Aditiva do nafty: Mají vůbec smysl? A o kolik prodraží provoz dieselu?

  • Běžně dostupná motorová nafta aditivovaná není

  • Aditiva do nafty mají především eliminovat negativní vlivy biosložky

  • Některá prémiová paliva aditiva obsahují, jinak je potřeba dolévat

  • Výsledky nelze čekat hned, projeví se při dlouhodobém používání

Jsou dodatečná aditiva do nafty jen reklamní trik, jak vytáhnout z lidí další peníze? Nebo naopak nutnost? Výrobci aditiv tvrdí, že jejich přípravky jsou tu od toho, aby eliminovaly negativní vlivy různých povinných přísad do paliva (například biosložky) případně aby zlepšily vlastnosti paliva a tím prodloužila životnost motoru a byl zaručen jeho očekávaný výkon.

Specifický účel plní sezónní aditiva do nafty, která mají v zimním období eliminovat nežádoucí tuhnutí nafty v nízkých teplotách, ale také mají pomoci chránit palivový systém a filtr pevných částic – to už po celý rok.

Typy aditiv do nafty

Obecně lze rozdělit aditiva do nafty na letní a zimní. Respektive na taková, která mají zlepšit vlastnosti nafty obecně a na ta, která mají především zlepšit filtrovatelnost a zabránit tvorbě krystalů parafínu při nízkých teplotách.

Doporučujeme: Natankovat v Rakousku cestou na dovolenou se vyplatí. Musíte ale vědět, kde

Zimní aditiva obsahují oproti letní verzi navíc především tzv. depresanty, které snižují bod tuhnutí a filtrovatelnost nafty při nízkých teplotách. Obvykle posouvají teplotu tuhnutí nafty o 5 až 10°C. Účelem zimních aditiv je také zabránit shlukovatelnosti a vylučování parafínu, čímž se ucpává palivový filtr vozidla.

Oba typy aditiv, tedy zimní i letní, mají především chránit vstřikovače a palivové čerpadlo čistit palivový systém a v případě letních verzí mírně také zvyšovat cetanové číslo nafty. Obecně se dá řici, že aditivum zvyšující cetanové číslo pomáhá s lepší startováním studeného motoru a snižuje jeho kouřivost a tvorbu nežádoucích zplodin.

Doplňovat vlastní aditiva, nebo tankovat prémiovou naftu?

Záleží na tom, jak moc věříte výrobcům paliv, že naftu opravdu aditivují v takové míře, jak uvádějí v propagačních materiálech, a že kvalita není v rámci velké sítě čerpacích stanic kolísavá. To může být zejména s různě dlouhým distribučním řetězcem a různými podmínkami skladování docela problém.

Pokud aditivaci nafty vezmete do vlastních rukou, můžete se takových starostí zbavit. Na druhou stranu ani nejlepší aditivum ze špatné nafty „živou vodu“ pro váš motor neudělá. Aby aditivum opravdu fungovalo a zlepšovalo potřebné vlastnosti nafty, musí být samotná nafta odpovídající kvality.

Doporučujeme: Filtry pevných částic (DPF) v ojetinách – Kde se vzaly a jaké jsou jejich typy

Platné normy na vlastnosti a kvalitu nafty vznikaly v době se zcela odlišnou technikou v běžně dostupných motorech. Současná „základní“ nafta zdaleka neodpovídá potřebám moderních vznětových motorů se systémy common-rail, složitými okruhy EGR a filtry pevných částic. Povinné přimíchávání kontroverzní biosložky pak rozhodně kvalitě nafty nepřidá, spíše naopak. Biosložka na sebe váže vodu a zvyšuje korozivost nafty. Asi si dovedete představit, že výrobci nafty nemají kvůli nákladům zvláštní motivaci se od nejnižších hodnot normy příliš vzdalovat.

Takže zatímco starý komůrkový atmosférický diesel „sežere“ všechno, klidně i fritovací olej, moderní turbodiesel s vícestupňovým přeplňováním, extrémně citlivými vysokotlakými vstřikovači common-rail a složitými systémy řízení emisí potřebuje mimořádně kvalitní palivo, aby fungoval spolehlivě s odpovídajícími výkony. V takovém případě není dodatečná aditivace nafty doporučením, ale povinností. Takže pokud není k dispozici zrovna aditivovaná prémiová nafta, dolévejte aditivum.

Kolik aditiva do nafty stojí?

Záleží samozřejmě na koncové ceně jednotlivých produktů a poměru míchání s naftou. Obecně můžeme říci, že aditivum prodražuje litr běžné nafty zhruba o 1 Kč. Taková částka je zhruba v rozptylu průměrných cen nafty na běžných čerpacích stanicích. Prémiová nafta, která by aditiva již obsahovat měla, obvykle stojí o 2 až 5 Kč více než běžná motorová nafta.

Doporučujeme: Kolik stojí provoz auta na daních? Stát si z vás ročně vezme desítky tisíc

Na druhou stranu s aplikací aditiva může být někdy problém, respektive ho musíte vozit s sebou (zabírá místo v autě, může se někam vylít…) a mnohdy je potřeba aplikátor, abyste půlku aditiva nerozlili kolem víčka a hrdla palivová nádrže. To u aditivované nafty odpadá, prostě zasunete pistoli a tankujete.

Argument, že se používání aditiva nevyplatí, by šlo vyvrátit tvrzením, že při dlouhodobém používání aditiva klesají náklady na servis a opravy vznětového motoru. Zkusíme hrubý výpočet u auta s turbodieselem, které najede za rok 30 000 km a má spotřebu 5 litrů na 100 km. Takový vůz z modelového příkladu spotřebuje ročně 1500 litrů nafty, tak si každý musí spočítat, jestli se mu příplatek zhruba 2000 Kč ročně za lepší palivo s aditivy či dolévání vlastního aditiva vyplatí.

Jaké aditivum do nafty tedy vybrat?

Nejlepší nápovědou jsou nezávislé spotřebitelské testy, provedené ideálně v certifikované laboratoři. Výrobci aditiv si totiž do propagačních materiálů napíší cokoli, ale zkušenosti z praxe pak mnohdy pokulhávají za slibovanými vlastnostmi. Někdy je potřeba více aditiva do nafty, než v jakém poměru výrobce mísení doporučuje, aby se jeho schopnosti projevily. Tím pak údajná výhodnost aditiva značně klesá.

Hlavně nelze čekat, že po prvním natankování aditivované nafty nebo prvním nalití aditiva do nádrže se stane zázrak. Je to dlouhodobý proces. Snad jediné, co zabere okamžitě, je aditivum proti zamrzání nafty, pokud tedy opravdu umí naftu ochránit. Pokud jde ale o čístící, mazací a ochranné schopnosti aditiva do nafty, projeví se až po dlouhodobém používání.

Aditiva do nafty: Mají vůbec smysl? A o kolik prodraží provoz dieselu?
Ohodnoťte tento článek!
3.6 (72.07%) 300 hlas/ů

22 KOMENTÁŘE

  1. Osobne jezdim na naftu bez bioslozky od EuroOilu a aditivum VIF. Cena nafty se pri doporucenem pomeru 1:1000 zvysi o 40 haleru.

  2. A co clanek o benzinech? A jeste by mne zajimalo porovnani Effecta 95 od Benziny a Drive 95 co prodava hypermarket Globus.

  3. Naprosto souhlasím s kolegou MarouB mám Dustera 1.5dci přidávám Vif super diesel již rok léto zima léto starty super spotřeba klesla v reálu o 0.6 l živější prostě můžu jen doporučit.vybral jsem na zaklade testů v auto časopisu kde porovnávali cca 9-10 produktů.

    • Souhlasím s Vámi oběma. Má taky Duster 1,5 dci a už šestý rok pravidelně doplňuji VIF a snažím se vždy tankovat u EuroOil bez biosložky. Motor šlape jako hodinky 86tis. km s celkovou dlouhodobou průměrnou spotřebou 5,77l/100km. Myslím, že na čtyřkolku hodně dobrý:-)

  4. Tohle je kurva sračka článek. Nazvat ho: Aditiva do nafty: Mají vůbec smysl? a v posledním odstavci to vyřešit větou: Nejlepší nápovědou jsou nezávislé spotřebitelské testy. Úroveň Babica.

  5. Co chcete?
    Koukněte na fotku. Vypadá jako blbec, píše jako blbec a je to blbec. Takže vše v pořádku:)))

  6. Díky za článek. Chystám se pořídit vůz s common-rail vstřikováním, takže téma přesně pro mě. I do své staré O1 s rotačkou tankuji výhradně naftu bez biosložky (EuroOil), takže ani nový vůz nehodlám zanedbávat.

  7. Tankuji aditivovany Optimal Plus od Eurooilu bez bioslozky a Vim, ze pro motor delam maximum. Mozna by davkovani VIF jeste zlepsilo spotrebu, snad i zivost motoru, ale nechce se mi s tim patlat.

  8. Tankuji do svých naftových aut téměř jakoukoliv naftu. Źádná prémie ani čerpačka na poli, ale zkrátka běžná síť pump, a vždy před tankováním dolévám VIF.
    Změna zvuku motoru dle mého žádná, o nějaké živosti nebo tichosti nemůže být vůbec řeč. Změna spotřeby na úrovni placebo… ALE co se týče samotných motorů, nikdy jsem na nich nic neřešil. Žádné zamrzlé starty, ucpané filtry, dýmení, cukání, poruchy aj. Jeden z motorů jsme měli i rozebraný kvůli výměně převodovky a uvnitř krásně čistý po 320tkm. Takže za příplatek cca 50 háleřů na 1litr nafty není co řešit. Rádoby prémiovou naftu si můžou “shellky” nabouchat. Jinak z 80% se tankuje na EuroOilu v Tescu nebo Globusu 😉

  9. Mám u svého 3.0 TDI (common-rail) problém s tlakem ve válcích.
    Občas ukáže chybu DTC: P0087 Fuel Rail / System pressure – Too low.
    diagnostika ukázala na grafu, že tlak ve válcích je na volbnoběh 50% pod limitem minimálního tlaku. Budu muset řešit

    Nicméně za tohoto stavu velmi dobře rozeznám “slabou” naftu bez adiditiv.
    Běžně beru Globus/Tesco/Albert obyčejnou a dolévám VIF, motor jede v pohodě.
    Jakmile vezmu nevyzkoušenou neznačku, otáčky jsou nepravidelné a snižení výkonu je citelné.
    Ze zkušenosti se vyhýbám se RobinOil, EuroOil, Avanti atd…
    Z chorvatských pump motor dokonce chcípal (i přes VIF aditivum).

    Jednu dobu jsem kupoval premiová, ale pocit běhu motoru při VIF je prostě lepší.

  10. Do mého 2.0CDTi beru Vervu diesel. Spotřeba klesla o 0,7l oproti běžné naftě na Benzině. Se slevovou kartou rozdíl cca 1,80 Kč. V zimě navíc VIF. Shellkou jsou už poučen a o ONO (kde jsem v bývalém civicu měl spotřebu z 6,5 na 7,5l + ztráta výkonu se nemá třeba asi ani bavit). Auta prodávám do rodiny, tak chci mít alespoň dobrý pocit, že pro ně dělám dost. Za mne jedině Benzina nebo výjimečně něco od Čepra (EuroOil).

  11. Tak se zeptam, co benzin do nafty 55l, nafty a 2l. benzinu? Co to udela s Euro 5tkou? Vim ze s EURO 3 to bylo v poradku a motor najel za 8l. neco pres 550tis. a pouzival jsem benzin hlavne v zime ob nadrz pri tankovani. Ale nevim co to muze udelat ted s EU 5. Aditiva nepouzivam a nepouzival jsem je ani drive a auto jezdilo bez poruch. Vykon melo na rozdavani, jde o to se o nej starat. Mate nekdo radu? nemyslim zapal to a uvidis ale opravdu radu co se stane kdyz se prida trosku benzinu do nafty s Euro 5.

    • OMV Maxxmotion zimni je az do -40. Ma ale horsi mazivost ne treba Verva tak davam aditivum Vif. Verva je cca do -28 a Vif uz obsahuje. Hlavne oboji ma vysoke cetanove cislo a to dela motoru dobre. Mam motor 1.4hdi a nemam problem a to mam skoro 400 000 km. Na vervu jezdim cca 8 let a maxxmotion cca druhej rok. Benzin bych urcite nedaval protoze je suchej a nemaze

  12. jezdim k pumpě a natankuju a čabrat do nádrže ještě nějaký sračky to mě teda nebaví, ropáka jsem nikdy neměl a dobře vám tak smrdutí ropáci. Nafta patří do kamen nebo do traktoru.

  13. pán asi ropáka závidí, mám už asi osmého za sebou a benína bzch na rozdíl o beníka nechtěl a pokud chce naftou za 30 Kč topit tak to je jeho – jistě výhodná – ekonomická kalkulace…..

  14. závidět co, smrad, prach, placeboaditiva, drahý servis ? K*rvakrouťák nepotřebuju pane tdipodnikateli.

  15. Tak nevím co si myslet. Letos v zimě si na internetu stěžovali mnozí, že jim zamrzla nafta Verva – tankovali ve Zlíně. Co se týká Shell – za 20 let co jsem jezdil Oktávkami služebně cca 60000 km ročně (vždy 4 roky do výměny leasingového auta tedy cca 240000km) jsem nikdy neměl problém se zamrzáním, startováním, nebo s čímkoliv jiným ( naftu Shell w Power jsme měli zakázáno tankovat). Možná při tankování u Shella v Německu jsem měl pocit, že to líp jede, ale možná to bylo dáno těmi dálnicemi a subjektivní pohodou – prostě služební výlet. Teď tankuji v Žarošicích u firmy Zerogas – kousek za Slavkovem u Brna – nejlevnější naftu ( v širém okolí – není ani na servrech na internetu) do svého Volva XC 60 – spotřeba 8- 8,5 l bez aditiva. Tak jsem zkusil u Tesca natankovat plnou lepší nafty Ultra a výsledek – spotřeba 8,9 litrů a na jízdě žádná změna. Těch 200 000 km to vydrží a pak už potopa.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: