Česká republika je jedním z úplně posledních států EU, kde trh s automobily stále ještě funguje relativně svobodně. V praxi to ale znamená, že elektromobily jsou poměrně drahé a naopak automobily se spalovacími motory (přestože také zdražují) vycházejí cenově mnohem lépe. Jak ukázal loňský rok, čeští zákazníci za elektromobily připlácet nechtějí. Meziroční prodej v tomto segmentu klesl o zhruba 500 vozů, ačkoliv se tuzemská nabídka elektromobilů naopak rozšířila.
Podle statistik SDA bylo v roce 2020 nově registrováno 2866 čistě elektrických vozů, přičemž jejich podíl na celkových prodejích tvořil 1,41 %. V roce 2021 evidují zmíněné statistiky 2393 nově registrovaných elektromobilů (jejich podíl na prodejích byl 1,16 %). Tato čísla se týkají kategorie osobních automobilů. Absolutní prodeje elektromobilů na českém trhu jsou o trochu vyšší, protože se elektrické vozy nabízí také v dalších segmentech (například lehké užitkové vozy).
Meziroční pokles v kategorii elektricky poháněných osobních vozů je zajímavý už například proto, že nabídka elektromobilů na českém trhu se rychle rozrůstá. Jestliže v roce 2019 mělo alespoň jeden takový model podle statistik SDA jedenáct značek, v roce 2020 to bylo už 19 a loni dokonce 23 značek. Minulý rok přišlo do prodeje třeba BMW iX, Dacia Spring, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Mercedesy EQA nebo EQS nebo Volkswagen ID.4. Většinou jde o drahá auta a to se ukazuje jako problém.
Za všechno může Citigo
Rok 2021 byl stejně jako rok předchozí poznamenán pandemií. Dalo by se namítnout, že tu navíc řádila krize s nedostatkem čipů. Pohled do statistik ale naznačuje jiný problém. Nejvíce elektromobilů na českém trhu prodává Škoda. Ta jich v roce 2021 nově registrovala 832, zatímco v roce 2020 to bylo 1684. Model Enyaq iV se přitom prodává zhruba stejně. Loni sáhlo po tomto elektromobilu 738 zákazníků, předloni 741. Jenže minulý rok ještě dobíhaly dodávky elektrické Škody Citigo, jejíž prodej oficiálně skončil v roce 2020. A právě tato skutečnost stojí za propadem českého trhu s elektromobily jako celku především.
Jinak řečeno, elektromobily jsou pro českého zákazníka příliš drahé a bez dotací se jejich prodeje asi jen tak nezvýší. Citigo totiž bylo na poměry elektromobilů velmi levné, jenže Škoda musela výrobu dotovat ze svého. Roli malé elektrické Škody coby dostupného elektromobilu by mohla převzít Dacia Spring. Citigo ovšem bylo celkově mnohem lepší.
Je pravda, že jiným značkám prodeje elektromobilů rostou. V procentuálním vyjádření jde o rychlý růst, v absolutních číslech jsou to ale spíše jen desítky kusů. Třeba Mercedes meziročně díky rozšíření nabídky prodal zhruba o 100 elektromobilů více.
Nejprodávanější je benzin
Celkově bylo v roce 2021 registrováno na českém trhu 206 876 automobilů, což představuje meziroční nárůst o necelá dvě procenta. Oproti roku 2019 je ale loňský výsledek nižší o zhruba sedmnáct procent. Nejvíce vozů u nás v roce 2021 zaregistrovala Škoda (71 tisíc). Druhý skončil Hyundai (20 tisíc) a třetí Volkswagen (17 tisíc). S výsledkem 15 450 kusů se nejprodávanějším modelem stala Škoda Fabia. Mladoboleslavská automobilka zde patrně doplatila na problémy ve výrobě. V roce 2020 byla českou jedničkou Octavia. Její prodeje se ale loni propadly přibližně o pět tisíc kusů.
Tuzemští zákazníci nejčastěji volí benzinový pohon (68,06 %). S podílem 24,70 % následují naftové vozy. Dieselových aut obecně na trhu ubývá, takže jejich prodeje stále klesají. Solidní nárůst naopak zaznamenaly na českém trhu plug-in hybridy. V kategorii osobních vozů jich bylo v roce 2021 registrováno 3736, zatímco o rok dříve to byly necelé dva tisíce.
Na nové auto se čeká i rok
Podle analýzy společnosti Pricewaterhouse Coopers (PWC) se v současnosti kvůli nedostatku komponentů čeká na nové vozy dvoj až trojnásobek obvyklé doby. V některých případech přesahují dodací lhůty i celý rok. Tato situace vedla k nárůstu prodejů ojetých vozů. Oproti roku 2020 se u nás loni prodalo o 23 % více ojetin. Jejich prodej už překonal výsledky z roku 2019, který ještě nebyl ovlivněn pandemií. S tím souvisí také nárůst cen ojetých automobilů.
Výhled na rok 2022 podle PWC předpokládá nárůst prodejů nových vozů o 4 až 10 % ve srovnání s rokem 2021.