Automobilky mají autonomní technologie, ale nemohou je prodávat. Chybí „razítko“

  • Evropské úřady zatím nedávají schválení novým funkcím, které zvyšují míru automatizace řízení

  • V Evropě tak nelze legálně nabízet stejné funkce jako v Číně nebo USA

  • S problémy se potýká také schvalování nových bezpečnostních funkcí, jako je automatické zajetí ke krajnici

Když Audi loni představovalo novou generaci limuzíny A8, slibovalo autonomní řízení úrovně 3 v kolonách. Funkce „Traffic Jam Assist“ měla za určitých okolností bezpečně umožnit, aby řidič spustil nejen ruce z volantu, ale i zrak ze silnice. (Současné systémy úrovně 2 popojíždění v kolonách také zvládají, ale vyžaduje se, aby řidič situaci stále sledoval s rukama na volantu a byl připraven zasáhnout.) Jenže čas běží a Traffic Jam Assist nikde. Funkce totiž stále nezískala homologaci, píší Autonews.

Už příští rok má na trh přijít nová generace Mercedesu třídy S, u niž má být autonomní řízení úrovně 3 (nejen v koloně) jednou z hlavních technologických novinek. Jenže ani Daimler nemá schválení této funkce zdaleka jisté. Automobilky tlačí na rychlejší schvalování nových funkcí prostřednictvím své zastřešující organizace ACEA, ale zatím to skřípe. Takže zatímco v Číně nebo USA může třeba BMW nabízet legální jízdu bez držení volantu do rychlosti 60 km/h, v Evropě to nejde.

Co udělá Škoda Octavia nebo Kodiaq, když pustíte volant? Kontrolovaně zastaví

Platná legislativa neumožňuje, aby vůz řízeně měnil trajektorii, pokud ho přestane řidič ovládat. Což znemožňuje nasadit do praxe i funkce potenciálně zachraňující život. Automobilky již mají například funkci, která v případě náhlé indispozice řidiče navede vůz ke krajnici a zastaví, ale prodávat ji nesmějí. „V takové situaci je to (řízené zajetí ke krajnici, pozn.) určitě lepší než nic, řekl Autonews inženýr Alejandro Vukotich z BMW. „Jenže typové schválení není.“

A hned tak asi nebude. Evropské úřady zatím nedokázaly ani definovat právní rámec pro homologaci autonomních systémů úrovně 3. „Je to velký problém,“ říká generální sekretář ACEA Erik Jonnaert. „V souvislosti s autonomními vozy se musíme ptát, jestli je dosavadní přístup Evropy ke schvalování aut udržitelný i do budoucna.“

V jiných otázkách souvisejících s automobilovým průmyslem přitom umí být Evropská unie velmi iniciativní. Výrobcům například nařizuje rozšiřování výbavy o nové a nové prvky a stále více promlouvá i do toho, jaká auta se vůbec mají vyrábět a prodávat.

Automobilky mají autonomní technologie, ale nemohou je prodávat. Chybí „razítko“
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: