Žádný povinný omezovač, auta mají od příštího roku pouze povinně informovat řidiče o překročení rychlosti

Zdroj: Renault
  • Všechny typy osobních vozů nově uváděné na evropský trh budou muset mít povinně ve výbavě „inteligentní asistent rychlosti“

  • O tomto systému se někdy hovoří jako o povinném omezovači rychlosti, fakticky půjde ale jen o upozornění

  • Výrobci si mohou vybrat ze čtyř možností, jak má vůz řidiče na překročení rychlosti upozornit 

  • Podle předpisu systém ISA nesmí v žádném okamžiku jízdy řidiče omezovat 

V roce 2019 vzbudil značnou pozornost návrh, podle kterého měla být od roku 2022 rozšířena povinná výbava aut prodávaných v EU. Nejvíce negativních reakcí mířilo na systém oficiálně pojmenovaný jako Intelligent Speed Assitance (zkráceně ISA). O něm se totiž hovořilo jako o omezovači rychlosti a někteří si tedy vyložili návrh tak, že EU chce, aby nová auta začala aktivně bránit řidičům v rychlejší jízdě. Nedávno byl systém ISA schválen a od července 2022 ho skutečně budou muset mít všechny nově uváděné typy na trh. Realita ale není až tak dramatická.

Intelligent Speed Assistance totiž omezovačem rychlosti vůbec být nemusí. Systém má primárně řidiče upozornit na to, že překračuje maximální povolenou rychlost. Směrnice dává výrobcům na výběr čtyři možnosti, jak řidiče na nedodržení rychlosti upozornit. Výrobci si z nich mohou libovolně vybrat.

Opravdu chce EU povinný omezovač rychlosti v autech? Nebude to tak horké

Situace, kdy auto začne samo zpomalovat, je jen jednou z těchto čtyř alternativ. V oficiální zprávě se navíc píše, že vůz bude rychlost snižovat jemně a že řidič může pokračovat v jízdě vyšší rychlostí jednoduše tak, že přidá plyn. Takto dnes funguje inteligentní adaptivní tempomat, respektive inteligentní omezovač rychlosti. Tyto systémy na základě dat z navigace a dat ze systému detekce dopravních značek vyhodnocují nejvyšší povolenou rychlost. Jenže jejich funkce občas bývá problematická. I v dnešní době se lze setkat se situací, kdy vůz například přečte při jízdě po dálnici rychlostní omezení vztahující se ke sjezdu z dálnice.

Pokud výrobce nebude chtít využít inteligentní omezovač, může zvolit akustické varování, případně varování pomocí vibrací. Ani v tomto případě se ale nezdá, že vůz bude útočit na řidiče a konstantně vydávat nepříjemný zvuk. V první fázi má přijít vizuální upozornění případně následované akustickým upozorněním, nebo upozorněním vibracemi. Oficiální tisková zpráva ovšem přímo říká, že tato následná upozornění zvukem/vibracemi musí být tak krátká, jak je to jen možné, aby řidiče neobtěžovala.

Poslední možností pro výrobce pak je haptická odezva pedálu plynu, kdy by měl vůz jemně ubrat plyn (odtlačit nohu řidiče). Řidič takové upozornění respektovat nemusí a může zase plyn přidat. Původní návrh z roku 2019 také předepisoval možnost systém Intelligent Speed Assistance zcela vypnout. Podobně jako start/stop se ale aktivuje při každém startování automobilu.

Povinně tento prvek budou muset mít pouze nové typy aut, které přijdou na evropský trh od července 2022. Úplně všechny prodávané vozy dostanou systém ISA do výbavy od července 2024. Pro zajímavost, směrnici přijala i Velká Británie, přestože už z EU vystoupila.

Žádný povinný omezovač, auta mají od příštího roku pouze povinně informovat řidiče o překročení rychlosti
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 19 hlas/ů
Sdílejte

2 KOMENTÁŘE

  1. Pane Barteku, tento systém nemůže řidiče omezovat, ale už nemluvíte o jiném fenoménu a to o špehování. Pro mne je budoucnost s takovým systémem jasná. Jednou za měsíc mi přijde poštou součet mých pokut za překročení rychlosti. Takže vlastně nové daně!!!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: