• Protože přímé konkurence moc není

  • Protože v interiéru nabízí opravdu hodně místa 

  • Protože nabídka motorů je pestrá už teď

  • Protože je to pohodlné a jízdně schopné auto

  • Protože v nabídce asistentů najdete všechno možné 

  • Protože můžete přes telefon zapnout klakson 

  • Protože je praktický a variabilní 

  • Protože (snad) může i do terénu

  • Protože už teď je o Kodiaq zájem

Tak jsme se dočkali. Po postupném uvolňování oficiálních materiálů přišla na řadu mezinárodní prezentace na Mallorce, kde nechyběla ani naše redakce. V rámci prvních testovacích jízd jsme vyzkoušeli prozatím základní zážehovou motorizaci 1.4 TSI kombinovanou s pohonem předních kol a automatickou převodovkou, respektive nejsilnější vznětový dvoulitr nabízející 140 kW (190 k), pohon všech kol a sedmistupňovou převodovku DSG.

Doporučujeme: Kolik může stát Škoda Kodiaq „v plné náloži“? Skoro jeden a půl milionu

S novou Škodou Kodiaq jsme ujeli během jednoho odpoledne dohromady necelých 200 km. Pravda, na nějaké definitivní závěry to není příliš velká porce, ale bezpečně to stačilo k tomu, abychom si začali myslet, že se nové mladoboleslavské SUV bude prodávat víc než dobře. Proč? Zde je 9 odpovědí.

1) Protože přímé konkurence moc není

Kodiaq přichází na trh (první zákazníci se dočkají svého automobilu na přelomu února a března) v době, kdy všichni hlásí stoupající zájem o vozy kategorie SUV. Už pouze tohle je důvod, proč si Kodiaq automaticky najde řadu zákazníků. Do jeho karet ale hraje i skutečnost, že přímá konkurence moc početná není.

_DSC0297
Škoda Kodiaq má bez debat zaděláno na prodejní úspěch. Kromě samotného faktu, že míří do čím dál více oblíbené kategorie SUV, je důvodem prostorný interiér, bohatá nabídka motorů a nepříliš velký počet přímých konkurentů

Ne že by na trhu neexistovala sedmimístná SUV, ale vzhledem k tomu, jak bohatě je segment kompaktních SUV obsazen, je těch, kteří dokážou nabídnout tři řady sedadel, jen velmi málo. Kodiaq bude těžit zejména z dlouhého rozvoru náprav a nejprostornějšího interiéru.

Délka (mm) Šířka (mm) Výška (mm) Rozvor náprav (mm)
Škoda Kodiaq 4697 1882 1655 2791
Mitsubishi Outlander 4695 1810 1680 2670
Nissan X-Trail 4640 1820 1710 2705
Hyundai Stanta Fe 4700 1880 1685 2700

Konkurovat Škodě Kodiaq tak může třeba Mitsubishi Outlander, Hyundai Santa Fe nebo Nissan X-Trail. Ve prospěch Škody hovoří i skutečnost, že japonští konkurenti nejsou zrovna nejmladší a navíc všichni sedmimístní soupeři disponují spíše omezenou nabídkou motorizací.

2) Protože v interiéru nabízí opravdu hodně místa

Na nadprůměrně prostorném interiéru si Škoda obecně zakládá a nový Kodiaq je toho dalším důkazem. Vpředu si těžko budete mít na co stěžovat, mimochodem vnitřní šířka je identická s Tiguanem, vzadu budete pro Kodiaq složitě hledat srovnatelného soupeře. Téměř 2,8 m dlouhý rozvor náprav v kombinaci s posuvnými sedačkami znamená spoustu místa před koleny i v případech, kdy si na pozici řidiče sedne někdo vysoký. Také pro hlavu je prostoru více než dost a nic na tom nezmění ani případný příplatek za střešní okno, které trochu místa pro hlavu ubere.

_DSC0269
Prostorové nouze se v interiéru vážně obávat nemusíte. Dost místa je vpředu, ve druhé a nakonec i ve třetí řadě
_DSC0276
Manipulace se zadní řadou je velmi jednoduchá. Když druhou řadu trochu posunete, Kodiaq dokáže odvézt sedm dospělých osob

Zavazadelník je kapitola sama pro sebe. Oficiální údaj slibuje až 720 litrů coby základní hodnotu. Ta se týká pětimístné verze a vztahuje se k situaci, kdy jsou zadní sedadla posunuta do své střední polohy. Stejně jako ve VW Tiguan je rozsah posuvu 18 cm. V praxi tedy budete většinou jezdit s o něco menším zavazadelníkem, ale věřte tomu, že vám tato skutečnost vadit nebude. Kufr to je vskutku objemný.

Sedmimístná verze nabídne 630 litrů v případě, kdy necháte třetí řadu sedadel sklopenou v podlaze. Zavazadelník je logicky o něco nižší (přesně o 15 cm). Za sedadly máte k dispozici ještě menší schránku, případně můžete prostor rozdělit dnem zavazadelníku. Po vyklopení třetí řady sedadel zbude pořád dobře použitelných 270 litrů. Roletku zavazadelníku můžete uložit pod dno.

_DSC0275
Zavazadelník sedmimístného provedení je logicky nižší. Za sklopenými sedadly třetí řady najdete v podlaze ještě menší schránku
_DSC0303
Pětimístné provedení nabídne obrovský zavazadlový prostor. Nechybí ani háčky na tašky nebo vyjímatelná svítilna

Třetí řada sedadel se dodává za příplatek 21 500 Kč ve výbavě Active a 18 000 Kč v kombinaci s výbavami Ambition a Style. Kupodivu je docela dobře použitelná. Navíc s ní můžete manipulovat velmi snadno. Na vyklopení sedadla vám postačí jedna ruka.

3. řada sedadel (cm) Škoda Kodiaq Audi Q7 Volvo XC90
Šířka v úrovni loktů 129 125 134
Prostor pro hlavu 84 90 88
Délka sedáku 36 35 37
Délka opěradla 58 63 60
Minimální prostor pro nohy 19 16 21
Max. prostor pro nohy (2. řada posunutá zcela vpřed) 42 27 33

Samozřejmě se zde budou nejlépe cítit menší postavy, ale i ty velké cestu zvládnou. Za předpokladu, že posunete druhou řadu trochu dopředu. Pro zajímavost najdete výše v tabulce srovnání prostoru ve třetí řadě s Audi Q7 a Volvem XC90 (ano, víme, že to nejsou konkurenti, jde jen o ukázku toho, jak velkým automobilem vlastně Kodiaq je).

3) Protože nabídka motorů je pestrá už teď

Škoda Kodiaq dorazila do prodeje s lehce osekanou nabídkou. K dispozici máte dva vznětové agregáty, zážehovou čtrnáctistovku naladěnou na 110 kW (150 k) a dvoulitrové TSI 132 kW (180 k). Časem Škoda nabídku určitě dále rozšíří, třeba o základní 1.4 TSI 92 kW (125 k) a mluví se dokonce také o hybridu. Už teď ale platí, že nabídka to je velmi bohatá. Přímí konkurenti tak pestrou paletu pohonných jednotek nenabízejí.

_DSC0332
Škoda Kodiaq disponuje nabídkou dvou vznětových a dvou zážehových motorizací. Zákazníci mohou volit také mezi pohonem předních a všech kol, respektive mezi manuální a automatickou převodovkou

Třeba X-Trail končí s výkonem vznětových motorů na výkonu 96 kW (130 k), čtyřkolku navíc dostanete pouze k jediné motorizaci, Santa Fe nabídne všeho všudy dva motory a auta typu nového Peugeotu 5008 nebo Renaultu Espace (tedy MPV převlečená za crossover) se s pohonem všech kol nenabízejí vůbec.

Doporučujeme: Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní

Na Mallorce jsme vyzkoušeli přeplňovanou čtrnáctistovku a vrcholné TDI. Jak jsme psali v prvním článku, především zážehový motor se ukázal jako velmi zajímavá volba. Dynamiky má poměrně dost a umí být i relativně úsporný. Při klidné jízdě ukazoval palubní počítač něco málo přes sedm litrů. Asi není potřeba rozebírat, že jde o kultivovanou a výborně odhlučněnou jednotku. Tento čtyřválec pracuje také se systémem ACT, který vypíná při ustálené jízdě druhý a třetí válec, což ale nemáte šanci poznat. Vzhledem k tomu, že se prozatím jedná o motor s „cenou od“ je potřeba říci, že jde o hodně povedenou záležitost.

_DSC0341
Základní zážehový čtyřválec 1.4 TSI se ukázal jako zcela dostačující. Nabídne slušnou dynamiku a při klidné jízdě také rozumnou spotřebu
_DSC0343
Nejsilnější vznětový dvoulitr nás ale výslednou dynamikou spíše zklamal. Důvodem může být snižování emisí, ale také hmotnost

Naopak nejsilnější dvoulitrové TDI nás trochu zklamalo. I když… Přesnější by bylo říci, že nás nepřekvapilo, protože už z testů Tiguanu víme, že tento motor zřejmě v zájmu nízké produkce emisí nevyniká dieselovou výbušností, kterou mají někteří tak rádi. Náš konkrétní exemplář byl navíc naložený kompletní výbavou i třetí řadou sedadel a to znamená další kilogramy navíc (celkově váží sedmimístný Kodiaq 2.0 TDI 140 kW 4×4 DSG téměř 1,8 tuny). Ve finále se tak dynamika příliš nelišila od toho, co nabízela chudší a hlavně lehčí benzinová předokolka.

Doporučujeme: Změřili jsme Škodu Kodiaq. Jak zrychluje a kolik prostoru nabízí uvnitř?

Jinak si ale není na co stěžovat. I zde platí, že je motor perfektně odhlučněný a že umí být celkem úsporný. Při jízdě v horách se sice spotřeba dostala přes deset litrů, ale řekněme si upřímně — nebyl to zrovna styl, který budou praktikovat budoucí majitelé. V běžné praxi nebude těžké dostat se na čísla začínající sedmičkou.

tdivstsi
Naměřené zrychlení názorně ukazuje, že není příliš velký rozdíl mezi lehkou benzinovou čtrnáctistovkou s pohonem přední nápravy a automatem (modrá křivka) a plně vybaveným vrcholným TDI (červená křivka). Škoda, že Kodiaq zatím nenabízí dvakrát přeplňované TDI z Tiguanu. Velmi by mu slušelo

Oběma testovaným motorům sekundovala automatická převodovka DSG, která funguje prostě skvěle. V kombinaci s benzinovou čtrnáctistovkou dokonce oficiálně nabízí i funkci Launch Control. Vrcholný čtyřválec 2.0 TDI je spojen s automatem DQ500, který zvládne až 600 Nm. To se hodí třeba z pohledu tahání těžkých přívěsů.

4) Protože je to pohodlné a jízdně schopné auto

Všechny předchozí odstavce se daly tak nějak tušit dopředu, ale otázka se vznášela nad podvozkem. Tiguan je chvílemi trochu moc tvrdý, ale třeba takový Superb dorazil na trh s přehnaně houpavým charakterem. Jak je na tom Kodiaq? Velmi dobře.

_DSC0291
Podvozek Škody Kodiaq dostal vynikající naladění. Je tak akorát houpavý, ale v zatáčkách se karoserie pořád ještě moc nenaklání. Zábava za volantem na vás nečeká, ale kvalitní jízdní vlastnosti tahle novinka skutečně nabízí

Oba automobily, které jsme na Mallorce testovali, dostaly osmnáctipalcové disky. Naftová verze navíc používala i příplatkové adaptivní tlumiče DCC, kde byl příjemný zejména režim Comfort. Vůz sympaticky změkne, ale není to tak přehnané jako u Škody Superb. Je to zkrátka úplně akorát. Provedení bez adaptivních tlumičů je o něco tvrdší, ale pořád si výborně poradí se silničními nerovnostmi. Podvozek schopný odfiltrovat téměř všechny rázy od kol kombinovaný s tichým interiérem dělá z Kodiaqu dost zajímavý vůz na dlouhé cesty.

Doporučujeme: Škoda Kodiaq vs. 10 dalších SUV — Srovnání klíčových vlastností

Na druhou stranu ale Kodiaq disponuje i kvalitními schopnostmi pro rychlou jízdu v zatáčkách. Přirozeně jde o vůz v základu nedotáčivý, nicméně této nedotáčivosti docela dlouho vzdoruje. Svůj podíl na tom má kromě podvozku jako takového (vpředu je zavěšení McPherson, vzadu víceprvková náprava) i systém XDS+ přibrzďující v zatáčkách vnitřní kola. Ten je standardem pro každý Kodiaq bez ohledu na to, zda sáhnete po čtyřkolce, nebo po předokolce.

5) Protože v nabídce asistentů najdete všechno možné

Vyjmenovávat vše, co můžete do Škody Kodiaq dostat, je zbytečné. K dispozici je totiž velké množství asistentů (celkem 24) od aktivního parkovacího asistenta, přes asistent jízdy v pruzích, adaptivní tempomat, až po sadu kamer nebo kompletně diodová světla. Jen pro zajímavost, Kodiaq je prvním modelem značky, který hlavní diodová světla nabízí. Nechybí nakonec ani asistent pro couvání s přívěsem. Ten ale není potřeba dlouze představovat, protože jde o stejnou věc, se kterou přišel jako první současný Passat.

_DSC0265
Seznam asistentů zahrnuje všechno možné. Jednou z novinek je sada kamer nabízející různé „letecké“ pohledy na vůz
_DSC0261
Kompletně lesklý panel kolem středového displeje vypadá efektně, ale stačí na něj párkrát sáhnout a už je nepěkně opatlaný

Docela zajímavou věcí je třeba soustava kamer, která vám promítne na středovou obrazovku hned několik různých variant „leteckého“ pohledu. Kromě toho klasického z ptačí perspektivy je tu i náhled šikmo shora. Ten ale není v praxi příliš užitečný.

Na nabídce asistentů je obecně důležitý především fakt, že všechno funguje naprosto spolehlivě. Už dříve jsme psali, že je koncern Volkswagen v tomto směru hodně daleko a Kodiaq to pouze potvrdil.

6) Protože můžete přes telefon zapnout klakson

Konektivita je dalším z aktuálně hodně skloňovaných pojmů. Podrobný popis systémů sdružujících se pod pojmem Škoda Connect (ten se dále dělí na dvě základní skupiny: Infotainment Online a Care Connect) by bez problémů vydal na samostatný článek. Stručně řečeno je opět k dispozici vše, co dnešní automobilový trh nabízí.

_DSC0259
Pokud vás zajímá téma konektivity, máme dobrou zprávu. Kodiaq dostal prakticky vše, co je aktuálně k dispozici
_DSC0257
Na středové obrazovce můžete sledovat mnoho různých informací. Kromě klasických údajů týkajících se jízdy je zde třeba kompas

Od výbavy Ambition dostane každý Kodiaq do základní výbavy systém tísňového volání, kdy tlačítkem nad čelním sklem můžete jednoduše zavolat pomoc, případně vůz po aktivaci zádržných systémů zavolá pomoc sám. Stejně tak se můžete přímo spojit se svým servisním střediskem.

Příplatkovou nadstavbou je vzdálený přístup do vozidla, kdy přes aplikaci staženou do chytrého telefonu můžete na dálku sledovat polohu auta, jeho stav, případně dostanete upozornění, pokud vůz překročí vámi zvolenou maximální rychlost, nebo lze přes telefon aktivovat klakson. Technicky je už teď možné z telefonu vůz také odemknout, ale této věci se dočkáme kvůli problémům s legislativou až s nástupem dalšího modelového roku.

7) Protože je praktický a variabilní

Variabilita a vůbec praktická stránka věci jsou další oblasti, kde Kodiaq nasbírá u svých budoucích zákazníků hodně kladných bodů. K dispozici jsou zadní sedadla posuvná v rozsahu 18 cm, sáhnout můžete také po sklopném opěradle u sedadla spolujezdce. Pak se do nové Škody bez problémů vejde věc dlouhá 2,8 m.

Doporučujeme: Nová Škoda Kodiaq se už vyrábí. Jejím rodištěm jsou „Qasiny“

Výborně jsou vyřešené rovněž odkládací přihrádky. Vždy najdete po ruce něco, kam lze odložit drobnosti. Škoda slibuje celkem 27 různých odkládacích prostor s celkovým objemem přes 30 litrů. A nechybí ani drobné detaily, kdy například držáky nápojů mají své dno uzpůsobené tak, abyste mohli zde umístěnou láhev otevřít jednou rukou.

_DSC0278
Odkládacích přihrádek najdete v interiéru víc než dost. Třeba před spolujezdcem jsou hned dvě schránky
_DSC0273
Samozřejmostí je i řada takzvaných chytrých řešení. Jednou z novinek je výsuvná plastová ochrana hran dveří

Podobným novým detailem je třeba i plastová ochrana hrany dveří, která se po vzoru Fordu Focus objeví po jejich otevření a při zavírání se zase schová. Užitečná novinka to rozhodně je, jen nepůsobí úplně nezničitelným dojmem.

Hodí se rovněž připomenout schopnost utáhnout až 2,5 tuny těžký přívěs. V nabídce najdete také tažné zařízení, které vyskočí zpod nárazníku po stisku tlačítka v zavazadelníku

8) Protože (snad) může i do terénu

Ne, terén jsme na Mallorce přímo nezkuošeli, ale podle všeho nebude Kodiaq z těch SUV, se kterými byste mimo silnice jezdit neměli. Světlá výška podvozku je 187 mm, přední nájezdový úhel je 22°, zadní dosahuje hodnoty 23,7° a přechodový 19,7°. Zájemci o časté terénní výlety mohou připlatit také za paket pro špatné cesty a režim off-road. Ten upraví odezvu na plyn, chování stabilizace, kontroly trakce i nastavení tlumičů a aktivuje asistent pro sjíždění prudkých svahů.

9) Protože už teď je o Kodiaq zájem

Škoda Kodiaq se už vyrábí, ale než se dostane na sériová zákaznická auta, ještě chvíli to potrvá. První běžní zájemci se dočkají na přelomu února a března, přesto je o vůz zájem už teď. Zhruba v polovině listopadu Škoda evidovala na českém trhu více než tisíc zákaznických objednávek a i zájem okolí během testů na Mallorce svědčil o tom, že Kodiaq nebude mít o kupující nouzi.

Ceník byl zveřejněn už dříve, takže pouze zopakujeme, že cena startuje na částce 677 900 Kč za provedení osazené zážehovou čtrnáctistovkou, manuálem a pohonem všech kol. Alternativou, za kterou zaplatíte shodných 677 900 Kč, je varianta se stejným motorem, automatem a pohonem přední nápravy.

_DSC0295
Škoda Kodiaq není auto, které by ve vás po ujetí prvních několika kilometrů vzbuzovalo návaly řidičských emocí, ale to nebyl záměr. Je to především prostorné a praktické SUV, které fakticky moc chyb nemá

Škoda Kodiaq není ten typu automobilu, který by ve vás vzbudil po prvních několika kilometrech jízdy řidičské nadšení, ale to ani nebylo cílem. Je to především praktický a jízdně schopný vůz, o kterém lze říci, že byl postaven podle excelové tabulky. Jakmile ho totiž začnete detailněji srovnávat s nějakou konkurencí, Kodiaq velmi často vychází lépe.

Po prvním testování se zdá, že prodejní úspěch je v tomto případě zaručen. Definitivní verdikt si ale necháme až na klasický sedmidenní test.

Technické údaje 

Zážehové motory 1.4 TSI 92 kW 1.4 TSI 110 kW DSG 1.4 TSI 110 kW 4x4 (DSG) 2.0 TSI 4x4 DSG
MOTOR
Zdvihový objem válců (cm3): 1395 1395 1395 1984
Vrtání x zdvih (mm): 74,5 x 80,0 74,5 x 80,0 74,5 x 80,0 82,5 x 92,8
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 92/5000-6000 110/5000-6000 110/5000-6000 132/3900–6000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 200/1400–4000 250/1500–3500 250/1500–3500 320/1400–3940
Kompresní poměr: 10,0:1 10,0:1 10,0:1 11,65:1
Převodovka: manuální šestistupňová automatická šestistupňová manuální šestistupňová (automatická šestistupňová) automatická sedmistupňová
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s) 5/7místné provedení: 10,5/10,8 9,6/9,7 9,8/9,9 (9,9/10,1) 207/205
Nejvyšší rychlost (km/h) 5/7místné provedení: 190/189 198/197 197/196 (194/192) 207/205
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5místné provedení 7,4/5,2/6,0 7,4/5,5/6,2 8,2/5,9/6,8 (8,4/6,2/7,0) 9,0/6,3/7,3
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7místné provedení 7,5/5,3/6,1 7,4/5,5/6,2 8,2/5,9/6,8 (8,4/6,2/7,0) 9,0/6,3/7,3
Vznětové motory 2.0 TDI 110 kW DSG 2.0 TDI 110 kW 4x4 (DSG) 2.0 TDI 140 kW 4x4 DSG
MOTOR
Zdvihový objem válců (cm3): 1968 1968 1968
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5 81,0 x 95,5 81,0 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 110/3500–4000 110/3500–4000 140/3500–4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 340/1750–3000 340/1750–3000 400/1750–3250
Kompresní poměr: 16,2:1 16,2:1 15,5:1
Převodovka: automatická sedmistupňová manuální šestistupňová (automatická sedmistupňová) automatická sedmistupňová
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s) 5/7místné provedení: 10,1/10,0 9,5/9,8 (10,2/10,2) 8,9/9,1
Nejvyšší rychlost (km/h) 5/7místné provedení: 199/198 197/195 (194/192) 210/209
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 5místné provedení 5,7/4,5/4,9 6,3/4,7/5,3 (6,7/5,1/5,6) 6,6/5,3/5,7
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7místné provedení 5,7/4,5/4,9 6,4/4,8/5,4 (6,7/5,1/5,6) 6,6/5,3/5,7
Ohodnoťte tento článek!

3 KOMENTÁŘE

  1. Tohle auto v dieslu bez biturba nema smysl a to je jeden důvod a ten mi stačí. Prostě slabý motor na tak velky auto.

  2. No za mega a půl existují i lepší. A vychvalovaná 1,4TSI – směji se až se za břicho popadám….
    Už i u Wágnu pochopili, že tudy cesta nevede. To ví všichni od začátku automobilizmu. Jen Brusel chtěl měnit fyzikální zákony……

  3. zajímala by mne ta cena kde jste vzali mega a pul když vrcholova verze je levnejsi nez superb a ten nestoji mega a pul a 190 koni vam nestaci ta akcelerace bude dobra když je to 4×4 …. koukate jen na tohle ale tohle ma bejt pohodlne suv ne zavodni auto na okruh

PŘIDAT KOMENTÁŘ: