Bateriové elektromobily pořád představují poměrně novou technologii a stále kolem nich panuje řada otazníků. Téma degradace akumulátorů je bezesporu jedním z nich. Baterie postupem času ztrácí svou kapacitu, přičemž důvodů může být více a mohou mít různý vliv. Právě na to se zaměřila studie Technické univerzity v rakouském Štýrském Hradci (TU Graz). Její závěry mohou ovlivnit budoucí vývoj.
Studie se zaměřila na akumulátory využívající lithium. Během posledních čtyř let tým vědců ve spolupráci s automobilkami Audi a Daimler zjišťoval vlastnosti starších baterií, které prošly nehodou, byly vystaveny různým rázům a vibracím a samozřejmě byly také opakovaně nabíjeny a vybíjeny. Využívány byly jak nárazové testy, tak různé simulace.
Výsledkem je zjištění, že baterii neovlivňuje ani tak mechanické namáhání jako počet nabíjecích cyklů. Zajímavé ale je, že se akumulátory v důsledku běžného používání mění také mechanicky. Podle studie jsou články starších akumulátorů mechanicky odolnější. Automobilky by tento fakt mohly využít při konstrukci článků, protože jim výzkum dal přesný obrázek o tom, jak se budou v průběhu let chovat.
„Až dosud byly baterie instalovány tak, aby bylo možné vyloučit deformace ve všech možných scénářích. Nyní mohou výrobci lépe využít instalační prostor,“ cituje server techxplore.com projektového manažera Christiana Ellersdorfera z TU Graz. Tato nová zjištění mohou pomoci snížit hmotnost i rozměry akumulátorů. Ellersdorfer také připomíná, že větší mechanická odolnost starých baterií v kombinaci s poklesem kapacity fakticky znamená větší bezpečnost, což v konečném důsledku snižuje pravděpodobnost požáru v případě nehody. Současně ale uvádí, že v případě poklesu pod 80 % původní kapacity přestává být baterie pro automobily vhodná.
Sledování stavu akumulátorů v elektromobilech není důležité pouze z pohledu automobilů samotných, ale také z hlediska následného využití akumulátorů ve stacionárních úložištích podobných těm, na kterých pracuje například Škoda. V současnosti se sleduje parametr „State of Health“ vyjadřující ztrátu kapacity. Podle vědců z TU Graz by měl být zaveden také parametr „State of Safety“ určující v průběhu životního cyklu míru bezpečnosti dané baterie.