Batmobil je zpět. BMW slaví 50 let divize M znovuzrozeným modelem BMW 3.0 CSL

  • Retrospektivně laděné kupé pohání nejvýkonnější šestiválec v silničním BMW ve spojení s manuální převodovkou

  • Základem dvoumístného vozu, který vzhledově evokuje někdejší velmi úspěšné závodní auto, je BMW M4 Coupé

  • Celkově vznikne jen 50 kusů, což z tohoto vozu dělá mnohem větší vzácnost, než byla jeho historická předloha, jíž vzniklo 1265 kusů

  • Výroba s velkým podílem ruční práce zabere 10 dnů a cena vyjde v přepočtu na více než 18 milionů korun

Počátkem 70. let postavila divize BMW Motorsport (dnešní divize BMW M), závodní model BMW 3.0 CSL na podvozku E9, který vznikal i jako silniční auto. Okruhový speciál s monstrózním zadním křídlem, masivními lemy blatníků a agresivním předním aero kitem dostal přezdívku „Batmobile“. Jednalo se o velmi úspěšné závodní auto, které získalo tituly v evropském šampionátu cestovních vozů, ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans, německém šampionátu cestovních vozů na Nürburgringu, ale i seriálu IMSA GT v USA. Později na něj navázal model M1, který nebyl zdaleka tak úspěšný. Zkratka CSL znamenala „Coupé, Sport, Leichtbau“ (Kupé, Sport, Lehká konstrukce) a BMW se k ní později vrátilo jen u velmi speciálních odlehčených verzí.

Model 3.0 CSL je jedním z nejikoničtějších závodních automobilů v historii mnichovské značky, a tak není divu, že v rámci oslav půlstoletí divize M se právě on dočkal moderní obdoby, kterou již naznačila designová studie 3.0 CSL Hommage přestavená v roce 2015 na výstavě Concorso d’Eleganza Villa d’Este v Itálii.

Celkově vznikne jen 50 kusů, což z tohoto kupé dělá mnohem vzácnější kus než původní homologační speciál, jehož bylo postaveno 1265 kusů. Všechny exempláře budou lakovány na počest závodního vozu v alpské bílé s pruhem BMW M, a samozřejmě nechybí ani velké pevné zadní křídlo.

BMW 2000 C/CA/CS: „Neue Klasse“ ve sportovním hávu

Charakteristickým prvkem přídě jsou pro změnu přední světlomety BMW Laser Light, které svítí žlutě, a to jak po odemknutí dveří, tak i při aktivaci potkávacích a dálkových světel. Odkazují tím na úspěšné závodní vozy M4 GT3, které v roce 2022 vyhrály mistrovství jezdců i týmů v DTM. Zajímavý je také fakt, že na rozdíl od běžné M4 a M4 CSL dostala tahle specialita kompletně přepracovanou příď s obřími, ale více tradičně tvarovanými ledvinkami.

BMW 3.0 CSL pohání nejsilnější šestiválec, jaký kdy konstruktéři z Mnichova namontovali do silničního auta. Jedná se o mírně vyladěnou verzi motoru z M4 CSL s dvojitým přeplňováním. Řadový šestiválec o objemu 3,0 litru produkuje 560 koní a 550 Nm. Tato síla směřuje k zadním kolům prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky.

Lahůdka pro puristy

I nový model má vynikající poměr výkonu vzhledem k hmotnosti, a to i přesto, že má navzdory rozsáhlému využití plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP) pohotovostní hmotnost 1624 kg. To je výrazně více než u originálu. Ten totiž vážil jen 1270 kg. Zatímco původně na jednoho koně připadalo 6,2 kg hmotnosti, u nového provedení je to zásluhou mnohem většího výkonu jen 2,9 kg.

BMW zatím nezveřejnilo dynamické parametry, ale není pochyb o tom, že se jedná o hodně rychlé auto. Znovuzrozené CSL dostane také přeladěné M adaptivní tlumiče, přepracované řízení a vylepšené uložení podvozku pro lepší pocit a zpětnou vazbu prostřednictvím ovládacích prvků.

Policie si převzala prvních deset dálničních BMW. Podívejte se, podle čeho je v provozu poznáte

Dobrou zprávou pro puristy je, že vůz má aktivní M diferenciál, karbon-keramické brzdy a další technické lahůdky od M divize BMW. Kola (20“ vpředu a 21“ vzadu) s centrální maticí jsou obutá do pneumatik Michelin vyvinutých speciálně pro tento vůz.

Vůz je jen dvoumístný, zadní sedadla byla podobně jako u modelu M4 CSL nahrazena prostorem pro uložení přileb. BMW 3.0 CSL dostalo do vínku stejná skořepinová závodní sedadla, dveřní panely a další obklady z uhlíkových vláken, a také jen sporé odhlučnění.

Vzhledem ke složitosti výrobních procesů prochází každé BMW 3.0 CSL na několika výrobních stanovištích osmi montážními cykly, což je proces, který zabere celkem 10 dní. Extrémně vysoký podíl individuální ruční práce tak znamená, že čas potřebný k montáži je mnohonásobně delší než u běžného modelu od divize BMW M.

Cena této lahůdky ještě nebyla oficiálně oznámena, ale podle dobře informovaných zdrojů nový Batmobil vyjde v přepočtu na více než 18 milionů korun.

Batmobil je zpět. BMW slaví 50 let divize M znovuzrozeným modelem BMW 3.0 CSL
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: