• Nová Alpine je důkazem, že stavět sportovní auta v Dieppe opravdu umí

  • Poprvé u této značky motor trůní napříč před zadní nápravou

  • Mokré silnice připravily dokonalou prověrku jak pro fotografa, tak pro samotný sporťák

Toto auto jen tak nepotkáte. Znovuzrozená značka Alpine jich dodala zatím jen pár stovek, přičemž prodej je doposud omezen jen na 12 zemí – a Česká republika k nim nepatří. K exkluzivnímu svezení jsme se dostali díky laskavosti nadšenců z webu RNews.cz a firmy Auto Pokorný. Brněnský dealer Renaultů je, a zřejmě na dlouho bude, jediným majitelem A110 v Česku.

DSC_4914
Kvalitní materiály dodávají kabině nádech luxusu odpovídající cenovce
DSC_5081
Digitální panel mění své rozložení podle zvoleného jízdního režimu

Dlouho očekávaný sportovní vůz z Francie se vyrábí v omezených počtech. Úvodní edice 1955 kusů zmizela za první čtyři dny prodeje a na standardní, „nelimitované“ verze si zákazníci musí počkat. Výroba probíhá v malé severofrancouzské továrně v Dieppe, která je rodištěm všech stávajících modelů značky Alpine, ale také legendárních Renaultů Clio V6 a Clio R.S. všech generací nebo dvoulitrových formulí Renault. Právě tato vysoce specializovaná továrna loni do svého programu zařadila ojedinělý sportovní vůz.

DSC_4805
Aerodynamická karoserie je prosta jakýchkoliv křídel, přesto jí přítlak nechybí

Koncepce s motorem uprostřed, omezená výrobní kapacita a cenovka okolo 1,5 milionu korun musí každému, kdo se orientuje v nabídce sportovních aut, nutně alespoň na chvíli připomenout Alfu Romeo 4C. Další paralelou je použití sériového motoru z hot hatche – v případě Alpine je to osmnáctistovka s turbem z nového Meganu R.S. – a dvouspojkové převodovky z běžné produkce. Papírově se proto Alpine od Alfy liší hlavně tím, že nemá skelet z karbonu, ale z hliníku.

Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy

Jenže… právě tak to rozhodně není. Zatímco Alfa je tvrdá, nekompromisní, snaží se nahánět hrůzu a má hrubý projev celého hnacího řetězce, Alpine jako by chtěla být co nejvíc uhlazená. Na jedné straně jí nechybí snaha o co největší odlehčení (např. skořepinová sedadla Sabelt váží jen 13 kg každé), na druhé straně má ale vyhlazené reakce a myslí i na uživatelskou přívětivost a v rámci dané kategorie co nejlepší komfort posádky. Ve výbavě nechybí automatická klimatizace a navigace, na přání se dodávají i parkovací senzory a zadní kamera nebo vyhřívání sedadel. Nic z toho 4C mít nemůže, vždyť ta nemá ani posilovač řízení.

DSC_4815
Kufry vyžadují rozmysl při balení zavazadel…
DSC_4901
…mají objem 96 a 100 litrů.

V komfortním režimu se proto Alpine projevuje jako civilní vůz, až ve sportovním nastavení zostří své reakce a začne střílet do výfuku. Především však má za všech okolností překvapivou dávku trakce. I v deštivých podmínkách, které vládly našemu testu, předními koly pevně drží stopu. Zadní náprava s podporou samosvorného diferenciálu dovoluje bez zaváhání plnou akceleraci na výjezdu. A bryskně reagující ABS umožňuje tvrdé dobrzďování do zatáček na samotné hranici blokování kol. S relativně poddajným podvozkem se do toho všeho ještě dá pracovat s přenosem váhy, v oblouku můžete korigovat směr jízdy prací s pedály. Jemné šlápnutí na plyn stopu napřímí, ostřejší začne auto přibližovat hranici přetáčivosti a ťuknutí do brzd naopak stopu utáhne. Ano, takto to nemá chybu.

40 let tradice: Nová A110 má rozhodně na co navazovat
1 autowp.ru_renault_alpine_a106_4
1955: První bylo kupé A106 s laminátovou karoserií na základech Renaultu 4CV
2 renault_alpine_a110_1300_s
1961: Legenda A110 vydržela ve výrobě celých 18 let, nabídla výkon až 140 koní
3 renault_alpine_a310_4
1971: Šestice světel u A310 zaujme i dnes, jízdní výkony ale na silnější A110 nestačily
4 renault_alpine_a310_v6_2
1976: Šestiválec A310 prospěl, 9273 prodaných kusů A310 V6 už nebylo překonáno
5 renault_alpine_gta_v6_gt_7
1984: Alpine ovládl Renault, který pro GTA vyvinul novou karoserii a přidal turbo
6 renault_alpine_a610
1991: S omezeným rozpočtem vznikl jen facelift A610, v roce 1995 Alpine končí
7 renault_sport_spider_5
1996: Z Alpine vznikl závoďák Renault Sport Spider se silniční homologací
8 renault_alpine_a110-50_concept_12
2012: Koncept A110-50 spojil techniku formule Renault 3.5 a závodního Méganu

Foto: Jiří Mařík, czechexotics.com. Původně vyšlo v magazínu AUTO7.

Za volantem Alpine A110: Svezli jsme se autem, které v ČR jen tak nepotkáte
Ohodnoťte tento článek!
4.27 (85.45%) 11 hlas/ů

1 komentář

PŘIDAT KOMENTÁŘ: