Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?

  • Od prvního listopadu bychom měli mít na autě zimní pneumatiky 

  • Pokud ale nepanuje opravdu zimní počasí, letní pláště fungují lépe 

  • Vyzkoušeli jsme rozdíl při poněkud extrémním použití na sportovním autě 

  • Změřili jsme brzdnou dráhu z rychlosti 200 km/h u Porsche 911 S na zimních a Porsche 911 4 GTS na letních 

Podle zákona má mít každý automobil v období od prvního listopadu do 31. března zimní pneumatiky. Tohle nařízení ovšem neplatí stoprocentně pro všechny situace. Pokud nejde o úsek označený značkou „zimní výbava“, pak můžete jezdit třeba i v prosinci na letních. Ovšem za předpokladu, že na silnici není sníh, led nebo námraza nebo nepanují takové povětrnostní podmínky, které by k tomu mohly vést:

Doporučujeme: Jsou zimní pneumatiky od 1. listopadu povinné? Jen v některých případech

Je všeobecně známo, že řidiči, kteří se nepohybují vyloženě v horách, s přezutím spěchat nemusejí, protože i v zimně letní pneumatiky často fungují lépe než ty zimní.Testů na podobné téma vznikla v minulosti celá řada a my přidáme další. Tentokrát ovšem nejde o žádný běžný automobil typu Škoda Octavia, ale o sportovní legendu. Využili jsme příležitosti a porovnali brzdnou dráhu zimních a letních pneumatik na suchu při poněkud extrémním použití, a sice při plném brzdění z rychlosti 200 km/h do úplného zastavení u Porsche 911 4 ve verzi GTS.

Testovali jsme ho na přelomu října a listopadu. Vůz měl stále ještě letní pneumatiky. Jako při každém testu podobného auta jsme měřili i prudké brzdění. V našem archivu se nachází data z testu modernizovaného Porsche 911 S, se kterým jsme měli tu čest před několika lety. Shodou okolností jsme i tohle auto testovali na podzim, jenže na rozdíl od GTS už obouvalo zimní pneumatiky.

Porsche 911 brzdy-4
Začátek listopadu, sucho, osm stupňů a pneumatiky Pirelli P Zero, to byly podmínky testu brzd Porsche 911 4 GTS
Porsche 911 brzdy-1-3
Také 911 S jsme testovali začátkem listopadu a také bylo sucho. Na autě už ale tou dobou byly zimní pneumatiky Pirelli Sottozero

Můžete namítnout, že nejde o zcela identická auta. A máte pravdu. Jenže podrobný pohled do tabulek technických údajů ukazuje na jediný důležitý rozdíl. Zatímco 911 S byla čistokrevná zadokolka, GTS mělo pohon všech kol, takže bylo o trochu těžší. Přesný rozdíl je u testovaných automatických převodovek 55 kg. Jinak v obou případech byly na automobilech pneumatiky Pirelli o shodném rozměru 245/35 ZR20 vpředu a 305/30 ZR20 vzadu. Stejné byly rovněž základní brzdy (poznáte je podle červených třmenů), přičemž ani jejich velikost se u verzí S a GTS neliší. Obě varianty používají kotouče o velikosti 350 mm vpředu a 330 mm. Jaký byl tedy rozdíl v praxi?

porsche 911 brzdy
Těžší GTS vykázalo při zpomalení o více než 20 metrů kratší brzdnou dráhu než lehčí 911 S postavené na zimních pneumatikách (červená křivka). Jinak schopnost zastavit z rychlosti 200 km/h na vzdálenosti zhruba 130 m (respektive 150 m) si zaslouží uznání

Přesná čísla najdete v tabulce pod článkem. Pro úplnost dodejme, že 911 GTS na letních pneumatikách jsme měřili na suchu při teplotě 8 °C, během testu 911 S na zimních pláštích bylo také sucho, ale o něco tepleji (13 °C). Dík tomu, že 911 S bez pohonu všech kol je lehčí, není nakonec rozdíl tak dramatický, jak bychom subjektivně tipovali. Přesto, ve chvíli kdy těžší GTS s letními pneumatikami už stojí, S jede ještě rychlostí zhruba 30 km/h.

Doporučujeme: Porsche Panamera Sport Turismo a Turbo S E-Hybrid — Praktické a strašidelně rychlé

Není pochyb o tom, že zimní pneumatiky na sněhu, ledu nebo při jízdě v břečce vykazují lepší vlastnosti. Pokud ale nebydlíte v horách, většinu času budete i v zimě jezdit spíše za podmínek, kdy se zimní pláště budou chovat hůř než letní. Platí to jak pro běžné modely, tak samozřejmě pro ty sportovní typu Porsche 911. Když nic jiného, je minimálně dobré na to myslet, abyste se například při ostrém brzdění na suché dálnici za slunného třeba prosincového dne nedočkali nepříjemného překvapení.

Porsche 911 4 GTS (letní pneu/8 °C) Porsche 911 S (zimní pneu/13 °C) Rozdíl
50-0 km/h (s) 1,3 1,5 +0,2
50-0 km/h (m) 8,0 9,7 +1,7
100-0 km/h (s) 2,4 3,0 +0,6
100-0 km/h (m) 32,2 39,1 +6,9
130-0 km/h (s) 3,1 3,8 +0,7
130-0 km/h (m) 54,1 65,0 +10,9
150-0 km/h (s) 3,6 4,3 +0,7
150-0 km/h (m) 72,4 86,8 +14,4
180-0 km/h (s) 4,3 5,1 +0,8
180-0 km/h (m) 104,2 124,0 +19,8
200-0 km/h (s) 4,8 5,7 +0,9
200-0 km/h (m) 129,1 152,3 +23,2
Zimní vs. letní pneumatiky: Jak se liší brzdění z rychlosti 200 km/h na suchu u Porsche 911?
Ohodnoťte tento článek!
2.64 (52.88%) 59 hlas/ů

12 KOMENTÁŘE

  1. je to zajímavé, ale zajímavější by brzdná dráha byla na identickém povrchu (myslím opravdu ve stejnou dobu) a za stejné teploty, v tomto případě třeba +3 stupně.
    Pak by to mělo zajímavější vypovídací hodnotu. Takto to také není pro zajímavost špatné, ale uplně to nemá vypovídací hodnotu. Ještě předpokládám že obě auta měla stejné brzdy? Nemyslím průměr, ale třeba karbonkeramiku apod…

    • Vzhledem k tomu, že průměrná zimní teplota je většinou těsně pod +3°C, tak si myslím, tu teplotu navrhuješ správně. Dělat testy zimních pneumatik při + 13°C je opravdu pitomost, když se udává, že mají smysl pod 7°C. Letní také netestovali za mrazu, aby je řádně neznevýhodnili, jako v tomto případě zimní.

  2. Já si myslím že tento tes nemá absolutně žádnou vypovídající hodnotu! Když chcete něco porovnávat vemte si aspon identické vozy ! To je jako by jste to zkoušeli na Škodě fabii a octavii , jen tady pak píšete sračky.

  3. Závěr autora článku je absolutně mimo. Říci, že v zimě fungují lépe letní pneu, pokud je suchá silnice? Asi vycházel z provedeného testu – a kolikrát je u nás v zimě 13oC?

  4. Zimní pneumatiky svou konstrukcí prostě nedovolují na suché silnici lepší trakci než pneumatiky letní, a je celkem jedno, jestli je +10 nebo -10°C. Na suchu jsou lepší letní gumy i v zimě, zimní gumy jsou dobré jen do sněhu a břečky; na ledě se budete klouzat na všem stejně a na mokru to vyjde +- nastejno (spíše lépe pro letní).

    Takže ve výsledku zimní vás podrží ty dva dny v roce, co je sníh, jinak byste mohli klidně jezdit na letních. Ten zákon je zprasek.

    Mnohem důležitější mi přijde v autě správně sedět a cítit, co se děje, být připravený reagovat, a jet tak, abych vůbec stíhal reagovat (a hlavně si zaplatit pár tisíc za kurz, kde se dozvíte jak reagovat a hlavně si to vyzkoušíte…).

    • Je vidět, že jsi buď v životě za volantem neseděl nebo jsi toho najel hodně málo. Právě, že letní gumy při teplotách pod 5°C na vodě přestanou držet a na adhezi není spoleh. A můžeš mít kolik chceš kurzů, pokud auto na silnici nedrží, stejně dáš ránu ani nemrkneš. A taková ranní jinovatka na silnici dokáže udělat z auta na letních gumách sáně ani nevíš jak…

  5. Často v zimě bývá třeba +8st. a ve stínu ještě zmrazky a podchlazená vozovka z noci. To jsou ty případy, proč zimní. Obecně, v zimě a brzy z jara se teploty vzduchu a vozovky dost rozchází.

  6. Přesně jak tu ostatní píšou. Test k ničemu!!! Rozdílná auta, rozdílné podmínky,… K čemu to je? A ještě k tomu na Porsche. Kolik majitelů trápí svá Porsche v zimě? Také jsem míval na “městském” autě jen letní, do doby než přes den nasněžilo, sice asi jen 2 cm, ale odpolední cesta z práce nevedla z parkoviště doprava, ale rovně se zastavením o obrubník a to jsem mohl jet tak 10 – 15 km/h. Od té doby v zimě zimní, i ty nejlevnější.

  7. Jenomže o tom, který gumy jsou lepší za podmínek optimálních pro letňáky, to v reálu není. Tedy test úplně na prdlačku a honění ega.
    Schválně jestli byste si takovouhle kravinu troufli měřit na silnici kterou neznáte, v lese, v zatáčkách bez svodidel a metr od stromů, když na předem neurčeném místě najednou místo suchého asfaltu bude namrzlá plotna?
    Vsadím boty, že ne. Ve dvou stovkách se totiž dost blbě narychlo přezouvá. STABILNÍM maličko horším vlastnostem zimáků není problém se přizpůsobit, zatímco skokově a dramaticky horším vlastnostem letňáků, když jdou tlustý do tenkejch, se nedokáže přizpůsobit nikdo. A kdybyste si na ten pruh pro brzdění nechali nalejt pár kýblů studený vody a ledovejch kostek, dopadlo by to dost jinak. Akorát že já bych vám na konec ještě přidal betonovej zátaras pro účinnější pochopení problému.

  8. Opět jeden zcestný článek, porovnávají tam dvě rozdílná auta a navíc při rozdílných teplotách. Připouštím, že výsledek ukazuje na lepší vlastnost letních pneu na suchu, ale pokud se chci dobrat srovnatelného výsledku, je třeba měřit stejné auto za stejných podmínek, prostě to auto po jednom testu ihned přezout a provést test druhý. A hlavně to vyzkoušet za mrazu a ne při teplotách, kde zcela jasně musí být letní pneumatika lepší.
    Za bolševika jsme jezdili celý rok na stejných gumách, dokonce velmi tvrdých s životností nad 60 000 km, bez ABS a dalších zbytečných vymožeností (zimní gumy prakticky neexistovaly a pokud ano, tak měly jen odlišný dezén, ale směs stejnou). Právě tehdejší tvrdost, která se v zimě moc neměnila, nezměnila jízdní vlastnosti tolik, jak je tomu dnes. Ale dnešní letní gumy jsou docela měkké proti minulosti a hlavně s klesající teplotou silně tvrdnou a jak se potkají s vodou, je zle.

  9. Článek je to sice zajímavý, ale nevím, jestli se na zdejších silnicích dostanete na rychlost 200 km/h. Já, když jedu do práce tak jsem rád, když můžu jet 100 km/h. Jsem zastáncem jen zimních pneu, ty jezdí v létě stejně dobře, jako letní, tak pro mě přezouvání ztrácí smysl. Jediné, co na pneumatikách kontroluji je dezén a aby byly dost nafouklé, což není problém, protože mám doma nový kompresor ABAC https://www.kompresory-vzduchotechnika.cz/p/18021/olejovy-kompresor-b26-1-5-50cm .

PŘIDAT KOMENTÁŘ: