BMW 330e do zásuvky se řídí lépe než klasické a umí jet za dva litry

  • BMW 330e je nová generace plug-in hybridu řady 3

  • Stejně jako dříve ji pohání kombinace benzinového dvoulitru a elektromotoru v převodovce

  • Na elektrický pohon lze urazit vzdálenost 59 km

  • Udávaná spotřeba 1,9 l/100 km je na silnici dosažitelná, ale samozřejmě jen krátkodobě

  • Jízdní vlastnosti modelu 330e jsou nejharmoničtější ze všech exemplářů nové řady 3, které jsme zatím řídili

  • Cena BMW 330e začíná na 1 250 600 Kč


Plug-in hybridy zatím hrají na českém trhu nepoznamenaném systémem daňových znevýhodnění a úlev okrajovou roli. Už od roku 2021 ale musí automobilky plnit přísnější flotilové limity CO2, takže jim nezbude nic jiného než zákazníky k pořizování tabulkově úspornějších aut do zásuvky nějak přemluvit. Ostatně očekáváme, že Škoda Superb plug-in hybrid udělá s tímto segmentem totéž, co před lety Citigo v malých autech – prostě odstartuje v Česku jeho boom. A jedním z aut, která budou se Superbem alespoň nepřímo soupeřit, je nová generace plug-in hybridu BMW 330e. Kvůli embargu vám můžeme přinést první dojmy až dnes, ale jezdili jsme s ním v polovině července na stejné akci jako s novým BMW 3 Touring:

BMW 3 Touring 2019 (G21) umí v Německu víc než u nás a nedovolí zavazadlům v kufru klouzat

Předchozí model BMW 330e považujeme za jednu z řidičsky vděčnějších trojek své generace. Ve srovnávacím testu s Lexusem IS jsme se rozplývali nad plynulými přechody hnací soustavy mezi jednotlivými režimy, dynamikou i vyvážením v zatáčkách. Nebudeme chodit okolo horké kaše a prozradíme rovnou, že BMW 330e modelového roku 2020 jezdí také parádně – a nejen na poměry „ekologicky“ orientovaných aut. Z omezeného vzorku trojek aktuální generace, které jsme zatím vyzkoušeli, se nám řidičsky líbí nejvíc. Ale popořádku.

Z pohledu řidičů je kromě daňových zvýhodnění (na většině západoevropských trhů) největší výhodou plug-in hybridů možnost vjíždět do ultranízkoemisních zón, které se v dohledné době začnou v evropských velkoměstech objevovat. BMW 330e ale dobře funguje i jako normální auto

Koncepčně se nová generace trojkového plug-in hybridu od předchůdce neliší. Jeho zadní kola stále roztáčí kombinace benzinového dvoulitru a elektromotoru, který je integrovaný v převodovce a napájený z baterie uložené pod zadními sedadly. Soustava dosahuje systémového výkonu 185 kW (252 k) a točivého momentu 420 Nm. To jsou údaje zhruba srovnatelné s předchozí generací 330e i s aktuálním benzinovým 330i, z nějž plug-in hybrid technicky vychází. Nová funkce XtraBoost ale při plné akceleraci nebo ve sportovním režimu krátkodobě (maximálně na 10 sekund) navýší maximální výkon na 215 kW (292 koní).

Přínosy a nevýhody plug-in hybridního pohonu dobře vyniknou při porovnání klíčových parametrů s modelem 330i:

BMW 330i BMW 330e
Celkový nejvyšší výkon (kW): 190 215
Nejvyšší točivý moment (Nm): 400 420
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,8 5,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 250 230
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1470 1740
Objem zavazadlového prostoru (l): 480 375
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 6,1 1,9

Jak vidíte, plug-in hybrid má nepatrně horší zrychlení a výrazně nižší maximální rychlost; je o 270 kg (!) těžší; a jeho zavazadlový prostor je o 105 litrů menší. Ale všimněte si té spotřeby.

16A nabíječkou se baterie nabije na 80 % kapacity za 2,4 h. Má kapacitu 12 kWh, skutečně využitelných je 10,4 kWh
S plně nabitou baterií ujede BMW 330e na elektrický pohon vzdálenost 59 km (dle cyklu WLTP, podle staršího NEDC je to 66 km)

Baterie pod zadními sedadly totiž nejenom zvyšuje hmotnost a zmenšuje kufr. Při kapacitě 12 kWh umožňuje urazit bez aktivace spalovacího motoru vzdálenost až 59 km – to je víc než dost na běžné denní popojíždění v případné ultranízkoemisní zóně, až něco takového přijde. A ono to přijde. Plug-in hybridy BMW budou od modelového roku 2020 vybaveny funkcí „eDrive Zones“, která umožní detekci ultranízkoemisních zón (na základě GPS dat) a samočinně přepne na elektrický pohon.

Test Range Rover Plug-in P400e: Když úředník poručí

V režimu Electric může jet auto rychlostí až 140 km/h, ale samozřejmě ne moc dlouho. V hybridním módu řídicí elektronika přepíná mezi oběma druhy pohonu podle potřeby – a činí tak s okouzlující nenápadností. Senzačně nízká spotřeba pochopitelně vyplývá z faktu, že hybridy nastupují k homologačním zkouškám s nabitou baterií. Když ale budete svůj plug-in hybrid nabíjet doma nebo v práci, krátkodobě udržitelná je. Dokud jsme na testovací trase v okolí Mnichova jeli na inteligentní tempomat, který reguluje rychlost podle značení a v Německu umí (na rozdíl od ČR) zpomalovat do zatáček nebo křižovatek, ukazoval palubní počítač hodnoty okolo dvou litrů.

Na voliči jízdních režimů přibyly oproti jiným trojkám dva nové: Hybrid a Electric
Elektrický režim si lze v palubním systému individuálně nakonfigurovat

Z pohledu řidiče, který plug-in hybrid „vyfasuje“ kvůli nízkým emisím CO2 a nabíjecí kabel možná nikdy nevybalí, má ale tato koncepce jinou zásadní výhodu. S plug-in hybridním BMW můžete zacházet jako s normálním autem. A ono se tak chová. Vlastně možná ještě o něco lépe. Projev hnací soustavy při běžné jízdě je dokonale kultivovaný. Vysoká hmotnost není za volantem příliš znát. Naopak, těžká baterie vzadu přispívá k lepšímu rozložení hmotnosti, takže auto je v zatáčkách úžasně neutrální. Zásluhou měkčího nastavení podvozku (od podzimu ho dostanou i běžné motorizace) lépe filtruje nerovnosti, alespoň ty decentní bavorské. A díky podpoře elektromotoru akceleruje pocitově nenuceněji než trochu uřvaný čtyřválec v modelu 330i.

Také BMW X1 dostalo při faceliftu větší ledvinky a plug-in hybridní provedení

Oproti předchozí generaci, která byla pro většinový řidičský vkus možná přece jen moc měkce odpružená, působí podvozek nového 330e pevnějším, utaženějším – ale stále ještě komfortním dojmem. Dokonce i umělé „vylepšení“ zvuku motoru v režimu Sport je přirozené a docela libozvučné. Tenhle bavorák do zásuvky se mi řídil daleko příjemněji než neurotický 330i na prkenném podvozku. Ale pokazit si ho samozřejmě můžete, když na tom budete trvat. Také 330e lze totiž objednat s adaptivním M podvozkem.

Podle BMW je kapacita kufru „jen o málo” menší. Ve skutečnosti je to o 105 l neboli 23 procent
Volitelná dvojitá podlaha dorovná schod, samozřejmě za cenu dalšího snížení kapacity

Další šikovnou vlastností plug-in hybridu je nezávislé topení a klimatizace. Díky vysokonapěťové baterie si můžete interiér pohodlně vyhřát nebo vychladit už před jízdou.

Stejně jako nové kombi Touring najdete už i plug-in hybridní sedan v aktuálním ceníku BMW. Stojí 1 250 600 korun, o 166 400 Kč víc než 330i. Časem by verze 330e měla být k dostání také jako kombi.


Technické údaje BMW 330e
SPALOVACÍ MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvoucestným výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1998
Ventilový rozvod: DOHC, plynule proměnný zdvih ventilů Valvetronic, proměnné časování sacích i výfukových ventilů double-VANOS
Vrtání x zdvih (mm): 82,0 x 94,6
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 135/5000-6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 300/1350-4000
Kompresní poměr: 10,2:1
Převodovka: osmistupňová samočinná Steptronic
Poháněná kola: zadní
ELEKTROMOTOR
Konstrukce: synchronní elektromotor-generátor, integrovaný do samočinné převodovky
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 83/3170
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 265/0-3170
Rekuperační výkon (kW): 20
VYSOKONAPĚŤOVÝ AKUMULÁTOR
Konstrukce: Lithium-ion, uložený pod zadními sedadly
Napětí (V): 354
Kapacita (kWh): 12
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 230
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 1,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4709
Šířka (mm): 1827
Výška (mm): 1444
Rozvor náprav (mm): 2851
Rozchod kol vpředu (mm): 1573
Rozchod kol vzadu (mm): 1569
Poloměr otáčení (m): 5,7
Světlá výška (mm): 150
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1740
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2265
Objem zavazadlového prostoru (l): 375
Objem palivové nádrže (l): 40
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: tlumičové vzpěry
Zavěšení vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, převod 14,1:1
Pneumatiky vpředu: 225/50 R17 98Y XL
Pneumatiky vzadu: 225/50 R17 98Y XL
Ohodnoťte tento článek!

2 KOMENTÁŘE

  1. Stale nechapem vyznam tychto aut. Skutocne nie. Je to mackopes, ktory nie je ani macka ani pes. Sral to pes…

  2. Co je zas toto za clanok???
    Kde su realne udaje a fakty?
    Ako/kolko krat/ako dlho sa auto nabijalo, realna spotreba pri beznom pouzivani, kolko start/stop/plachteni cyklov bolo pouzitych…?

    Ako vyhovorka na informacne embargo je uz ohrana…

    Tento clanok je napisany ako CISTA PR somarina na spropagovanie auta ktore sa prizivuje na byvalej slave BMW radu 3…
    Uz pomali ani jeden sk/cz we nepise “objektivne” prve dojmy, recenzie a testy na auta.
    Vsetko mi pride ako zaplateny clanok od marketingovych oddeleni automobiliek…

PŘIDAT KOMENTÁŘ: