Land Rover Discovery 5 je jako Volvo XC90, které se nebojí terénu [první dojmy a velká galerie]

  • Land Rover Discovery 5 mění koncepci a částečně i zaměření

  • Díky samonosné hliníkové karoserii je bezmála o půl tuny lehčí

  • Interiér vyniká variabilitou sedadel, množstvím odkládacích schránek a počtem USB vstupů na všech řadách sedadel

  • Základní motorizací je vznětový čtyřválec 2,0 l Ingenium

  • Na silnici je nová Discovery dramaticky kultivovanější, zejména v dálničních rychlostech

  • Šestiválce mají sériově pneumatické odpružení, redukci i uzávěrku středového diferenciálu

  • Ceny na českém trhu začínají na 1,4 milionu korun

Land Rover Discovery patří ke stěžejním produktům britské automobilky. Velké SUV, které opravdu odveze sedm lidí a se ctí zvládne i docela těžký terén, patří spolu s Range Roverem Evoque k nejprodávanějším modelům značky, přestože dosluhující model stál na technickém základu z první poloviny minulé dekády. Ještě v roce 2016 se jich na našem trhu prodalo 149 – tedy navlas stejně jako velkých Range Roverů, které jsou služebně podstatně mladší. Tlak konkurence i emisní legislativy ale zastavit nejde, a tak letos přijíždí Discovery v pátém vydání. Z robustního „téměř off-roadu“ se stalo šmrncovní SUV rodinného střihu, které podle nás bude nejvíc oslovovat stejný typ zákazníků jako Volvo XC90. Je tu ovšem jeden podstatný rozdíl. Třebaže nové „Disco“ je mnohem lehčí, komfortnější a technicky vyspělejší než dosud, do pořádného terénu se s ním stále bát nemusíte.

Land Rover Discovery 5
Pátá generace Land Roveru Discovery zásadně změnila koncepci, má samonosnou karoserii z hliníku. Díky tomu je téměř o půl tuny lehčí než předchůdce

Koncepci, technice a různým vychytávkám nejnovějšího Land Roveru Discovery jsme se věnovali už v souvislosti s jeho statickou premiérou, viz náš článek:

Land Rover Discovery popáté. Je o půl tuny lehčí a projede vodu hlubokou skoro metr

Dnes se proto zaměříme hlavně na první dojmy z testovacích jízd, které Land Rover tentokrát uspořádal netypickým způsobem a v netypické destinaci. Pokud ale nechcete klikat na odkaz nahoře, ještě před usednutí za volant si stručně zrekapitulujeme alespoň ty nejdůležitější skutečnosti.

O půl tuny lehčí. A v základu se čtyřválcem

Zásadní konstrukční změnou, od které se odvíjí všechno ostatní, je přechod od karoserie uložené na rámu k samonosné hliníkové konstrukci. Mimochodem, Jaguar Land Rover za posledních několik let vyrostl ve zdaleka největšího výrobce aut s hliníkovou karoserií na světě. V závislosti na motorizaci a výbavě je Discovery 5 až o 480 kg lehčí než dosavadní model! Díky drastické úspoře hmotnosti si značka mohla dovolit zařadit do nabídky motorizací čtyřválce. Možná kroutíte hlavou, ale jak ukazuje příklad už zmíněného Volva, přinejmenším některým zájemcům o pětimetrové rodinné SUV může takový motor stačit. A v zemích, kde se daně z auta počítají podle nominálních emisí CO2, může volba základního motoru ušetřit zákazníkům nemalé peníze.

Základní motorizací je tak čtyřválec 2,0 l Td4/Sd4 Ingenium o výkonu 132 nebo 177 kW. Nad ním stojí třílitrový šestiválec Td6 o výkonu 190 kW. A pokud byste snad toužili po zážehovém motoru, můžete si objednat motorizaci 3,0 l Si6 s výkonem 250 kW. Všechny jednotky mají pohon všech kol a samočinnou převodovku.

Doporučujeme: Test Jaguaru F-Pace – Anglický rychlík

Automobilka je hrdá na to, jak se konstruktérům a designérům podařilo obestavět vnitřní prostor. Uvádí, že i při délce pod pět metrů nabízí Land Rover Discovery 5 cestujícím více prostoru než Audi Q7. Tvrzení, že „každé sedadlo je nejlepší sedadlo“, musíme brát trochu s nadsázkou, ale dětem určitě zpříjemní cestování stupňovité umístění sedadel. Druhá řada je o něco výš než první a třetí výš než druhá, takže by všichni měli mít rozumný výhled.

New Discovery Interior (3)
Rozvržení palubní desky přibližně odpovídá Range Roveru Sport. Jednou z novinek je infotainment nové generace se širokoúhlým displejem

Aby se cestující nenudili, ani když za oknem zrovna není nic zajímavého k vidění, je auto doslova prošpikované přípojkami na chytrou elektroniku, a to na všech řadách sedadel. Celkem napočítáte šest 12V zásuvek a devět USB portů.

Sedadla ve druhé i třetí řadě můžete pochopitelně sklápět. Buď konvenčním způsobem, nebo – když si připlatíte – pomocí panelu tlačítek na levé bočnici zavazadlového prostoru. Popřípadě ještě prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. Discovery už nemá dělené páté dveře, ale nabízí něco lepšího. Po jejich otevření se automaticky sklopí panel, který nahrazuje dřívější spodní část pátých dveří. Můžete se na něj bez obav posadit, protože unese až 300 kilo.

New Discovery Interior (11)
Zadní panel se vyklopí automaticky po otevření pátých dveří. Má nosnost 300 kg
New Discovery Interior (13)
Vyšší verze mají v kufru také tlačítka na sklápění sedadel i snížení podvozku

Celková prostornost karoserie je opravdu úctyhodná. I v sedmisedadlové konfiguraci pojme Discovery 258 litrů nákladu a po sklopení všech sedadel se dostanete na 2406 l. Ano, téměř dva a půl krychlového metru, to už stačí na hodně velký nákup. (Pětimístné modely nabízejí dokonce rovných 2500 l.)

My jsme si pátou generaci Land Roveru Discovery poprvé osahali v Lucembursku na mezinárodní prezentaci, která nás zavedla až do podzemí. Díky novému designu a nižší siluetě působí Disco nesrovnatelně dynamičtěji než dřív. Přinejmenším zepředu, ze zadních pohledů je hmota zadního převisu vidět víc. Na majitele současného modelu nicméně čeká největší kulturní šok až v interiéru. Zatímco v dosavadní generaci byla stále dost patrná robustní, prakticky zaměřená filozofie, nová kabina sleduje stejné trendy jako ostatní produkce Jaguaru a Land Roveru z posledních let: hladké čisté plochy, minimum ovladačů, kombinace světlých a tmavých ploch. Materiály možná nejsou tak honosné jako v Range Roveru, ale ve srovnání s dosavadním modelem je nová Discovery uvnitř hotová luxusní limuzína.

Doporučujeme: Prohlédli jsme si nový Range Rover Velar. Proč ho chceme ihned do garáže?

Pozice za volantem je majestátně vyvýšená, jak je v Land Roverech a Range Roverech zvykem. Při pohledu vpřed ale vidíte nevzhlednou rubovou část vysoko položené kapoty, což není úplně elegantní. Skloněný středový panel a vysoká konzola mezi sedadly působí mohutně, místa je ale ve všech směrech nadbytek. A když se podíváte směrem ke spolujezdci, uvědomíte si, že Discovery je velmi široké auto.

Motor se startuje tlačítkem a převodovka se ovládá otočným voličem, jako to známe z ostatních modelů značky. Na středové konzole najdete nastavování výšky pneumatického podvozku i ovladač systému Terrain Response, který nově disponuje automatickým režimem. V něm sám vyhodnocuje jízdní podmínky a upravuje reakce motoru, převodovky, elektronických systémů a uzávěrek diferenciálů podle potřeby.

Kultivovanější, jistější a obratnější na silnici

Už první metry ujeté po kvalitním lucemburském asfaltu ukazují, že nový Land Rover Discovery nabízí dramaticky vyšší cestovní komfort. Je to tiché, pohodlné, měkce odpružené auto, které izoluje cestující od povrchu pod koly způsobem, jaký majitelé dosavadního modelu nikdy nepoznali. Kombinace víceprvkové zadní nápravy s odlehčenou samonosnou karoserií přispěla k výraznému snížení hlučnosti a zlepšení stability v dálničních rychlostech, kdy dnešní Disco přece jen působí poněkud „užitkovým“ dojmem. Po překročení rychlosti 105 km/h pneumatický podvozek automaticky sníží světlou výšku o 13 mm.

V zatáčkách se dosavadní model neřídil špatně, protože byl dobře odpružený a choval se předvídatelně. Nižší a lehčí Disco 5 je ale pochopitelně daleko agilnější, přestože celkové naladění je vysloveně komfortní. Projevuje se to poddajností podvozku i nijak extrémně strmým převodem elektromechanického řízení s velkým volantem. Tohle prostě není Range Rover Sport, ale rodinný kočár. Nejvíc mu svědčí třeba svižná, ale plynulá jízda, při které se neudělá nevolno všem těm dětem vzadu s hlavami skloněnými ke svým tabletům.

Interiér je doslova prošpikovaný odkládacími schránkami. Jednu najdete i za výklopným panelem ovládání klimatizace

Na prezentaci jsme se svezli se dvěma motorizacemi. Šestiválcový diesel Td6 už nemá sekvenční přeplňování, mírnou prodlevu jednoho většího turba ovšem zdárně maskuje tradičně famózní osmistupňový automat z dílen ZF. Výkon 190 kW a točivý moment 600 Nm nejsou v dnešní době ničím mimořádným, ale na pocit suverénní dynamiky stačí víc než bohatě. I na dálnici stále cítíte pod pravým kotníkem příjemnou rezervu síly. Zvuk motoru je hrubší, co do charakteru, ale důsledně utlumený, takže ani při akceleraci na plný plyn nedoléhá do kabiny typické dieselové „řehtání“ v rušivé míře. Šestiválcový diesel zkrátka funguje právě tak, jak se dnes od šestiválcového dieselu v SUV s prémiovými ambicemi očekává. Víc nás zajímal čtyřválec.

Doporučujeme: Audi Q7 3.0 TDI vs. Mercedes-Benz GLS 350d – Duel mastodontů

Jednotka 2,0 l z nové konstrukční řady Ingenium se nabízí ve dvou provedeních. Základ pojmenovaný Td4 má 132 kW a 430 Nm, což stačí k akceleraci 0-100 km/h za 10,5 sekundy. Solenoidové vstřikovače systému common-rail pracují s tlakem až 1800 barů a turbo má proměnnou geometrii i vodou chlazený mezichladič. Výkonnější provedení se jmenuje Sd4. Základní konstrukce je stejná, ale sekvenční přeplňování dvěma turbodmychadly vyhnalo výkon na 177 kW a točivý moment na 500 Nm. Automobilka slibuje dynamiku srovnatelnou s motorizací 3.0 V6 v dosavadním Discovery. Nepochybně je to pravda, pokud jde o měřitelné parametry i pocit z plné akcelerace. Při běžné jízdě se ale přece jen dostanete do situací, kdy zásoba síly náhle nestačí a převodovka musí trápit motor v nepřirozeně vysokých otáčkách.

AQ5R3719
Podvozek je naladěný vysloveně na komfort, díky nižší hmotnosti a novému podvozku je ale Disco na silnici výrazně jistější i agilnější než dosavadní model

Je čtyřválec pro Discovery adekvátní, nebo ne? Těžká otázka. Auto s ním pomalé určitě není, ale není to úplně ono. Podobně jako v případě Volva XC90 nebo o několik let dříve Mercedesu třídy S není jednoduché vystihnout přesně, co tomu chybí, ale víme jedno: dokud nemáme v ČR odstupňované poplatky podle CO2, rozhodně bychom dali přednost šestiválci.

Dostatečně suverénní v terénu

Navzdory výrazné orientaci na komfort (a plně samonosné karoserii) by se nové Discovery nemělo ztratit ani v terénu. O tom nás automobilka chtěla přesvědčit improvizovanou off-roadovou tratí vybudovanou v chodbách dolu TKDZ západě Německa, kousek od hranice s Lucemburskem. Kopec nad městečkem Wellen je provrtaný několikapatrovou sítí širokých, velkoryse dimenzovaných pravoúhlých chodeb, v nichž se těží vápenec i další minerály. Česko-rakouský importér Jaguar Land Rover využil kontaktů s rakouskými majiteli dolu a nechal v chodbách nahrnout kamenité úseky, příkré nájezdy a sjezdy i zatáčky s extrémním bočním náklonem.

Discovery 5 se pyšní úctyhodnými terénními parametry: světlou výškou až 283 mm, nájezdovými úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodovým úhlem 27,5°. Křížení náprav je 500 mm a brodivost dosahuje neuvěřitelné hodnoty 900 mm. K dispozici je i redukční převodovka, přestože zákazníci si mohou zvolit „silniční“ pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem Torsen. Na uměle vytyčené trati je těžké posoudit, kde leží hranice terénních schopností Discovery, protože překážky jsou samozřejmě postavené tak, aby je auto s rezervou projelo. A upřímně řečeno, zdálo se mi, že nebyly tak těžké jako na některých dřívějších prezentacích Land Roveru. To ale mohlo být dáno tím, že v důlních chodbách nelze napodobit rozmanitost přírodního terénu.

AQ5R3244
Šestiválce mají ve standardu redukci, pneumatické odpružení i uzávěrku středového diferenciálu. Terénní schopnosti jsme vyzkoušeli na improvizované trati v důlním labyrintu

Každopádně můžeme považovat za jisté, že i nejnovějšímu Discovery dojdou schopnosti mimo asfalt daleko později než většině majitelů odvaha. A kromě toho, těmito auty se fakt těžký off-road nejezdí. Vozí se s nimi děti do školy a tahají koně na dostihy nebo lodě k vodě. I k tomu je Disco vybaveno víc než dobře. Utáhne až 3,5 tuny, což nezvládnou ani některé pick-upy. Má také asistenční systém, který pomůže navést auto k přívěsu, elektronicky sklopné tažné zařízení nebo funkci „trailer light test“, která po stisku tlačítka rozsvítí všechna světla na přívěsu, abyste je mohli zkontrolovat.

Land Rover Discovery páté generace má už kompletní český ceník a prodejci přijímají objednávky. Šestiválce mají standardně redukční převodovku, pneumatické pérování a elektronicky řízenou uzávěrku diferenciálu. Ceny uvádíme pro přehlednost v tabulce:

Motor/Výbava S SE HSE HSE Luxury First Edition
2,0 l Td4 132 kW 1 395 735 Kč 1 462 769 Kč 1 694 363 Kč 1 874 774 Kč -
2,0 l Sd4 177 kW 1 504 030 Kč 1 570 580 Kč 1 802 900 Kč 1 983 190 Kč -
3,0 l Td6 190 kW - 1 625 635 Kč 1 858 318 Kč 2 038 245 Kč -
3,0 l Si6 250 kW - 1 626 603 Kč 1 858 197 Kč 2 038 003 Kč 2 292 103 Kč

Kompletní ceník si můžete stáhnout zde:

Specifikace a ceny Land Rover Discovery 2017

S podrobnějším hodnocení novinky si počkáme až na důkladné svezení na českých silnicích. Po prvním seznámení se ale zdá prakticky jisté, že s nejnovějším Discovery přichází na trh jedno z nejkomfortnějších, nejvšestrannějších a nejpříjemnějších rodinných aut napříč všemi kategoriemi.

Otevřít tiskovou zprávu

Technické údaje Land Rover Discovery Td6
MOTOR
Konstrukce: V6
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 2993
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 190/258/3750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 600/1750-2250
Kompresní poměr: 16,1
Převodovka: Samočinná osmistupňová ZF 8HP70
Poháněná kola: Pohon všech kol s uzávěrkou středového diferenciálu
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,1
Nejvyšší rychlost (km/h): 209
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) 7,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4970
Šířka (mm): 2073
Výška (mm): 1846
Rozvor náprav (mm): 2923
Světlá výška (mm): 283 (s pneumatickým odpružením)
Poloměr otáčení (m): 6,35
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 2223
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2505
Objem zavazadlového prostoru (l): 258-2406 l (7místná verze)
Objem palivové nádrže (l): 85
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: nezávislé zavěšení se dvěma spodními rameny, pneumatické odpružení
Zavěšení vzadu: integral-link, pneumatické odpružení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem, 2,7 otáček volantu mezi krajními polohami
Land Rover Discovery 5 je jako Volvo XC90, které se nebojí terénu [první dojmy a velká galerie]
Ohodnoťte tento článek!
4.63 (92.5%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: