Aquaplaning minulostí? Vědci chystají systém, který doslova odfoukne vodu před pneumatikou

04.10.2021
3 nové názory
  • Vědci z univerzity v Coventry pracují na systému, který má aktivně bránit vzniku aquaplaningu 

  • Řešení doslova odfoukne vodu těsně před pneumatikou. Využít se dá také pro jiné nečistoty na vozovce 

  • Zatím je vše ve stádiu vývoje, nicméně testy už prokázaly významný přínos nového systému 

S jevem označovaným jako aquaplaning se pravděpodobně setkal téměř každý řidič. Jde o situaci, kdy pneumatika nezvládne odvádět vodu (ať už z důvodu příliš vysoké rychlosti, nebo kvůli příliš vysoké vrstvě vody na vozovce), voda se dostane mezi plášť a podklad a vůz na okamžik zcela ztratí přilnavost. To samozřejmě může vést k velmi nebezpečným situacím. V současnosti je snahou řešit tento problém zejména konstrukcí pneumatik, nicméně vědci z univerzity v Coventry pracují na novém systému, který má aquaplaningu aktivně předcházet.

Systém nese označení RDTS (Run Dry Traction System) a na svědomí ho mají vědci z výzkumného centra pro dopravu a města budoucnosti, spadajícího pod zmíněnou univerzitu. Řešení je v principu velmi jednoduché. Před pneumatikou je umístěna nádoba se stlačeným plynem, který v případě potřeby vodu z vozovky doslova odfoukne. Pneumatice tak výrazně usnadní práci, protože voda se k plášti vůbec nedostane, případně jí bude výrazně méně.

Test pneumatik 205/55 R16 ukázal, že některé celoroční pláště mohou být lepší než zimní
Přečtěte si také:

Test pneumatik 205/55 R16 ukázal, že některé celoroční pláště mohou být lepší než zimní

Projekt je stále ve stádiu vývoje. Provedené testy už ale prokázaly, že systém RDTS má potenciál významně ovlivnit bezpečnost především zkrácením brzdné dráhy a zlepšením ovladatelnosti. RDTS navíc kromě mokré vozovky dokáže zlepšit trakci, také pokud jde o různé nečistoty na vozovce, jako je například písek. A pomůže rovněž v případě malé vrstvy sněhu.

Systém RDTS je vyvíjen tak, aby ho bylo možné použít u celé škály vozidel od osobních aut přes autobusy, nákladní vozy, motocykly až po letadla. V současnosti vědci kromě dalšího zdokonalování systému zkoumají možnosti převedení celého konceptu do sériové výroby.

Janko z Kutné Hory (neregistrovaný)
Tak ono hodně dělá to, jestli má člověk správně nahuštěné pneu. Já to kontroluju, když dělám úklid auta – cca jednou za jeden až dva měsíce. Teď jsem si ještě koupil nový kompresor z https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ , takže to mám hnedka hotové. Super věcička. :)
Richard (neregistrovaný)
Tak na tohle jsem hodně zvědavý... Jako za mě... Trošičku blbost, ne? Když budu mít kvalitní pneumatiku, tak si mi to nestane. Mě osobně učarovala pneumatika FALKEN, kterou prodává třeba pan Novák na http://www.pneu-novak.cz/sa/falken.html a zatím vždycky obrovská spokojenost. Ale že bych musel řešit nějaké pískování nebo další mechanismus? Nedělejme si to složitější víc, než to je. Ono je to hlavně o lidech a jejich lenosti. Lidi si koupí auto, ale už nechtějí řešit údržbu.
  • Našli jste v článku chybu?