Odpověď na názor
Odpovídáte na názor k článku 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout. Názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé. Nově přidané názory se na webu objeví až po schválení redakcí.
J. K.
(neregistrovaný)
31. 12. 2017 2:46
Mam tri roky prvni model C5 Break 2001 2.0 16V najeto 190.000 km a je to velice rozporuplny auto. Spis horsi nez lepsi, z hlediska jeho tridy, spolehlivosti a celkovejch provoznich nakladu. Jo, je mi jasny, ze je stary, ale ani tak stary auto (s prokazatelne vedenou serviskou, i kdyz...) by se vam nemelo doslova rozpadat pod zadkem. Nejsem zadny hovado, jezdim do 120 km/h, nehonim to za studena a ani za tepla ne pres 4000 ot./min, a nejezdim s tim po polnackach. Motor sam o sobe neni vylozenej pruser, ale proboha zivyho ho neprovozujte na LPG. Potom ho totiz spolehlive oddelate po 150000 [ventily ani ne, spis vsechno kolem nich, potom karbonizace, obe lambdy, EGR...] Najednou zjistite, ze sice mate LPG, prvotni naklady na palivo okolo 1.40 kc/km, ale pak prijde ten zbytek a vy jste na jednou jako Vecernicek - jen rozhazujete papirky (kryte statni bankou) a hovno po tom, proste neusetrite oproti benzinu ani prd. Na benzin jede v prumeru za nejakych 8.7L/100 km (30% mesto, zbytek klikaty kopcovity okrsky, kde se neda jet vic nez 90km/h, ale jak neustale tocite motor, protoze kroutak se pod 3000 ot./min v podstate nevyskytuje, spotrebu moc neuhlidate - po dalnici ovsem bez problemu za 7,9 l/100 km pri rychlostech okolo 110 - 120 km/h), coz neni malo a ani dynamika neni buhvico, taky to auto vazi 1500 kg a na to je na tak tezky auto uz skoro poddimenzovanej motor. Spotreba LPG asi 9,5 L/100 km a lehce horsi dynamika, houbovitejsi reakce motoru na plyn. Pri provozu pouze na benzin je ovsem spolehlivej a nikde vas nenecha. Ja na to nemel nervy a za 10000 kc jsem si nechal po roce vymenit motor. Sice mel nalitano 280000, ale ve srovnani s tim, co jsem tam mel predtim, mel projev jako novej - startoval krasne, jel lip a za mene a dokonce ani nezral olej. S timhle novym jezdim dokonce prumerne za 8,1 L/100 km, coz uz je slusny. Jezdim uz pouze na benzin, protoze kdyz jsem videl sundanou hlavu u toho staryho motoru, kdyz jsme ocistili solidni nanos karbonu, vypadala jako popalena od kyseliny a my jako kominici. Dalsi vec, ktera je u C5 prekvapive spolehliva, i kdyz vas tim vsichni radoby znalci budou strasit, je hydropneumatika, tedy ty tzv. koule, ktery tvori v podstate celou funkcni cast podvozku. Ta moje je jeste Sport, takze ne ctyri, ale rovnou sest kouli, tzv. Hydractive. Na aute jsem najel po vymene motoru za posledni dva roky nejakych 30000 km a o podvozku nevim, funguje jak ma, i kdyz nemuzu rict, ze by byl nejak extra pohodlny a ani auto moc nesedi, dost se houpe, podelne i pricne. Treba podvozek u Fordu Focus mi prijde celkove vyrovanejsi - sice lehounce tvrdsi, ale zase auto se nekoliba a sedi dokonce i na snehu. Mimochodem relativne bezproblemove auto, i kdyz trochu rezne. Kdyby na C5 fungovalo vsechno stejne spolehlive jako hydro, jedna se o solidni auto. Jenze kdyby... Ty zavady elektroniky se skutecne vyskytuji. Ja sam tomu rikam samoposiraci/samospravnej peesackej system v kombinaci s ojebanou nekvalitou. Treba vam půl roku nejde pravy zcrcatko sklopit dolu. Tak se v tom vrtate a ono nic, tak to nechate byt a za půl roku ejhle, a ono to najednou funguje. Nebo vam prestane znicehonic fungovat automaticky zavirani oken a po roce najednou zjistite, ze zase funguje. Nebo v zime zapnete ventilator a on nefunguje, nevadi, ze to netopi, staci cepice a rukavice, ale nerozmrazite predni sklo a tim padem ani neodjedete. U tak staryho Citroenu jsou v motoru prakticky na vsech dratech popraskany izolace. Nedavno jsem opravoval jeste starsi Oktavici I ftedeííííííí 1999 (ja vim, ze tady je to skoro sprosty slovo a osobne si myslim, ze je sice relativne spolehliva, ale celkove jako auto teda nic moc, jsou lepsi a pohodlnejsi a ne tolik predrazeny auta), ale tam byly vsechny draty sice spinavy, ale v poradku. Nekdo vam rekne, ze je to spis udrzba nez zavada, ale tahle tzv. udrzba se u jinejch aut proste nedela, protoze to neni treba. U moji C5 nejde ani tak o zavady elektriky jako spis drobne i vetsi elektroniky. Taky celkove kvalita zpracovani je mizernejsi nez ta pitoma odhonena o pul tridy horsi Oktavice. Tady seznam zavad, na ktery jsem si vzpomnel:
Nefunkcni plynove vzpery u patych dveri - to sice neni nic neobvyklyho a ani elektronika, ale u C5 jsou zabudovany pod strechou pod tapecem, coz sice pekne vypada, ale zadny jen povolit sroubek na kuzelu a sundat to - kdepak, to musite utrhnout vzadu od strechy tapec, je prilepenej, pak tam velmi pracne namanipulovat segrovky a sundat krouzky a teprve potom jdou ven. Operace pro nekoho, kdo tomu moc nerozumi na hodinu. U me asi 50 min (jsem celkem jelito, i kdyz jednoduchy veci si spravit dokazu). Opetovna montaz jeste horsi, protoze nove vzpery krasne pruzily, tak nam trvalo dvacet minut to jen upevnit. U ty Oktavice jsem ty vzpery menil taky - zabralo mi to deset minut i s hledanim sroubovaku, sroubku spadlyho pod auto a klacku na podepreni dveri. No a staly taky jen polovinu nez u C5. Opraveno za 1800 kc. U Oktavice za 800 Kc.
Nefunkcni otevirani okna na patych dverich - myslel jsem, ze to ten muj frantik ani nema, ale ma to a jak je spatnym zvykem u starsich aut z Francie, skutecne je to nefunkcni a to uz nejspis hodne dlouho, protoze to bylo zarezly. Nebo teda castecne funkcni - po vycisteni to slo otevrit, ale zavrit uz ne, coz je docela problem. Neopraveno, zamceno, odstaveno.
Zavirani okna u ridice - ze nejde automaticky zavrit neresim, jde o to, ze nelze beznym zpusobem zavrit. Kdyz podrzite tlacitko, sklo vyjede az nadoraz, ale okamzite zase sjede do 2/3 a takhle porad dokolecka. Musite to opatrne dotukat prstem. Uz dvakrat se mi stalo, ze jsem sjel to okno dolu a ono nechtelo vyjet zpatky - jednou pri desti, jednou pri -8°C - fakt prijemny. Neopraveno, koupen novy mechanismus za 3200 Kc, ale nedokazal sis tim poradit ani servis Citroen. S cenou za "opravu" uz si ovsem rady vedel - 1200 Kc.
Nefunkcni vyhrivani okna patych dveri - celkem bezna zavada i u jinych znacek, ale kdyz jsem zjistil cenu toho skla (je otviraci), dobastlil jsem si tam na spinac ofukovani z dvou starejch fenu - sice to vypada desne a je to dost hlasity, ale okno to odmlzi za tri minuty - dva feny, odpadni trubka, Chemopren a ofukovaci lista z predniho okna (nevim z jakyho auta) ze sbernyho dvora zadarmo. Kdo to videl, ten mi vynadal do hovad. Ja ale rikam - kdyz to fachci...
Blednouci displej nahore uprostred na palubovce - vsechny disleje jinak funguji, jen tenhle po zahrati vybledne, ze nakonec neni citelny - vymena za repas, ktery fungoval dva roky, pak taky zacal blednout. Neopraveno, neopravitelny. Pouzitej displej 900 Kc.
Puvodni radio na CD (zrejme Technics, ale jiste to nevim) preskakuje na hrbolech a prijem anteny je mizerny i na rovinkach, u nas na Vysocine mezi temi pahorky pak uz doslova tragicky. To same se da rict i o zvuku - tragicky - z casti vinou neexistence zvukove izolace, zcasti papirovymi repraky. Do dveri dobastleno izolacni rouno a protivibracni platy, repro Pioneer a autoradio Pioneer za cenu ztraty ovladani pod volantem (funkcniho jen napul, proto jsem neresil redukci)) a zobrazeni CD info na displeji (taky funkcniho jen napul, ten zase bledne a u jinyho radia ukazoval s redukci uplny nesmysly), zisk USB, BTHF, skvely antenni prijem a uz celkem uchazejici zvuk, i kdyz jsem ho cekal lepsi. Pocity smisene. Cena 16000 Kc. Uz bych to do toho ale neinvestoval, ono nazvucit dobre auto je docela alchymie, rozhodne ne pro amatery. Mel jsem to v opravne, aby mi to vyladili, tam se na tyhle veci specializuji a bylo mi receno, ze je to udelany bytelnejc nez to delaji oni a ze jsem audiofil, kteremu nebude recht nic, ze oni nic neslysi. Mit dobry sluch neni dar, ale prokleti, zvlast po masovem rozsireni MP3. Auta s celkem slusnym audiem v zakladu: Ford Mondeo 2003, Toyota Corolla 2004.
Loupajici se hlava radici paky - je nastrikana necim stribrnym a kdyz se loupe, jsou ty ulomky docela ostry. Oloupano, ponechano kremove bile.
Pul klimy topi, pul chladi - na vine je poskozenej servomotorek u klapky topeni, kterej nedovira dostatecne. Opraveno, cena 3800 - za servomotorek 8x5 cm stejny "kvality" jako ten puvodni. Bleee...
Loupajici se kozenej volant - dal jsem to precalounit a vydrzelo to dva roky, pak se to zacalo olupovat znova, dva mesice po zaruce - pry nedostatecna udrzba a taky mam agresivni pot, tvrdil precalounitel. Zrejme i kompulzivni poruchu v kombinaci s alibismem a amnezii, ktera se projevuje ohlodavanim a oskrabavanim volantu, neschopnosti si tento problem priznat a jeho zatvrzelym zapominanim. 1100 Kc - vypada to fakt krasne, mozna lepsi nez origo. Teda ty prvni dva roky.
Spatne funkcni otevirani PP dveri - vozil jsem holky z prace a myslel si, ze jen neumi zabrat, ale pak jsem zjistil, ze to fakt jde blbe. Koupen novy, po pulroce opet stejne mizerne funkcni. Cena 2000 Kc - picovina z dvou plastu a jednoho tahylka.
Zloutnouci kryty svetlometu - obrouseni pomuze jen na chvilku, nalakovani po dalsim obrouseni se po roce loupe jako to na saltpace, oloupana mista s nabehem, a ted vas jiste prekvapim, opet ke zloutnuti.
Objimky zarovek v prednich svetlometech zkorodovane tak, ze se mi drolily v prstech jako papir - ne nejsem kulturista. Vymena z vrakace za 800 Kc. Za 4 pouzity ks...
Na sracku urezly kus bowdenu otevirani vika motoru - neslo to otvirat. Konec bowdenu osetren antikoro a rozpadly kus dobastlen z nekolika maticek. Cena 5,60 Kc.
Pak vsechny ty dratky - zakapnuto tavnym lepidlem - prasecina, ale funkcni. A drzi to na tom, nerozehreje se to a nestece.
No a tim se dostavame k motoru (tomu starymu, co byl vymeneny) - nepravidelny chod za studena na benzin, po chvilce vynechani zapalovani tretiho valce (diag hlasi poruchu civky, coz je ale blbost) motor totalne bez tahu, spotreba kratkodobe vyleti na 30 L/100 km a displej (kdyz je zrovna citelnej) hlasi poruchu katalyzatoru. Pomohlo jen zhasnout to a zase nastartovat. Po zahrati a prepnuti na LPG uz bez problemu. Vymenena civka, obe lambdy, 2. 3. dil vejfuku, svicky, totalni repas LPG, potom EGR, dekarbonizace, pak kratce motor chodil bez problemu, i kdyz zase zacal hur startovat a zrat olej, a po mesici provozu umrel. Dekarbonizace zrejme vyplavila vsechen sajrajt a agresivni LPG motor definitivně dorazilo. Cena vsech dilu a oprav asi 33000 Kc. Ze ja blbec ten motor nevymenil hned, mohl jsem si za usporu zajet na dobrou dovcu...
Koupen dalsi jety za 4.000 Kc vymena 6000 Kc, vymenene rozvody z toho stareho motoru, taky civka, svicky a EGR, provozovan uz pouze na benzin. Po celou dobu naprosto bezproblemovy, vynikajici starty i v zime, prumerna spotreba 8,1 L/100 km, lepsi dynamika nez ten puvodni, topi jako blazen uz po 5 minutach, jak ho neochlazuje to LPG (pri zplynovani ma teplotu -21°C, proto na nej nejde startovat studenej motor, zamrzlo by to, musi se to predehrat aspon na 20°C). To mam pouze odpojeno, to, co nebylo na starym motoru, jsem v aute nechal. Pokud byly udaje na kilometrovniku na tom novym starym motoru spravny, ma ke dnesnimu dni najeto 312000. Spis mel ale ten muj starej motor nalitano 500000 km, ne 180000, ktery byly na kilometrovniku.
Celkova financni bilance strasliva - cena auta 74000 kc, cena oprav za ty tri roky vic nez 100000 kc, nemel jsem odvahu to pocitat poradne, i kdyz vic nez 60% padlo hned prvni rok. Kdyz to zapocitam do ceny za 1 km, jsem asi na 5 kc/km, a to jsem prvnich skoro osm mesicu jezdil na LPG za 1,40 kc/km. I tak ale jezdim na benzin levnejc nez s tim starym motorem na LPG.
-
Nahlásit moderátorům Nahlásit moderátorům jako SPAM