V platnost vstoupilo nařízení EU, podle kterého musí mít všechny nové modely inteligentní „omezovač“. Obavy zatím nejsou na místě

Zdroj: Renault
  • Všechny nově uváděné modely musí mít od 6. července 2022 ve své výbavě systém Intelligent Speed Assistance (zkráceně ISA)

  • O ISA se mnohdy zjednodušeně mluví jako o povinném omezovači rychlosti, který vám nedovolí překračovat povolenou rychlost 

  • Není to pravda. Za auto stále odpovídá řidič a ten si může jet, jak chce. ISA ho má pouze upozornit na skutečnost, že jede rychleji, než by měl 

Od včerejšího dne, tedy od středy 6. července, musí mít všechny nově uváděné modely na trh ve své výbavě systém Intelligent Speed Assistance. Jde o jeden z mnoha předpisů, kterým se EU snaží zlepšovat bezpečnost silničního provozu. Systém ISA dokáže sledovat maximální povolenou rychlost na úseku, po kterém se zrovna pohybujete. Pokud rychlost překročíte, řidiče na to upozorní.

O systému ISA se mnohdy ve zkratce hovoří jako o povinném omezovači rychlosti, což ale není pravda. I evropské úřady od počátku zavádění této novinky mluvily o ISA jako o asistenčním systému, který nikdy nebude využívat ke snížení rychlosti brzdy. Možné je snížit rychlost pouze omezením výkonu motoru, ale i to je jen jedna z několika možností, kterou automobilky mohou při aplikaci systému ISA do svých vozů využít. A pokud k tomu daný výrobce opravdu přistoupí, řidič může dle svého uvážení pouze přidat plyn, systém ISA se vypne a auto zase dostane plný výkon. Stejně funguje inteligentní tempomat nebo inteligentní omezovač rychlosti.

Opravdu chce EU povinný omezovač rychlosti v autech? Nebude to tak horké

Protože je hlavním cílem upozornit řidiče na fakt, že jede vyšší než povolenou rychlostí, systém ISA může pracovat také pouze s vizuálním upozorněním a omezovat výkon vůbec nemusí. Taková věc je běžná už delší dobu a řidiče nijak neomezuje. Pouze vám třeba na přístrojovém štítu začne problikávat značka ukazující aktuální rychlostní maximum. Možné je i akustické upozornění. S tím jsme se v nedávné minulosti setkali třeba u Dacie Duster. Úřady připouští i upozornění vibracemi. Představa o tom, že auto bude konstantně pípat do té doby, dokud nezpomalíte (podobně jako to dělají u pásů), ale není na místě. Upozornění mají být tak krátká, aby řidiče moc neobtěžovala. Auto jednoduše pípne a pak už můžete pokračovat libovolně dle svého uvážení.

Jakkoliv systém ISA prozatím nebude čirým zlem, které vám nedovolí pohybovat se libovolnou rychlostí, důvod jeho zavádění je velmi diskutabilní. Podle evropských statistik až 60 % řidičů překračuje maximální povolenou rychlost a zároveň rychlost hraje hlavní roli při třetině smrtelných nehod. Stejně jako mnohdy česká policie ani evropské úřady nerozlišují, zda za nehodami stojí překročení maximální povolené rychlosti, nebo zda za to může rychlost nepřiměřená, se kterou vám systém ISA nijak nepomůže.

Oficiálně má tato evropská novinka snížit produkci emisí CO2 o osm procent, snížit počet nehod až o třicet procent a snížit počet úmrtí o dvacet procent. Podle průzkumu provedeného v roce 2012 tento systém údajně v autech uvítá 64 % evropských řidičů.

V platnost vstoupilo nařízení EU, podle kterého musí mít všechny nové modely inteligentní „omezovač“. Obavy zatím nejsou na místě
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 8 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. No upřímně si říkám, že práce a nabídky práce v automobilovém průmyslu jsou teď spíš pro programátory než pro někoho, kdo umí reálně udělat nebo opravit auto. Za chvíli zkrachují i servisy, protože dnešní elektromobily jsou stejně tak napchané elektronikou, že se do toho běžný Franta s ráčnou nedostane. To jsme to dopracovali.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: