Ajťáci místo automechaniků? Moderní auta nahrávají oficiálním servisům

Zdroj: Archiv MF

Doba vlastnoručních oprav aut je nenávratně pryč. Z moderních vozů se stávají počítače na kolech a k jejich opravám jsou potřeba místo klíčů spíše laptopy. To ovlivňuje i nároky na mechaniky, kteří musejí stále více pronikat do IT. Řidiči tak mnohdy nemají jinou možnost než zamířit do oficiálních servisů, protože ty nezávislé si moderní vybavení a školení zaměstnanců jednoduše nemohou dovolit. Říká to Stanislav Gálik, ředitel inovační laboratoře AuresLab.

Zatímco před 15 lety si prasklou žárovku zvládl vyměnit téměř každý motorista, dnes je to úkon často takřka nemožný. „Objevily se xenony a bi-xenony, jejichž výbojky bylo nutné měnit pouze v servisu. U halogenových světlometů se pak u mnoha vozů výrazně zhoršila přístupnost žárovek, v LED světlometech už se s výměnou světelného zdroje nepočítá vůbec,“ popisuje Stanislav Gálik. Počet úkonů, které může řidič řešit svépomocí, podle něj rapidně ubývá.

Přibývající elektronika ve vozech přidává na důležitosti specialistům zaměřeným zejména na diagnostiku a opravy elektronických systémů ve voze. „Práci v servisu jsem měl prakticky už při škole, ale na spoustu věcí jsem se musel vyškolit později až přímo v něm,“ říká Aleš Jánský, který autotronika dělá v nezávislém servisu. Školení na jednotlivé značky mohou servis stát až desítky tisíc. „Samostatná kapitola jsou pak hybridy a elektromobily, s těmi musejí řidiči do oficiálních servisů. Neznám žádný z nezávislých, který by se do nich dobrovolně pouštěl,“ doplňuje Jánský.

O budoucí důležitosti elektromobility, autonomního řízení a digitalizace mluvil šéf Škodovky Bernhard Meier při představení nové Octavie. „Dnes jsou běžně vozy neustále připojené na platformy automobilek. Například BMW už umí na dálku diagnostikovat potenciální závadu a rovnou řidiče objednat do servisu,“ popisuje Gálik. I to podle něj do autorizovaných servisů požene stále více motoristů.

V posledních letech také většina výrobců přešla na elektronické servisní knížky. Každý autorizovaný servis dané značky tak vidí kompletní servisní historii vozu. Takto vedená servisní historie se rovněž nedá zfalšovat, což je výhoda hlavně u nákupu ojetého vozu. „Je v jednoznačném zájmu majitele vozu autorizovaný servis navštěvovat, a to i u ojetiny, protože jeho vůz má pak při následném prodeji vyšší hodnotu. Čím dál častěji se k nám takové vozy dostávají a jsou logicky více žádané,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel AURES Holdings, který provozuje síť autocenter AAA AUTO.

Ajťáci místo automechaniků? Moderní auta nahrávají oficiálním servisům
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
Sdílejte

28 KOMENTÁŘE

  1. Já pracuji jako automechanik a o práci teda nemám nouzi. Pořád se najde hodně lidí, kteří dají přednost poctivým starým autům. Práce mě baví, akorát by k nám mohl být šéf trochu lidštější a dát nám nějaké příplatky nebo koupit alespoň pracovní oblečení. Když jsem mu vyhrožoval, že skončím, tak mi dal peníze, ať si koupím to oblečení sám, tak aspoň něco jsem získal. Oblečení se mi osvědčilo z https://www.ardon.cz/c/309/pracovni-odevy , kde si ho kupuji už druhým rokem a je opravdu kvalitní.

      • Dobré věci se prodají samy. Dobrá auta taky. Jen ty pracovní oděvy asi ne 😀 Ale jinak super článek, poučila jsem se, jak to dneska chodí…

  2. Elektronika světu vládne, že to došlo i do automobilového průmyslu byla otázka času. Automechanik dneska nemá jen ruce od oleje, ale musí používat i výpočetní techniku. Za mě dobrá zpráva a jen houšť!

    • Diagnostika no, logickej postup a to rozliší malý a neperspektivní servisy, bazary, atd. od těch kvalitních

      • A to je zas dobře, že šikovný lidi budou mít práci. Dneska na dobrýho řemeslníka narazit je problém…

        • a nejenom řemeslníka. Právě i vybrat si dobré auto chce čas a trpělivost a neustálý prověřování a zkoumání. Jasně, velkej bazar dává větší záruku než podomní prodej někde na netu, ale i tak musí bejt každej opatrnej

    • Je to tak, člověk si už ani žárovku nevymění sám. Na druhou stranu ale mám rád ten pocit, když je o mě v servisu postaráno, můžu si dát kafe, vyřídit si telefony, zatímco hoši na autě dělaj.

          • To je velmi dobrý nabídka! A pozor, na tom odkaze jsou teď (18. února) už i levnější!

        • Tak vývoj je znát např. i u zubařů – taky už mají jiné metody dneska než před 5, 10 lety… přitom pár let rozdíl. Ale např. 3D RTG je vcelku novinka, kterou stále všechna pracoviště nemají

      • To je samozřejmě bezvadné, ale když vezmeme v potahu, že se v takovým autě nemůže hrabat obyčejnej automechanik ze starý školy, tak to dává práci mladejm a šikovnejm řemeslníkům, kteří s tím umí. Takže se rozšiřuje poptávka po takových pracantech a to je za mě hodně super!

      • Tak komfort se projevuje ve všech formách péče o klienta, ať už jde o auta nebo o návštěvu barbershopu

  3. Modernizace, elektrifikace, diagnostika… to všechno už je i v auto-moto průmyslu. A je dobře, že automobilky jdou pokroku v ústrety.

    • A i dobře, že je doba vlastnoručních oprav aut nenávratně pryč. Dneska by se do toho pustil jen blázen

      • Dnes je potřeba mít hlavně všechno smluvě ošetřené a hlavně auto pojištěné. Může se na té elektronice cokoliv stát, nějaká chyba, závada a už prachy lítají… Já mám pojistku carlife vyřízenou při nákupu auta v bazaru s tím, že mám záruku 3 roky např. na vznik elektrické poruchy vozidla. A to se u auta pomalu za 3/4 milionu může stát kdykoliv… První rok vlastnictví bez problémů, snad se to nepo…jakmile doběhnou ty tři roky, ale budu řešit prodloužení nebo jinou pojistku rozhodně

  4. Prej dneska už propouští i ajťáky, ale o tyhle v autooblasti bych se asi nebála, aut je furt dost a těch moderních přibývá a přibývat bude.

  5. Tak ony jsou super vychytávky nejenom v elektronice, ale třeba i v hlídání auta přes GPS. Dělá to například Globalsec a jsou velmi dobří. Před lety se mi stalo, že čistili ulice a já auto na chodníku nenašel. Tak jsem si myslel, že ho odtáhli, ale kde že, ještě před příjezdem cisterny ho v noci ukradli a já tak ztratil spoustu času obtelefonováváním odtahovek, kde může bejt, místo abych to hlásil rovnou na policii….

  6. “Například BMW už umí na dálku diagnostikovat potenciální závadu a rovnou řidiče objednat do servisu”. Tak ten jak teď naboural v plný rychlosti do zdi, tak ten měl taky vychytanou káru, že to rovnou samo po nárazu zavolalo sanitku.

    • No spíš takovéto, že auto napíše zprávu, že je potřeba dojet do servisu a dát si zkontrolovat to a to. To je určitě hodně dobrá notifikace

  7. Návštěva autorizačního servisu by měla být zakotvena smluvně v kupní smlouvě, protože jsou lidi, kteří na to pečou, ale pak jdou plakat do televize, do černejch ovcí a podobně, že je prodejce podvedl. Nepodvedl. Auto je věc, používá se, nikdo do ní nevidí. Je třeba to prověřit a to hned několikrát, pro maximální jistotu, že zrovna moje auto nemá žádnou skrytou vadu

    • … a určitě i zvyšuje hodnotu vozu, kdyby se prodával následně. Je to ověření jak pro mě, tak pro dalšího majitele.

  8. … a určitě i zvyšuje hodnotu vozu, kdyby se prodával následně. Je to ověření jak pro mě, tak pro dalšího majitele.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: