V malém autě máte větší šanci zemřít než ve velkém, ukazují statistiky

29.05.2020
4 nové názory
Autor: Archiv MF
  • Podle statistik IIHS umírá více lidí v malých autech než velkých

  • Americká organizace porovnávala statistiky úmrtnosti u cestujících v SUV a v klasickém hatchbacku

  • Jde o americký výsledek. I evropské Euro NCAP ale nyní upravilo své crash testy

Pokud budete sedět při nehodě v hatchbacku, je větší pravděpodobnost, že zemřete, než kdybyste řídili velké SUV. To vychází ze statistik americké organizace Institute for Highway Safety (IIHS), která se podobně jako její evropská obdoba Euro NCAP věnuje mimo jiné crash testům. Tentokrát ale sbírala data z reálného provozu.

Statistika je na první pohled trochu složitá. Průzkum totiž bere v potaz poměr mrtvých lidí k „milionu registrovaných auto roků“. Tím jsou myšlena auta, která byla do provozu přihlášena v roce 2017 nebo dříve, ale ještě v daném roce patřila do stejné generace. Úmrtnost pak jednoduše bere v potaz statistiky z nehod mezi lety 2015 až 2018.

Karanténa přinesla bezpečnější silnice. Po jejím konci je ale situace horší
Přečtěte si také:

Karanténa přinesla bezpečnější silnice. Po jejím konci je ale situace horší

I samo IIHS upozorňuje, že s tak objemným množstvím dat vstupuje do hry řada proměnných. Jde třeba o místo nehody, počet ujetých kilometrů, rychlost a další. Data jde tedy interpretovat mnoha způsoby a IIHS varuje, že ve výsledku také muselo řadu faktorů vynechat.

Nicméně i tak přišlo se zjištěním, že v kategorii malých hatchbacků bylo zaznamenáno 108 úmrtí na milion registrovaných auto roků, zatímco u velkých vozů to bylo 52. Z hlediska ujetých kilometrů byl pak výsledek 78 mrtvých na 10 miliard ujetých mil u malých aut a 36 mrtvých u velkých.

Věří Volvo svým řidičům? Omezilo jim rychlost a chce kontrolovat alkohol
Přečtěte si také:

Věří Volvo svým řidičům? Omezilo jim rychlost a chce kontrolovat alkohol

Úřad se dokonce zaměřil na jednotlivé modely. Například ve Fordu Fiesta zahynulo 141 lidí na milion registrovaných auto roků, na druhou stranu nebylo zaznamenáno žádné úmrtí v Porsche Cayenne nebo Mercedesu-Benz třídy C. Podobně dopadl i hatchback nižší střední třídy Volkswagen Golf. Statistiky jdou opravdu do detailu a výsledkem je obsáhlá studie, která potěší hlavně milovníky tabulek. Prohlédnout si ji můžete na oficiálních stránkách IIHS (anglicky).

Výsledek samozřejmě platí pro americké silnice. I na těch evropských už ale začínají dominovat větší vozy kategorie SUV. I proto Euro NCAP nyní upravilo své crash testy tak, aby více odpovídaly reálnému světu. Měří v nich i dopady střetu velkých aut s malými a pokud větší vozidlo menšímu více „ublíží“, přijde o body. Psali jsme o tom zde.

Petr (neregistrovaný)
Wauuu vážně je při nehodě větší auto lepší než malé? Wauu ameriko!!! Autor článku je taky asi pěkný jelito
Petr (neregistrovaný)
Ve starém autě je rychlost hodně znát a v takovém autě se zabije spíš sebevrah. Normální člověk raději ubere plyn. V moderním autě není rychlost znát a to je problém!
Jiří (neregistrovaný)
Řekl bych, že k tomuto závěru stačí i jen to, co si člověk pamatuje z hodin fyziky. Hybnost a energie při vzájemném působení těles se tomu tuším říká. :-) Statistika jen potvrzuje to, co snad každý i tuší i bez té fyziky.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?