Chcete vyrábět lehké sporťáky? Legendární Gordon Murray má pro vás platformu

  • Britský konstruktér Gordon Murray představil revoluční platformu

  • Modulární platforma iStream je o 50 % lehčí než tradiční ocelová

  • Na jedné lince se tak můžou vyrábět efektivně sporťáky, SUV i dodávky

Pokud jste se dnes ráno vzbudili s nutkavou potřebou založit si vlastní automobilku a přijít s nějakým technologicky revolučním modelem, máme pro vás dobrou zprávu. Britská technologická a konstrukční společnost Gordon Murray Design (GMD) představila novou platformu GMD iStream Superlight, která by mohla být nadějí pro malosériová sportovní auta blízké budoucnosti.

Jak asi víte, dnes se velice přísně sledují emise a spotřeba. Řešením je snížení hmotnosti aut, ale automobilky si zároveň nemohou dovolit odlehčit konstrukci tak, aby utrpěla bezpečnost a kvalita. Budoucností jsou tak uhlíková vlákna, ale práce s nimi je výrazně obtížnější (a dražší) než s klasickou ocelí. Legendární britský konstruktér Gordon Murray nicméně už přes dvacet let pracuje na revolučním způsobu, jak uhlíková vlákna přiblížit masové produkci.

Doporučujeme: TVR Griffith je nový britský sporťák, na kterém se podílel Gordon Murray. Vypadá skvěle

Nová platforma iStream Superlight kombinuje hliníkový nosný rám s panely a pomocnými nosníky z uhlíkových vláken. Gordon Murray, který stojí za návrhem úspěšných monopostů a především vytvořil legendární supersport McLaren F1, uvádí, že jeho nová modulární platforma způsobí revoluci v sériové výrobě aut. Je totiž o 50 % lehčí než tradiční ocelová platforma a zároveň je pevnější, kvalitnější a bezpečnější.

Modularita zaručí, že společná platforma může být použita pro sportovní modely, klasické vozy, SUV, crossovery a dokonce i lehká užitková auta. Výrobcům by tak mohly značně snížit náklady nejen na vývoj, ale především výrobní náklady tím, že na jedné lince mohou vyrábět diametrálně odlišné vozy.

Platforma dokonce počítá i se zástavbou akumulátorů pro elektrické pohony. A právě pro elektromobily by mohla být velice atraktivní díky své velice nízké hmotnosti. Elektrická auta totiž trpí na vysokou hmotnost akumulátorů, takže by se nárůst hmotnosti podařilo vykompenzovat. A nižší hmotnost proti konkurenci znamená lepší ovladatelnost, menší spotřebu a větší dojezd.

Doporučujeme: Stavebnice Dallara Stradale má motor z Focusu RS a váží jen 855 kg

Malým bonusem k nové modulární platformě je koncept odlehčených sedadel, která jsou o 30 % lehčí než klasické sedačky, ale nechybí jim funkce jako nastavení výšky, sklonu opěradla či možnost opěradlo úplně položit do roviny.

Aby Gordon Murray podpořil novou platformu také nějakým reálným autem, jeho společnost Gordon Murray Automotive brzy představí kompaktní sportovní model T.43, který využije všech konstrukčních prvků této platformy. Konstruktér nabídne tento sporťák ostatním automobilkám.

Rozvor kompaktního vozu je dlouhý jen 2500 mm a celá podlaha měří na délku pouhých 3640 mm. Za sedačkami je umístěn tříválec 1,5 l o výkonu 220 koní, ale protože vůz bude vážit jen 850 kg, poměr výkonu a hmotnosti dosáhne na 259 koní na tunu. Síla motoru putuje na zadní kola přes šestistupňový manuál.

Chcete vyrábět lehké sporťáky? Legendární Gordon Murray má pro vás platformu
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: