+

  • Charakter atmosférického motoru 
  • Příjemný podvozek 
  • Velmi povedený vzhled 
  • Vynikající převodovka 
  • Přítomnost stále hnané zadní nápravy 

  • Obecně vyšší spotřeba 
  • Konkurence nabízí lépe zpracovaný interiér
  • Veškerý ten pěkný zvuk má na svědomí výhradně výfuk 

Kompresorem přeplňovaný třílitrový šestiválec, výkon 280 kW (380 koní), stále hnaná zadní náprava, výborně pracující osmistupňová převodovka ZF a podpis automobilky Jaguar. Skoro by se chtělo říci, že po všech těch F-Typech se při čtení podobné charakteristiky začnou řidičsky založeným čtenářům (a nám také) sbíhat sliny. To by přece mohlo být dost zajímavé svezení, ne? Ano, mohlo. Ale co když je tohle všechno zabalené v karoserii ne zrovna malého SUV?

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD: Tenkrát poprvé

Ano, i Jaguar už má dnes ve své nabídce model spadající mezi tolik populární SUV. F-Pace jsme vám ale už podrobně představili dříve v rámci testu naftového šestiválce. Líbil se nám design, nenucenost výkonného motoru, opatřeného drtivým točivým momentem 700 Nm, a naladění podvozku. Tentokrát ovšem přišla řada na prozatím vrcholnou verzi S, která má ambice nalákat zejména sportovně založené zákazníky.

Třílitr s kompresorem. Opět…

F-Pace S je prozatímní vrchol nabídky. Divize SVR se ještě na pořád relativně nové britské SUV nepodívala, ale můžete si být jisti tím, že se tak dříve nebo později stane. Do té doby si budeme muset vystačit se zážehovým, kompresorem přeplňovaným šestiválcem naladěným na 280 kW (380 k) a 450 Nm, který lze alternativně v této výbavě vyměnit za vznětový šestiválec s parametry 221 kW (300 k) a 700 Nm. My jsme testovali benzinovou verzi.

_DSC0928
F-Pace S poznáte zejména podle nárazníku s velkými otvory pro přívod vzduchu. Standardem pro tuto výbavu jsou také diodová světla
_DSC0973
Každý F-Pace S jezdí na dvacetipalcových kolech. Dvě koncovky výfuku vyvedené po stranách jsou poznávacím znakem šestiválcového motoru

Jak asi tušíte, pod kapotou je uložený motor, který se poprvé představil v modelu F-Type a který se od té doby nastěhoval všude možně od aut značky Land Rover přes nové XE až po XF. Je to pořád stejná písnička. Pro někoho možná trochu obehraná, ale to nic nemění na skutečnosti, že právě kompresorem přeplňovaný šestiválec dělá tenhle F-Pace tolik zajímavým. V tabulce najdete základní technické údaje, abychom věděli, o čem přesně je řeč.

Jaguar F-Pace S
Zdvihový objem válců (cm3): 2995
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 280/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 450/4500
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 12,2/7,1/8,9

Vsadím se, že na první svezení bude některým zákazníkům připadat F-Pace jako líný. Především těm, kteří mají zkušenost s podobnými šestiválci třeba od BMW. Důvod je prostý. Klasicky přeplňované jednotky jsou zajímavější v nízkých otáčkách. Britská kombinace kompresorového motoru a velkého SUV ovšem taková není.

Doporučujeme: Jaguar F-Type SVR na Red Bull Ringu: Tři kola s kočkou

Šestiválec je naladěn velmi „atmosféricky“. Jeho nástup je přibližně stejně plynulý jako třeba u nedávno testovaného osmiválce použitého v Lexusu GS F. Nečekejte prudký kopanec, F-Pace svůj zátah postupně vygraduje do nejvyšších otáček. Už základní technické údaje ostatně napovídají, o čem že tento vůz je. Maximum výkonu dostanete až při 6500 ot./min, točivý moment dosáhne svého vrcholu přesně o dva tisíce dříve. Pokud chcete naplno vyzkoušet, co F-Pace S umí, musíte motor pořádně vytočit.

Dynamika je velmi příjemná 

V době, kdy „kdejaký hatchback“ nižší střední třídy umí akcelerovat z nuly na 100 km/h kolem pěti sekund, se vám asi z hodnoty 5,5 s čelo nijak zvlášť neorosí. Ale to ani nebylo účelem této verze. K tomu poslouží pozdější varianta SVR, kde můžeme očekávat více než 404 kW (550 koní). Dynamika jako taková není u benzinového F-Pace S nijak zásadně dramatická a dechberoucí, ale je hodně příjemná. Rychlé auto to pořád je.

_DSC0834
Očekávat raketové zrychlení z kategorie BMX X6 M není na místě, ale naměřených 5,77 s potřebných pro sprint na 100 km/h pořád znamená velmi svižný automobil. F-Pace S navíc potěší i svým chováním v zatáčkách a na řidiče zaměřeným charakterem

Co dokáže testovaný F-Pace S v praxi, to ukazuje další přiložená tabulka a níže také dva grafy. V průměru je výsledkem sprintu na 100 km/h hodnota 5,77 s, což není žádná dramatická prohra. Testované automobily měříme vždy s lehkým zatížením. Pro zajímavost najdete v tabulce také údaje naměřené během dřívějšího testu vznětového šestiválce.

Naměřené hodnoty Jaguar F-Pace S Jaguar F-Pace 30d AWD
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,22 2,64
0-100 km/h (s) 5,77 7,02
0-130 km/h (s) 8,78 11,11
0-150 km/h (s) 11,52 14,99
0-170 km/h (s) 15,18 ---
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,93 1,26
50-70 km/h (s) 1,23 1,51
80-120 km/h (s) 3,53 4,68
130-150 km/h (s) 2,74 3,88
BRZDY
50-0 km/h (s) 1,61 1,53
50-0 km/h (m) 9,77 8,60
100-0 km/h (s) 2,93 2,74
100-0 km/h (m) 37,43 33,87
130-0 km/h (s) 3,74 3,47
130-0 km/h (m) 63,22 57,34
150-0 km/h (s) 4,23 3,97
150-0 km/h (m) 83,49 76,90
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 46,5 46
90 km/h 84 85
130 km/h 123 123

Při porovnání výsledných údajů vás možná zaujme brzdná dráha. Naftový šestiválec je přibližně o 20 kg těžší, ale zastavil dříve. Jak je to možné, když obě auta dostala identické pneumatiky Continental ContiSportContact 5 o rozměru 255/50 R20? Důvodem zřejmě bude počasí, protože F-Pace S jsme testovali v listopadu, kdy teplota klesala pod 10 °C. Naopak vznětový šestiválec prošel měřením při teplotě přes 20 °C.

jaguar_f-pace_s_vs_v6d
Takto vypadá rozdíl mezi F-Pace S (červená křivka) a šestiválcovou vznětovou variantou. Benzinové provedení má o poznání více elánu
jaguar_f-pace_s_vs_v6d_brzdy
Vznětový šestiválec (modrá křivka) zastavil při měření brzdné dráhy dříve. Vliv na výsledek ale měly rozdílné teploty vzduchu

Celkově se podle v praxi naměřených hodnot pohybuje F-Pace S se svou dynamikou například na úrovni Hondy Civic Type R, Subaru WRX STI nebo VW Golf R s manuální převodovkou.

Zábavný opravdu je 

Čísla jsou dozajista zajímavá, ale nakonec o případném nákupu stejně rozhodnou vaše sympatie. A ty si vždy nejlépe utvoříte na základě pobytu kdesi mezi sedačkou a volantem. Nikoliv na základě čtení tabulek. Pokud máte ve svém hledáčku právě F-Pace S, potěším vás. Zábavné auto to skutečně je.

Doporučujeme: Rychlý test Jaguar XF 30d Portfolio: Okrajová volba

Vlastně by bylo s podivem, kdyby tomu tak nebylo. Modely XE a XF jsou povětšinou chváleny právě za jízdní dovednosti a F-Pace využívá coby svůj technický základ stejnou platformu. Pořád tedy platí, že vpředu najdeme lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvkovou a na prostor nenáročnou nápravu Integral Link, která navíc svou konstrukcí umožňuje v zatáčkách nepatrné natočení zadních kol.

_DSC0844
Jízdně je Jaguar F-Pace S nadprůměrný. V zatáčkách těží zejména ze stále hnané zadní nápravy. Provedení S má ve standardní výbavě rovněž adaptivní tlumiče. Testovaný exemplář ale trochu zradily použité pneumatiky

F-Pace při jízdě profituje také z přítomnosti stále hnané zadní nápravy. Tohle není žádné Volvo XC90 se čtyřválcem umístěným vpředu napříč, zde se jde na věc opačně. Většinu času je poháněná zadní náprava a pokud to je potřeba, mezinápravová lamelová spojka připojí nápravu přední (přejít z poměru 0/100 na 50/50 trvá 165 miliseknud). Opět… I systém pohonu všech kol známe z dřívější doby. Třeba z modelů XE, XF nebo také z F-Type.

Poměrně velký a těžký Jaguar (minimálně váží 1861 kg) samozřejmě nebude v zatáčkách tak hravý jako F-Type, ale náznaky přetáčivosti se objevují celkem snadno. Když na to přijde, můžete zcela vypnout stabilizaci. Na mokré vozovce nebo dokonce na sněhu to pak bude slušná zábava. Na suchu si ale vždy musíte před výjezdem ze zatáčky podřadit, protože v nižších otáčkách není točivého momentu na rozdávání a zadní kola se neprotočí. Jakmile se ale osmělíte, nebude nouze o situace, kdy ze zatáčky vyjedete v lehkém driftu s motorem vytočeným k agresivnímu omezovači. Jak efektní…

_DSC0822
Koncepce systému pohonu všech kol umožňuje lehce přetáčivý charakter, což je z pohledu řidiče příjemné. Výfuk produkuje při ostré jízdě krásný zvuk, ale v interiéru si ho zas tolik neužijete

Jakkoliv F-Pace S působil velice sympaticky, nešlo během testu přehlédnout, že použité pneumatiky mají s kombinací poměrně vysokého výkonu a nemalé hmotnosti docela problém. A tak nakonec nebyl problém potkat ve vracečkách výraznější nedotáčivost, navzdory koncepci s primárním pohonem zadní nápravy. Jak už jsme napsali, na letní pneumatiky Continental zřejmě bylo v době testu příliš chladno.

Doporučujeme: Jaguar I-Pace má 400 koní, dva zavazadelníky a čistě elektrický pohon. Prodej začne v roce 2018

K tématu sportovní jízdy je potřeba doplnit ještě dvě věci. Za prvé řízení a převodovka. Nic z toho nezklamalo, osmistupňový automat je regulérně výborný. Za druhé zvuk. Když kolem vás F-Pace S projede, budete nadšeni. Výfuk hraje vyloženě krásně. Není to brutální řev, jaký produkuje třeba RR Sport SVR, ale potenciál motoru rozhodně vytušíte.

Jenže v kabině se má věc trochu jinak. Motor prakticky vůbec neslyšíte, kromě ne úplně příjemného šustění od sání. Také do kabiny se dostává hlas auta výhradně od výfuku. Při klidné jízdě ovšem panuje v interiéru příkladné ticho.

Cestuje rád, ale rád se také napije 

F-Pace S je v zásadě velmi podobný Jaguaru XF S. Na rozdíl od malého XE, který se stejným motorem působí výbušně a mnohem více sportovně, větší XF se snad ani nesnaží načepovat tolik adrenalinu do vašeho krevního oběhu. Je to zkrátka rychlé a příjemné auto schopné svižné jízdy po točitých silnicích. Nic víc, nic míň. A britský crossover vám naservíruje to samé. Jen do toho mixu přidá lehké terénní ambice, světlou výšku 213 mm a vyšší posaz za volantem.

_DSC0806
Cestování v prozatím nejrychlejším Jaguaru F-Pace je velice příjemné. Připravte se ale na vyšší spotřebu. Pokud občas využijete potenciál motoru, pojedete bez problémů za patnáct. Za méně než deset litrů anglický rychlík jezdit nechce

Zjednodušeně řečeno, na dlouhých cestách si užijete solidní porci komfortu danou kromě odhlučnění také co do tlumení nerovností velmi schopným podvozkem (verze S standardně používá adaptivní tlumiče). Jen je potřeba se připravit na fakt, že šestiválcový F-Pace rád pije. A nemusí to být zrovna málo. Inu, daň za vyšší stavbu karoserie a větší odpor vzduchu.

Doporučujeme: Test Audi SQ7 TDI: Superdiesel

Za volantem není vůbec těžké zapomenout na to, že zrovna jedete 150 km/h a víc. F-Pace takové rychlosti zvládne s lehkostí sobě vlastní, jenže pohled na palubní počítač vám to rázně připomene. Spotřeba roste velmi rychle s tím, jak tlačíte na plynový pedál. Běžně budete jezdit tak za 12-13 l/100 km, expresnější dálniční přesuny jsou za patnáct a užívaní si klikatých okresek znamená dvacet i více. Žádný problém. Na desetilitrovou hranici se možná dostanete, ale stylem jízdy, jaký se pro podobně výkonné SUV moc nehodí.

Za cenu GLE kupé 

Ostatní už známe z dřívějšího testu naftové verze. Provedení S v interiéru poznáte například podle sportovního volantu a sedadel s výraznějším bočním vedením, nicméně tyto věci můžete dostat v rámci výbavy R-Sport i k méně výkonným motorům. Hlavní připomínkou skutečnosti, že jste investovali do prozatím nejrychlejší varianty modelu F-Pace, tak nakonec zůstává obyčejná číslice 300 na konci virtuálního tachometru.

_DSC0933 _DSC0938 _DSC0954 _DSC0965

Základní cena Jaguaru F-Pace S je 2,1 milionu korun. Za takovou sumu si můžete pořídit třeba slabší BMW X6 xDrive35i (1,8 milionu) a ještě vám zbudou peníze na příplatky. Případně lze sáhnout například po Mercedesu-Benz GLE kupé ve verzi 400 4Matic. To znamená dvakrát přeplňovaný šestiválec, výkon 270 kW (367 k) a cenu 2 060 630 Kč.

Jaguar F-Pace S je zajímavý především způsobem, jakým dokáže kombinovat komfort a nadprůměrné jízdní dovednosti. Kromě toho je to také pěkný a neokoukaný vůz. Jestli hledáte auto podobné velikosti a chcete se za volantem trochu pobavit, tenhle F-Pace byste ve svých úvahách vynechat neměli.


Cena testovaného vozu: 2 101 528 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 448 150 Kč


Technické údaje Jaguar F-Pace S
MOTOR
Konstrukce: kompresorem přeplňovaný zážehový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem válců (cm3): 2995
Ventilový rozvod: DOHC, 24 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 84,5 x 89,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 280/6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 450/4500
Kompresní poměr: 10,5:1
Převodovka: automatická osmistupňová
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 5,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 12,2/7,1/8,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4731
Šířka (mm): 2175
Výška (mm): 1652
Rozvor náprav (mm): 2874
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1641/1654
Provozní hmotnost (kg): 1936
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2400
Objem zavazadlového prostoru (l): 650/1740
Objem palivové nádrže (l): 63
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: dvojité lichoběžníkové zavěšení
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava Integral Link
Pneumatiky vpředu: 255/50 R20
Pneumatiky vzadu: 255/50 R20
Ohodnoťte tento článek!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: