Test Volkswagen Multivan T7 e-Hybrid: konstrukcí i pohonem trhá partu. Do popředí se tlačí kabelová verze

+

  • Použité materiály a kvalita zpracování
  • Kultivovanost pohonného ústrojí
  • Prostorná kabina
  • Variabilita
  • Solidní komfort
  • Lokálně bezemisní jízda
  • Velmi dobrá LED matrix světla

  • Vysoká cena vozu i příplatkových položek
  • Malý zavazadelník
  • Ovládání většiny funkcí přes dotykový středový displej
  • Pro nabíjecí kabely není vyhrazený žádný speciální prostor
  • Nízká spotřeba na rozdíl od dieselu jen při častém dobíjení

Tradiční jméno se po dlouhých 18 letech objevuje ve zcela nové podobě. A leccos je jinak, než dříve. Vůbec poprvé totiž Multivan nevychází z užitkové verze, ale vznikl coby samostatný model. Podobně jako například u Škody Octavia je jeho základem univerzální platforma MQB, byť s modifikovanou zadní nápravou. V evropské nabídce se jedná o největší model s tímto základem. V novém vydání se tak Multivan osamostatnil od generačně starších verzí Transporter, Caravelle a California (T 6.1), s nimiž se vyrábí v továrně v Hannoveru. Oproti nim má blíže k osobním autům a současně nahrazuje i MPV Sharan.

Zaoblenější tvary trochu matou. Ač se to na první pohled nemusí díky menší výšce (o 4,7 cm) zdát, tak je nový Multivan trochu rozložitější a má i delší rozvor. Příď je laděná podobně jako u modelu Caddy a v nejvyšší výbavě Style dostanete matrix LED světlomety IQ.Light, které jsou propojené světelnou lištou. Nová generace vypadá již mnohem méně pracovně, k čemuž může přispět i působivé dvoubarevné lakování za nemalých 75 000 Kč. Za Multivanem se tak možná ohlédne více lidí než za nějakým Ferrari. Je totiž snem otců mnoha rodin. I u nás si tento Volkswagen vybudoval silné renomé. A to zejména ve spojení s úsporným motorem TDI.

Autor fotografií v textu: Lukáš Dittrich / Autobible

V minulé generaci bylo v nabídce dokonce pět výkonových verzí vznětového agregátu, nová doba ale vše změnila. Multivan je k dispozici také s dieselem, a to výhradně s výkonem 150 k. Najdete ho v konfigurátoru, ceník dovozce ale nabádá vybírat zejména ze zážehových verzí 1.5 TSI (150 k), 2.0 TSI (204 k) a námi testovaného plug-in hybridního provedení, které se u tohoto modelu objevuje poprvé. Představuje ho i z vozů Škoda známé spojení „léty prověřeného“ zážehového čtyřválce 1.4 TSI (150 k) se 116k synchronním elektromotorem s permanentním buzením a šestistupňovou převodovkou DSG. Systémový výkon je 218 k. Čistě elektrická verze Multivanu k dispozici nebude, pro tyto potřeby má Volkswagen v portfoliu zbrusu nový model ID. Buzz.

Jediný s „elektrickými“ značkami

Plug-in hybridní Multivan je jediným svého druhu, který splňuje podmínky pro „elektrické“ značky EL a s tím spojené benefity, což se může hodit. Rozjezdy jsou plynulé, dynamika solidní, a pohon v hybridním režimu vesměs tichý. Po vybití baterie se do otáček vyhnaný spalovací motor umí ozvat.

Dojezd na natankování je mnohem menší než u dieselu. Benzinová nádrž je tak na 470 km a dobitá lithium-iontová baterie (celková kapacita je 13 kWh, využitelná 10,4 kWh) přidává dalších zhruba 40 km. Spotřeba je samozřejmě závislá na tom, jak často dobíjíte. V hybridním režimu se pohybujete někde mezi 3,5 a 6,5 litry na 100 km, bez dobíjení pak počítejte s 8,5 l a výš. Majitel plug-in hybridního Multivanu by tak měl mít ideálně domek s pozemkem, ale i třeba možnost dobíjet v zaměstnání.

Test Volkswagen Tiguan 2.0 TDI Evo 147 kW: Koncernová klasika

Hybridní systém funguje velmi dobře, auto primárně využívá elektřinu a efektivní je i s vybitou baterií. Vždy totiž něco „nasyslí“ rekuperací. Dobíjení střídavým proudem o výkonu 3,6 kW trvá tři a tři čtvrtě hodiny, při 2,3kW nabíječce pak okolo 5 hodin. V případě potřeby můžete dobíjet i při jízdě, což samozřejmě znamená navýšení spotřeby benzinu. Ve městě ale potom můžete jet zcela bezemisně. Na středovém displeji si lze zvolit, zda chcete jet jen na elektřinu, nebo v hybridním módu. Navolit si můžete i to, jakou část kapacity baterie si necháte na později.

Léty prověřené hybridní ústrojí, které je známé i ze škodovek, funguje harmonicky
Nabíjecí konektor je v pravém blatníku. Plné nabití z 230 V zásuvky je možné za 5 hodin

Nabíjecí kabely bohužel zabírají místo v zavazadelníku, který v případě kratší verze a šesti sedadel ve třech řadách je jen symbolický. Zadní sedadla jsou nově trochu lehčí a snáze se s nimi manipuluje. Mají ale poměrně úzké sedáky, na nichž si zavalitější cestující příliš nepohoví. Samostatná sedadla ve druhé řadě lze otočit do konferenčního uspořádání. Opět se pohybují v kolejnicích a umožňují konferenční uspořádání. Instalovat lze i rozkládací plastový stoleček s úložnými prostory, který ale přijde na nemalých 17 tisíc korun. V kratší verzi ovšem pro takové manévry není místa na rozdávání. Pro tyto potřeby je určitě lepší zvolit delší verzi Multivanu s větším zadním převisem.

Silniční jachta pro výlety za hranice všedních dní

Multivan je jakousi silniční jachtou pro výlety za hranice všedních dní. V atraktivním balení servíruje hodnotně provedený interiér s kvalitními plasty a celou řadou úložných prostor. Poloha za volantem již není tak „užitková“, jako v minulosti, ale dodávkovitý posaz zůstal. V duchu doby je přístrojový štít samozřejmě již plně digitální, s možností volby z několika variant zobrazení. Přepínání režimu jízdy vpravo od volantu je dobře po ruce. Ovládání většiny funkcí přes dotykový středový displej vyžaduje trpělivost a pevné nervy.

I přes celkovou menší výšku je kabina nového Multivanu prostornější. Vnitřní výška se totiž zásluhou nové platformy zvětšila o 5 cm. Je ale tomu tak vzhledem k menší světlosti (152 mm oproti 193 mm u minulé generace). Po obou stranách může mít Multivan elektrické „šoupačky“, standardně jsou u verze Style jen ty na pravé straně. Příplatkových prvků je dlouhý seznam. Multivan nikdy nebyl laciný a i v novém provedení je za co utrácet. Výborný head-up displej přijde na 31 266 Kč, prosklená panoramatická střecha (bez možnosti stínění) za 28 578 Kč či prémiový audio-systém Harman Kardon s výkonem 840 W za 34 616 Kč.

Na středovém displeji si můžete zvolit, zda chcete jet jen na elektřinu, v hybridním módu, dobíjet za jízdy, popř. rezervovat část kapacity baterie na později
Nabíjecí kabely bohužel zabírají místo v zavazadelníku, který v případě kratší verze a šesti sedadel ve třech řadách je jen symbolický

„Raketou“ jsou výborná přední sedadla ErgoComfort s certifikací AGR. Ty mají i odvětrávání a masážní funkci. Přijdou ale na celých 102 131 Kč. Není tedy divu, že se již tak vysoká cena verze Style na úrovni 1,7 milionu Kč dovede, tak jako v případě testovaného exempláře, vyšplhat na 2,25 milionu Kč, a to si přitom zadní víko stále otevíráte ručně. I e-Hybrid může mít tažné zařízení, ale hmotnost přívěsu může být nejvýše 1,6 tuny.

Příplatkové adaptivní tlumiče za 34 058 Kč dokáží zlepšit jízdní komfort, velké nerovnosti ale zcela neskryje. Nejlepším kompromisem je mód Normal. Kvalita jízdy se mezigeneračně výrazně zlepšila. Řízení je ale volkswagenovsky sterilní a u Multivanu stále registrujete i patrnou nedotáčivost. I přes rekuperativní funkci jsou brzdy dostatečně citlivé a slušně se dávkují.

Multivan je nově méně dodávkovitý, než například třída V od Mercedesu, ale oproti novému rivalovi v podobě jihokorejského modelu Hyundai Staria stále působí užitkověji. Ve prospěch Volkswagenu mluví dlouhá léta budované renomé, s nímž se ale těsně pojí právě úsporný diesel. Plug-in hybridní Multivan dává hlavní smysl v případě městského a příměstského provozu. Ti, kdo budou tento Volkswagen používat pro jeho hlavní účel, tedy jízdu na dlouhé vzdálenosti, ale nejspíš stále sáhnou po o 103 tisíc korun levnější vznětové verzi, která bude na českém trhu opět bezpochyby suverénně nejžádanější. Nebo se mýlíme?


Cena testovaného vozu: 1 739 985 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 2 284 701 Kč

Technické údaje Volkswagen Multivan T7 e-Hybrid
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1395
Ventilový rozvod: DOHC, čtyři ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) 110/150 k/ 5000-6500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/3000 /1550-3500
HYBRIDNÍ SOUSTAVA
Nejvyšší výkon a toč. moment elektromotoru (kW/k/N.m): 85/116/330
Trakční baterie (kWh): Li-ion s celkovou kapacitou 13,0/využitelnou 10,4
Kombinovaný výkon a točivý moment hnací soustavy (kW/k/N.m): 160/218/350
Převodovka: šestistupňová samočinná DSG
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,0
Nejvyšší rychlost (km/h): 192
Spotřeba paliva kombinovaná (l/kWh 100 km) 1,5/14,6
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4973
Šířka bez zrcátek (mm): 1941
Výška (mm): 1907
Rozvor náprav (mm): 3124
Poloměr otáčení (m): 12,1
Provozní hmotnost (kg): 2200
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2750
Objem zavazadlového prostoru (l): 469 (údaj až po strop)/3710
Objem palivové nádrže (l): 45
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 235/55 R17
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 235/55 R17
Test Volkswagen Multivan T7 e-Hybrid: konstrukcí i pohonem trhá partu. Do popředí se tlačí kabelová verze
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 3 hlas/ů

2 KOMENTÁŘE

  1. Taky jsem už přemýšlel nad nějakým takovýmto automobilem. S rodinou často vyrážíme na výlety do přírody a rádi bychom jezdili i někam dál, třeba i do zahraničí. Běžně si s sebou bereme například filtrační konvice, se kterými se dá v přírodě přežít i několik dní bez nějakých větších problémů.

    • Tak na T7 trebq zabudnut, aspon pri sucasnej motorovej ponuke.
      Ako dojazd 470km na nadrz uplne prazdy je otras.
      Vozit stale v aute cca 180kg (ak nie viac) vahy navyse len kvoli mild hybridu je len vysoka spotreba.
      Motor pri dialnicnych rychlsotiqch moc vytoceny huci.

      A navyse auto je vnutri o 15cm uzsie ako T6.1 !!!
      Na to bacha !!!
      A kufor je uplne ale uplne krpaty aj pri dlhej verzii.

      A motor ked tak pockat na diesel aj ked len 110kw. Ten ma spsom 70l nadrz

PŘIDAT KOMENTÁŘ: