Auta na CNG jsou ke klimatu šetrnější než elektromobily, říká nová studie

11 nových názorů
Autor: Redakce
  • Automobilová federace FIA nechala vypracovat studii bilance skleníkových plynů za celý životní cyklus vozu

  • Elektromobily vycházejí nejpříznivěji pouze za předpokladu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů

  • Při aktuálním energetickém mixu začíná být elektroauto šetrnější než benzinové až po víc než 127 000 km, auto na CNG však vychází celkově lépe

  • Studie zohledňovala i emise vznikající při výrobě paliv

Při porovnávání bilance skleníkových plynů mezi auty se spalovacími a elektrickými motory se obvykle bere v potaz benzin, případně nafta. Takových studií vzniká v poslední době celá řada. Jejich výsledky se někdy i silně různí. Obvykle však dospívají k tomu, že elektromobil má celkové emise CO2 za životní cyklus o něco nižší než běžné auto a že existuje výhled dalšího zlepšování s tím, jak poroste podíl obnovitelných zdrojů ve výrobě elektřiny. Co když ale do porovnání přidáme stlačený zemní plyn?

Přesně to udělali výzkumníci ze společnosti Joanneum Research. Kompletní studie, vypracovaná na zadání Mezinárodní automobilové federace (FIA), bude zveřejněna na podzim. Z předběžných výsledků zveřejněných německým autoklubem ADAC nicméně vyplývá, že auta na CNG jsou ke klimatu ještě šetrnější než elektromobily.

Ojetin na CNG přibývá. Vyplatí se v nich dříve než u nových aut
Přečtěte si také:

Ojetin na CNG přibývá. Vyplatí se v nich dříve než u nových aut

Kromě emisí vznikajících při provozu auta započítávali autoři také emise z výroby a recyklace vozu, stejně jako z výroby pohonných hmot. Zohlednili rovněž produkci metanu u plynných paliv a oxidu dusného u biomasy. Za modelový automobil posloužil kompaktní model „ve třídě Golfu“. Pokud jde o energetický mix, studie pracovala s daty z Německa, které v roce 2018 dosáhlo podílu obnovitelných zdrojů 34,9 %.

Při teoretickém předpokladu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů (k tomu se blíží třeba Norsko) se bilance překlápí ve prospěch elektroauta už za nějakých čtyřicet tisíc kilometrů. Jenže v aktuálním energetickém mixu se elektromobil jeví jako výhodnější až po 8,5 letech při nájezdu 127 500 km. Důvodem je dobře známá energetická náročnost výroby vysokonapěťových akumulátorů. Ani za celý životní cyklus však elektrické auto „nedožene“ srovnatelný vůz s CNG pohonem, vypočítali autoři studie.

Test Škoda Octavia Combi G-Tec: Velmi příjemná, nikoliv dokonalá náhrada za diesel
Přečtěte si také:

Test Škoda Octavia Combi G-Tec: Velmi příjemná, nikoliv dokonalá náhrada za diesel

Ještě lépe vychází pohon na vodík. Ovšem zase jen za přepokladu, že je vyroben 100% z obnovitelných zdrojů, což se v komerčním nasazení zatím nedaří.

Toto zjištění je v souladu s dřívějšími výpočty ADACu a jiných. Evropská unie i národní vlády nicméně v podpoře konkrétních druhů pohonu silně sázejí právě na elektřinu. Příkladem je i nedávné rozhodnutí české vlády, podle kterého se auta na CNG mají těšit jen zlomkovému zvýhodnění proti elektroautům. CNG vozy jsou přitom levnější, jednodušší, mají menší nároky na specifickou infrastrukturu a mohou se pochlubit také příznivým složením výfukových plynů, přestože elektromobilům se v tomto ohledu logicky nevyrovnají.

Tabulka: Za jak dlouho bude elektromobil šetrnější ke klimatu než podobné auto na benzin, naftu, CNG a vodík? 

Palivo Energetický mix Německa Elektřina 100% z obnovitelných zdrojů
Benzin (5% podíl biosložky) po 127 500 km po 37 500 km
Diesel (7% podíl biosložky) po 219 000 km po 40 500 km
CNG (15% podíl biometanu) nikdy po 48 000 km
Vodík (100% z obnovitelných zdrojů nikdy po 115 500 km

Zdroj: Joanneum Research prostřednictvím ADAC

Leoš (neregistrovaný)
Konečně pravda o elektromobilech. Výborná tabulka. Jen aby si to ještě přečetli soudruzi v Bruselu...
Paya (neregistrovaný)
Fajn Radovane, honem jeď na Jižní město nebo jiné sídliště a nabíjej... pokud budeš mít alespoň kde zaparkovat, budeš king... Ne každej má vilu Jarmilu, garáž a zcela ekologické solární panely na střeše, aby si mohl nabíjet svoje eko auto.... A představ si, že jsou i tací eko burani, kteří mají ten hluk a vibrace aut rádi. Nedej eko Bože, mají i 8 válcové motory ve svých ve svých mour a popel plivajících ohnivých ořích :-D
Milanius (neregistrovaný)
neplaš ho :-) teď chlapec jistě dostal vosypky a běžel si stěžovat, že jeho snahu zachránit svět někdo bojkotuje... ještě že si nemůže stěžovat Grétičce protože na tý její úžasný lodičce nemaj internet a ty bys to schytal ještě od ní :-P
Radovan (neregistrovaný)
Ropáky objednaná studie. Plynoprd je jen spalovák s benzínem či naftou, doplněný plynem. Takže opět kravál, vibrace, smrad a jedy z výfuku. Část cesty na benzín/naftu, zbytek na plyn. Po nastartování opět dokola. Tak zoufalá snaha spalovat co nejdéle z toho přímo čiší. Vše doporučuji garážový test - zavřít se s plynoprdem do garáže, nastartovat a zhluboka dýchat. Já udělám totéž se svým elektromobilem. Kdo vyjde po hodině živý, vyhrál...…….
Petr (neregistrovaný)
Dobře, tak Vás zase zavřeme tam, kde se vyrábějí solární panely, nebo pálí uhlí, obilí pro elektřinu pro ten Vás elektromobil. Kde se dělá izolace pro měděné vodiče. Kde se lakují vodiče. Kde se vyrábějí baterie. Ale Vy jen vidíte to co máte v garáži. To že je elektromobil vlastně škodlivější, a dlouho bude. To už Váš mozek nepochopí. Navíc ani není připravená rozvodná síť. A to jak se bude ničit příroda kvůli cenným kovům, a materiálům pro baterie atd.
Milanius (neregistrovaný)
Bohužel takového člověka nepřesvědčí nic a buce si pindat dál .. co je nejhorší ??? to že, čůr*** politik tydle vypatlance poslouchá a snaží se být zelenější než zelený a ve svaté víře páchat na lidstvu dobro vyrábí jednu píč** za druhou. Já teda CNG nemusím, protože to jak to przní "koncern" to neni výhodné ani parametry ani finančně (prostě na to nemaj motory a snahou o zvýšení dojezdu to dojebávaj úžasně), ale čemu nerozumím je že od CNG dávají ruce prič i italové kteří jsou vtom špička. Vůbec se nezmiňují o LPG, kde to sice není tak lepší jako CNG ale přestavět motor je mnohem jednodušší a CO2 klesne o 1/3 hned. Infrastruktura je a udělat auto z dojezdem 600-700km není problém co je problém je v myšlení lidí.
Martin (neregistrovaný)
CNG spotřebuje zhruba 3 litry benzínu na 10 000 km. Jinak řečeno za 500 000 km asi 150 litrů. Je to tedy zanedbatelné. Garážový test je skvělý nápad. Zkuste test kabelový, tedy připojit se za nabíječku. Tyhle dementní testy testují IQ pisatelů.
Miras (neregistrovaný)
Ale vyber novych vozu na CNG u vsech soucasnych znacek a modelu je velice mizerny. Vesmes to vsichni vyrobci cpou do motoru 1,0 s manualem a vykon nejakych 66 kW. Pritom napr.koncern ma slusny, moderni motor 1,5 v kombinaci 7st.automat a pr.nahon staci. Pak uz staci vybrat model a typ. Ostavia, Karoq, Scala, Kamiq, Golf a pod.
Milan (neregistrovaný)
Vypadá to, že není započítáno ekologické zatížení z obnovitelných zdrojů, protože jinak by to nemohlo takhle vycházet.
  • Našli jste v článku chybu?