Zítra se bude hromadně měřit. My ale máme pro policii užitečnější tip, jak vybrat peníze

  • Zítřejší den bude patřit hromadnému měření rychlosti v rámci akce Speed Marathon 2018

  • Policie opět vyrazí na místa, která jim vybrala veřejnost  

  • Akce má samozřejmě zvýšit bezpečnost a jako vedlejší efekt se opět vyberou nějaké ty peníze od řidičů 

  • My bychom měli pro policii lepší tip, jak vybrat peníze a zároveň udělat něco opravdu užitečného 

Občas Skoro pořád to vypadá, že policie nemá na práci nic jiného než měření rychlosti. Radary rostou po ulicích jako houby po dešti, policisté si nakupují neoznačená auta za peníze vybrané na povinném ručení, aby je opět použili zejména k měření rychlosti, ministerstvo dopravy v jednom kuse hovoří o kontrole rychlosti a do toho všeho občas přijde akce typu Speed Marathon, zaměřená na …(chvilka napětí)… měření rychlosti. Speed Maraton 2018 proběhne zítra, tedy 18. dubna. Policie bude měřit všude možně. Počasí navíc bude téměř letní, takže se budou pořizovat záznamy o přestupcích jedna radost.

Stejně jako v minulosti mohla i tentokrát veřejnost pomoci policistům s výběrem míst, kde by se mohlo vybrat hodně peněz. Vítězná místa policie zveřejnila v tabulce, kterou si můžete stáhnout zde. Na každém stanovišti bude některá z hlídek minimálně hodinu a tam, kde se urodí více pokut, by se mohli policisté později vracet opakovaně (nebo se tam rovnou postaví úsekový radar). Proč tohle všechno? No samozřejmě, je potřeba zvyšovat bezpečnost. A také vybírat peníze.

Doporučujeme: Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví

Pro běžného řidiče jde ale spíše o bezdůvodné otravování života, které bezpečnosti rozhodně nijak nepomůže. Konstantní důraz na hlídání tachometru dělá z řidičů nesvéprávné ovce, které si hledí pouze toho, aby nejely více než 50, 90 nebo 130 km/h a nic jiného je nezajímá. Že je řízení komplexní činnost a že existují situace, kdy můžete jet po dálnici zcela bezpečně klidně 250 km/h, ale jindy není bezpečných na stejném úseku ani 100 km/h, to se jaksi opomíjí. Při řízení je přitom ze všeho nejdůležitější používat mozek, myslet za ostatní a předvídat, co se asi tak za aktuálních podmínek může stát.

Protože akce typu Speed Marathon nepovažujeme za příliš smysluplné, žádné krásné místo s velkým potenciálem výběru pokut jsme policii prostřednictvím její chytré aplikace nesdělili. Zato bychom měli jiný tip. Tip, který také zaručeně přinese slušné finanční prostředky, také nebude stát příliš velké úsilí a hlavně bude pro normální řidiče opravdu užitečný.

Vyrazte na dálnice a pokutujte nesprávnou jízdu v pruzích 

O bezdůvodné jízdě v jízdních pruzích na dálnicích nebo víceproudých komunikacích toho bylo napsáno hodně. Je to bezesporu jedna z nejotravnějších chyb, se kterými se můžete na silnicích setkat, protože se takto zbytečně vytváří kolony a snižuje kapacita komunikací. Chcete příklad? Představme si tříproudou dálnici, ještě navíc se stoupacím pruhem. První pomalu jedoucí kamion stoupací pruh nevyužije. Druhý kamion jedoucí o 5 km/h rychleji ho začne jen velmi pomalu předjíždět a ze silnice, která původně měla čtyři pruhy, je pro osobní auta rázem okreska s jedním jízdním pruhem, protože tyhle dva kamiony začne někdo pomalejší předjíždět rychlosti 110 km/h. Podobné situace se u nás dějí naprosto běžně.

Doporučujeme: Pět hrubých řidičských chyb, které vás mohou na silnici stát život

Policie o tomto problému ví, třeba Česká televize se tomuto tématu věnovala v roce 2016. Jenže praxe nenasvědčuje tomu, že by se policisté na tento nešvar nějak důsledněji zaměřili. Asi jim chybí motivace, takže jsme se rozhodli, že jim tuto motivaci poskytneme. Od začátku roku jsme na úseku D1 od pražského Chodova po Exit 15 (ten má z velké části tři pruhy v každém směru) při našich občasných jízdách počítali řidiče, kteří nesprávně používali jízdní pruhy. Výsledky jsou celkem zajímavé.

Jaká pokuta hrozí za nesprávnou jízdu v jízdních pruzích?
Povinnost užít k jízdě pravý jízdní pruh na pozemní komunikaci mimo obec je zakotvena v § 12/1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu). Řidič, který toto nerespektuje, se dopouští přestupku dle § 125c odst. 1 písm. k) citovaného zákona. Dle ustanovení § 125c odst. 7 písm. a) citovaného zákona lze za takovýto přestupek uložit pokutu příkazem na místě do 2.000 Kč, přičemž body za toto jednání udělovány nejsou.

Ve směru do Prahy jsme v různé dny a různé časy jeli šestnáctkrát, v opačném směru patnáctkrát. Počet řidičů nesprávně jedoucích v pruzích byl v nejlepším případě na tomto úseku 6, v nejvytíženějších dnech klidně i 21. Celkový průměr je 11 řidičů nesprávně používajících jízdní pruh ve směru do Prahy a 14 řidičů ve směru z Prahy během jedné jediné jízdy. Většinou jde o případy, kdy řidiči jedou v prostředním pruhu a neobtěžují se zařadit do pravého. Paradoxně je tohle chování dost často vídané i ve večerních hodinách, kdy je provoz slabší, ale řidiči zřejmě mají rádi více prostoru kolem sebe a připadá jim to tak bezpečnější.

Ve zmíněné reportáži české televize policisté uvádějí, že toto jednání většinou řeší pouze domluvou. Tomu se dá věřit – vzhledem k tomu, jak často lze podobné případy na silnicích potkat. Pokud dojde na pokutu, není nijak závratná. V ČT bylo uvedeno, že za rok 2016 policie rozdala v úseku Mirošovice-Praha, který má 34 km, 564 pokut, kdy celkově vybrala 350 000 Kč. Z toho vychází průměr 620 Kč na jednoho řidiče. Jenže to je neuvěřitelně zahozený potenciál.

Doporučujeme: 5 druhů nejhorších a nejotravnějších řidičů – Jste jedním z nich?

Náš sledovaný úsek měl pouze 15 km a průměr 11 řidičů ve směru do Prahy a 14 řidičů v opačném směru se týkal pouze jedné jediné jízdy. Kdyby sem policie vyrazila, může si doslova vybírat, koho zastaví, ne čekat, jestli někdo náhodou zapomene. Když vezmeme v potaz uvedený průměr 620 Kč, pak je zde potenciál na necelých 7000 Kč za jednu jízdu do Prahy a téměř 9000 Kč ven z Prahy. Nebo jinak. Řekněme, že policie udělá akci a nasadí 10 hlídek, přičemž jedna by dokázala obstarat tři řidiče za hodinu. Vzhledem k tomu, jaký je průměr na jednu jedinou cestu, by se i takový počet hlídek bez problému uživil. Osmihodinový provoz jedné hlídky by tedy přinesl 24 pokut, což nám dohromady dává při zmíněném nízkém průměru (620 Kč) pokut 15 000 Kč na jednu hlídku. Kdyby jich operovalo na tomto úseku 10, rázem jsme na 150 000 Kč za jeden den. A kdyby chtěli být policisté přísní, mohli by rozdávat pokutu třeba 1000 Kč a hned by bylo na světě pěkných 240 000 Kč za jeden den.

Jistě, policie možná nemá tolik neoznačených aut, ale to vůbec nevadí. Někteří řidiči totiž snad ani nevědí, že se má jezdit v pravém pruhu a že ty ostatní by měli využívat pouze k předjíždění, takže by své tři pokuty za hodinu jistě vybral i normální policejní automobil.

No řekněte, není to ideální projekt? Policie by vybrala peníze na pokutách, opravdu udělala něco pro bezpečnost a plynulost provozu a na dálnicích by se jezdilo lépe. Jenže místo toho se bude pořádat další den hromadného měření rychlosti, který nevyřeší vůbec nic.

Zítra se bude hromadně měřit. My ale máme pro policii užitečnější tip, jak vybrat peníze
Ohodnoťte tento článek!
3.06 (61.25%) 495 hlas/ů

31 KOMENTÁŘE

  1. Jen pro informaci. Pokud jede jeden kamion o 5 km rychleji jak druhý, predjetí je fofr.jestli nechtěl pán napsat o 0.5 km rychleji.

  2. Nebo jeste lepe – vyrazit kamkoliv a zacit pokutovat nedodrzovani bezpecne vzdalenosti. Dost pravdepodobne by behem jara a leta vydelali na provoz policie na dalsich pet let.

  3. Člověk, který úmyslně nedodržuje dopravní předpisy (autor článku mezi takové zřejmě patří), je na štítu s morálkou. Mně to dává právě tu možnost, že si říkám, tomuto člověku dopravní předpisy nic neříkají, ten se bude snažit podvádět i v jiných životních situacích – bude předbíhat ve frontách, bude se snažit vybojovat výhody na úkor ostatních, šulit daně, pokud je podnikatel klamat zákazníky i vlastní zaměstnance…

    • Přeesně, kdo nenahlásí že soused ukrývá Žida a posloucha cizí rozhlas, ten “je na štítu” s morálkou (pán asi po někom zkouší opakovat “na štíru”, že?), určitě krade dětem svačiny a po nocích rozbíjí lucerny. Zákony se prostě musí a musí a musí dodržovat, úředník z magistrátu ví přece mnohem líp než já, jak rychle mám kde jezdit, no ne?
      Můžu vám říct, že jezdím poměrně intenzivně asi patnáct let, na předpisy kašlu jak jen to jde a měl jsem za celou dobu dvě nehody: jednou mi na parkovišti nacouval do mého zaparkovaného auta náklaďák, podruhé mi nedal přednost důchodce, kdy – ve vší skormnosti – i díky mojí reakci byly na obou autech jen promáčklé plechy. A taky vám můžu prozradit, že mě na mnoha místech spousta lidí předjíždí. Asi protože jim v televizi řekli, že na okresce se jezdí 90 a zákon je zákon je zákon, hálelujááá zákon. Třeba se při tom zabijou, protože netuší co je za zatáčkou, ale budou mít na náhrobku napsáno “Zde leží slušný člověk, který jezdil podle předpisů až do poslední chyby”.
      Jo a ve fronách nepředbíhám a lidi neokrádám. Protože nejsem ovečka, která dělá to, co se jí nařídí, bez přemýšlení o důsledcích. Užijte si ty svoje předpisy, Franto. (Podle písemného projevu jste mírně nedůvtipný s velkým respektem k zákonu – rád koblihy, že ano?)

      • A ten důchodce nedal přednost protože nekoukal, nebo protože jste mu nedal šanci dát přednost?
        Bývalý kolega se také “chlubil”, že zachránil zdraví tomu truhlíkovi, co mu nedal přednost – ubrzdil to z 90 na 40 tam, kde z vedlejší na hlavní bylo vidět až když “vystrčíte nos” a právě ten “nos” mu urazil.

  4. kdyby policajti byli venku, měřili a pokutovali taková ta velká zvířata, co jedou ve městě stovkou a na dálnici 180 kmh za 5000 Kč , uplně bohatě by to stačilo, aby si vydělali. Ale to by tahleta zvířata nesměla mít kontakty . Místo toho dostanu pokutu já, že jsem ve své felicii na ulici, kde jsem se narodil jel z kopce 65 kmh. A mezi náma, mít někde v kraji takovou vymoženost, jako 3-pruhovou dálnici, tak mě do pravého pruhu taky nikdo nikdy nedostane. V pravém pruhu se dějí ošklivé věci, vyskakují psi z příkopů a důchodci zpoza svodidel 😀

    • Ehm, 180 / 130 = 1.38, 65 / 50 = 1.3 Takže ta vaše “velká zvířata s kontakty” se dopouští o celých 8% většího zla než vy, malé zvířátko s Feldou. Otázka je, jestli 180 km/h na dálnici ve slušném autě není náhodou mnohem bezpečnější, než 65 km/h ve Felicii ve městě.

  5. Hezky napsaný článek. Pořád to říkám – proč v Němcku přesně vědí, že rychlost není tím kritickým faktorem, ale úplně jiné věci ! Jenom u nás měříme rychlost jako to největší zlo na zemi. Máme tak nějak jednodušší orgány státní správy ….

    • Doporučuji tedy jet do Spolkové republiky Německo a projet třeba A6 rychlostí od 150 km výše (tedy za sucha, dobré viditelnosti – kdy to je podle Vás bezpečné). Mohu téměř zaručit, že domů se dostanete bez řidičského průkazu.

      • Nemůžu si pomoci, ale co jste to napsal za blbost? Když pomineme fakt, že zhruba na polovině německých dálnic je neomezená rychlost, tak i v rozmezí 150-180 km/h Vám nikdo, ani v Čechách ani v Německu řidičák nevezme. Nehledě na to, jak bylo řečeno už výše, Němci kontrolují důležitější faktory bezpečnosti jízdy, například bezpečný rozestup nebo zmíněnou jízdu v pruzích…

  6. Já myslím, že by ani z Prahy nemuseli vyjíždět. A stačilo by se zaměřit na kontrolu jízdy v pruzích ve městě, a myslím tím pruhy vyhrazené autobusům.

  7. Hmm, teorie je krásná. Autor zřejmě potřebuje jezdit 250 kmh (když to obhajuje) a ostatní odlifrovat do prava. Jenže pravý pruh je zrovna na dálnici dost často nechutně rozbitý. Jel jste tam někdy pane autore, nebo jen blikáte na ostatní, aby tam zajeli? Nemluvě o tom, že zajet do prava mezi kamióny a po sto metrech se čtvrt hodiny snažit v osmdesátce dostat zpátky do předjížděcího pruhu je čiročiré zoufalství. Zvlášť, když tam ostatní nedodržují rychlost, že ano.

    • Vůbec nevyjíždějte, jste potencionální zabiják,když Vám trvá čtvrt hodiny se v 80 km/h se vrátit do prostředního pruhu .

    • Takže na jednu stranu spíláte autorovi, že porušuje zákon (jezdí 250 km/h), ale na druhou stranu, že porušujete zákon vy (jízda v levém pruhu) je naprosto v pořádku? Nevím, co mě dráždí víc, jestli bezdůvodná jízda v levém pruhu svátečních řidičů, jejich “hlídání zákonů” tím, že když vlevo jedu 130 km/h tak jedu přece podle pravidel a nikoho před sebe nepustím a nebo to, že jim absolutně chybí jakákoliv sebereflexe.

  8. Vzhledem k Vaším příspěvkům to máte v palici trochu vylízáno,že? Takový blbeček co si myslí, že jezdit rychle je zcela v pořádku. A tu koblihu si vážený pane podnikatel nacpěte do zádele.

  9. Ano, mnoho z toho je pravda. Ale i ono omezení rychlosti je potřeba. Nebo omezení účastníků silničního provozu (tedy nejen řidičů, ale i chodců, cyklistů, jezdců na živých zvířatech …) jen na ty, co zvládají libovolnou rychlost a vidí i za roh (bez uvozovek, doslova a do písmene).
    Protože jak chceme dát přednost vozidlu, které se zpoza vrcholu stoupání objeví u křižovatky za necelé 2 sekundy – a ten vrchol stoupání je 100 metrů daleko?
    To omezení rychlosti umožňuje předpokladatelnost!
    100 km/hod je 28 m/s. Pokud křižovatku projedu za 2 s (tedy nejsem zrovna brzdou provozu), musím hlídat zhruba 60m úsek. Při 200 km/hod je to 120m úsek – na kolika křižovatkách je rozhled na 120 m? A podobné je to s rozestupy (bezpečná vzdálenost), brzdnou drahou …

    • Nevšiml jsem si toho, že by na dálnici, kde to někdo valí 200 km/h bývají křižovatky 🙂 ale teď vážně, ano omezení jsou potřeba. Například v Německu na státovkách, kde je křižovatka je omezení ze 100 km/h na 80. A tam policajti měří a je to naprosto v pořádku. Pak ale jsou natolik inteligetní, že když je někde rovný a bezpečný úsek vhodný na předjíždění a předjíždějící vozidlo v zájmu bezpečnosti předjíždí dejme tomu rychlostí 120 km/h, tak je ani nenapadne se tam postavit s radarem.

  10. Navrhuji jim to oplatit: fotit, filmovat (policista ve službě je “filmovatelný”), zavolat policii s odtahovkou na auto, co stojí na trávníku, zaparkovat elegantně před nimi apod. Je potřeba, abychom tento šlendrián vymýtili! Pokud je to kvůli bezpečnosti provozu, jsem pro, aby byli vidět v označených policejních autech na každém rohu. Pokud jezdí v neoznačených autech (bez majáku na střeše nemají právo přednosti v jízdě – nejsou označení podle zákona) je to jen špiclování a vybírání peněz! pokud každý z nás zabrání alespoň jednomu změření – upozorněním, klidně i zastavím a vytáhnu ceduli pozor měření, bude na našich silnicích docela sranda….

  11. Uz jsem to psal jinde. Nekdo muze je 30 a ta rychlost bude pro nektere nebezpecna, budou ohrozovat jine ucastniky a jini mohou jet 150 a pojedou bez problemu a nebudou zadnou brzdou provozu. Vzdy je to jen o ridicich. Dnes je tolik zakazu a prikazu ze kdyz zvednete oci na predni sklo a vratitw zrak na tachometr hned slapete na brzdu. Prekroceni rychlosti se hned pokutuje ale pomala jizda nikoliv a vytvareni kolon za pomalu jedoucimi auty uz vubec ne. A jak se rika, 80% ridicu jsou ovce a zbytek jsou pirati.

  12. Zítra se bude tančit všude – na tom jsme byli povinně, když jsem chodil do první třídy. Dnes jsem v důchodě a moc se toho nezměnilo. Tehdy se ale tak moc rychlost neměřila.

  13. Oblíbená a zažitá manipulativní záměna pojmů “nejvyšší povolená rychlost” a “přiměřená rychlost”. V praxi se tyto hodnoty potkávají jen dost málo. Důsledkem dopravních nehod může být jedině překročení “přiměřené rychlosti”. Zatímco důsledkem překročení “nejvyšší povolené rychlosti” je většinou jen vybírání daní ve formě pokut. Připouštím, že existuje pár výjimek, kdy to lze s trochou velkorysosti považovat za prevenci. Nějak nám v tom zmizel původní účel všech předpisů, zákonů a omezení – NEBOURAT! Co nemohu pochopit je neustálá mediální masáž, která podporuje ostrakizaci těch, kteří “nedodržují zákon” a vůbec neútočí na ty, kteří nehody způsobují. To vede k nesmylnému potlačování tolerance, která právě spolu s předvídavostí je nejlepší prevencí. Když na prázdné dálnici kolem mě profrčí Audi TT nebo porsche carrera třeba 180, vůbec mě to neobtěžuje, natož že by to někoho ohrožovalo. Naproti tomu, trouba, který jako chodec svižným krokem vyrazí po přechodu z úkrytu za dodávkou těsně před mou kapotu, je reálným ohrožením všech kolem. Je ovšem “v právu”, přestože třeba prší, je tma atd. Zkusme se vzájemně nepozabíjet – jak virtuálně v diskusích, tak hlavně v reálnu na silnicích.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: