-
Nová Alpine je důkazem, že stavět sportovní auta v Dieppe opravdu umí
-
Poprvé u této značky motor trůní napříč před zadní nápravou
-
Mokré silnice připravily dokonalou prověrku jak pro fotografa, tak pro samotný sporťák
Toto auto jen tak nepotkáte. Znovuzrozená značka Alpine jich dodala zatím jen pár stovek, přičemž prodej je doposud omezen jen na 12 zemí – a Česká republika k nim nepatří. K exkluzivnímu svezení jsme se dostali díky laskavosti nadšenců z webu RNews.cz a firmy Auto Pokorný. Brněnský dealer Renaultů je, a zřejmě na dlouho bude, jediným majitelem A110 v Česku.


Dlouho očekávaný sportovní vůz z Francie se vyrábí v omezených počtech. Úvodní edice 1955 kusů zmizela za první čtyři dny prodeje a na standardní, „nelimitované“ verze si zákazníci musí počkat. Výroba probíhá v malé severofrancouzské továrně v Dieppe, která je rodištěm všech stávajících modelů značky Alpine, ale také legendárních Renaultů Clio V6 a Clio R.S. všech generací nebo dvoulitrových formulí Renault. Právě tato vysoce specializovaná továrna loni do svého programu zařadila ojedinělý sportovní vůz.

Koncepce s motorem uprostřed, omezená výrobní kapacita a cenovka okolo 1,5 milionu korun musí každému, kdo se orientuje v nabídce sportovních aut, nutně alespoň na chvíli připomenout Alfu Romeo 4C. Další paralelou je použití sériového motoru z hot hatche – v případě Alpine je to osmnáctistovka s turbem z nového Meganu R.S. – a dvouspojkové převodovky z běžné produkce. Papírově se proto Alpine od Alfy liší hlavně tím, že nemá skelet z karbonu, ale z hliníku.
Jenže… právě tak to rozhodně není. Zatímco Alfa je tvrdá, nekompromisní, snaží se nahánět hrůzu a má hrubý projev celého hnacího řetězce, Alpine jako by chtěla být co nejvíc uhlazená. Na jedné straně jí nechybí snaha o co největší odlehčení (např. skořepinová sedadla Sabelt váží jen 13 kg každé), na druhé straně má ale vyhlazené reakce a myslí i na uživatelskou přívětivost a v rámci dané kategorie co nejlepší komfort posádky. Ve výbavě nechybí automatická klimatizace a navigace, na přání se dodávají i parkovací senzory a zadní kamera nebo vyhřívání sedadel. Nic z toho 4C mít nemůže, vždyť ta nemá ani posilovač řízení.


V komfortním režimu se proto Alpine projevuje jako civilní vůz, až ve sportovním nastavení zostří své reakce a začne střílet do výfuku. Především však má za všech okolností překvapivou dávku trakce. I v deštivých podmínkách, které vládly našemu testu, předními koly pevně drží stopu. Zadní náprava s podporou samosvorného diferenciálu dovoluje bez zaváhání plnou akceleraci na výjezdu. A bryskně reagující ABS umožňuje tvrdé dobrzďování do zatáček na samotné hranici blokování kol. S relativně poddajným podvozkem se do toho všeho ještě dá pracovat s přenosem váhy, v oblouku můžete korigovat směr jízdy prací s pedály. Jemné šlápnutí na plyn stopu napřímí, ostřejší začne auto přibližovat hranici přetáčivosti a ťuknutí do brzd naopak stopu utáhne. Ano, takto to nemá chybu.








Foto: Jiří Mařík, czechexotics.com. Původně vyšlo v magazínu AUTO7.
Super Kluci ..!! pěkné počteníčko..