Budoucnost velkých dieselů: Spalovací motory zůstanou, místo nafty využijí vodík

17.01.2022
přidejte názor
Autor: Tiskový servis Punch Group
  • Společnost Punch Group pracuje na koncepci spalovacího motoru využívající místo fosilních paliv vodík 

  • Aktuálně testuje například motor GM Duramax V8 o objemu 6,6 litru upravený pro spalování vodíku 

  • Do budoucna se počítá s vývojem modulární konstrukce založené na jednom válci o objemu 0,5 l

  • Primárně má být tato technologie určena nákladním vozům nebo lodím

Možná si vzpomenete, že BMW svého času pracovalo na automobilu osazeném dvanáctiválcem spalujícím jak benzin, tak vodík. Šlo o řadu 7 generace E65, přičemž mnichovská automobilka postavila omezenou sérii testovacích vozů. Z projektu spalovacího motoru využívajícího místo fosilních paliv vodík nakonec sešlo. Aktuálně se ale tato koncepce vrací do hry. Na vývoji podobných jednotek pracuje společnost Punch Group, která chce odstartovat sériovou do roku 2024.

Z pohledu zákazníků, které elektromobily (a s nimi související řada uživatelských problémů) zatím neoslovily, by to mohla být dobrá zpráva. Jenže Punch Group počítá s nasazením těchto motorů primárně u nákladních automobilů. Jak v rozhovoru pro Automotive News říká Guido Dumarey, ředitel zmíněné společnosti, u nákladních vozů je důležitá užitná hmotnost. Instalace velkého množství baterií v případě bateriového pohonu tuto veličinu snižuje. Vodíkové motory naopak představují vhodné řešení.

Bez dotací to nepůjde. Čeští zákazníci elektromobily nechtějí, přestože jejich nabídka v uplynulém roce výrazně vzrostla
Přečtěte si také:

Bez dotací to nepůjde. Čeští zákazníci elektromobily nechtějí, přestože jejich nabídka v uplynulém roce výrazně vzrostla

Punch Group pracuje na vodíkem poháněných spalovacích motorech o výkonu 109 až 544 koní. Na vrcholu stojí naftový osmiválec GM Duramax o objemu 6,6 litru. Gudio Dumarey ale v rozhovoru pro Automotive News zmiňuje také vývoj modulární konstrukce založené na jednom válci o objemu 0,5 l. Výsledkem pak mohou být vidlicové třílitrové šestiválce, dvoulitrové čtyřválce a dokonce i tříválce o objemu 1,5 l. S tříválci se ovšem pro blízkou budoucnost nepočítá.

Opravdu bude bezemisní? 

Aby mohl spalovací motor využívat místo fosilních paliv vodík, nejsou v principu věci nutné až tak dramatické změny. V zásadě je potřeba upravit hlavu válců, systém vstřikování paliva a hlavně nějakým způsobem snížit teplotu ve spalovací komoře, která je při využívání vodíku příliš vysoká. Šéf Punch Group zmiňuje v rozhovoru jako osvědčené řešení vstřikování vody. Další potíž pak představuje mazání.

Právě systém mazání motoru by mohl být nakonec nejvíce problematický. V případě vodíkového motoru BMW totiž americké úřady údajně neuznaly tento způsob pohonu jako bezemisní právě kvůli přítomnosti oleje. Jeho částečky se mohly dostat do spalovací komory a tudíž takový motor nakonec emise teoreticky produkoval. A jak je všeobecně známo, úřady EU chtějí snížit emise z dopravy na nulu. Kvůli tomu by ostatně mohl narazit také projekt Porsche v podobě syntetického benzinu.

Punch Group chce začít sériově vyrábět diesel spalující vodík do roku 2024. Zda se někdy taková pohonná jednotka dostane do běžného osobního vozu, to není úplně jisté. Ve srovnání s elektromobily by sice byl vůz této koncepce mnohem lehčí, jenže i dnešní moderní nádrže na vodík zabírají spoustu místa. S upravenými diesely počítá Punch Group také třeba pro nasazení u lodí.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?