AutoMat lobbuje za 1,5 metru pro cyklisty spamem. Změna zákona ale nedává smysl

Cyklista, ilustrační foto
Zdroj: Škoda Auto
  • Sdružení AutoMat zasílá účastníkům projektu Do práce na kole e-mail, ve kterém lobbuje za novelu silničního zákona

  • Ta má chránit cyklisty povinným odstupem 1,5 metru, návrh na změnu je ale plný zavádějících informací

  • Nejde jen o předjíždění, pokud návrh projde, budou zaměstnavatelé povinni kola uschovat

Sdružení AutoMat, které dlouhodobě bojuje za co největší omezení automobilové dopravy, údajně v zájmu podpory dopravy cyklistické, začalo kromě poslanců lobbovat i u zaměstnanců firem zapojených do projektu Do práce na kole. Sdružení nyní hromadně rozeslalo e-mail, ve kterém oslovuje účastníky, aby podpořili novelu silničního zákona.

„Právě nyní je tu jedinečná možnost zlepšit bezpečnost cyklistů na našich silnicích. Do sněmovny dorazila novela zákona o silničním provozu a je třeba dát ministrům a poslancům vědět, že o jejích schválení hodně stojíme,“ stojí v nevyžádaném e-mailu, který ve svých schránkách lidé našli. E-mail dál odkazuje na podrobnosti i komentář na serveru Aktuálně.cz, který hovoří pro novelu zákona a označuje ji za „vynikající“.

Největším nebezpečím pro cyklisty nejsou řidiči. Většina jich zahyne vlastní vinou

E-mail, jehož autorem je Ondřej Hána ze sdružení AutoMat, je zakončen proklikem na platformu NapišteJim.cz, která má pomáhat občanům s kontaktem přímo na „svého“ poslance nebo krajského zastupitele. Lidé mají podle výzvy AutoMatu politikům psát s tím, aby zákon schválili. Dokládá to i snímek celého nevyžádaného e-mailu:

Nevyžádaný e-mail, který sdružení AutoMat zaslalo účastníkům projektu Do práce na kole

Jak jsme psali už minulý týden, problém je v tom, že cyklisté nepatří mezi ohroženou skupinu účastníků silničního provozu, ale naopak ve větší míře stojí za dopravními nehodami, bohužel včetně těch smrtelných. Podle policejních statistik v roce 2019 na českých silnicích zahynulo 36 cyklistů, z nichž 27 nehodu zavinilo. To jsou celé tři čtvrtiny. Z celkem 2603 cyklistů, kteří zavinili dopravní nehodu, jich 509 (pětina) nadýchalo 1,51 promile alkoholu nebo víc!

Povinný odstup jako past na řidiče

Samozřejmě je důležité, aby se řidiči motorových vozidel chovali k cyklistům co nejohleduplněji a při jejich předjíždění si počínali opatrně. To upravuje už aktuální zákon, podle kterého motoristé nesmí cyklistu ohrozit. Návrh novely, jenž poslanecké sněmovně předložil bývalý pražský radní Petr Dolínek (ČSSD), má rozšířit existující paragraf 17 o nový odstavec.

„Řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty… tím se rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla, přípojného vozidla nebo nákladu a jízdního kola, přívěsného vozíku nebo cyklisty nejméně 1,5 m..,“ stojí v návrhu na změnu zákona, který je zveřejněn pod číslem 893 sněmovního tisku.

Praha pustí cyklisty na Modřanskou ulici. Stezka u Vltavy je podle ní nevyhovující

To by mimo jiné znamenalo, že cyklisty na řadě míst nebude možné předjíždět. Zejména pak v obcích, kde mají místní komunikace obvykle šířku jen 3,5 metru. Cyklista totiž nejede přesně na hraně, i on sám udržuje odstup od krajnice. Řidítka jsou pak obvykle 0,6 až 0,75 metru široká a do šířky vozu se počítají i zrcátka. Jak upozorňuje ve svém článku  blog D-Fens, na běžných silnicích půjde o nevymahatelné nařízení, protože odstup nebude možné změřit. Policisté ale budou moci hlídat místní komunikace, kde by jakékoliv předjetí cyklisty bylo automaticky přestupkem. Zákon navíc upravuje jen chování řidiče, cyklista tak může jakkoliv vjet mezi auta. Třeba při dojíždění k semaforu.

„Důvodová“ zpráva se smyšlenými důvody

Dolínek ve své novele argumentuje nepodloženými údaji. V obecné části novely píše například: „Nejčastější příčinou smrtelných nehod cyklistů je srážka zezadu.“ Jenže žádná statistika toho, jak k smrtelným nehodám dochází, k dispozici od policie není. „Většinu nehod s účastní cyklistů a motoristů přitom zaviní motoristé,“ píše se dál. To je ale sporné. Podle statistik loni cyklisté zavinili 2603 dopravních nehod, což je 64 procent ze všech nehod s jejich účastí (píše to například projekt Tým silniční bezpečnosti). Samozřejmě mohlo jít i o nehody bez účastní motoristů, ale vzhledem k tomu, že jde o případy řešené policií, mnoho jich nebude.

Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku

To však není jediný problém novely. Kromě nejznámější změny totiž obsahuje i další, neméně sporné. Nově by totiž cyklisté nemuseli povinně používat cyklostezku, pokud je poblíž nebo součástí silnice. Absurdně by se tak mohli pohybovat v jízdním pruhu, zatímco jejich cyklopruh by zel prázdnotou. Další část novely pak počítá i se zavedením povinnosti pro zaměstnavatele, kteří by museli cyklistům zařídit prostory na uskladnění kol a jejich svršků.

Pokud novela u poslanců projde, začne platit od ledna příštího roku. Projekt NapišteJim.cz ale není nutné využít jen na podporu Dolínkova návrhu. Lidé přes něj mohou psát „svým“ poslancům a zastupitelům cokoliv. Je tedy možné i naopak žádat jeho zamítnutí. Pokud poslanci získají zpětnou vazbu pouze od příznivců AutoMatu a od nikoho jiného, mohli by dospět k přesvědčení, že Dolínkova novela má u veřejnosti většinovou podporu, a v navrhovaném znění ji schválit.

AutoMat lobbuje za 1,5 metru pro cyklisty spamem. Změna zákona ale nedává smysl
Ohodnoťte tento článek!
3.8 (76.44%) 45 hlas/ů

14 KOMENTÁŘE

  1. Pro cyklisty nemajici ridičtske opravneni ,zavest zkoušku vyhlasky dopravniho provozu.jsou to učastnici provozu,tak proč je vynechat?polovina z nich co nema ridicak nezna ani značky!

    • A co takhle si přečíst silniční zákon a vyhlášku? Jesti máš řidičák tak bys o tom měl přemýšlet jakou blbost jsi vlastně vymyslel. Doporučuji hlavně pasáže odkdy smí mladistvý samostatně na silnici.
      Nejlepší je chtít něco po ostatních ale sám nevědět nic.

  2. Celkem takový doslova ve smyslu “naci”
    Je zarážející že autor nevidí tu Cyklistickou zlost a opovržení z textu?
    Nojo žurnalistika

  3. Pokud by se obě skupiny chovali jako lidé tak se to ani nemusí řešit předpisy. Každej má ovšem napuchlý ego a obrovskýho čuráka a bojuje jako kohout o kousek hnoje. Na jih od nás kupříkladu v řecku se jezdí poměrně živelně podle pravidla silnější pes mrdá a je to naprosto v pohodě. Emocionálními výbuchy na silnici trpí jen češi.

    • Jako cyklista, motorkář i plechovkář nelze než souhlasit! Stále mě překvapují řidiči aut předjíždějící cyklistu, kteří než aby přibrzdili nebo i zastavili, tak mě raději vytlačí mimo vozovku…

        • Naprostá většina cyklistů jezdí napohodu u krajnice pokud to jde, pokud tam máš co dvacet metrů kanál zapuštěnej deset čísel do země tak prostě pojedeš vedle kanálů.
          To stejný s jednosměrkama, proč by mi měl vadit cyklista v jednosměrce pokud mi uhne.

  4. Co to je za argument, že se nebude dát předjíždět tam kde má silnice 3,5 metru? To snad rozumenej člověk nedělá ani teď ne? Bohužel to ukazuje, jak třeba takovej zákon je.

  5. Doufejme, že takový návrh zákona neuspěje. Znamenal by naprostý kolaps dopravy na úzkých silnicích, ve mětech – a speciálně v Praze, kde jsou cyklistické pruhy vyzančené v šíři asi 60 cm mezi chodníkem a tramvajovými kolejemi – by způsobil katastrofu. Majý být tisíce řidičů rukojmím pár stovek militantních cyklistů? Na autech jsme závislí všichni, včetně oněch nekritických cyklistů.

  6. rikam ze by meli znat vyhlasku a znacky.priklad z dneska. soubezne z uzkou cestou cyklostezka.kde jela cyklistka po ceste….priklad z patku:dva cyklisti pred krizovatkou ve meste.dojizdim je autem,vidim,ze je nestihnu predjet a odbocit aniz bych je “zavrel”.tak s autem spomalim na jejich rychlost.(jejich tempo bylo vrazedne-rychlost chuze).tak se tahnu 30 metru za nim ohleduplne.a p… odboci i s pani za sebou doprava bez zvednuti ruky. a takovych pripadu na kole je mraky.

  7. a to nemluvim o paradnich cyklistech jedoucich po chodniku,kteri bez ohlednuti vleti z chodniku na prechod a ridici delej co umis ,ja si jedu.nebo seskoci s chodniku se sluchatky v usich a ze za nim po ceste jede auto …tak co. a to me jeden takovy umelec na kole vletel predloni do kufru.stojim cekam az auto predemnou odboci a supho.cyklista mi napali do kufru,ze me nevidel.njn jenze o dva metry vedle,soubezne cyklostezka.

  8. Ta úvodní fotka – no to je tragedie, oni ti “kolisti” ani nesvítí. Cyklista jedoucí po silnici první, druhé, třetí nebo 286 třídy jede na hřbitov “si lehnout”.

  9. Vpodstatě se jedná o takový cyklistický rasismus, kdy menšina si usurpuje domnělá práva, která sami nechtějí realizovat svým přičiněním. Co kdyby to mělo takhle být opačně, cyklista nesmí jet na vozovce v případě, když se nebude na dané vozovce o dané šířce moci realizovat jízdní koridor o jimi požadovaných bezpečnostních odstupových rozměrech.

  10. Tak to já jsem na ty točvolanty ještě měkkej… Zatím na kolobce jen kopu, a to fakt nemám 1,5m dlouhou nohu… Tedy pokud naruší můj osobní prostor, tak si můžou spravovat lak, a je mi jedno, jestli je to Trabant nebo RollsRoyce… A kdyby snad náhodou chtěli náhradu škody, tak jsem se prostě protahoval a ten psychopat mi najel do nohy… Oni pak hned poznají, co znamená BEZPEČNÁ vzdálenost, a ani to v tom zákoně nemusí být explicitně napsáno… 😉

PŘIDAT KOMENTÁŘ: