Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku

Zdroj: Jan Markovič
  • Při cestách v zahraničí se čeští řidiči setkají s řadou pravidel, která je zaskočí

  • Nebyla by některá vhodná pro české silnice? Co třeba značka STOP ze všech směrů?

  • Připravili jsme přehled zajímavých pravidel, která by prospěla i českému provozu

Kdo někdy vyrazil autem za hranice České republiky, zjistil, že v řadě jiných zemí existují pravidla odlišná od těch našich. Mnoho z nich ulehčuje každodenní život motoristům, aniž by způsobovalo dopravní problémy. Přitom naopak pohledem české legislativy jsou to v některých případech i přestupky. Přinášíme výběr pravidel, která mohou nejednoho našince v zahraničí zaskočit, ale možná i mile.

1. Stopka ze všech stran

Jedno ze základních pravidel, které se budoucí řidiči v autoškolách učí, je přednost zprava. Možná je to překvapivé, ale v mnoha zemích vůbec nemají představu o tom, co to znamená. Místo toho řeší křižovatky značkami, čímž se vyvarují zapomnětlivých jedinců. Zajímavou možností je také značka STOP ze všech směrů křižovatky. Říká se jí 4-way STOP nebo all-way STOP a funguje v USA, Jihoafrické republice, Namibii, Austrálii a dalších obvykle anglicky hovořících státech.

Karanténa Česka přinesla méně nehod i mrtvých. Policie přesto vyrazí měřit

Pravidlo je to jednoduché – první jede ten, kdo přijel do křižovatky jako první. Na stopce proto zastavíme tak jako v Česku a rozhlédneme se po křižovatce. Pokud na ní nikdo není, jedeme dál. Jinak pouštíme toho, kdo byl před námi. Samozřejmě, situace se komplikuje s přibývajícím množstvím aut. Jenže všechna zastavila a rozjíždí se pomalu. Je proto snadné vypozorovat, kdo jede a komu tedy dát přednost. A pomalým rozjezdem také projet.

2. Stopka místo semaforů

Toto pravidlo je se stopkou ze všech stran spjato, ale zároveň by šlo třeba i v Česku aplikovat bez ní. Pokud na světelné křižovatce vypadnou semafory a rozbliká se jen oranžové světlo, řidiči k ní musí přistupovat tak, jako by to byla křižovatka se značením all-way STOP. A je jedno, že jeden směr má tři pruhy a je „na oko“ hlavní a vedlejší používá jen jeden pruh.

Policie špiclovala údajného řidiče formule dronem. Normální postup, tvrdí

Toto pravidlo poskytuje určitý komfort těm, kteří se připojují z méně frekventované silnice. Všimněte si, že v Česku neexistuje, ale lidé se v takovém případě mnohdy pouští ze zdvořilosti. Najdou se ale i tací, kteří se svého práva přednosti na hlavní vzdát nechtějí s myšlenkou: „jen si počkej, já mám přednost a tak to bude vždycky!“ Připojující se řidič pak musí jen prosit a doufat, nebo také čekat do aleluja.

3. Odbočení vpravo na červenou

Toto pravidlo je známé hlavně z USA – pokud na křižovatce svítí červená, je možné odbočit vpravo v případě, že se řidič zachová jako na stopce – tedy zastaví se, rozhlédne a pokračuje. Takové řešení značně urychluje dopravu a známé ho i v jiných státech. Třeba v sousedním Německu ho nahrazuje symbol zelené šipky umístěný na sloupu semaforu.

Nomen omen: Šéf dopravní policie Zlý sní o drakonických pokutách a měření na D1

Dalo by se namítnout, že v Česku máme semafory vybavené světelnými zelenými šipkami. Ty ale nejsou všude a často se tak stojí naprosto zbytečně. Jejich funkčnost je mnohdy diskutabilní. Nezřídka se stává, že zhasnou jen proto, aby se o dvě sekundy později rozsvítila zelená na velkém semaforu. Způsobují tak chaos.

4. Otáčení na světelné křižovatce

Vyloženě českou anomálií je zákaz otáčení se na světelné křižovatce, zatímco na té bez semaforů to jde. Řidiči tak často padnou do pasti a jsou pokutováni za manévr, který je v zahraničí naprosto běžný. Je pravda, že na některých křižovatkách by byl nebezpečný, ale to se řeší značkou „zákaz otáčení“, kterou tu a tam třeba v Německu najdeme.

Rok 2020 na silnicích: Změna bodového systému, nové značky a přísná policie

Proč je vlastně otáčení na semaforech zakázané? Teoreticky by řidiči mohli blokovat auta za sebou, pokud by čekali na uvolnění protisměrného pruhu. Takové potíže lze občas vidět v zahraničí, ale není jich moc. Řidiči se mohou otáčet i v křižovatkách, kde svítí samostatná šipka doleva. Tato možnost pak ušetří nervy i zbytečně najeté kilometry, když místo otočení o 180 stupňů musí český řidič pokračovat třeba „cik-cak“ o několik křižovatek dál.

5. Neomezená rychlost

Ano, Německo je se svou neomezenou rychlostí na dálnicích evropskou výjimkou. Bez limitu se jezdí ještě mimo obce na britském ostrově Man nebo donedávna na rovné Stuartově „dálnici“ v Austrálii. Ve všech těchto místech není nehodovost větší a jízda nebezpečnější. Ukazuje se totiž, že řidiči se zde neřítí bezhlavou rychlostí a rovnou nepadají do hromadných hrobů na dálničních odpočívadlech. Místo toho jednoduše jednou tak, jak jim to vyhovuje, aniž by je trápil strach z policejních represí.

Architekt snížil rychlost na Modřanské, radnice se podle zákona ptát nemusel

Existují i studie, které dokládají, že neomezená rychlost je ve skutečnosti bezpečnější než omezená. Příkladem je takzvaný Montanský paradox. V tomto americkém státě na čas zrušili maximální povolenou rychlost na dálnicích. Lidé jezdili jen zhruba o 10 procent rychleji. Pak limit znovu zavedli a nehodovost na dálnici stoupla.

6. Tolerance alkoholu za volantem

Pokud jde o toleranci alkoholu za volantem, je pro řadu Čechů tabu. Zřejmě kvůli neustálému tlaku policie a některých médií vnímají byť jen nepatrné množství alkoholu při jízdě za extrémně nebezpečné. Rádi na to poukazují klasickými frázemi: „Když povolíte Čechům jedno pivo, dají si mnohem víc.“ Nebo: „Až vám přejede opilý řidič na přechodu dítě, budete mluvit jinak.“

Věří Volvo svým řidičům? Omezilo jim rychlost a chce kontrolovat alkohol

Jenže Česko je se svou nulou ve světě v menšině. V EU existují pouze další tři další země, které nedovolují ani kapku alkoholu, a všechny jsou z bývalého východního bloku. Ve světě jsou to Rusko, vybrané postsovětské republiky a muslimské státy. Nejčastěji rozšířeným limitem je 0,5 promile. To je dostatečná tolerance k tomu, aby byli stíhaní opravdoví opilci za volantem a lidé, kteří si dají pivo k obědu a pak na něj zapomenou, nemuseli být perzekvováni.

7. Policejní kontrola jen v případě přestupku

„Dobrý den, pane řidiči. Vaše doklady prosím, silniční kontrola,“ slyšel už nejeden šofér zastavený policií, aniž by spáchal jakýkoliv přestupek. Tu a tam se dokonce uspořádá i akce, při které policie zabarikáduje tříproudou silnici přes Nuselský most a kontroluje každého, kdo tudy projíždí. Tím je Česko podobné rozvojovým zemím, kde jsou policejní check-pointy běžné a mnohdy u nich nechybí ani ozbrojení vojáci.

Ještě k alkoholu: Ne, půl promile apokalypsu na silnicích fakt nezpůsobí (komentář)

Co si ale vzít inspiraci třeba zase z USA, kde policista může kontrolovat řidiče jen v případě, že spáchal dopravní přestupek? Jiný způsob kontroly je považován za neústavní a řidiči se proti němu i brání často úspěšnými žalobami. A zatímco vyrazit na české silnice je spíš loterií, kdy řidič nemůže ovlivnit, zda ho policie zastaví nebo ne, americký šofér ví, že když pojede slušně, nikdo ho obtěžovat nebude.

8. Žádné placení pokut na místě

Zajímavý systém řešení přestupků mají v Jihoafrické republice. Policisté na místě nesmí přijímat hotovost, čímž by se měla ztížit možnost úplatku (úplatky ale samozřejmě existují, policisté si někdy říkají o stovku nebo dvě „na svačinu“). Místo toho vystaví policista platební příkaz, se kterým přestupce zajde na poštu. Tedy pokud s ním souhlasí. Pokud nesouhlasí nebo zapomene, dostane předvolání k městskému soudu, kde může postup policie rozporovat (obdoba našeho správního řízení).

Co se ale stane, když se k soudu nedostaví? Je na něj vydán rozkaz k předvedení. Při následující policejní kontrole se tak může stát, že policisté dotyčného na místě „sbalí“ a předvedou k soudu, kde proběhne zrychlené řízení. Případné pokutě neunikne ani turista. Když nezaplatí a odcestuje ze země, strhne mu peníze z karty autopůjčovna.

Žádná přednost zprava a méně kontrol. Osm zahraničních pravidel, která by se hodila i v Česku
Ohodnoťte tento článek!
3.2 (63.5%) 274 hlas/ů

34 KOMENTÁŘE

  1. Ano proto policie ve Státech má to oblíbené zastavování a kontrolu z tak závažných důvodů jako prasklá žárovka.

  2. A byl by takový problém, když už máme jednotný předpis na tvar okurek a banánů, ujednotit dopravní předpisy alespoň pro celou EU, tím spíše, že Británie už z EU vystoupila a nebude nutno řešit jízdu vlevo ? Nesmysly se řeší dlouhé roky, ale to co by lidem pomohlo, to je pro evropské ouřady nesmírně složité.

    • EU, překvapivě, řeší výhradně to, co jí členské státy předloží k řešení. Máte-li pocit, že EU řeší něco, co by neměla, nebo naopak, může za to naše vláda (a vlády ostatních členských států). Jen hádám, ale žádná evropská vláda by se určitě jednotnému přestupkovému právu nebránila tak zuřivě, jako ta, která na něm založila podstatnou část financování obecních rozpočtů…

  3. Souhlasim s kontrolami. V Anglii take nesmí nikoho zastavit bez důvodu a drobnejsi prestupky se vesinou resi domluvou (napr. kamarad mel tonovana predni okna, musel folie strhat). Za rychlost se nezastavuje, posilaji se pokuty domu. Provozovatel je pouze jeden. U alkoholu bych byl spise shovivavejsi pri udelene pokute. Pro me to hodne souvisi s temi kontrolami.

  4. Článek, který patří k tazvaným prudícím. V každé zemi vycházejí z tradic a bojí se cokoliv změnit, asi vědí proč. U nás bychom mohli jezdit rok podle němců, další podle fracouzů, pak podle američanů a.t.d. Vždycky se najde pisálek, který bude tou dobou upozorňovat na to, že jinde to mají jiné a samozřejmě lepší. Mne upoutal nadpis .. žídná přednost zprava…to ve Francii se rozhodli zrušit většinu značek a jezdí hlavně podle pravidla vozidlo zprava. Zajeďte se podívat do nějakých Dírovic ve Francii a určitě vás někdo nabere na rohy, protože vám bude chbět STOP ze všech stran. Ve státech, když už vás někdo chce zkontrolovat, tak to neni o dokladech, ale hloubkové lustraci, někdy i s tělocvikem.

  5. Dokud tady bude vládnout stará a zaostalá garda tak se nic nezmění. Politici dělají pouze to co se jim bude hodit v přítomnosti a budoucnosti a to jsou penízky tak jim dopřejme šmejdům.

  6. Jan Markovič,nelíbí se mě popis perzekuce na Nuselském mostě. Ty policajti si tam nešli stoupnout jen tak pro zábavu a ještě s ozbrojeným doprovodem, logicky asi někoho hledali že? Jinak jsem pro jízdu bez limitu jako v Německu,jezdit tak jak mě vyhovuje jet i jak si myslím že to vyhovuje mému autu. Pokud tam jezdím tak většinou mezi 120-140 a užívám si to. Nemusím stále čumět na tachometr z obavy o překročení limitu. Podle mě alkohol za volant nepatří to je v pořádku. A 4x stopky je podle mě nesmysl i když jim to funguje, nemusíme mít vše co je americké a navíc česká mentalita mentalita je trochu jiná než ta americká.

    • Nehladli, byla to kontrolní akce. Občas to dělávají i před Hlavním nádražím.
      K těm stopkám, jo, chápu. Líbilo se mi hlavně to, jak se pak chovají, když přestanou jít semafory – ale to nevím, jestli je v USA. Vídám to hlavně v JAR.

  7. Přednost z prava u nás funguje velice dobře po generace a nechápu proč by to chtěl někdo měnit ( leda že by to pravidlo nechápal ). Při nehodě v křižovatce je jasně dané kdo měl přednost!!! Co se týče policejních kontrol , když má člověk doklady i auto vpořádku a jedná slušně nesetkal jsem se s tím ,že by kontrola byla nepřiměřená( a to jezdím 30 let). Pokud někdo nedodržuje rychlost nemůže se divit když ho zastaví. A alkohol v naší zemi asi musí být řešen tímto způsobem. Na silnicích je hodně bezohlednosti a povolit alkohol by tuto situaci asi nevylepšil a jak by k tomu přišli řidiči kteří i dnes jezdí slušně a vše dodržují!!!

    • Přednost z prava u nás funguje jen do doby, než se snaží člověk vyjet z parkoviště před obchodními centry. Osobní zkušenost, na vjezdu obrovská cedule, že parkoviště se řídí dopravními předpisy, ale už jsem byl málem párkrát sestřelen idiotem, který ještě ukazuje poklepem na hlavu, že si dovoluji toto pravidlo uplatnit, když púodle něj má on přednost. Osobně znám několik lidí, kteří tohle pravidlo nechápou a nerespektují přednost z prava, zajímavé vše ženy. Osobně raději nechávám většinou auto projet, než bych tohoto práva využil a mnohokrát se mi to vyplatilo, řidič mnohdy ani nepřibrzdil.

      • To že pravidlo pravé ruky nefunguje není problém pravidla, ale jak píšete řidičů. Také na parkovišti uvedené pravidlo zcela, nevyužívám, tzn. čekám, že i z leva se přiřítí někdo, komu to pravidlo nic neříká, ale na druhou stranu vím, že když už by se něco stalo nebudu se dohadovat kdo přijel dříve a o kolik, ale jsem “zprava” a není co diskutovat a viník by měl být zcela jasný.

      • parkoviště není ulice, i když na parkovišti pravidla platí. proto při výjezdu z parkoviště musíš dát přednost vždycky a idiot si na hlavu poklepává oprávněně

        • Parkoviště je veřejně přístupná komunikace. Tudiž na jakémkoliv křížení platí přednost z prava. To že jedete po té výjezdové silnice do které ústí jednotlivé bloky je irelevantní. Je to prostě soustava ulic které nejsou oddělené blokem domů ale obvykle jen úzkým travnatým pásem.

        • A hned tady máme jednoho, který by měl dobrovolně odevzdat řidičský průkaz. Naprosto nechápeš a evidentně nerespektuješ dopravní pravidla a sám se pasuješ na toho, kdy uznáš za vhodné se jimi řídit. Je jen otázka času, kdy se potkáš s někým, který bude zase tvrdě vyžadovat dodržování pravidel a ty ho nabouráš a vše nakonec zaplatíš.
          Níže jsem dal odkaz na příjezd na tokové parkoviště a ty jako ignorant tu ceduli evidentně nevidíš a nebudeš se tím řídit. Ta cedule je tam jen proto, aby si řidiči uvědomili, že i tady platí dopravní předpisy. Jinak tam vůbec nemusí být a platit tam budou.

      • Ale no tak, musím se zastat ženských. Moje to zvládá bravurně, ale je zajímavé, že ji před rokem sestřelil nedáním přednosti zprava chlap.

  8. Tedy to je článek vycucaný z prstů a naprosto nedbající zvyklostí. A dávat zrovna USA za příklad, že vás nemůže policie kontrolovat, pokud jste nespáchal přestupek, to je přesně ta jejich neskutečná zabedněnost, kdy si hrají na to, jak jsou super mega bezpečnou zemí, ale přitom se ten systém dá tak snadno zneužít. A tak, až bude příště zablokován Nuselák, třeba je to proto, že utekl fakt nebezpečný zločinec. A vy všichni buďte rádi, že ho chytí a nevyvraždí vám rodinu. Jasně, v každé policii na světě se najdou dobří a špatní lidé, myslící a nemyslící, ale to neznamená, že právě ta naše je tak špatná a chceme mít ve všem jen tu cizí. Tak jsem se rozepsal, snad to dává trochu smysl. Nejezděte jako prasata a všem šťastný dojezd! Howg.

  9. Nehodlám polemizovat o odbornosti autora článku, ale připomínku k bodu č.3 si nemohu odpustit. Zelená doplňková šipka vpravo svítící vedle červené zhasíná pár vteřin před tzv. plnou zelenou proto, že se obvykle následně rozsvěcí zelená souběžně jdoucím chodcům. A ačkoli ona šipka znamená pro řidiče povinnost dát chodcům na přechodu, přes který odbočuje, přednost, v praxi se tak dost často neděje. A dát zelenou chodcům do souvisle odbočujícího proudu aut, je hazard s jejich zdravím. Proto tam bývá ten alespoň dvouvteřinový odstup, aby vozidla zpomalila a chodci pak mohli bezpečně vstoupit do vozovky.

    • No, to by se dalo řešit tlačítkem pro chodce, když by je někdo zmáčkl, tak ty dvě sekundy ano, pokud nezmáčkl, tak plynule stále zelená.

  10. Nevim jak prisel autor na to ze zakaz otaceni na svetelne krizovatce zatimco bez semaforu to jde je ceska anomalie? V Kanade nejsou pravidla stejna ve vsech provinciich, ale v Britske Kolumbii to plati take. Plati ale jeste nekolik dalsich pravidel, napriklad ze se to nesmi pokud by to vyzadovalo prejeti cary (i prerusovane), a k tomu si jeste dalsi pravidla muze pridat kazde mesto – takze napriklad ve Vancouveru je U-turn zakazany vpodstate vsude. A provest to na zelenou sipku doleva? Tak to rozhodne ne, tu situaci jsem zazila: ridic prede mnou se o to snazil, jenze pri te sipce doleva soucasne auta z opacneho smeru mela sipku doprava, takze ten manevr nemohl dokoncit protoze neustale jezdila auta; jenom tim blokoval krizovatku. A blbecka pak nenapadlo nic lepsiho nez zacit couvat, jenze za mnou bylo nekolik dalsich aut takze jsem nemela kam uhnout… No vydelal si, nemel pojisteni a opravu meho nabouraneho auta musel zaplatit z vlastni kapsy.
    A jinak, stopka ze vsech stran je super, a odboceni doprava na cervenou taky. Dokonce se tady muze na cervenou odbocit i doleva – ale jenom do jednosmerky.

  11. Kdysi jsem byl na dovolené v Tunisku. Tam mají zajímavá, leč jednoduchá pravidla provozu.
    1. Chodec má vždy přednost (i když autům svítila zelená, zastavila, chodec přešel, auta jela dál, a to vše za dohledu policisty).
    2. Přednost má vše, co přijíždí zprava (bez diskusí).
    3. Při bouračce je vinen ten, který má nabouraný “čumák”.
    Viděl jsem několik aut nabouraných, ale bylo to jen o tvaru plechu…

  12. co je proboha ne přednosti z prava nepochopitelné, pokud mám neznačenou křižovatku tak se prostě kouknu do prava jestli tam něco nejede, jestli je někdo tak tupý že tohle pravidlo nechápe tak je prostě mentálně nezpůsobilí pro provoz na pozemních komunikacích a tečka ! alkohol za volantem … dobrá kdyby naše mentalita za volantem byla taková jako v rakousku nebo německu (kdy i 80 letý děda v hatapce chápe jak funguje připojovací pruh tak proč ne) … dokud se tady ale chováme jako by jsme byly na ukrajině nebo v bělorusku tak ne !

  13. Nulova tolerance alkoholu v krvi je jen buzerace ridicu. Stejne rak rychlostni limit na dalnici je taky buzerace. Stacilo by znaceni s doporucenou rychlosti pro dany useky dalnic. Dalsi vec co vnimam jako buzerace je semafor na kazdych 40 metrech silnice. Cesi totiz neznaji kruhovy objezd, ktery je na zapade zcela bezny, funkcni a bezpecny.

  14. Já bych uvítal některé dobré zvyklosti které jsem viděl v zahraničí – a nebyla to Amerika, ale státy v Evropě.
    Například v Rumunsku je zvykem důležitou změnu rychlosti zdůraznit barevnou značkou na silnici. Naproti tomu u nás raději značky úplně odstraníme, aby se pak lépe vybíralo.¨
    Semafory v mnoha zemích na východě mají sekundové odpočítávání. Když to zvládají tam, proč to neumíme u nás?
    Značení a semafory na křižovatkách – u nás zásadně jen před křižovatkou. V zahraničí i v křižovatce nebo za ní. Takže u nás si pod semaforem vykroutím hlavu když je vysoko nad širokou silnicí (a občas ho přes sousední tirák nevidím vůbec), jinde v zahraničí je v pohodě protože je klidně vícenásobný aby byl opravdu vidět.
    A pak by neškodilo sjednocení důležitých pravidel, například v sousedním Rakousku jsou v obcích jiné zvyklosti ohledně platnosti omezujících značek.

  15. jak pisalka tak toho poldu s 75000 pokutama zpet mame do diry a fotr at dostrika co zustalo na prostate.Mozek.

  16. To je dost, že konečně si někdo všiml anachronizmu policejních kontrol v ČR, které se tu praktikují
    jako za dob VB.
    1. Jak je možné, že při každé kontrole policie poruší svůj hlavní zákon o policii ČR, který jim
    v §13 ukládá poučit osoby dotčené úkonem, což se neděje?
    2. Jak je možné, že policie byla vyjmuta z působnosti kontrolního zákona, přestože policejní
    kontroly jsou nejčastějším druhem kontroly, kterým je občan v ČR podrobován a který zde přežívá
    ve stejné podobě, jako za dob komunismu a který nemá v žádném demokratickém státě obdoby?
    Včetně toho debilního úvodu “dobrý den pane řidiči, silniční kontrola …”. Přitom pojem
    silniční kontrola se v žádném zákoně nevyskytuje, ale někomu asi silně vyhovuje ta anarchie dělat
    si co chci bez jakéhokoliv právního rámce. Desítky let omílané diskuse, co si při kontrole
    policajt smí a nesmí dovolit, které nemají a nemohou mít konce, jsou toho jasným dokladem.
    3. Jak je možné, že policie má na autech nápis POMÁHAT A CHRÁNIT, když jejich hlavní aktivitou
    je kontrolovat? Správně by tam tedy měli doplnit POMÁHAT A CHRÁNIT, ALE HLAVNĚ KONTROLOVAT.
    To není fór i když to tak na první pohled vypadá. Nápis by měl vyjadřovat realitu a ne dělat
    policejní auta líbivější.

  17. Existují místní zvyklosti, do kterých není důvod zasahovat. (Americký “no turn right on red” versus evropské zelené šipky, to je prostě totéž s opačným znaménkem.)
    Ale taky existují statistiky nehodovosti. Celodenní svícení nesnížilo počet nehod. Zvýšení maximální rychlosti snížilo nehodovost.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: