodně ostřílené pouštní lišky. Kdyby helikoptéry nepřiletěly, etapa by se zřejmě zkracovala, možná i rušila. Bezpečí závodníků je na prvním místě. V 10 ráno přiletěly. Už předtím ale pořadatelé museli jednat, a tak pro jistotu zrušili hlavní maratónský prvek této dvojetapy, tedy nutnost po dojezdu první části odevzdat stroj do uzavřeného parkoviště. Kdo to tedy zvládne dotáhnout do cíle, který byl stejně jako start umístěn nedaleko bivaku, může s mechaniky na technice dělat klidně třeba do rána.
Tomáš Tomeček vyhlížel nejen helikoptéry, ale také bílou Tatru balai svého týmu Tom Racing. Podle domluvy s ní měli Leopold Paďour a Pavel Kletenský po záchranné misi o délce přes 3600 km dorazit někam na trať. Cílem mise bylo přivézt a namontovat do balai spojkovou hřídel, kterou ze své Tatry obětavě zapůjčil Petr Čapka. „Bílé baléčko jsem viděl na na druhém checkpointu. Klaplo to perfektně. Všechna auta fungují a pracují. Pavel si zítra přesedne zase zpátky k Milanovi Spáčilovi do asistence, a pojedeme dál,“ hlásí s radostí v hlase Tomáš Tomeček.
Tomeček právě po problémech se spojkovým hřídelem nedokončil pátou etapu, šestá byla zrušena kvůli nepřítomným helikoptérám, a tak se do stahování obří ztráty mohl pustit až v té sedmé. „Taková penalizace se ale doopravdy nedá stáhnout. Beru to s pokorou. Jsem hlavně rád, že jedou obě naše balai. A my se pořád učíme. Teď už třeba víme, že budeme preventivně měnit i spojkové hřídele. A brát si náhradní s sebou. Je to pořád stejné. Chci s radostí dojet do cíle, do Dakaru,“ usmívá se i přes momentální nepřízeň osudu.
„Dneska to pro mě bylo docela zajímavé. Takhle vzadu jsem už dávno nestartoval. Poměrně brzy jsem předjel malé i velké Gazy. A pak spoustu motorek, ani netuším kolik. Tady je ta Afrika krásně široká, každý si může najít svou stopu a předjíždění není žádný problém. Zato se mi podařilo zakufrovat. Popletl jsem to a minul jeden waypoint. Myslel jsem, že dva, ale naštěstí jen jeden,“ vrací se Tomeček k 7. etapě.
Bloudění, předjíždění a nakonec z toho bylo čtvrté místo v etapě. Mezi kamiony byla nejrychlejší Elisabete Jacintová s Manem a v celém bivaku není jediný člověk, který by jí to nepřál. Je to skvělá závodnice, žena, která má za sebou čtyři Dakary na motorce, jela ho i v autě. V posledních letech ji opakovaně zrazovala technika a nedojela ani do Mauritánie. Proslýchá se, že po tomhle závodě chce skončit, protože jí po těch smolných ročnících trochu opustila motivace. Letos se ale rozjela k životnímu výsledku.
Osmá etapa Amodjar - Amodjar (483 km) se původně měla jet jako druhá část maratonu. Nakonec z ní pořadatelé udělali běžnou mauritánskou etapu. Tedy plnou dun a extrémně náročnou na jezdecké umění i výdrž techniky.
Tomečkově Tatře se vzduchem chlazeným tatrováckým motorem se větší technické potíže vyhýbají. Ukroucený spojkový hřídel v páté etapě byla prvním zásadním problémem od poruchy převodovky v roce 2005. Něco se ale občas poškodí mechanicky. Letos to byla utržená konzole tlumiče na pravém předním kole. „Stalo se to někde okolo 170. kilometru, do kabiny jsem slyšel velké rány. „Zastavil jsem, vylezl ven a zkontroloval to. Na místě se to opravit nedalo, tak jsem aspoň konzoli demontoval, a pokračoval dál, což znamenalo jet další 270 km včetně třech dunových polí jen se třemi funkčními tlumiči. Přitom to dnes byla opravdu těžká etapa. Bylo na ní přes 80 km drsných dun. Zapadla tam spousta aut i motorek. Hodně těžká byla zase i navigace. Jeden z kontrolních bodů jsem hledal opravdu dlouho,“ přibližuje Tomáš Tomeček, který i přes bloudění a závadu dovezl Tatru do cíle na třetím místě mezi kamiony.
Výsledky po 8. etapě - kamiony
- Jacinto (Por./MAN) 33:26:13
- Essers (Bel./MAN) +1:59:45
- Van Velsen (Niz./Ginaf) +4:10:33
5. Tomeček (ČR/Tatra) +17:24:42