Kia Sportage 2.0 CRDi vs. Volkswagen Tiguan 2.0 TDI: Nečekaně vyrovnaní

10 nových názorů
Autor: Redakce
Kategorie SUV

prožívá opravdový boom. Automobilky na to reagují rozšiřováním nabídky o modely typu Peugeotu 3008, které definitivně rezignovaly na jakékoliv terénní dovednosti. Sázejí už pouze na zvýšený posaz a možná trochu vyšší podvozek. Tento přístup se ale našich dnešních soupeřů netýká. Jak Volkswagen Tiguan, tak Kia Sportage jsou klasická SUV. Pokud si budete přát, dostanete pohon všech kol i pár pomůcek pro jízdu terénem.

Do testu jsme si pozvali vznětové motorizace s výkonem kolem 140 kW (190 k). To v případě Sportage znamená dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec naladěný na 136 kW (185 k), Tiguan používá motor stejné koncepce, ale má ještě o 4 kW (5 k) víc. Zatímco u korejského SUV jde o vrcholnou jednotku, Tiguan lze koupit s ještě silnějším dieselovým čtyřválcem (176 kW/240 k). Bez ohledu na vaši volbu dostanete vždy pohon všech kol pracující s mezinápravovou spojkou a u Volkswagenu také automatickou převodovku. Kia nabízí svůj vrcholný diesel i s manuálem. Testované auto má ale automat.

_DSC0417 Kia Sportage je běžné SUV, zatímco testovaný Tiguan už pokukuje také po prémiové kategorii. Jak výbavou, tak hlavně cenou
_DSC0433 Oba mají vznětový čtyřválec, automat i pohon všech kol. Podle tabulek by měl být Tiguan rychlejší a úspornější

Pokud si teď říkáte, že půjde o celkem jasný srovnávací test, kdy technikou doslova našlapaný Tiguan pohybující se na hranici prémiového segmentu přece nemůže prohrát s modelem typicky neprémiové značky, pak se vám mohu upřímně přiznat k tomu, že přesně to jsem si myslel také. Jenže časy, kdy Sportage  koukalo na evropská SUV z hodně velkého odstupu a jehož jedinou zbraní mohla být leda nízká cena, jsou dávno pryč.

Co přesně testujeme?

Volkswagen dorazil do testu v provedení 2.0 TDI 140 kW DSG 4Motion R-line. Už dlouhé označení naznačuje, že nepůjde tak docela o lidovou záležitost. Tuto motorizaci pořídíte od druhé výbavy Comfortline minimálně za 934 900 Kč. Pokud chcete sportovně střiženou variantu R-line, zaplatíte minimálně 998 900 Kč. Naše provedení ale dostalo výbavu Highline R-line. To už se bavíme o autě se základní pořizovací cenou za hranicí 1,1 milionu korun.

_DSC0425 Cenový odstup testovaných exemplářů je doslova gigantický. Na Tiguan tak čeká docela těžký úkol — musí odůvodnit, proč je o více než 400 000 Kč dražší než plně vybavená Kia Sportage

Tiguan jsme už jednou testovali. Shodou okolností šlo o stejnou motorizaci (ovšem nikoliv jako R-line), takže víme, že vůz jako takový má své nesporné kvality. Jenže kvůli vysoké pořizovací ceně dostává Kia Sportage hned na startu obrovskou výhodu. I když sáhnete po tom nejdražším, co v ceníku najdete, pořád si koupíte o dost levnější SUV.

Základní údaje Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW AWD AT VW Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
Zdvihový objem válců (cm3) 1995 1968
Nejvyšší výkon (kW/k) 136/185 140/190
min-1 4000 3500-4000
Nejvyšší točivý moment (Nm) 400 400
min-1 1750-2750 1900-3000
Nejvyšší rychlost (km/h) 201 212
0-100 km/h (s) 9,5 7,9
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,9 5,7
Objem zavazadelníku (l) 491/1480 615/1655
Délka/šířka/výška (mm) 4480/1855/1635 4606/1839/1673
Rozvor náprav (mm) 2670 2677
Cena od (Kč) 714 980 934 900

Varianta 2.0 CRDi 136 kW 4x4 s automatickou převodovkou stojí na špičce nabídky. Toto provedení dostanete od třetí výbavy Exclusive, což znamená cenu od 714 980 Kč. My jsme testovali druhou nejvyšší úroveň DeLux. Ta nese cenovku 824 980 Kč. Výše stojí už pouze korejská obdoba R-line, pojmenovaná GT Line. I v takovém případě vám postačí k nákupu 849 980 Kč. Už v základu tak dělí obě motorizace rozdíl hodně přes 100 000 Kč. V případě testovaných exemplářů se ale bavíme po připočtení celé výbavy o rozdílu přesně 467 920 Kč (918 880 Kč vs. 1 387 800 Kč).

Úkol pro Volkswagen je zřejmý — musí prokázat výrazně větší kvality, aby anuloval obří cenový rozdíl. Povede se mu to?

2. místo: Volkswagen Tiguan

_DSC0448

+

  • Image téměř prémiového SUV 
  • Nižší spotřeba 
  • Výborně fungující asistenční systémy 
  • Prostornější interiér a lepší variabilita 

  • „Líné“ naladění motoru a převodovky 
  • Nesportovní Kia je ve finále sportovnější než Tiguan R-line
  • Horší řízení
  • Obrovský cenový rozdíl 

Nebudeme vás napínat, obhájit cenový rozdíl v konečném důsledku přes 400 000 Kč (po přičtení veškeré výbavy) se německému SUV nepodařilo. Pořád považujeme Tiguan za velmi kvalitní SUV. Kia si ale dala na Sportage dost záležet a díky příznivé ceně nabídla zákazníkům ono příslovečné „hodně muziky za (docela) málo peněz“.

Ačkoliv papírově má být vůz rychlejší, modernější, jízdně rozhodně lepší a vůbec celkově hezčí, ne vždy to je pravda. Pokud už je Kia v něčem horší, rozdíl není tak propastný, jak by se podle ceny mohlo zdát.

Laxní, ale úsporný

Už dřívější test ukázal, že Volkswagen Tiguan s testovaným vznětovým čtyřválcem je poněkud laxní. Provedení R-line to opět potvrdilo. Zřejmě v zájmu emisního pokání automobilka naladila motor i převodovku tak, aby vše hrálo především na spotřebu, což se také daří, ale řidiči kvůli tomu zaplatí daň v podobě trochu unaveného charakteru. Můžete sice zvolit režim Sport, který situaci vylepší, ale pokud si následně přesednete do méně výkonné Sportage, vsadili byste vlastní boty na to, že právě Kia je tím rychlejším z této dvojice.

_DSC0430 Papírově výkonnější naftový čtyřválec nemá tak výbušný charakter jako Kia, takže působí trochu líně. Je ale úspornější
_DSC0451 Volkswagen nasadil na rozdíl od značky Kia vstřikování močoviny. AdBlue budete doplňovat přibližně po ujetí 13 000 km

Měření zrychlení (kompletní výsledky najdete na konci testu) přesně vystihlo náš subjektivní dojem. V prvních chvílích jsou totiž oba soupeři naprosto vyrovnaní. Tiguan s prudkými rozjezdy váhá, zatímco Kia reaguje výrazně lépe, což výkonnostní rozdíl smaže. V průměru byla Kia dokonce při sprintu z nuly na 100 km/h rychlejší, s rostoucí rychlostí už se ale projeví vyšší výkon Volkswagenu. Kia také při akceleraci doplácí na pomalejší automatickou převodovku.

Základní naměřené údaje Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW AWD AT VW Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
Naměřené zrychlení 0-100 km/h (s) 9,27 9,94
Naměřené zrychlení 0-150 km/h (s) 25,60 24,22
Naměřené zrychlení 80-120 km/h (s) 7,46 7,43
Otáčky při rychlosti 130 km/h (ot./min) 2200/6° 2100/7°
Reálná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 45,5/85/126 48,5/86,5/125
*Kompletní výsledky měření najdete pod článkem

Trochu zklamáním byl hluk motoru. V určitých režimech jízdy je diesel v Tiguanu nečekaně hlučný. Typicky ve středních otáčkách dokud se neohřeje na provozní teplotu. I v tomto směru nabídne Kia lepší chování. Možná byste snad už chtěli nad Volkswagenem zlomit hůl, ale přesně v tu chvíli vytasí trumf — je úspornější. S Kiou budete jezdit zhruba za devět litrů. Níž se jí příliš chtít nebude. Tiguan umí bez problémů sedm. Rozdíl ve spotřebě ostatně signalizují už oficiální údaje. Testovaný Volkswagen má kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km, Kia uvádí 7,9 l/100 km.

vw_tiguan_vs_kia_sportage_akcelerace Graf ukazuje nejlepší pokus při akceleraci z nuly na 150 km/h. Volkswagen Tiguan je reperezentován modrou křivkou, červená křivka patří Sportage. V součtu dvou nejlepších pokusů v každém směru ale byla Kia rychlejší až do 100 km/h

Kromě naladění motoru a chování převodovky je důvodem nižší spotřeby také volba systému snižování emisí. Zatímco Volkswagen vsadil na vstřikování močoviny, Sportage se snaží snižovat emise takzvaným akumulačním katalyzátorem (LNT). Koncernové řešení umožňuje motoru „lépe dýchat“. U Sportage se oxidy dusíku zachycují v katalyzátoru a k regeneraci se používá větší dávka paliva, což zvyšuje spotřebu. Na druhou stranu ale systém SCR ve Volkswagenu přináší řidiči drobnou starost navíc. AdBlue budete muset doplnit po ujetí zhruba 13 000 km (konkrétní dojezd záleží na jízdním stylu). Jakmile klesne dojezd pod 2000 km, začne vůz signalizovat nízkou hladinu. Pod 1000 km se rozsvítí výstražná kontrolka. Pokud AdBlue zcela dojde, po vypnutí už motor nenastartujete.

Tohle že je „sportovní“?

Příplatek za výbavu R-line vám přinese velmi povedený vzhled, podtržený především výrazným předním nárazníkem a devatenáctipalcovými disky. (Testovaný Tiguan měl ovšem příplatkové dvacítky). Zároveň se na karoserii nastěhují také rozšířené prahy a loga R-line. Nelze popřít, že testovaný exemplář s obrovskými disky byl na pohled atraktivní, ale jsou tu také jisté nevýhody.

_DSC0456 Výbava R-line nakonec neznamená až tolik změn. Nejvýraznějším prvkem je přední nárazník, v zadní části mnoho rozdílů nenajdete
_DSC0449 Součástí paketu R-line jsou i speciální kola. Standardní velkost je 19", za testované dvacítky budete muset připlatit 11 500 Kč

Volkswagen Tiguan lze dostat i s adaptivními tlumiči (+27 800 Kč), což byl také náš případ. V kombinaci s dvacetipalcovými koly se ale stejně musíte smířit s trochu horším komfortem. I v případech, kdy si zvolíte režim Comfort. A naopak, pokud sáhnete po režimu Sport, vyloženě sportovní charakter se nekoná, což ale kupodivu můžeme říci také o jiných oblastech — třeba o řízení (o motoru už řeč byla).

Doporučujeme: Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI (140 kW) 4Motion: Než přijde Kodiaq

Ve finále Tiguan R-line moc sportovní vlastně není. Zároveň do interiéru přenese docela dost rázů od kol. Ideální velikost disků je pro Tiguan 18". Když přesednete do Sportage, budete regulérně v šoku. Sice nemáme k dispozici verzi GT Line, ale i tak je podvozek pevnější, řízení strmější, motor živější. Ano, zní to snad i zvláštně, ale normální Sportage má ke „sportovní“ jízdě blíže než Tiguan s výbavou R-line. To jsou ale paradoxy.

Silné stránky: Image, prostor a asistenti

Jakkoliv řada věcí pro nás znamenala zklamání, Tiguan samozřejmě má i své velmi silné stránky. Hned několik silných stránek... A začíná to už příchodem k autu. Jízdně možná není velký cenový rozdíl oproti Sportage ospravedlnitelný, ale na pohled Tiguan vypadá skutečně jako dražší automobil. Tím spíš, pokud přijdete blíž a nahlédnete do interiéru. Kia není špatná. S „prémií“ si ji však zaručeně nespletete, což by se u Tiguanu stát mohlo.

_DSC0487 O Tiguanu nelze říci, že by jezdil špatně. Ale řidiče kupodivu víc potěší levnější Kia, přestože testovaný Volkswagen dorazil ve sportovnějším provedení R-line

Další velkou výhodou bude u německého SUV prostor. Kabina je širší (vpředu i vzadu o 2 cm) a také v podélném směru dostanete více. Za řidičem vysokým 178 cm je v Tiguanu o 3 cm více místa pro kolena cestujících vzadu. Ve druhé řadě k tomu navíc můžete připočíst i delší sedáky. Kia sice disponuje větším prostorem pro hlavu, ale už Tiguan nabídne tolik, že vám to vlastně může být úplně jedno. Přestože testovaný vůz měl panoramatické okno. Kompletní tabulku naměřených hodnot vnitřního prostoru najdete pod článkem.

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
Výchozí výbava Highline R-line (1 117 900 Kč), příplatková výbava — 20" disky (11 500 Kč), DCC (27 800 Kč), aktivní systém svícení (18 300 Kč), asistenční paket II (11 500 Kč), boční a hlavové airbagy vpředu a vzadu (8 200 Kč), DAB (5600 Kč), Easy Open bez alarmu (9 800 Kč), navigace Discover Pro (63 400 Kč), paket Parkování II (24 800 Kč), paket Zrcátka (4 400 Kč), panoramatické střešní okno (33 200 Kč), sytém PreCrash (3 600 Kč), prodloužená záruka 4 roky/80 000 km (8 400 Kč), Dynaudio Excite Surround (17 200 Kč), telefoní rozhraní Premium (12 000 Kč), zimní výbava (10 200 Kč). Celková cena vozu — 1 387 800 Kč

Vůbec největší rozdíl ve prospěch Volkswagenu představují různé asistenční systémy. I Kia Sportage nabídne třeba hlídání jízdních pruhů a aktivní parkovací asistent, jenže na Tiguanu bezpečně poznáte, že německý koncern je v tomto směru o dost dál. Tady skutečně můžete pustit volant a bezstarostně se nechat vézt. Vůz pojede naprosto jistě uprostřed pruhu. Se stejnou jistotou také zaparkuje nebo přepne dálková světla. Sportage takovou jistotu nevykazuje. Jednou vás systém nechá najet na čáru, jindy zasáhne do řízení o mnoho dříve...

Stručně řečeno, Tiguan je prostorné auto nabízející kvalitní jízdní vlastnosti, laxní motor a těžce nelidovou pořizovací cenu. Čím na to odpoví Kia?

1. místo: Kia Sportage

_DSC0438

+

  • Výrazně nižší pořizovací cena 
  • Živý motor
  • Lepší řízení i podvozek, ačkoliv nemá adaptivní tlumiče 
  • Rychleji reagující pohon všech kol 
  • Pokud je v něčem Sportage horší, rozdíl nakonec není tak výrazný

  • Vyšší spotřeba 
  • Horší image
  • Interiér není tak variabilní a prostorný 
  • Méně spolehlivě fungující asistenční systémy 
  • Pomalá automatická převodovka

Nebudeme nijak zastírat, že nás aktuální Kia Sportage překvapila. V kontextu plně vybaveného Tiguanu se samozřejmě nemohlo konat překvapení v oblasti zpracování, použitých materiálů, multimediálního systému nebo velikosti interiéru. Jenže se konalo tam, kde bychom to rozhodně nečekali — u motoru a jízdních vlastností. A my si pořád myslíme, že automobil by měl především dobře jezdit. Přestože už se objevují názory, podle kterých v blízké budoucnosti už nebude srdcem vozu motor, nýbrž konektivita (snad ta budoucnost nebude tak blízká).

Doporučujeme: Paříž 2016 – Kia Rio jde proti Fabii s kufrem o objemu 325 litrů

Výhodou Sportage je logicky zejména nižší pořizovací cena, ale rovněž fakt, že kupodivu obecně ve srovnání s Tiguanem příliš neztrácí. Interiér je sice menší, ale pořád dost prostorný. Totéž lze říci o zavazadelníku. Akcelerace z nuly na 150 km/h vyznívá ve prospěch Tiguanu, ale ne o mnoho (24,2 s vs. 25,6 s). Relativně nízkou cenou vám Sportage vykompenzuje jakoukoliv nevýhodu, protože rozdíly v jednotlivých oblastech nejsou nikterak dramatické. Tedy pokud vaší prioritou číslo 1 není image značky.

Řekne si o litr víc

Vrcholný vznětový čtyřválec 2.0 CRDi R (high) sice oproti Volkswagenu papírově ztrácí co do maximálního výkonu, ale z pozice řidiče si toho v reálném provozu sotva všimnete. Točivý moment je v obou případech shodných 400 Nm. Dokonce by se téměř dalo říci, že čtyřválec Kia funguje po všech stránkách lépe, nebýt spotřeby. Ta je totiž vyšší. Běžně se vůz během testu pohyboval kolem devíti litrů, rychlé dálniční jízdy snadno zvedaly spotřebu na desetilitrovou hranici.

_DSC0431 V praxi se vznětový čtyřválec použitý ve Sportage nejeví jako méně výkonný, naopak. Horší je ale automatická převodovka
_DSC0457 Na vstřikování močoviny zde zatím nedošlo. I kvůli tomu je spotřeba horší. Sportage si říkala minimálně o litr více ve srovnání s Tiguanem

Hodně výrazným rozdílem, dost možná tím největším v dnešním srovnání, je ale převodovka. I Kia nabízí dvouspojkové samočinné skříně, ale nikoliv k podobně výkonným dieselům. Zatímco sedmistupňový dvouspojkový automat Volkswagenu funguje skvěle (nebýt toho, že tak rád řadí co nejdříve vyšší stupně), klasika s hydrodynamickým měničem v případě Sportage tak přesvědčivá není.

Doporučujeme: Kia chce mít lepší jízdní vlastnosti a řízení než BMW

Převodovka je pomalejší. Pokud by vás snad napadlo převzít řazení do vlastních rukou (páčky pod volantem tu ale nemáte), dělá všechno pro to, aby vás podobné nápady rychle přešly. Reakce jsou velmi pomalé. Při běžné jízdě ale není automat vůbec špatný. Je to prostě pořád ještě taková tak plynulá klasika ze staré školy. Dokud nebudete chtít nic víc, bude vše v nejlepším pořádku.

Jízdně regulérně vynikající

Kia už se nechala slyšet, že chce stavět řidičsky zajímavá auta. Dokonce že chce být v tomto směru absolutní špičkou. Jeden by takovou tezi rovnou odsoudil jako naprosto nesmyslnou, ale časy se mění. Už mnoho modelů Kia prokázalo při různých testech řidičsky slibné chování, nová Sportage je dalším důkazem.

_DSC0505 Chování Sportage při rychlé jízdě bylo milým překvapením. Ne tolik už kouřící zadní kotouče po nepříliš dlouhé dynamické jízdě zatáčkami

Řízení pracuje s elektromechanickým posilovačem. Ve srovnání s Tiguanem je opravdu lepší a také tužší. Totéž platí o podvozku. Je paradox, že všeobecně tužší Sportage nakonec nabídla i lepší pohodlí, ale to můžeme zřejmě připočíst na vrub dvacetipalcových disků ve výbavě Tiguanu. I když devatenáctky, které dostala naše Kia, také nejsou úplně malá kola.

Oba automobily používají pohon všech kol s mezinápravovou spojkou. Volkswagen sází na Haldex, tedy na značku, která dnes už patří společnosti BorgWarner. Kia kupuje systém Dynamax od společnosti Magna Powertrain. Haldex byl vždy brán za špičku, ale i zde se konalo menší překvapení. Prudký rozjezd na mokré silnici zvládá lépe Kia. Nedovolí takový prokluz stále hnané přední nápravy, jako se to děje u Volkswagenu.

Celkově si Kia Sportage počíná na klikatých silnicích s větší jistotou. Svůj podíl na tom má také výrazně větší rozchod kol na obou nápravách (1609/1620 vs. 1576/1566). Oba automobily si v zatáčkách pomáhají přibrzďováním kol. Ukázalo se ale, že Sportage už to trochu přehání, respektive že má brzdy méně odolné. Po nepříliš dlouhé svižné jízdě zatáčkami se nám začalo kvůli systému CBC (Cornering Brake Control) hodně kouřit od zadních kotoučů.

Asistenti jsou slabinou

Oblastí, kde má ještě Kia Sportage rezervy, jsou asistenční systémy. V seznamu výbavy najdete kdeco, ale praktické použití za koncernem zaostává. Nejde jen o to, že asistent hlídání jízdních pruhů zasahuje později než v Tiguanu, jde také o absolutní drobnosti. Třeba když si nastavíte tempomat a na displeji přístrojového štítu se nikde neobjeví hodnota rychlosti. (V případě omezovače rychlosti ale Kia nastavenou rychlost zobrazuje.)

_DSC0540 Sportage můžete přepnout do sportovního režimu nebo „natrvalo“ uzamknout mezinápravovou spojku. To je vše
_DSC0573 To Tiguan nabízí větší možnosti nastavení. Jak co se týká jízdy po silnici, tak v terénu. Nastavit lze i tlumiče, což Kia neumí

Volkswagen také nabídne širší možnosti nastavení jízdních systémů. Kia Sportage sice má významně se tvářící tlačítko Drive Mode, ale bohatý výběr různých variant nečekejte. K dispozici je totiž normální, ekologický nebo sportovní režim. Ten změní řazení (řadí se později) a zrychlý na plyn, to je vše. Tiguan naproti tomu nabízí výběr z pěti možností. Kromě toho můžete využít i jedno ze čtyř nastavení pohonu všech kol (kluzká vozovka, silnice, terén a individuální nastavení pro jízdu terénem). Ve Sportage je pouze tlačítko na trvalé „uzavření“ mezinápravové spojky.

Menší, ale pořád solidně prostorný

Nabídka prostoru v interiéru by mohla být pro někoho pádným argumentem k příplatku za větší Tiguan. Ale nedělejme předčasné závěry. Pravda, Sportage je celkově kompaktnější, má o 7 mm menší rozvor a také podle našeho měření vykazuje méně místa pro kolena i co do šířky v úrovni loktů. To však ještě nutně neznamená, že budete v autě namačkáni jako sardinky. Místa je uvnitř pořád dost, přestože v Tiguanu je ho více. Pokud si něco zaslouží vylepšení, tak to jsou jednoznačně sedadla. V obou řadách by mohla mít delší sedák.

_DSC0562 Nastavitelný sklon zadních opěradel nabízejí oba soupeři. Tiguan ale přidává také standardně dodávaná posuvná zadní sedadla
_DSC0594 Navíc od druhé úrovně výbavy Comfortline dostanete i sklopné opěradlo spolujezdce. To se někdy hodí

Není to ale pouze o prostoru. Tiguan nabídne rovněž lepší variabilitu. Zadní sedadla jsou vždy posuvná v rozsahu 18 cm. Od výbavy Comfortline dostanete také sklopné opěradlo spolujezdce, což je výrazně usnadní přepravu delších nákladů. V pohodě tak do Tiguanu naložíte věc dlouhou 2,5 m.

Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW AWD AT
Výchozí výbava DeLuxe (824 980 Kč), příplatková výbava — metalický/perleťový lak (14 900 Kč), paket Tech: autonomní brzdění, hlídání mrtvého úhlu, parkovací asistent, automatické otevírání pátých dveří (80 000 Kč). Celková cena vozu — 918 880 Kč

Téma výbavy pak představuje další oblast, kde Kia získává kladné body. Tady se totiž na příplatky moc nehraje. Nevýhoda je v tom, že si případně musíte koupit i věci, které byste teoreticky možná nechtěli. Pro většinu zákazníků je ale důležitější, že v ceně dostanou téměř vše. Pro testovanou úroveň DeLuxe to znamená např. devatenáctipalcová litá kola, bezklíčkový přístup, startování tlačítkem, navigaci, elektricky ovládaná přední sedadla, vyhřívaná sedadla i volant, automatické přepínání dálkových světel a tak dále. Připlácí se pouze za metalický lak (14 900 Kč), panoramatické okno (25 000 Kč), kožené čalounění (20 000 Kč) a pakte Tech (80 000 Kč). Ten přidá do výbavy sledování mrtvého úhlu, přednárazový systém a aktivní parkovací asistent.

_DSC0480 I u vrcholné výbavy budete mít hodně za co připlácet. Tiguan přijel s příplatky dohromady za bezmála 270 000 Kč
_DSC0460 Plně vybavená Sportage se pořád vejde pod milion korun. Celkový rozdíl obou testovaných aut je propastných 467 920 Kč

Volkswagen jde na věc opačně. I když v základu chudou výbavu nedostanete, příplatků je poměrně dost (adaptivní tlumiče, sada asistentů, automatický parkovací asistent, lepší audiosystém, prodloužená záruka na 4 roky/80 000 Kč...). A tak se může stát, že dostanete vůz s pořizovací cenou přes 1,3 milionu, ve kterém ale pořád budou pouze manuálně nastavitelná sedadla.

Je potřeba uznat, že kdyby byl Tiguan levnější, asi by odešel z tohoto srovnávacího testu jako vítěz, protože v mnoha ohledech lepším automobilem je. Jenže reálný rozdíl nakonec nebyl tak dramatický, jak ho definoval propastný cenový odstup. Sportage je velmi dobré auto za velmi rozumné peníze. Proto si v tomto testu zaslouží vyhrát.

Kompletní naměřené hodnoty 

Dynamika

Naměřené hodnoty Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW AWD AT VW Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4Motion DSG
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,33 3,20
0-100 km/h (s) 9,27 9,94
0-130 km/h (s) 17,21 16,95
0-150 km/h (s) 25,60 24,22
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,78 1,55
50-70 km/h (s) 2,38 2,19
80-120 km/h (s) 7,46 7,43
130-150 km/h (s) 8,39 7,28
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 45,5 48,5
90 km/h 85,0 86,5
130 km/h 126,0 128,0

Prostor

Prostor pro cestující (cm) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šířka v úrovni loktů vpředu 152 154
Šířka v úrovni loktů vzadu 149 151
Prostor pro hlavu vpředu min/max. 92/100 91/99
Prostor pro hlavu vzadu 99 92
Délka sedáku vpředu 47 50
Výška opěradla vpředu 62 65
Minimální šířka sedáku vpředu 32 33
Délka sedáku vzadu 46 50
Výška opěradla vzadu 66 62
Šířka prostředního sedáku vzadu 25 26
Minimální prostor pro nohy vzadu 17 18
Maximální prostor pro nohy vzadu 40 42
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 178 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) 28 27
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 190 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) 23 20
Prostor pro zavazadla (cm) Kia Sportage Volkswagen Tiguan
Šířka mezi bočnicemi 103 101
Maximální šířka 136 140
Výška po plato (podlaha nahoře) 43 47
Výška po plato (podlaha dole) 50 53
Minimální délka ložné plochy (u Tiguanu sedadla zcela vzadu/zcela vpředu) 87 85/103
Výška otevření pátých dveří 186 191
Šířka vstupního otvoru 101 108
Výška vstupního otvoru 84 88
Výška nakládací hrany 75 74
Max. délka nákladu (u Sportage k přednímu opěradlu, u Tiguanu k palubní desce) 198 256

Technické údaje

Kia Sportage 2.0 CRDi 136 kW AWD Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 140 kW 4MOTION
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1995 1968
Ventilový rozvod: DOHC, 16 ventilů DOHC, 16 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 84 x 90 81 x 95,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 136/4000 140/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1750-2750 400/1900-3300
Kompresní poměr: 16,0:1 16,5:1
Převodovka: automatická šestistupňová automatická sedmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: všechna čtyři všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,5 7,9
Nejvyšší rychlost (km/h): 201 212
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 6,3/5,3/7,9 6,5/5,2/5,7
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4480 4486
Šířka (mm): 1855 1839
Výška (mm): 1635 1673
Rozvor náprav (mm): 2670 2677
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1609/1620 1576/1566
Provozní hmotnost (kg): 1690 1798
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2250 2330
Objem zavazadlového prostoru (l): 491/1480 615/1655
Objem palivové nádrže (l): 62 60
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: vzpěry McPherson vzpěry McPherson
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava víceprvková náprava
Pneumatiky vpředu: 245/45 R19 235/45 R20
Pneumatiky vzadu: 245/45 R19 235/45 R20

[su_hello-bank-calculator]

Kamil Tuček (neregistrovaný)
Jezdím s Kia Sportage 2.0 CRDI /manuál/ už přes rok, před tím jsem měl 10 /slovy 10 VW/ od golfů přes Passaty. Jako důvod kompetentnosti objektivního srovnání uvádím, že sestra má stejně starého Tiguana 2.0 TDI s DSG. O kvalitě Tiguana žádná polemika - koncernové vozy jsou etalonem kvality a spolehlovosti. Proto moje rozhodování o přechodu ke Korejci trvalo více než půl roku návštěv autosalonů a testovacích jízd. Nelituji svého rozhodnutí. Kia je po roce letního i zimního provozu naprosto spolehlivá, bez známek změn v tuhosti materiálů, vzniku zvuků v interiéru, funkcí technického vybavení, náznaku nepřesnosti řazení atd. Jako přednost oproti Tiguanu uvádím strmost a přesnost řízení, lepší odezvu na sešlápnutí plynu, pocitově ihned po nastoupení větší robustnost, kterou pocítíte i při ostřejším průjezdu zatáčkou - bez náklonu, s předvídatelnou trajektorií a téměř nediskutovatelnou jistotou poslušnosti, když požádáte o vstup za hranici "chlapskýho manévru". Panické brždění je jako byste seděli na zádech ještěrky na skle. Ostatně tam se ocitnete, když se zapomenete řádně připoutat. Především však vyzdvihuji ticho v interíéru při 50ti, 120 i 160km v hodině, výborně odstupňované rychlostí a nízké otáčky posledního stupně /160km v hodině točí 2850otáček/. V disciplíně externího i interiérového hluku je KIA opravdu o třídu výš. Abych se nenechal unášet - VW Tiguan má zlatou medajli v DSG převodovce, moc se mi po ní stýská a dvoustupňová GDI převodovka v benzínové Sportage ještě sní nějaký ten bochník chleba, než dosáhne kvality DSG. Také zmiňovaná spotřeba je opravdu o litr nižší a auto má image - bude se líbit i za 5, 8let. Nicméně - a to tu nebylo zmíněno. Kia poskytuje 7mi letou záruku, má srovnatelnou výbavu, navíc vyhřívaný volant a vyhřívaná zadní sedadla bez příplatku. Závěrem - kvalita korejské KIA v porovnání s Tiguanem po roce provozu do vytracena rozptýlila moji nejistotu v rozhodnutí důvěřovat ji ve srovnání s o 200tis dražším Tiguanem. Věnujte pozornost i Crash testu EuroNcamp /hlavně side crash), KIA si vede výborně a deklarovaná tuhost karoserie vylepšená od minulého typu Sportage opravdu i pocitově vzbuzuje dojem pojízdného bunkru. Samotnou jízdní charakteristiku bych definoval jako "lehké našlapování po umělém trávníku v tretrách připravených k okamžitému sprintu" Jo, to je myslím dobrá definice. Tak snad jsem nikoho neurazil. KT
Přemek (neregistrovaný)
Pochopitelně je Sportage levnější na TCO. Vyšší spotřeba je dílem důsledkem ztrátové převodovky a dílem popisovaného přístupu k emisím. Asistenti? Tady někdo nezná zákony robotiky Isaaca Asimova. Kdo neumí nebo dokonce nechce řídit, nemá co dělat za volantem. Interiér Sportage je ve všech ohledech lepší kromě absolutních rozměrů, ale komu to vadí? Až se (snad i díky rallye) u Hyu... pardon, Kie naučí měřit ztráty drivetrainu (celého pohonného systému), tak jim snad dojde, že převody jsou kromě agregátů odebírajícím energii motoru největším zlodějem. Vcelku slušné autorsky napsané srovnání, oproti jiným autowebzinům...
Ljuk (neregistrovaný)
Celkom dobrý testík, ale čo sa týka interiéru, prístrojovka z "Turana" sa do SUV vôbec nehodí a šedá myšacia farba jej na prémiovosti rozhodne nepridá, interiér Sportage, teda aspoň v GT.laine vyzerá rozhodne luxusnejšie.Mal som ich možnosť porovnávať takmer každý tretí deň po dobu 4 mesiacov. Pocit sedenia v Tiguane je ako v starom type aut, obrovské rovné okná, čelné málo skosené, "športový pocit" by ste márne hľadali. Najsuchšie SUV v akom som sedel. Čo sa týka motorov, nechápem ako je možné, že VW motory aj keď sú už CR, majú stále ten blbý zvuk hu-hu-hu,hlavne na voľnobehu a pri rozjazde, taktiež z neho idú dosť citeľné vibrácie, keď v iných autách diesle len jemne ťukajú.
Scout (neregistrovaný)
To máš rozhodne pravdu, ale len potiaľ, že pocity po sadnutí si sú veľmi rozdielne. Sedel som v Sportage GT-line, auto pôsobí dynamicky a luxusne, prístrojovka kvalitná dlhá vďaka šikmému prednému sklu. V tiguane som mal pocit, že sedím v obyčajnom osobnom aute bez akýchkoľvek emócií, pripadal som si ako v sklenníku, "kolmé" predné sklo veľké okná a s prístrojovky som tiež nepadal na zadok. Mal som pocit, keď to trochu preženiem, ako v žiguláku, alebo vartburgu, ani len malý nádych športového ladenia, žiadna dynamika. Pocit v sportage je proti tomu brutálny. Nechapem, ako je možné, keď už aj VW robí common rail, že motor má stále ten nezameniťeľny zvuk TDI hu-hu-hu, tým pádom jeho zvuk dosť preniká do interiéru a cítiť od neho aj vibrácie. Pre mňa je tiguan jednoznačne sklamanie a to som mal doteraz len VW a Skodu. http://imageshack.com/a/img923/5900/FQ0aJR.png Pozrite tú podobu v odkaze http://imageshack.com/a/img923/5900/FQ0aJR.png
Jarda (neregistrovaný)
Cena Tiguanu je nesmyslná...pokud slevní o cca 200 tis. má smysl. Hlavní výhoda SUV VW je TUNEL NA LYŽE...u Sport Utility Vehicle by to měla být samozřejmost! Na lyže jezdí většina vlastníků SUV. Pro mne Kia - jinak dobré auto - díky absenci dělení zadních sedadel na 3 , strácí smysl. Je taky o fous menší než by měla. A tak jsme za cenu Kia pořídili předváděcí Mazdu CX5...ta má všchno :-)
Pavel (neregistrovaný)
Technické srovnání je srovnávání veličin, ale pocity při nasednuti do obou aut jsou velmi Rozdilne. U mně jednoznačný vítěz tiguan. ,
Roberto (neregistrovaný)
Srovnával jsem .... koupil Kiu ... za cenu kde VW je oškubaná 1,4 ka mám 136 kw crdi 4x4 exclusiv ... Jistě "prestiž " ve společnosti snobů co si koupí VW v základu aby mohli říci mám VW trpí ... Takovým se já ale směju . Ostatně němci se teď dost s těmi podvody sami drbou na hlavě a o prestiži nemůže být řeč . Naopak ...
Haleluja (neregistrovaný)
Nez budes placat nesmysly, mel by ses projet. Vsadim se, ze se zavazanyma ocima bys v zivote nepoznal rozdil.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?