Test Yamaha Tracer 700 GT: Cestování nalehko

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Vynikající motor s podmanivým charakterem a kultivovaným chodem
  • Obratnost, ovladatelnost a snadná manipulace díky nízké hmotnosti
  • Zdařilá sportovně-cestovní jezdecká pozice
  • Účinné cestovní plexi
  • Suverénně zvládá i vysokorychlostní dálniční přesuny
  • Příplatek za cestovní výbavu jen 15 tisíc (oproti už tak dostupnému Traceru 700)
  • Existuje i ve verzi A2

  • Nenastavitelné odpružení nezapře, že se na něm šetřilo
  • Vlažný účinek přední brzdy
  • Výbava je poměrně spartánská
  • Úzké sedlo spolujezdce
  • Kufry jsou mělké, přilba se do nich nevejde

Aktuální generace středních modelů se Yamaze opravdu povedla. Různé varianty tříválcové devítistovky i menší dvouválcové sedmistovky sklízejí od recenzentů jen slova chvály a výborně se prodávají. Je tedy logické, že Yamaha postupně rozšiřuje nabídku variant a snaží se vytěžit potenciál svých úspěšných receptů na maximum. Tracer 700 GT je novinkou pro letošní sezónu. Stejně jako v případě větší dvojice Tracer 900/Tracer 900 GT se jedná o Tracer 700 doplněný cestovní výbavou z nabídky příslušenství. Konkrétně to znamená vyšší cestovní plexi, komfortní sedlo a sériově dodávané boční kufry o objemu 20 litrů.

Kdybychom se chtěli omezit na hodnocení rozdílů varianty GT oproti Traceru, byli bychom s tím hotovi opravdu rychle. Protože jsme ale žádnou z aktuálních sedmistovek Yamahy na našem mladém webu ještě netestovali, využijeme této příležitosti k alespoň letmému seznámení s technikou.

Kořeny řadového dvouválce CP2 se dají vysledovat až k modelům TDM850 a TRX 850 z poloviny 90. let
Tracer má oproti MT-07 delší kyvku, větší nádrž a cestovnější ergonomii

Tracer jako takový je cestovním derivátem modelu MT-07. Od něj se liší zejména o 50 mm delším rozvorem, daný prodlouženou kyvnou vidlicí, větší palivovou nádrží a samozřejmě odpružením přizpůsobeným potenciální zátěži dvěma lidmi a sadou zavazadel. Sedlo je díky robustnějšímu zadnímu pomocnému rámu o 35 mm vyšší, což znamená komfortnější úhly v kyčlích a kolenou, a řídítka se přesunula z „akční“ pozice na MT-07 o kus výš a dozadu. A k tomu všemu samozřejmě polokapotáž.

Motor je stejný jako v MT-07. Kořeny řadového dvouválce CP2 o objemu 689 cm3 se dají vysledovat až k modelům TDM850 a TRX 850 z poloviny 90. let. V nich Yamaha poprvé u řadového dvouválce použila přesazení ojničních čepů o 270° – jako je běžné u vidlicových dvouválců. Na pozdější TDM 900 se objevily také vertikálně uspořádané hřídele v šestistupňové převodovce. Toto kompaktní, prostorově úsporné řešení vidíme i u dnešní sedmistovky. Yamaha od té doby opustila pětiventilovou techniku, CP22 má obvyklé čtyři ventily na válec. A vibrace tlumí jedna vyvažovací hřídel, uložená před klikovou hřídelí. Přímo pod klikou je umístěná olejová vana s čerpadlem. Díky tomu, že válce jsou odlité v jednom bloku s horní částí klikové skříně, vyznačuje se motor vysokou tuhostí. Koncepce je lehce nadčtvercová (80,0 x 68,6 mm).

Díky přesazení ojničních čepů o 270 stupňů má motor „véčkový“ zvukový projev a jízda s ním je daleko zábavnější, než naznačují relativně skromné parametry

Výsledných 55 kW a 68 Nm vám asi při pohledu do tabulky technických údajů dech nevyrazí. Ale za řídítky ano. Tohle je jeden z těch motorů, které dokazují, že čísla neznamenají tolik jako charakter. I přes skrovný objem si nechá dvouválec bez protestů líbit líné převalování okolo třech tisíc otáček, od čtyř dál začíná táhnout s překvapivým důrazem a lehce, volně, energicky se vytáčí k okraji otáčkoměru. To vše za doprovodu sympatického zvuku, daného právě přesazením ojničních čepů o 270°. Charakterem tento nenápadný japonský motor maličko připomíná menší dvouválce Ducati, ovšem s lepším vychováním. Na rozdíl od mnoha menších řadových dvouválců nikdy nepůsobí jako spotřebič. A nikdy se nemusíte bát, že vám s ním bude hrozit nuda. Zcela suverénně zvládá také cestovní tempo výrazně přes 130 km/h. Se spolujezdkyní a plnými kufry by to mohl být jiný příběh, ale sám bych se na téhle motorce vůbec nebál vyrazit na dlouhou cestu po německé dálnici.

Videodojmy: Yamaha Niken
Přečtěte si také:

Videodojmy: Yamaha Niken

Tím spíš, že za cestovním plexi Traceru GT v nejvyšší poloze je sice hluk (ale každý cestovatel, který si váží svého sluchu, ví, že i s tichou přilbou není dobré vyrážet na delší cesty bez špuntů do uší), avšak solidní aerodynamický klid. Omezujícím komfortem na turistických výpravách bude spíš sedlo. Navzdory svému názvu se poměrně rychle prosedí na tlakové body. Komfortu nepřidá ani odpružení, které nezapře, že při návrhu Traceru se muselo hledět na rozpočet. Na mizerně polepených českých okreskách nedokáže zabránit permanentnímu přenosu drobných rázů k sedacím partiím a při agresivní jízdě zase rychle narazí na limity své schopnosti tlumit „pomalá“ stlačení a roztažení od přenosů váhy. Alespoň když za řídítky sedím já, který v plné výstroji vážím přes metrák. Lehčí jezdci a jezdkyně možná shledají odpružení Traceru harmoničtějším.

Plexi je nastavitelné v rozsahu 64 mm. Nářadí k tomu nepotřebujete
Výlisek na řídítkách slouží k umístění držáku navigace. Ten ale ve výbavě není

I jim by se ale hodily účinnější brzdy. Přinejmenším vzhledem k elánu motoru, který přímo vybízí k asertivní sportovní jízdě. Pro důraznější zpomalení je potřeba vzít za pravou páčku opravdu pořádně. Výhodu budou mít ti, kdo jsou z větších a delších motorek zvyklí brzdit i zadní. Pak Tracer 700 zpomaluje přece jen ochotněji.

Test Yamaha MT-09 SP: Využitý potenciál
Přečtěte si také:

Test Yamaha MT-09 SP: Využitý potenciál

Tyto dílčí detaily ovšem nijak významně nenarušují zážitek z jízdy. Řídítka jsou v typicky sportovně-cestovní poloze – vyšší a širší než u sportovních motocyklů, nižší a užší než u cestovních endur. V porovnání s „cendury“ to značně usnadňuje aktivní jízdní styl s vykláněním trupu do zatáček, kdy vynikne lehkonohá nátura motocyklu. Tracer 700 s plnou nádrží váží pouhých 196 kilogramů. Yamaha uvádí stejnou hmotnost i pro model GT, což se nám už vzhledem ke kufrům v sériové výbavě moc nezdá, ale i kdyby to celkem dělalo 210 kilo, pořád by to na sportovně-cestovní bike s polokapotáží a kufry bylo zatraceně málo. Při nejvyšší technicky přípustné hmotnosti 366 kg tak na řidiče, spolujezdce a zavazadla zbývá 170 kilo užitečné hmotnosti. To je u motocyklu této velikosti zcela přiměřené.

Digitální přístrojovka neukazuje dojezd, má ale palivoměr. Palubní počítač se ovládá tlačítky dole
Původní návrh s vellkým plexi asi nepočítal. V plném rejdu do něj totiž narážejí zpětná zrcátka

Přiměřená je rovněž cena. Kdybyste si chtěli k Traceru 700 (209 990 Kč) jednotlivě dokoupit plexi, sedlo a kufry včetně držáků a zámků, zaplatili byste navíc 41 140 korun. Jenže Yamaha požaduje za Tracer 700 GT jen 224 990 Kč. Jinými slovy, příplatek za cestovní výbavu oproti Traceru 700 činí pouhých patnáct tisíc! Pravda, musíte oželet vymoženosti jako kontrola trakce, multifunkční barevný sdružený přístroj s ovládáním na řídítkách, vyhřívané rukojeti, nastavitelné odpružení nebo hlavní stojan, ty Tracer na rozdíl od mnohých rivalů nabídnout neumí. Za tyhle peníze je ale výbornou koupí.

Yamaha Tracer 700 GT: Verdikt

Tracer 700 je z těch motorek, které jako celek výrazně převyšují součet parametrů a specifikace. Na papíře vidíte motocykl s nevelkým výkonem a bez moderních vymožeností, které umí nabídnout konkurence. Za řídítky zažijete lehoučký, hravý bike se zábavným motorem, na kterém se výborně svezete. Varianta GT navíc přidává za nevelký peníz užitečnou cestovní výbavu, takže je jasnou volnou pro všechny, kdo občas vyrazí někam dál než okolo komína.


Cena testovaného motocyklu: 224 990 Kč

Technické údaje Yamaha Tracer 700 GT
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Celková délka (mm): 2138
Celková šířka (mm): 806
Celková výška (mm): 1270
Rozvor kol (mm): 1450
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 835
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 130/142
Úhel krku řízení (°): 65,2
Pneumatika vpředu 120/70 R17 M/C 58W
Pneumatika vzadu 180/55 R17 M/C 73W
Hmotnost s plnou nádrží (kg): 196
Nejvyšší technicky přípustná hmotnost (kg): 366
Objem nádrže (l): 17
PODVOZEK
Rám: trubkový z oceli
Zavěšení vpředu: teleskopická vidlice
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice, centrální
pružicí a tlumící jednotka
Brzdy vpředu: dvoukotoučová se čtyřpístkovými třmeny, Ø 282 mm
Brzdy vzadu: jednokotoučová, Ø 245 mm
MOTOR
Konstrukce: kapalinou chlazený řadový dvouválec s vyvažovací hřídelí
Zdvihový objem válců (cm3) 689
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 55/9000 (A2: 35/7500)
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 68/6500
Vrtání x zdvih (mm): 80,0 x 68,6
Kompresní poměr: 11,5:1
Převodovka: šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 4,3
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?