• Základní model 504 získal v roce 1969 titul „vůz roku“

  • Z dnešního pohledu je kupé řady 504 učebnicovou ukázkou elegance a vyvážených proporcí

  • Šestiválec PRV o objemu 2,7 litru se časem rozšířil do mnoha dalších typů

Zatímco dnes jsou výrobky Peugeotu spojovány především s automobilovou konfekcí, v sedmdesátých letech nebylo označení „francouzský Mercedes“ prázdným pojmem.

Dnes stačí pár kliknutí, abyste se spojili s kteroukoliv autoshow, ale ve zlatých automobilových dobách byly cesty do Paříže, Tokia či New Yorku jedinou možností, jak se nezprostředkovaně obeznámit s tím, co má v nejbližší době hýbat s automobilovým trhem. Jedno takové centrum dění jsme záměrně vynechali. Je to Ženeva, kde se 15. března 1968 odehrála slavnostní premiéra Peugeotu 504.

Peugeot (5)
Coupé se dodávalo se čtyř- i pětistupňovou manuální převodovkou, k dostání byl také třístupňový automat od General Motors
Peugeot (4)
Jednoduché tvary přístrojové desky se po celých patnáct let výroby příliš nezměnily. Koncem roku 1979 přišel nový přístrojový štít

Více než desítka modelů postávala, otáčela se a nabízela očím odborné i laické veřejnosti. Zájem o ni a její přijetí byly generální zkouškou celosvětového debutu, protože jedna z nejdéle fungujících automobilek měla na švýcarském trhu tradičně významné postavení – mateřský závod v Sochaux leží nedaleko odtud. Design novinky zajistila karosárna Pininfarina, která Peugeotu dodala celou řadu úspěšných modelů a variací. Nový typ 504 představoval moderního souputníka a budoucího nástupce klasické 404 a časem se stal jedním z fenoménů francouzského automobilismu.

0T6A7906
Také zadní pohled demonstruje mimořádnou nadčasovost a ladné tvary Pininfarinovy karoserie

Ze základního sedanu, poháněného zážehovým čtyřválcem o objemu 1796 cm³, se záhy začal odvíjet pozoruhodný rodokmen modelů kombi, pick-upů (občas i se sklápěcí korbou), ambulancí a dalších užitkových variant, proslulých nejen v zemích na západ od našich hranic, ale i v dřívějších francouzských koloniích a državách. Všude tam si nezničitelná 504 vysloužila titul „africký náklaďák“. Nabídka pohonných jednotek se rozšířila o motory se vstřikováním paliva, ale zejména o spolehlivé diesely. Ty mohly najet statisíce kilometrů jen s minimální péčí a úspěšně pracovaly i pod kapotami značek, s nimiž měl Peugeot jen pramálo společného.

Citroën Méhari: Krátké svezení s padesátiletým četníkem z Porto Pollo

Pětsetčtyřka zamířila i do těžšího terénu, když ji firma Dangel opatřila pohonem 4×4 a větší světlou výškou šasi. Dodejme ještě, že základní model 504 získal v roce 1969 titul „vůz roku“ a v mateřské továrně se tento předposlední Peugeot s pohonem zadních kol montoval až do roku 1983. Jeho výroba ale pokračovala v mnoha exotických zemích (Keňa, Tchaj-wan, Chile) a skončila až v roce 2006 v Nigérii.

1977-Peugeot-504-Coupe-V6-26
Analogové hodinky uprostřed přístrojové desky tikají pěkně nahlas. Kupé má na svoji dobu také velice kvalitní rádio s přehrávačem MC kazet
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Fešné elektrony dostala 504 Coupé po faceliftu v roce 1974, u dvoulitrové verze měly jiný design. Podobný design měla i kola na BMW řady E30

Neuplynul ještě ani rok po slavnostním debutu, když na ženevském stánku Peugeotu opět perlilo šampaňské – francouzské krásky se tentokrát promenovaly kolem nízkých a líbivých karoserií Peugeotu 504 Coupé a Cabriolet. Ty mají na první pohled s prostornými sedany společné jen trojčíslí s proslavenou nulou uprostřed. Jednoduchá, ale vzhledově dokonalá karoserie postrádá klasický značkový markant zešikmených světlometů, to však vůbec není na škodu. Dvojice velkých obdélníkových reflektorů zabírá téměř dvě třetiny plochy masky, z níž plavným obloukem vystupuje dlouhá přední kapota. Genialita se pozná i na drobnějších řešeních, například designu dveří, na každé straně kopírujících úhel a tvar sklonu předního a zadního čela. Z dnešního pohledu je kupé řady 504 učebnicovou ukázkou elegance a vyvážených proporcí.

9d6ef9b3fd3429e7f3629310432b019d--peugeot
Známý šestiválec PRV dostal na podzim 1977 vstřikování Bosch K-Jetronic a jeho výkon vzrostl na 144 koní. Jede kouzelně, i když trochu neúsporně

Pod kapotou se zpočátku nacházel standardní čtyřválec ze sedanu 504, opatřený vstřikováním paliva a dávající 80 koní. To ale náročným zákazníkům, po kterých Peugeot pošilhával, nemohlo stačit. Velká změna nicméně přišla až v říjnu 1974, kdy se v modelech 504 Coupé a Cabrio objevila zcela nová jednotka – dnes dobře známý šestiválec PRV o objemu 2,7 litru, vyvinutý ve spolupráci s firmami Volvo a Renault. Motor měl hliníkový blok a poměrně lehké kupé 504 se díky výkonu 138 koní dostalo na maximální rychlost 186 km/h. Představením nového šestiválce Peugeot stáhl z nabídky pro kupé a kabrio původní čtyřválec a jistě i pro továrnu bylo překvapením, když si jej zákazníci v roce 1978 vyžádali zpět. Důvod se přímo nabízí: Uplynulo teprve několik let od drastické ropné krize a ceny paliva letěly strmě vzhůru. Šestiválec je však šestiválec. 504 je s ním jedním z nejpodmanivějších Peugeotů vůbec a právem se řadí na stejnou úroveň s ikonami formátu typů 202 nebo 205 GTI. Za dveřmi naráz zabouchnete všechen ruch tohoto světa a konejšivý podvozek spolu s pružným motorem vás odvezou někam, odkud se vám ani trochu nebude chtít vracet. Prostě ideální stroj času a přitom nesmírně pohodlné GT, se kterým je radost překonávat dlouhé vzdálenosti.

Bude elektrické retro novou módou? Nejen Peugeot 504 budoucnosti se očividně líbí

Elegantní kupé a kabriolet zůstanou ojedinělou kapitolou v dějinách Peugeotu. Třebaže koncern vyráběl podobné typy karoserií i od ostatních řad (403, 204, 304, 404), zůstane pětsetčtyřka svou vlastní kategorií a její rostoucí hodnota mezi sběrateli to jen potvrzuje. Charakterní kupé na druhou stranu stále koupíte o poznání levněji než konkurenční italské či německé modely.

Peugeot 504 Coupé (1979)
MOTOR & PŘEVODOVKA
Typ Zážehový vidlicový šestiválec uložený vpředu podél
Zdvihový objem 2664 cm3
Největší výkon 144 k (105 kW) při 5500/min
Točivý moment 217 Nm při 3000/min
Převodovka čtyřstupňová manuální, pohon zadních kol
ROZMĚRY & HMOTNOSTI
Délka/šířka/výška 4360 × 1700 × 1350 mm
Hmotnost 1295 kg
DYNAMIKA & SPOTŘEBA
Zrychlení 0–100 km/h 9,4 s
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Cena dnes od 250 000 Kč
Za volantem Peugeotu 504 coupé (1979): Pozdrav od Pininfariny
Ohodnoťte tento článek!
4.67 (93.33%) 3 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: