• Moderní vzhled modelu Velar doplňuje ještě více moderní interiér 

  • Kabina je prostorná a praktická 

  • Zástup nejrůznějších asistentů zahrnuje třeba asistent couvání s přívěsem nebo automatický test světel přívěsu

  • Velar nekoupíte jinak než jako čtyřkolku s automatem ZF

  • Příchodu Range Roveru Velar by se měl obávat i F-Pace

  • Novinka dorazí na trh v průběhu léta s cenou od 1 559 569 Kč

Range Rover Velar má po světové premiéře. Ta oficiální výstavní sice proběhne na autosalonu v Ženevě, Land Rover ale ukázal svou novinku více než osmi stovkám pozvaných hostů už o týden dříve v londýnském muzeu designu. Mezi pozvanými byla i naše redakce, takže jsme si britskou novinku mohli blíže prohlédnout. Na svezení logicky ještě nedošlo, ale už po prvním seznámení s tímto autem nám cosi říká, že půjde o vynikající stroj, který bychom ihned velmi ochotně uvítali v naší redakční garáži. Proč? Odpovědi najdete níže.

Protože je to vážně pěkné auto

Když automobilka Land Rover vyslala v roce 2007 do světa první obrázky konceptu LRX, asi ani Gerry McGovern coby šéf designu této značky netušil, o jaký úspěch půjde. Nový designový styl použitý poprvé na Evoque je už deset let starý, pořád ale vypadá velmi moderně, a tak z něj vychází i nejnovější Velar.

_DSC0183
Range Rover Velar dále rozvíjí to, co automobilka ukázala poprvé už před deseti lety na konceptu LRX. Designově jde o atraktivní auto
_DSC0175
Úzká světla, obří kola, schované kliky… Velar vypadá spíše jako koncept, ale ten Land Rover vynechal. Na trhu se vůz objeví už v létě

Poslední variace na studii LRX z roku 2007 v podobě Range Roveru Velar dostala hodně dynamické tvary a také některé méně tradiční prvky. Třeba zasouvací kliky, které se vysunou na pokyn stisku tlačítka dálkového ovládání, případně při stisku malého tlačítka přímo na klice (Také vám výsledné řešení tolik připomíná CD mechaniku u klasických PC?). Poté, co nastoupíte do vozu, se kliky zatáhnou po uzamčení nebo při rozjetí na více než 8 km/h.

Hlavním důvodem tohoto řešení je především design, protože výsledek je opravdu „cool“, vysouvací kliky ale mají také příznivý vliv na aerodynamiku. Samozřejmě stejně jako všechno ostatní prošly i tyto kliky důkladnými testy. Zkoušelo se třeba to, zda si mechanismus poradí se situací, kde je auto kompletně celé pokryté ledem. Problém by to pro ně být neměl.

_DSC0151 _DSC0135 _DSC0124 _DSC0123

Dalším důvodem, proč Velar vypadá tak moderně, jsou přední světla. Ta jsou velmi úzká a proto také bude mít každé provedení minimálně diodové svítilny. Alternativou budou laserová adaptivní světla. Zákazníci dostanou k dispozici 13 odstínů karoserie, možnost pořídit černou střechu a pakety R-Dynamic, Black nebo Luxury. Také Velar přijde na trh spolu s takzvanou First Edition. Ta nese matně šedý lak karoserie, který obstarala divize Special Vehicle Operation. First Edition se bude prodávat pouze tento modelový rok.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace 30d AWD — Tenkrát poprvé

Mohu vás ubezpečit, že Velar doplněný o sportovní paket R-Dynamic s matně šedým lakem karoserie a disky o velikosti 22″ vypadá při setkání tváří v tvář naprosto skvěle. Člověk si až říká, že se Jaguar možná na to svoje SUV měl vykašlat. Tento typ karoserie se daleko lépe hodí k sesterskému Range Roveru a stejně tak mu daleko více sluší styl designu v podstatě ušitý přesně na míru kategorii SUV. To u Jaguaru neplatí a na F-Pace je to v kontextu RR Velar trochu vidět.

Protože také interiér je velmi moderní 

Když se konečně seznámíte s tím, jak funguje vysouvací klika a nahlédnete do interiéru, uvidíte tam buď čalounění perfektní kůží, nebo nové látkové čalounění stvořené ve spolupráci se společností Kvadrat. Tohle čalounění prezentovala i auta vystavená na londýnské premiéře, přičemž má jít o designově atraktivní záležitost nabízející jako bonus velkou odolnost. Vínem jsem sedadla polévat nezkoušel, ale na pohled jsou skutečně pěkná. Jak jsem ovšem pozoroval hosty, všechny stejně z nějakého důvodu nejvíce zajímají displeje.

_DSC0147
Kromě klasické kůže může mít Velar také nové látkové čalounění. To by mělo být velmi odolné a na pohled pěkné
_DSC0149
Nové čalounění mohlo být sebelepší, drtivou většinu hostů ale stejně nejvíce zajímaly dotykové displeje, respektive systém Touch Pro Duo

Velar je první Land Rover se systémem Touch Pro Duo. O co jde? Na středovém panelu najdete dvě desetipalcové dotykové obrazovky. Ta horní je vcelku klasická, ta spodní nahrazuje tradiční tlačítka například na ovládání klimatizace. Lépe vybavené verze pak nabídnou ještě třetí displej na místě přístrojového štítu a kdybyste se stále necítili dostatečně obklopeni displeji, můžete si koupit i head-up displej.

RR Velar Jaguar F-Pace BMW X4 Mercedes-Benz GLC Coupé
Délka (mm) 4803 4731 4671 4732
Šířka (mm) 2032 2175 1881 1890
Výška (mm) 1665 1652 1624 1602
Rozvor náprav (mm) 2874 2874 2810 2873

Základní desetipalcová obrazovka umístěná uprostřed palubní desky se umí vyklopit až o 30° vpřed. Konkrétní úhel lze nastavit. Po vypnutí motor se obrazovka zase sklopí, aby se při další jízdě vyklopila tak, jak jste si to předtím nastavili. Na tomto displeji najdete tři hlavní menu – navigaci, media a telefon.

_DSC0150
Dotykové obrazovky mají jisté nevýhody. Třeba nájezd zvědavých hostů jasně demonstroval, jak snadno se tyto displeje opatlají
_DSC0153
Na spodním dotykovém displeji vám budou asistovat dva velké otočné ovladače. Jejich funkce závisí na tom, co zrovna ukazuje displej

Spodní dotykový displej obstará klimatizaci, nastavení vozu a sedadel nebo systém Terrain Response. Vtip je v tom, že tento displej používá dva otočné ovladače, přičemž jejich funkce se mění podle toho, co je zrovna zobrazeno. To je o mnoho lepší řešení než to, když si musíte vystačit pouze s dotykovým ovládáním třeba v případě nastavení klimatizace.

Doporučujeme: Test Range Rover Evoque Convertible — Kodiaq naopak

Rozepisovat se dále na téma konektivity nemá cenu. Velar nabízí všechno. Ať už požadujete propojení s chytrými telefony, Wi-Fi, nebo dálkový přístup přes telefon s možností třeba sledování vozu.

Protože je sice „malý“, ale prostorný

Ano, Velar je v podstatě malý Range Rover. Jenže to platí pouze ve chvíli, kdy vedle této novinky postavíte opravdového Range. Rozhodně to neznamená, že by šlo o malý automobil. Interiér je vskutku prostorný. Na přesné měření tentokrát nedošlo, ale na základě subjektivních dojmů mohu oficiální sliby o prostorné kabině potvrdit. Platí to jak pro nohy ve druhé řadě, tak pro hlavu (přestože vystavená auta měla střešní okno).

_DSC0178
Páté dveře lze otevřít mávnutím nohy pod nárazníkem, pod dnem zavazadelníku se ukrývá ještě rezerva. Pokud sáhnete po vzduchovém odpružení, dočkáte se kromě jiných výhod také automatického vyrovnávání světlé výšky

Zavazadelník nabídne objem 673 litrů (měřeno až po strop). Po sklopení sedadel dělených v poměru 40/20/40 dostanete ložnou plochu o rozměrech 1795 mm na délku a 1247 na šířku, respektive objem 1731. Jen pro srovnání, F-Pace disponuje zavazadelníkem o objemu 650 až 1740 litrů.

Hodí se také různé přihrádky, držáky nápojů nebo chlazený box pod posuvnými loketními opěrkami mezi předními sedadly. Land Rover přidá rovněž možnost otevírat páté dveře mávnutím nohy pod nárazníkem a pořídit půjde také vodotěsný a nárazuvzdorný náramek nahrazující klasický klíček.

Protože dostanete V6 a téměř jistě i zajímavé jízdní vlastnosti

Dobrou zprávou je, že v nabídce najdeme i šestiválcové motory. Oba mají objem tří litrů a oba už dobře známe z jiných modelů značky. Bez pozornosti by ale neměly zůstat ani čtyřválce. V případě silnějšího vznětového dvoulitru inženýři použili dvojité přeplňování, kdy by výsledkem měla být rychlá odezva na plyn a parametry 176 kW (240 k) a 500 Nm. Přehled motorizací najdete v tabulce. Později dorazí ještě zážehový dvoulitrový čtyřválec naladěný na 221 kW (300 k).

D180 D240 D300 P250 P380
Zdvihový objem válců (cm3): 1999 1999 2993 1999 2995
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 132/4000 177/4000 221/4000 184/5500 280/6500
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 430/1500 500/1500 700/1500-1750 365/1200-4500 450/3500-5000
Převodovka 8stupňová automatická 8stupňová automatická 8stupňová automatická 8stupňová automatická 8stupňová automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,9 7,3 6,5 6,7 5,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 209 217 241 217 250
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km): 5,4 5,8 6,4 7,6 9,4

Technická příbuznost s Jaguarem F-Pace přináší koncepci podélně uloženého motoru a stálého pohonu zadní nápravy. Mezinápravová spojka k tomu připojuje nápravu přední. Více hnaná zadní kola znamenají zásadní výhodu s pohledu jízdních dovedností. Tenhle Range Rover bude téměř jistě nejlépe driftující Land Rover v historii.

Každý Velar dostane adaptivní tlumiče a osmistupňový automat ZF, zájemci se ale dočkají také vzduchového odpružení, které není v této kategorii zrovna obvyklé. Pro šestiválce půjde o součást standardní výbavy, za příplatek půjde dokoupit vzduchový podvozek také k silnějším čtyřválcům. Chybět nebude ani distribuce točivého momentu za pomoci brzd a v případě šestiválců si budete moci pořídit dokonce i aktivní zadní diferenciál.

Doporučujeme: Range Rover SVR zrychluje v terénu a blátě lépe než Octavia RS na suchu

Vzduchový podvozek přidá hned několik bonusů. Umí zvětšit světlou výšku až na 251 mm, po zastavení se naopak sám spustí o čtyři centimetry (přece nebudete dělat nadměrně velký krok ven z auta), po překročení rychlosti 105 km/h se kvůli aerodynamice sníží o 10 mm a v případě, že auto zjistí jízdu přes velké překážky, se opět sám zvedne.

Protože je to Range Rover se vším, co k tomu patří 

Pokud vás trápí otázka, zda nejvíce silniční Range Rover v historii něco zvládne také v terénu, buďte v klidu. Jestliže přenesete přes srdce hrozbu poškrábání speciálního matného laku a poškození obrovských disků, pak ano, zvládne. Systémy typu Terrain Response, automatické pomalé jízdy terénem, asistenta pro sjíždění prudkých svahů nebo měření hloubky brodu zde přirozeně najdete. Velar postavený na klasických pružinách projede brod hluboký maximálně 60 cm, verze se zvednutým vzduchovým podvozkem umí o pět centimetrů více.

Terén může být zábava, ale jak známo, zákazníci tohle využijí možná někde na předváděcích jízdách a tím to skončí. Co by ovšem mohlo být využíváno mnohem častěji, to je Velar coby tažný vůz. Land Rover s tím přímo počítá, takže také v tomto směru dostal nový Range Rover bohatou výbavu.

Doporučujeme: Test ojetiny Land Rover Freelander II

Po nové Discovery se i zde objevuje aktivní asistent couvání s přívěsem, kdy řidič pouze nastavuje směr a auto samo točí volantem. Směr se nastavuje jedním z multifunkčních otočných ovladačů u spodního dotykového displeje na středovém panelu. Velar vám také pomůže s nacouváním k přívěsu a s kontrolou správné funkce světel. To obvykle provádíte postupným zapínáním jednotlivých ovladačů a chozením tam a zpět, brzdová světla bez druhého člověka nezkontrolujete. Land Rover připravil systém Trailer Light Test. Ten aktivujete tlačítkem v kufru nebo přes dotykový displej a pak už se jdete pouze dívat, zda opravdu na přívěsu svítí vše, jak má. Pro úplnost — Velar odtáhne přívěs těžký až 2,5 tuny.

Protože je nejen o řidiče dobře postaráno 

Dalších asistenčních systémů je zde hromada. Čtení značek, hlídání jízdních pruhů, adaptivní tempomat schopný úplného zastavení a tak dále. To všechno známe. Jak už bylo řečeno, Velar přidá ještě adaptivní laserová světla nebo sledování únavy řidiče.

_DSC0206
Range Rover Velar se v nabídce zařadí mezi RR Sport a RR Evoque. Technicky je britská novinka velmi podobná Jaguaru F-Pace, se kterým sdílí třeba i shodný rozvor náprav

Mnoho toho bylo provedeno také v oblasti pasivních bezpečnostních prvků. Prostor pro posádku chrání extrémně odolná bezpečnostní klec, airbagy jsou samozřejmostí. Hliníková kapota pak byla údajně vyvinuta s ohledem na případnou srážku s chodcem, takže by měla lépe utlumit náraz. Velar by měl získat v nárazových testech Euro NCAP nejlepší možné hodnocení.

Protože se nám líbí více než F-Pace a asi nejsme sami 

Range Rover Velar je moderní SUV slibující výborné dovednosti na silnici a ještě lepší v terénu. K tomu přidejme atraktivní design, luxusní interiér, moderní technologie a téměř jistě i velkou dávku komfortu. Zdá se, že na trh brzy dorazí přímo vynikající SUV. Teď už jen všechny ty slibně vypadající dovednosti potvrdit v praxi, což by (doufejme) měla být pouze formalita.

_DSC0201
Jméno Velar použil Land Rover poprvé koncem šedesátých let pro první prototypy původního Range Roveru. I tenhle Velar na prezentaci byl
_DSC0158
Nový Velar má za sebou bohaté testování, během kterého jezdil v Švédsku, v San Franciscu, v Las Vegas nebo v Death Valley

Bude zajímavé sledovat, co udělá příchod tohoto Range Roveru na trh s prodeji Jaguaru F-Pace. Technicky jde o velmi podobná auta, Velar ovšem nabídne několik věcí navíc.

Závěr? Velar na mě udělal dojem. A to až takový, že si dovedu představit situaci, kdy si rovnou po premiéře zajdu podat objednávku na First Edition. Evidentně v tom nejsem sám, protože už v úterý 28. února, tedy ještě před oficiálním odhalením vozu, evidoval Land Rover na 40 tisíc zájemců.

TIP Níže najdete dalších pět videí prezentujících nový Velar a na konci článku také bohatou galerii s fotografiemi přímo ze světové premiéry 

Prohlédli jsme si nový Range Rover Velar. Proč ho chceme ihned do garáže?
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: