Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km/h, zákaz aut se spalovacím motorem a cyklisté

  • Brusel se dočká plošného rychlostního limitu 30 km/h

  • Cílem je zlepšit podmínky pro život, neboť takové opatření má zvýšit bezpečnost a snížit znečištění ovzduší 

  • Další opatření počítá s úplným zákazem dieselových aut do roku 2030, o pět let později budou mít vjezd do Bruselu zakázána všechna auta se spalovacím motorem 

  • Brusel chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality a nejpozději do roku 2033 snížit produkci skleníkových plynů nejméně o 55 %

Belgická metropole chce v dohledné budoucnosti zavést velké změny týkající se dopravy. Ve snaze zlepšit životní prostředí, ale také zvýšit bezpečnost, dojde k omezení automobilové dopravy. Plánuje se plošné snížení rychlostního limitu a úplný zákaz vozů se spalovacím motorem. Moderní město podle představ tamní nové regionální vlády pak bude rovněž poskytovat hromadnou dopravu zdarma a podporovat aktivní druhy přepravy jako například cyklistiku.

Zavedení plošného limitu 30 km/h není v případě Bruselu nic nového. Už v roce 2010 se Brusel na zkoušku stal kompletně zónou, kde se může jezdit maximální rychlostí 30 km/h. Nová regionální vláda ale toto opatření plánuje zavést natrvalo, jak o tom píší belgická média. V platnost by mělo vstoupit už za necelé dva roky. Podrobný program nové vlády hovoří o termínu 1. ledna 2021. S touto změnou budou souviset také investice do rychlostních kamer, dodává newmobility.news. Rychlostí vyšší než 30 km/h se bude v Bruselu jezdit jen na vybraných komunikacích.

Klimatická nouze v Praze? Příhodná záminka pro zavedení mýtného v centru (komentář)

Zákaz spalovacích aut do roku 2035

Podle kritiků nepřinese takové omezení výraznější zlepšení životního prostředí, protože současné automobily nejsou stavěny pro konstantní jízdu takto nízkou rychlostí. Řešení je ale prosté. V Bruselu chtějí do roku 2030 zakázat vjezd vozům s dieselovými motory a do roku 2035 zakázat auta se spalovacími motory. Celoplošná rychlost 30 km/h pak má přinést výhody také v oblasti bezpečnosti, protože se kromě jiného vyrovnají rychlosti automobilů a cyklistů. Auta totiž už nemají být na prvním místě. Jinak řečeno, řidiči v Bruselu chtění nejsou.

Že obyvatele Bruselu, kteří preferují vůz, nezachrání ani přechod na elektromobil, o tom svědčí další část oficiálního prohlášení. Nová regionální vláda totiž chce omezit individuální osobní dopravu obecně a snížit počet lidí využívajících automobil pro přepravu na území města. Podporovanou alternativou je městská hromadná doprava, která by měla být pro lidi do 25 let a od 60 let stáří zdarma, a to už od příštího roku. Podporovat se budou také cyklisté. Podíl této dopravy má do pěti let stoupnout na dvojnásobek. Brusel chce všemi nadcházejícími opatřeními dosáhnout uhlíkové neutrality nejpozději v roce 2050.

OECD chce snížit rychlost ve městech na 30 km/h, protože rychlost přece zabíjí

Další zajímavý pohled na budoucí podobu dopravy pak dává francouzská organizace ANSES (Francouzský úřad pro potraviny, životní prostředí, ochranu zdraví při práci a bezpečnost). Ta nedávno vydala studii zabývající se snížením produkce emisí automobilů v nadcházejících letech. Podle autorů dané studie lze skutečně očekávat určitý pokles, ale z dlouhodobého hlediska minimálně pro hustě osídlené oblasti neexistuje žádné lepší opatření než omezení celé automobilové dopravy. Snížení o 20 až 25 % by údajně znamenalo pokles jemných prachových částic (PM2,5) o 27 % a snížení oxidů dusíku o 38 %.

Bude zajímavé sledovat, v jaké podobě se tyto trendy dostanou do České republiky, respektive třeba do Prahy. Také zde se sice objevují nápady na zákazy vjezdu dieselových automobilů do centra, případně se vyhlašuje klimatická nouze nebo se zavádí parkovací zóny. Pořád se ale nedaří realizovat základní věci typu výstavby dostatečného počtu záchytných parkovišť, aby řidiči vůbec mohli někde v blízkosti MHD své auto zaparkovat.

Brusel jako ukázka moderní mobility: Celoplošný limit 30 km/h, zákaz aut se spalovacím motorem a cyklisté
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

33 KOMENTÁŘE

  1. Tak tam bych chtěl fakt bydlet
    Mezi bandou idiotů co vymýšlí takové zhovadilosti. Zelený vypatlanci

    • Politiky, kteří chtějí omezovat auta si volí většina lidí. Proto jsou zvoleni a proto mají takovou politiku. Zákon zachování energie nemůžou naštěstí politici změnit.

  2. Vždycky jsem si myslel, že budoucnost tak, jak si ji představovali tvůrci ve filmu Demolition man, je fakt jenom fikce. Ale je vidět, že v Bruselu se tento ideál rozhodli dohnat a předehnat! Kupředu zelená, soudruzi. Uděkluji si pokutu jeden kredit za porušení slovního, morálního statusu a jdu se na to…

  3. Centrum Prahy by si to zasloužilo okamžitě taky. A spalovací vozidla s s EURO 6.
    A na hranici okruhu jen s EURO 4 a více. Nereálné ? Podívejte se na tlak Prahy 6 (která si za to trošku může sama blokováním vnějšího okruhu v Suchdole či blokováním stavby železnice na letiště)

  4. Brusel muze dosahnout i na plusove hodnoty _spotreby_ CO2, nejen snizeni. Staci jen prestat prdet, nebo lepe, prestat tam bydlet. Snizeni rychlosti nejprve na 30, pak na 5 (chuze) a nasledne na nulu tomu jiste pomuze. Co kdyby nekdo do tech _nulovejch_ emisi elektro aut zacal pripocitavat jejich realnou stopu emisi v tepelne elektrarne a pri vyrobe (pry je to az 2.5x horsi nez vyroba spalovaciho auta). Jasne, fandim futuristickejm vecem a elektromobilite, ale musi to davat smysl a byt to opravdu lepsi reseni. A ne jen papirovej vypocet s omezenim souvisejicich promennych te rovnice ekologicnosti! Kdyz zamlcite zamerne nektere promenne/vstupy tak vam to bude vzdycky vychazet tak jak to ucelove potrebujete. Navic, kdyz budem vsichni elektrocokoli, co na to sit? Nebude to znamenat blackout!? Vybec.

  5. Ono je to jednoduché. O Ostravě se říká, že je to špinavé město. Není to pravda, kromě pár zimních měsíců, kdy se na nás valí s větrem binec z Polska (protože Poláci si vyhádali v EU výjimky a emisní limity, na kterých my dělali od roku 2004 a máme splněno, pro ně platí teprve od roku 2018, a splněno nemají aktuálně nic), je jediným znečišťovatelem doprava. V centru města na křižovatkách jsou díky spalovacím vozidlům limity běžně překročeny několikanásobně. A to máme v centru většinu MHD elektrickou, tramvaje a trolejbusy a elektrické vlaky. Takže po firmách a lokálních topeništích je na řadě spalovací doprava, jako prakticky dnes největší znečišťovatel, kamkoliv vjede a dojede. Pokud chceme mít ve městech čistý vzduch a nízký hluk a omezení vibrací.

      • Do lesa můžete vzít svou manželku, dceru, nebo syna a strávit tam pohodovou procházku a ještě se naučíte jak fungují přírodní ekosystémy.

  6. Naše civilizace konci. Jako mnohé před námi. Římská říše konec cca v 9 století, Mayove, indiáni a mnoho dalších kultur.

  7. A nebylo by lepší túrovat to na jedničku 15km/h a to celopološně, to by byla ekologie. Jestli jsem dobře pochopil byrokraty, tak čím nižší rychlost, tím menší emise. Tak ano, když ani nenastartuju, mám jistě nižší emise, než někdo jedoucí na pětku 120 km/h, ale nevím, nevím, jestli rychlost 30 km/h dle jakési bruselské rovnice vygeneruje čtyřikrát méně emisí, když se rychlost čtyřikrát sníží. Ale asi nejsem takový expert v dané problematice, v Bruselu to budou vědět lépe, že ano.

  8. A do sídla EU bych dal zákaz vjezdu všech vozidel , chodit by se mělo pomaleji max 3 km za hodinu a nedejchat zhluboka, aby se snížili emise CO2, taky kdyby se omezil počet Europoslanců – stačil by jeden z každýho státu, tak by šly dolů nejen emise, ale i peníze na jejich platy. A dojíždět by měli jenom vlakama, letadla taky škodí.

  9. Myslim ze tam nekdo buduje ZOO, kdo tam zustane bydlet, jen ti debilni urednici.Kdo by bydlel ve meste ktere bude trvat preject nejmene hodinu v aute a to v noci, asi je tam tak dobre plati ( i z nasich penez) ze maji spousty casu vymyslet takovehle hovadiny.

  10. Lidi proboha proč chcete žít v něčem takovým? To vám SSSR nestačilo? Aneb z deště pod okap,eurobolševici dotáhli to co ti staří už nestihli. V mém autě bych musel jet na 2,3 by se podtáčela a 2 bude zase řvát,víc emisí,víc hluku-to prostě nevymyslíš.
    Vážně se vám to líbí? já se vám divím

    • Ale vy nebydlíte v Paříži, tak im do toho nemluvte. Oni nejlépe vědí, co je pro ně dobré. To jenom bolševici chtějí rozhodovat, jak se mají chovat jiný lidé. Oni se svobodně rozhodli zvolit si zástupce, kteří jim omezí využívání fosilních paliv.

  11. Tendenční článek a munice pro zdejší eurofobní soudruhy. Tady už chybí jen tvarůžky a Ř. Jo aha, Mladá Fronta, tak potom je to jasný 🙂 pokračujte soudruzi 🙂

  12. A Europosranci, Eurokomisaři a další euroz.rdi budou taky jezdit jen 30 a pouze eletromobilem?

  13. Zelenej komunismus v praxi, škodit, šikanovat normální lidi, zakazovat, přikazovat. Když to nejde po dobrým tak to půjde po zlým, má vám prostě ty tříkolky ze dřeva vnutime. Takové kreatury nesmí nikdy u nás vládnout

  14. Tihle Bruselští sociální inženýři se jednou budou hrozně divit až se lidé naštvou a začnou se hromadně stěhovat pryč. Ceny bytů a nájmů klesnou a produktivní lidi nahradí lůza z celého světa, která to jejich skvělé město do základů zdevastuje…. Jak Prahu miluju, tyhle magořiny zavést tady, tak okamžitě vše prodám a mizím, dokud to co mám má ještě cenu, protože to co plánují v Bruselu není město budoucnosti, ale nejhorší noční můra…

  15. Politiky si volíme my, občané a jsou ti nejmoudřejší z nás, takže asi budou mít pravdu o emisích a proto je omezování automobilů správným krokem.

  16. Město bude čisté, aby jinde byli emise z výrovy energie a nebo při výrobě baterii. Ale to už úředníci nevidí? Z každé čité věci zbyde odpad a ten bude končit kde? Ekologicky se zlikviduje? tím vzniknou jiné emise ale ty už nebudou z provozu a budou v jiných tabulkách .

PŘIDAT KOMENTÁŘ: