Názor k článku 10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout od Vladimír Dražil - F. F. 1.6TDCi? Předestírám, že se bavíme o...

Vladimír Dražil (neregistrovaný)
F. F. 1.6TDCi? Předestírám, že se bavíme o ojetinách. Motor od PSA se sice frantíkům trošku nepovedl, ale pokud ho majitel nešidí a dopřeje mu pravidelný servis (předepsaný je 20 tkm nebo 1 rok) a včasnou opravu, tak se s ním dá žít. Pokud má jen katalyzátor (66 kW), tak snad nejběžnější neduh je zakarbonovaná hlava od podfukujících vstřikovačů, nefunkční žhavící svíčky a zaolejovaný motor a se DPF k tomu ještě přidává jako "bonus" (motor 74 kW). Filtr pevných částic (DPF) se u tohoto typu MUSÍ měnit za NOVÝ pravidelně po 120000 km (to je prostě předpis výrobce - na čištění zapomeňte, opravdu to jsou vyhozené peníze) a každých 60000 km se MUSÍ doplňovat aditivum (1,8 l a to také není zrovna levné). Dále si uvědomme, že oněch 120 tkm je právě ona dovozová a bazarová hranice s následnou "výhodnou" cenou. Také by jsme měli mít na paměti, že vadné žhavení, opotřebované vstřikovače nebo váznoucí ventil EGR rapidně zvyšují kouřivost a tím i více a rychleji DPF zanáší. Velký problém vidím i v ne zcela korektním uvažování lidí a mylném povědomí o moderních dieselových motorech. Vozy vybavené DPF (všeobecně) nejsou ani trošku vhodné pro toho kdo jezdí ze 75% krátké trasy(do cca 30 km) nebo po městě. A když se k tomu ještě přidá automatická převodovka ... . DPF totiž potřebuje k regeneraci plynulou jízdu bez brždění a akcelerace po podobu cca 20-ti minut a to mu městský ani příměstský provoz neumožňuje. Bohužel, Ford nemá kontrolku, která by řidiče informovala o probíhající regeneraci, tudíž obvykle tato neproběhne celá a DPF se stále více a více zanáší. Takže, dnes na krátké trasy jedině benzín i s vyšší spotřebou o 1-2 l a ač se to nezdá, z dlouhodobého hlediska se to opravdu se vyplatí. Další problém bych viděl v malé olejové náplni tohoto motoru (3,8 l) jehož výměnu bych doporučil max. po 15000 km a klidně ještě dříve. Každá započatá regenerace totiž obnáší přidávání paliva mimo spalovací proces a tím se olej v motoru ředí naftou. Motory Peugeot začal Ford montovat po delší odmlce do modelů Fiesta / Fusion 2002.25- (1.4 TDCi, ze kterého 1.6 vychází). Ford už v minulosti diesely od Peugeotu používal, a to do r. 1994 v modelech Sierra (2.3 D) a Scorpio (2.5 D/TD). Jenže to byly jště "emisemi neposkvrněné" staré dobré a docela spolehlivé "komůrkáče". Na závěr musím konstatovat, že řada novinářů, rádo-by odborníků, se snaží udělat senzaci z toho co se kde doslechli aniž by se nejdříve pídili po pravdě a příčinách. A teprve potom napsali seriózní článek. To jsou praktiky bulváru a myslím si, že v odborných časopisech a článcích by neměli mít místo (teď nenarážím na tento konkrétní článek ale myslím to všeobecně).