Automobilky musí do roku 2030 nakonec snížit emise CO2 o 37,5 %. Těšte se na elektromobily

  • Do roku 2030 mají automobilky snížit produkci emisí CO2 o 37,5 %

  • Dříve se mluvilo o hodnotách 30 %, 35 % a 40 %

  • Emise se mají snížit v porovnání s rokem 2021

  • Někteří mluví o kompromisu, výsledkem je ale požadavek na průměrnou spotřebu zhruba 2,5 l/100 km

  • Zákazníci mají být potěšeni skutečností, že si budou moci vybrat z mnohem většího počtu elektromobilů

  • ACEA považuje dohodnutý limit za nereálný 

Vývoj kolem chystaných limitů produkce emisí CO2 v rámci EU má další pokračování. Včera se Evropský parlament a členské státy EU dohodly na nové hodnotě. Do roku 2030 musí automobilky snížit průměrnou produkci CO2 o 37,5 % ve srovnání s rokem 2021 pro osobní auta, v případě užitkových vozů má dojít ke snížení o 31 %. Výsledek tak nemá nakonec daleko k návrhu schválenému Evropským parlamentem, který odhlasoval dokonce 40 %.

Těšíte se na elektromobily?

V praxi to bude znamenat jediné, automobilky musí začít v ještě větší míře prodávat elektromobily nebo alespoň hybridy. Uváděné hodnoty se totiž vztahují k roku 2021. Už ten představuje dost velkou výzvu, protože k němu musí automobilky dosáhnout na průměrnou produkci CO2 95 g/km. To zhruba odpovídá spotřebě 3,96 l/100 km. Snížení o dalších 37,5 % přináší požadavek na snížení průměrné spotřeby o přibližně 1,5 l/100 km během devíti let. Automobilky navíc musí dosáhnout snížení produkce emisí CO2 o 15 % oproti roku 2021 už v roce 2025. Ministři životního prostřední se původně dohodli na snížení o 35 %. Na stole byl také návrh na snížení o 30 %.

Evropský parlament fakticky nařídil povinný přechod k elektromobilitě (komentář)

Evropská federace pro dopravu a životní prostředí nejnovější rozhodnutí vítá. „Pro zákazníky znamená nový zákon budoucí možnost mnohem širšího výběru mezi cenově dostupnými úspornými a elektrickými modely,“ stojí v oficiálním prohlášení. Naproti tomu Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA) napsalo ve své reakci, že „sdružení vyjadřuje vážné obavy nad limity schválenými pro rok 2030 a lituje skutečnosti, že tyto cíle jsou čistě politickým rozhodnutím učiněným bez uvážení technologických a socioekonomických skutečností.“ Podle ACEA bude mít tento krok vážné dopady na celý výrobní řetězec týkající se automobilů, který v Evropě zaměstnává 13,3 milionu lidí.

Definitivně schválený limit produkce emisí CO2 pro rok 2030 ale ještě není. Schválit ho musí Evropská rada a členové Evropského parlamentu. Není jisté, zda se vše stihne ještě před volbami do Evropského parlamentu, které se konají příští rok v květnu.

V minulosti Evropská rada uvedla, že osobní auta a dodávky mají na celkové produkci CO2 v EU podíl 14,8 %. Nedávná studie EU vyčíslila, že elektromobily vyprodukují za celý životní cyklus o 17 až 30 procent méně CO2 než konvenční auta. A podle navrhované legislativy mají mít elektromobily od roku 2030 tržní podíl v Evropě v nižších desítkách procent. Reálný přínos těchto extrémně nákladných změn na celkovou produkci CO2 se tak bude pohybovat na hranici bezvýznamnosti.

Rychlému rozšíření elektrických aut bude přinejmenším zpočátku kromě vysokých cen bránit také chybějící infrastruktura. Mimo velká města v podstatě není elektromobily kde nabíjet. Snadno by se mohlo stát, že elektrická auta budou přicházet na trh mnohem rychleji, než bude probíhat výstavba dobíjecích stanic.

Automobilky musí do roku 2030 nakonec snížit emise CO2 o 37,5 %. Těšte se na elektromobily
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 8 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. “Mimo velká města v podstatě není elektromobily kde nabíjet”… to jako že na venkově nejsou zásuvky? Docela mě mrzí, když se u takových tvrzení jenom zneužívá nezkušenosti lidí, protože zatím pořád málo z nás má dlouhodobější zkušenost s elektromobily. Já osobně si myslím, že nebude problém těch čísel za 12 let dosáhnout. Pokud VW v roce 2025 vyrobí čtvrtinu svých aut na elektřinu, tak je i prodá a spolu s ostatními na trhu se postará o infrastrukturu i akceptaci širokou veřejností (včetně cenové dostupnosti).

  2. Jsem všemi deseti pro elektroautomobily, ale proč to nenechat přirozenému vývoji.
    Evropa v soutěži oblastí o ekonomickou prosperitu a pokrok si dobrovolně, příkazem, přivazuje olověnou kouli na nohu.
    Možná, že po vývoji nových elektrobaterií nebudeme jezdit auty vůbec, ale létat drony.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: