Více ticha, prosím! Auto lze odhlučnit i dodatečně a zlepšení je výrazné

  • Instalací protihlukových materiálů lze dosáhnout zlepšení o cca 30 %

  • Výsledek se liší auto od auta, záleží na mnoha faktorech

  • Tovární záruka u novějších vozů některých značek zůstává

Nejsme jediní, kteří si u nových vozů často stěžují na hluk. Optimalizace výrobních nákladů je často hodně znát a jako o první ze zbytných věcí auta nezřídka přichází právě o důkladnou protihlukovou izolaci. Šum od kol, rezonující výplně nebo svist větru na dálnici mohou vadit nejednomu řidiči, řešením je montáž dodatečného odhlučnění.

Jak tento proces probíhá, jsme zjišťovali v pražské firmě 2din.cz, která se kromě těchto prací zabývá také montáží parkovacích kamer a audiosystémů, což je úprava, kterou si zájemci o odhlučnění často nechávají dělat souběžně.

Hyundai si nechal patentovat technologii aktivního potlačování hluku od podvozku

Pokud si někdo chce nechat tuto úpravu provést, většinou už o problematice něco ví, soudí majitel společnosti Thomas Riefler. „Asi první otázkou je rozpočet. S tím zákazníkovi může pomoci náš konfigurátor. Pokud se jedná o vůz střední třídy typu Octavie, Superbu nebo Passatu, cena bývá fixně 35 tisíc korun,“ vysvětluje. „Za ni dostanou kompletní odhlučnění včetně střechy, všechny podběhy, všechny dveře, podlaha, páté dveře, kompletně celý kufr i vnitřní podběhy. U kombi je výsledek vždy lepší kvůli tomu, že je kufr propojený s interiérem. Dá se udělat jen spodní část vozu, ale střecha působí jako velká rezonanční plocha, pro ideální výsledek je proto lepší kompletní odhlučnění,“ dodává. Výsledné zlepšení se liší auto od auta. Záleží na typu, konstrukci, aerodynamice i podvozku plus velikosti kol a pneu.

Zlepšení bývá minimálně o 2,5 dB, v rámci vozů koncernu VW ale i o 3,5 a více dB. Možná to nezní jako mnoho, decibely je ale logaritmická jednotka – útlum o tři decibely tak znamená pokles zhruba na polovinu původní hlučnosti. Z Octavie samozřejmě nejde udělat Rolls-Royce, ale odhlučnění pomůže specificky proti nežádoucím ruchům či typům hluku a nepříjemným frekvencím. Je také možné vypořádat se s vrzajícími plasty.

Elektroauta nesmí být tichá. Tesly proto budou mečet a prdět

Samotný proces začíná odstrojením interiéru, rozpojením konektorů a případným odstraněním tovární izolace, která je v lepším případě ze stlačené látky, v horším z materiálů připomínajících polystyren nebo fólii. V tomto jsou mimochodem výrazné rozdíly mezi evropskými a americkými, japonskými plus korejskými značkami v neprospěch druhých jmenovaných. Pokud to konstrukce vozu umožňuje, odhlučnění tvoří až tři vrstvy: antivibrační, akustická (pro rozštěpení hluku) a protihluková. Odstrojení, vylepení, opětovná instalace vnitřku a testování většinou zaberou do dvou dnů, pokud se vyskytne problém, na práci je záruka. A ta tovární u novějších vozů některých značek zůstává, například u Škody, dle zkušeností a informací majitele půl roku starého Superbu.

Co taková úprava obnáší, zjistíte v přiložené komentované galerii:

Více ticha, prosím! Auto lze odhlučnit i dodatečně a zlepšení je výrazné
Ohodnoťte tento článek!
4.3 (85.71%) 7 hlas/ů

7 KOMENTÁŘE

  1. Také jsem si nechal takto ohlučňovat auto – zlepšení absolutní nula. Vyhozené peníze a ještě pak vrže tapecírung, jak je vše rozebrané a zase nějak složené, akorát to pod tím jaksi nabobtnalo.. Ale jako placebo k nezaplacení!

  2. Jo placebo je to skvělé. Prostě pokud to neudělá výrobce(tedy už od počátku návrhu), tak rozdíl v hluku prakticky nepoznáte.
    Rozdíl v hluku v autě lze poznat u aut, které se liší cenou tak o 1 milion a výš. Tam i “netrénované” ucho pozná markantní rozdíl. Myslet si že za 35 tis. dostanu víc než placebo je naivní. 🙂

  3. Tlmenie auta by som nerobil a ked tak by som to zveril firme ktora ma certifikat TUV co asi v cechach nema ziadna a nasledne by som vyzadoval meraci protokol pred a po odhlucneni, co tiez nedava nikto lebo tie vysledky asi nezodpovedaju slubom. Z totalnym rozobratim interieru auta a jeho naslednym zlozenim aby vsetko sadlo a nic neklepalo v tom vidim velky problem. V tomto obore to moze robit iba specialista na jednu dve znacky poriadne inak je to hovadina.
    Nedoporucujem takuto upravu s neistym vysledkom.

  4. Na kombíka Golfa jsem si zakoupil 1cm tlustou pěnovou fólii 2x1m (jednostranně s lepícím povlakem – silné lepidlo se mi líbí, je to hodně dobrá věc!), stála něco přřes 1900,-Kč a Cu pásku na výfuk (ale o toto zde až tak nejde – jiná oblast zvýšení výkonu), a nařezal jsem si jí tak, abych se dostal všude kam potřebuji, zejména na ožrané místa od kun (zde jen pozn. instaloval jsem si dva plašiče), a tak motor a podlahu jsem vylepil (na podlahový koberec jsem si vyřezal profil daný gumovými koberečky – trochu větší). Když jsem byl hotov, a Golfa nastartoval, žasnul jsem jak se to ztíšilo, a i při jízdě paráda.
    Co chci poradit! Stačí zainvestovat do protihlukové 1cm silné protitepelné/protihluk. fólie přesně uvedu i typ: “2 x Protihluková a tepelná izolace samolepicí – 10 mm, 100x100cm (mp10sam),” (tedy žádné ALu ap.,) a vylepit a přelepit vše kam se dostaneme (doporučuji ještě použít tmel do pistole s velkou přilnavostí aby jsme mohli i pod stávající (staré krytí) mohli něco vymáčknout aby se řádně k plechům přichitilo na které ještě dáme novou vrstvu) a vyřežeme si i na podlahu všude kde se dávají nohy (prostory) a hotovo, ani do kapoty jsem nic nedával – výsledek je u mě úžasný. Musím dodat, že z této izolace jsem velmi mile překvapen, jak si poradila s hlukem jak od motoru tak i od podvozku. Osobně to vnímám na polovinu hluku co byl, a to jsem si myslel, že jsem udělal chybu ve volbě materiálu.
    Co budete rozhodně potřebovat bude lámací nůž, benzin na sem tam něco očistit od tmelu pokud si jej jako já zvolíte, fixu, nůžky, trpělivost, chuť do práce a klid na ní. Tmel je podle mě důležitý, ale musí mít přilnavost, něco jako “mamut” ten či vlasnostmi jemu podobný doporučuji!). Tak ahoj a držím pěsti!

PŘIDAT KOMENTÁŘ: