Zúžení na D1 jsou peklo. A řidiči ho ještě zhoršují bezdůvodným blokováním ostatních

  • Řidiči se v opravovaných úsecích nejvytíženější české dálnice ve velkém vzájemně omezují

  • Střídavá jízda platí jen v konkrétních místech opravovaných úseků, všude jinde se má jezdit v pravém pruhu a levým předjíždět

  • Svévolná jízda kamionů přes dva pruhy je však běžným jevem, stejně jako blokování levého pruhu osobními auty

  • Obojí je přestupek, ale řidiči zjevně počítají s tím, že v hustém provozu ve zúžených úsecích nemůže policie takové chování účinně sledovat a postihovat

Dopravní omezení na rekonstruované dálnici D1 dokážou pořádně otestovat nervy řidičů. Mezi Prahou a Brnem je aktuálně pět opravovaných úseků, z nichž nejdelší má 13,5 km. Provoz v nich kvůli vysoké hustotě zpomaluje, často nárazově, a i malá nehoda z nepozornosti může provoz ve zúžení zcela zastavit na dlouhé desítky minut. Jako třeba koncem května, kdy se kvůli poruše kamionu v koloně vytvořila 17kilometrová (!) kolona. Některým ale jakoby to nestačilo. V těch vzácných chvílích, kdy situace ve zúžení umožňuje plynulou jízdu, zdržují sebe i ostatní nesprávným používáním užšího levého pruhu.

Do levého pruhu ve zúženích na D1 smějí nejčastěji auta se šířkou do 2,2 m. Což třeba Škoda Octavia splňuje s malou rezervou (2017 mm) a větší modely jako velké sedany, dodávky nebo SUV by v levém zúženém pruhu teoreticky neměly co dělat. To je skutečnost známá, protože v minulosti byla široce medializovaná. Neradi je tam vidí řidiči kamionů, protože řidiči širokých aut v levém pruhu se bojí jet blízko dělící bariéry a instinktivně se lepí spíš na kamion vpravo. A pokud ho už předjedou, mají tendenci hned před ním „cuknout“ kus doprava, aby se vzdálili od psychologicky nepříjemných dočasných svodidel.

Doporučujeme: Nadáváte na kamiony? Zde je šest věcí, které si o nich možná neuvědomujete

Někteří šoféři kamionů to řeší tak, že schválně jedou dál od pravé krajnice, aby blokovali oba pruhy. Čímž samozřejmě zdržují provoz, vytvářejí za sebou nebezpečné situace a riskují pokutu. Eva Kropáčová z tiskového odboru policejního prezidia na náš dotaz potvrdila, že se jedná o přestupek a že dálniční policie ho v rámci dohledové činnosti pokutuje. Jenže řidič kamionu dobře ví, že pokud za sebou „neuvězní“ zrovna neoznačené policejní auto, zůstane jeho chování nezaznamenáno a nepotrestáno. „Než riskovat nehodu s vedle jedoucím autem, která by zastavila provoz ve zúžení úplně, je pro mě jednodušší jet přes oba pruhy. Stejně se tam nemá jezdit víc než 80, a já mám klid,“ řekl nám řidič kamionu, kterého jsme se na tohle chování jeho kolegů zeptali. Podle něj je problém i to, že řidiči osobáků nerespektují značku „Střídavá jízda“ a pokud přijde místo, kde se osobní a nákladní auto vedle sebe nevejdou, řidič kamionu nemá prostor rychle situaci vyřešit.

Doporučujeme: Ministr Ťok hraje mrtvého brouka. O přínosu měření na dálnicích se bavit nebude

Když necháme stranou, že řidiči nemají co vychovávat ostatní nebo od nich vynucovat dodržování pravidel, ještě je tu skutečnost, že ve stoupáních kamiony osmdesátkou nejedou. Někdy ani padesát. A to jim nebrání pořád blokovat oba pruhy.

Sedm osvědčených tipů, jak přivést kolegy řidiče ve zúženích na D1 k šílenství
  1. Cpěte se do zúženého levého pruhu se širokým autem, nejlépe s dodávkou
  2. Jeďte několik kilometrů uprostřed přes oba pruhy
  3. Ignorujte značky „Střídavá jízda“. Zejména když vedle vás jede kamion
  4. Nikdy nezajíždějte do pravého pruhu
  5. Nepodléhejte nátlaku řidičů za vámi. Na zatroubení nebo probliknutí odpovězte přibrzděním
  6. Jeďte pomaleji, než je povoleno. I v oddělených pruzích, kde značení povoluje 100 km/h, se držte bezpečné osmdesátky
  7. Zkuste projet celý úžený úsek levým pruhem souběžně s autem (ať už osobním, nebo nákladním), které jede vpravo

Jenže my řidiči osobáků nepotřebujeme kamiony, abychom se ve zúžených úsecích zbytečně zdržovali, provokovali a štvali. Mnozí jako by si vůbec neuvědomovali, že ve zúženích nebo úsecích s omezenou rychlostí nepřestává platit pravidlo, že levý pruh je určený k předjíždění. Pokud je vpravo od vás volno a vzadu za vámi štrúdl aut, jejichž řidiči na vás blikají, troubí a občas vás dokonce předjedou zprava, máme pro vás špatnou zprávu. Oni nejsou problém. Vy jste problém. Zařiďte se podle toho.

Doporučujeme: Sedm „zločinů“ proti bezpečnosti a plynulosti provozu, které nikdo netrestá

A mějte prosím na paměti, že levý pruh je určený k předjíždění i tehdy – vlastně zejména tehdy! – když v tom pravém jede kamion. (Pokud se tedy nejedná o výše popsaný případ, kdy samozvaný král silnic svévolně blokuje oba pruhy.) Možná je vaše auto širší než ty 2,2 m. Možná máte pocit, že se vedle kamionu prostě nevejdete. Možná se vám zdá, že kamion není možné předjet bez překročení nejvyšší povolené rychlosti. Fajn. Přejíždění je ryze volitelné. Nic a nikdo vás k němu nesmí nutit. To vás ale ještě neopravňuje zůstat viset v levém pruhu na úrovni konce návěsu kamionu, který jede vpravo, a ignorovat stupňující se projevy zoufalství řidičů v koloně, kterou za sebou tímto způsobem vygenerujete.

Pokud se v tom poznáváte, vězte, že takové chování není nijak ospravedlnitelné. Ani podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, ani podle zákona dobrých mravů. Blokovat ostatní, vnucovat jim svoji představu o tom, které předpisy se dodržovat musí a které ne, mstít se na ostatních za to, že vy nemůžete nebo nechcete jet v daném místě rychleji, nic z toho z vás nedělá lepšího člověka, než jsou ti, které schválně zdržujete za sebou. Dělá to z vás smutnou, politováníhodnou postavu, jako je ten zapšklý stařec, který si z vysoké ústavní funkce udělal nástroj provokací, naschválů a vyřizování domnělých křivd. Nebuďte jako on. Zkuste v sobě najít aspoň kousek smířlivosti. Uvidíte, že hlavně vám samotným se pak bude dýchat lehčeji. Nejen ve zúženích na D1.

banner2-fortuna-article (1)

Zúžení na D1 jsou peklo. A řidiči ho ještě zhoršují bezdůvodným blokováním ostatních
Ohodnoťte tento článek!
3.88 (77.5%) 40 hlas/ů

18 KOMENTÁŘE

  1. Jestli má Octavia 2017 mm, tak jí do limitu levého zúženého pruhu chybí 18,3 cm! Do 2,2 m se vejde i celkem velký osobák jako Ford Galaxy/VW Sharan…

  2. Ono treba povedať aj B, že ten užší pruh je patrične náročný na šoféra. Vyžaduje obrovskú dávku pozornosti a odhadu, bez ohľadu na šírku auta. Takže ak sa tam dostane nejaká pipka v SUV alebo nejaké ucho s mokrým vodičákom, tak je o problém postarané. Osobne mám už nejaký ten kilometer za 20 rokov odjazdený ale dlhšie ako 5 minút som v tom užšom pruhu nevydržal, veľmi to vyčerpáva.

  3. Josef,vyresila by spoustu problemu a ztracenych minut dopravni znacka Zakaz predjizdeni v opravovanem useku a vsichni bychom dojeli vcas

  4. Ach jo, lidem jako je Jiří Červenka bych v prvé řadě zakázal ventilovat své názory veřejně a následně bych mu sebral papíry, pokud řídí tak, jak káže.

    Ano, blokovat levý pruh není správné. Ano, jet méně než povolený limit není ideální. Ale neustále ustupovat idiotům co nerespektují ani pravidla bezpečnosti ani nařízení/zákony/vyhlášky a místo toho obviňovat ty, kteří je +/- dodržují mi přijde vyloženě ubohé. Pak se nemůžeme divit, že země vypadá tak, jak vypadá. Jako pardon, ale fakt nechápu, proč obviňujeme řidiče jedoucího 80 km/h v úseku 80 km/h tím, že blokuje levý pruh? Vždyť ho nemá nikdo co předjíždět, tudíž nemůže ani nikoho blokovat. Když někdo chce jet 100+ km/h v úseku 80 km/h a rozčiluje se, že mu někdo blokuje pruh, tak to je jako když zloděj křičí chyťte zloděje…. prostě výsměch. Buď tu nějaká pravidla jsou a pak by se měla respektovat nebo je pojďme zrušit a pojďme si každý dělat co chceme. Ale fakt mě nebaví, když poctivci neustále doplácí na aroganci a nevychovanost druhých.

    A to nemluvím o tom, že možná ten závodník řídí jak Schummacher, ale totéž nemůže s jistou říct o ostatních a rázem může být klidně zaděláno na problém. Když to pak kalí nějaké široké SUV tím úzkým pruhem, nevejde se do něj (kvůli odstupu od svodidel) a začne mě utlačovat v tom pravém pruhu, tak je to vyloženě o nehodu. Nejednou jsem to měl o milimetry nebo spíš o zrcátko ….

    • Přesně tenhle přístup je tragický arogantní a ujetý. Když pojefu na 80km 100km tak je to jen a jen muj problem, ale určitě tp neznamená že něj ky paci nt ma jet v levem 80km protože se cítí strašně předpisově. Jet v levem a net předjíždět je taky porušení pravidel.

    • Kdyby se jelo těch 80km/h na 80km/h Ok ale většinou ani těch 80km/h v tom levým pruhu kdo se boji ani nejede a nespocetnekrat jsem už jel 50, 60 ba i 40 nebo se to cely zastavilo na povoleny 80tce a to třeba několik desítek kilometru když si to pak sectes a jezdíš to dvakrát týdně (teď nemluvím o D1 ale třeba o A3 kdo tam jezdí asi vi o čem mluvím) tak zjistíš ze to neudělá 5 minut ale třeba 4 hodiny. Nebo ještě lepší na tříproudovy jet tím prostrednim. Prooooccc když je tam pravej taky určen na jízdu pro auta ne pro lidi na in-linech. Či prázdná dálnice a v 200kmh dojedem auto v levým pruhu co tam má 140kmh a čeká až ho dobrzdis, pak uhne a zase na to slapnes. Úžasný. Jde spis vidět ze lidi mysli jen na sebe a na nic jinyho. Příkladem takový ,,výpad do boku,, následný prudký návrat jelikož se onen řidič po výpadu podival do zrcátka a zjistil ze se za nim řítí auto a ze to možná neubrzdí. Tak to je pro me horší případ než kdo auto proste ovládá a je pozornejsi a dovolí si překročit rychlost. (Kdo kdy nepřekročil rychlost ani na okrese s 90kmh?):D

  5. Ty jses ignorant. Vychovavac rychlosti. Tobe sebrat papiry. I kdybych tam lete 150 na 80 muj probl. Nastuduj si krajni nouzi. Ja uz ji parkrat Mel kdy jsem ve meste jel 120.

  6. @Jirka: Ty jsi fakt lumen, to bych brečel. Zjevně jsi to vůbec nepochopil. Že letíš 150 km/h je tvůj problém do té chvíle, než ve své Audině sešrotuješ rodinu ve Fabii. Ty vyvázneš v pohodě a je odvezou v dřevěným spacáku, což je bohužel každodenní realita. Doufám, že tě na silnici nepotkám. Sebestředným sobcům bohužel vždycky všechno projde.

  7. Když jedu tak je každýmu hovno po tom jak jedu. Zablokuju levej a i chuj. Lepší než být vytlačovanej předjíždějícíma suv. A vyhulte si všeci

  8. @Mirek: ty nemáš žádné právo kontrolovat ani vynucovat dodržování jakékoliv rychlosti. Nejde o nějaké ustupování komukoliv jde o dodržování zákona a tím že někoho blokuješ ho porušuješ úplně stejně. Nemáš cerifikované měřidlo, to je první problém, to že Ti ukazuje něco rychloměr na palubní desce, ještě neznamená, že je to pravda. I v případě, že by to pravda byla, nemáš žádné právo nikoho blokovat, zákon určuje případy, kdy a kdo smí jet rychleji, než dovoluje limit, zpravidla protože chrání nějaký vyšší zájem, ať už je to krajní nouze, neoznačené policejní auto, nebo auto některé z tajných služeb. Pro mně a zákon jsi úplně stejnej jako ten kdo tam jede přes limit.

    • Ale i to policejní ,který je neoznačené,tak má modrý majáky,sice schovaný ,ale má je,tak pokud bude oprávněně pospíchat,třeba k nějakému zákroku,tak je užije,jinak pro něj platí stejný předpisy,jako pro všechny

  9. Potrefena husa? Pane co je vam po tom kolikatkou kdo jede? Mluvite o dodrzovani pravidel. Vite o tom, ze pokud nepredjizdite, mate jet v pravem pruhu? Vy tady od dozoru nad bezpecnosti provozu nejste.

  10. Nasrat, ve zúžení to taky seru pres oba. Něž aby mi nějaká pica objela auto nebo me vytlacila tak at si počká. Máš maják? Uhnu. Nemáš? Tak si zalez zpatky do praveho a kochej se krajinou.

  11. takže autor je také jeden z těch, co určují které pravidla se dodržovat mohou a které ne. Překračování rychlosti je ok, jízda v levém ne. Takže další vychovatel… Jinak je třeba si uvědomit, že udržet 40 tun na rozbité dálnici v 80km/hod kde máte na každou stranu 20cm v přímém směru není jednoduché, ty soupravy se vlní. A je pak na odpovědnosti řidiče, zda si troufne riskovat s tím, že mu auto určitě neuhne a nebo jede na jistotu a více ze široka. Při nehodě by byla první otázka policisty – a proč jste jel tak při kraji, že jste se odřel, proč jste nejel bezpečně? A co se týče kopců, co si všímám já, tak i ti co jeli zeširoka v pomalejších rychlostech uhnou. Jenže pak se zas najdou kojoti, co si na něm začnou chladit žáhu.

  12. S článkem souhlas! Celkove by se na vybraných úsecích mohla rychlost zvýšit. A také stavět viceproudove dálnice kez ty usmudlany dva pruhy :-/

  13. Tady někdo nezná vyhlášku, ve zúženém pruhu má mít auto 20 nebo 25 cm z obou stran od zrcátek, takže Octavia to určitě nesplňuje!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: