2000 koní, 100-200 km/h do tří sekund a dobíjení za 9 minut. Takový je elektrický Lotus Evija

přidejte názor
  • Lotus představil první britský hypersportovní elektromobil

  • Model Evija nabídne čtyři motory, celkový výkon 2000 koní a schopnost akcelerovat z nuly na 300 km/h za méně než 9 sekund 

  • Evija dostane výhradně laserová světla, dobít baterie teoreticky zvládne za devět minut 

  • Cena bez daně je necelých padesát milionů, zájemci nechť si připraví zálohu ve výši sedm milionů 

Na trh se chystá další těžko uvěřitelný automobil. Lotus představil elektromobil Evija s celkovým výkonem dva tisíce koní. To z něj dělá nejen nejvýkonnější elektromobil, ale dokonce také nejvýkonnější sériově vyráběný automobil vůbec. Výroba odstartuje už příští rok a vznikne pouze 130 kusů. Cena jednoho z nich bude v přepočtu zhruba padesát milionů korun.

Základem Lotusu Evija je karbonový monokok. Ze stejného materiálu je vyrobena také karoserie. Britská automobilka si totiž dala kromě jiných „nej“ za cíl titul nejlehčí elektrický hypersport. Vůz by navzdory všem těm bateriím a elektromotorům měl vážit 1680 kg. V zájmu snížení hmotnosti došlo rovněž na disky vyrobené z hořčíkové slitiny (mají velikost 20" vpředu a 21" vzadu). Něco ušetří například i velmi kompaktní laserová světla. Ta už dnes nejsou žádnou revoluční novinkou, nicméně auta aktuální produkce je používají pouze jako dálková. Nový Lotus ovšem bude používat výhradně laserovou technologii také pro potkávací světla.

Retro: Lotus Omega ve své době zastínil BMW M, Mercedesy AMG i Ferrari
Přečtěte si také:

Retro: Lotus Omega ve své době zastínil BMW M, Mercedesy AMG i Ferrari

Vzhledem k tomu, že Lotus slibuje maximální rychlost za hranicí 340 km/h a že se počítá rovněž s použitím na závodních tratích, nepřekvapí propracovaná aerodynamika. Evija nabídne i aktivní prvky včetně systému DRS, převzatého z monopostů F1. Ten dokáže snížit odpor vzduchu (tedy přítlak) ve prospěch zvýšení rychlosti. V zájmu co nejlepší aerodynamiky má připravovaný elektrický hypersport rovněž výsuvné kamery místo zpětných zrcátek. Místo vnitřního zpětného zrcátka je použita další kamera, kterou najdete nad „krytem motoru“. Fakticky samozřejmě o kryt motoru nejde, je to kryt baterií umístěných uprostřed vozu.

Lotus chtěl tímto způsobem zachovat jízdní vlastnosti typické pro supersporty s motorem uprostřed. Baterie jsou lithium-iontové, mají kapacitu 70 kWh a výkon až 2000 kW. Vzduch potřebný pro chlazení akumulátorů proudí do středu vozu z otvoru ve střední části předního nárazníku. Dva boční otvory odvádí vzduch k přední nápravě.

Dalším „nej“ má být rychlost dobíjení. Evija údajně bude schopná zvládnout dobíjení ze stanic o výkonu až 800 kW. Takové sice dnes řidiči k dispozici opravdu nemají, ale pokud se v budoucnu objeví, potrvá dobití tohoto Lotusu pouze devět minut. Z existujících nejvýkonnějších stanic (350 kW) by to mělo trvat o tři minuty déle. Dojezd v režimu běžného osobního auta je 400 km.

7_Lotus_Evija_Interior_Plan Lotus Evija je plný nejrůznějších specialit. Třeba mimořádně kompaktní palubní deska je dobře viditelná i z venčí. Abyste měli co obdivovat
16_Lotus_Evija_Wing_Mirror Disky jsou kvůli hmotnosti vyrobeny ze slitiny hořčíku, kvůli aerodynamice jsou zde místo zrcátek výsuvné kamery. Stejně jako u McLarenu Speedtail

Chystaný britský hypersport používá hned čtyři elektromotory. Celkové parametry systému jsou 1471 kW (2000 k) a 1700 Nm. Přesné údaje o dynamice zatím Lotus nenabízí, ale slibuje zrychlení z nuly na 100 km/h za méně než tři sekundy a z nuly na 300 km/h za méně než devět sekund. Tisková zpráva ovšem nabízí i další extrémní čísla.

Vzhledem k tomu, že rozjezd z místa už u těchto aut do značené míry limitují schopnosti pneumatik, automobilky se začínají soustředit na vyšší hodnoty a případně na pružné zrychlení. I to stojí za to. Pružné zrychlení 100-200 km/h potrvá méně než tři (!!!) sekundy a z 200 na 300 km/h se Lotus Evija údajně rozjede za méně než čtyři sekundy. Nejvyšší rychlost bude přesahovat 340 km/h. Řidič dostane k dispozici několik jízdních režimů: Range, City, Tour, Sport a Track. Pro úplnost, na vývoji pohonného ústrojí se nepodílel nikdo menší než společnost Williams Advanced Engineering.

Lotus má v plánu výrobu série 130 exemplářů, které budou ručně sestavovány v závodě ve městě Hethel. Cena jednoho z nich je bez daně 1,7 milionu liber, tedy v přepočtu zhruba padesát milionů korun. Pokud si chcete svůj hypersportovní Lotus rezervovat, musíte složit zálohu ve výši 250 tisíc liber (přibližně 7 milionů korun). Výroba bude zahájena příští rok.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?