+

  • Prestiž značky Porsche
  • Výkon a odezva brzd
  • I s nižším výkonem a nárůstem hmotnosti stejná dynamika jako před faceliftem 
  • Na poměry třídy skvělá pozice za volantem

 

  • Postrádá technickou výjimečnost jiných Porsche
  • Náskok v jízdních vlastnostech postupně téměř vymizel
  • S prostorností vzadu to není žádná sláva
  • Nepřehledný infotainment i středová konzola

Druhé, menší SUV značky Porsche se prodává od roku 2014. Aktuální generace je tedy první a svým způsobem i poslední. Značka se dříve nechala slyšet, že příští Macan už bude elektrický. Modernizované Porsche Macan, které je dnes předmětem našeho zájmu, je tak vlastně jakýsi překlenovací model. Tomu odpovídají změny v nabídce motorů.

Porsche Macan -71
Zejména díky nově tvarovaným mřížkám vypadá nový Macan agresivněji než model před faceliftem
Porsche Macan -72
Zezadu poznáte facelift podle světelného pásu mezi svítilnami. Druh motoru Macan neprozrazuje

Zatímco původní Macan se pyšnil variantou Turbo s motorem 3,6 l o výkonu 294 kW (nebo dokonce 324 s paketem Performance), s faceliftem paleta pohonných jednotek řádně prořídla. Zůstal jen Macan S (V6 3,0 l, 260 kW) a testovaný základní Macan. Ten je poháněn důvěrně známým koncernovým čtyřválcem 2,0 l, který s instalací částicového filtru přišel o 5 kW (nyní 180). Točivý moment zůstal na původních 370 Nm. Ohrnujete nos?

Filtr pevných částic mají už skoro všechna benzinová auta. Bát se ho ale nemusíte

Nebudeme se tvářit, že vás nechápeme. Výkonnější dvoulitr dnes nabízí třeba BMW X4 xDrive30i (185 kW), ale třeba i taková Ateca Cupra (221 kW). Je jasné, že o svojí příslušnosti ke značce Porsche musí Macan přesvědčit něčím jiným než dynamikou. Což naše měření potvrdilo. Zrychlení z nuly na sto přesně odpovídá údaji výrobce. Například Octavia RS s motorem naladěným na zcela shodné parametry je dokonce o desetinku rychlejší. To pro kontext.

Porsche Macan 2019: Dynamika

Akcelerace Porsche Macan
0-50 km/h (s) 2,19
0-100 km/h (s) 6,70
0-130 km/h (s) 9,54
0-150 km/h (s) 15,23
30-50 km/h (s) 1,04
50-70 km/h (s) 1,45
80-120 km/h (s) 5,02
130-150 km/h (s) 4,24

Konfekční charakter pohonné jednotky se nezapře ani v jejím projevu. Nástup výkonu je lineární, zátah ve středním rozsahu slušný, ale je to prostě velkosériový koncernový motor. Nevyniká ani zvukovým projevem, ani gradací výkonu nebo jinými atributy příznačnými pro motory Porsche vlastní konstrukce.

Porsche Macan -61
V zatáčkách se Macan chová dobře, ale už ne výjimečně. Někteří soupeři jsou agilnější. Výborné jsou brzdy a kalibrace řízení i pedálů
Porsche Macan -68
Modernizace přinesla nárůst hmotnosti o 15 kg (filtr, výbava) a také užší pneumatiky. Vzadu jsou však stále širší než vpředu

Koncernový původ má samozřejmě i základní architektura. Macan stojí na platformě Audi Q5 první generace, na tom se v rámci modernizace nezměnilo nic. Díky ladičskému mistrovství podvozkářů Porsche, kteří v rámci faceliftu na Macanu opět zapracovali, ale auto nepůsobí tak těžkopádně jako dárcovský model. Přední kola se pevně drží silnice a volant i pedály mají podobně zdařilou kalibraci jako ve sportovních modelech značky, takže řidič za volantem cítí velkou jistotu. Na druhou stranu je pravda, že doba se posunula. V porovnání se současnou prémiovou konkurencí už Macan nejezdí tak výjimečně jako v době svého příchodu na trh. Pořád však výborně brzdí.

Test Porsche Cayenne S 2018: Dokonale univerzální

Facelift přinesl kromě osvěženého vzhledu se sériově dodávanými LED světly a zadním LED pásem také infotainment s větší, 10,9″ dotykovou obrazovkou a online funkcemi. Rozhraní je ale nepřehledné a softwarová tlačítka malá, trefit se na ně za jízdy vyžaduje značné soustředění. Když je řeč o tlačítcích: v našich testech často pláčeme nad jejich nahrazováním dotykovými obrazovkami. Dlouhé řady tlačítek sešikované na středové konzole, hluboko mimo zorné pole řidiče, ale žádnou ergonomickou výhodu nepřinášejí. Primární ergonomie je naštěstí v pořádku: řidič sedí přiměřeně nízko za vertikálním volantem a mělkou palubní deskou. V tomto Macan opravdu připomíná své sportovní sourozence.

Porsche Macan -81
Design palubní desky ani středové konzoly poseté tlačítky se neměnil. Infotaiment PCM ale dostal obrazovku o úhlopříčce přes 10 palců. Spínací skříňka je pořád vlevo pod volantem

Porsche Macan 2019: Prostor pro cestující

Prostor pro cestující (cm) Porsche Macan
Šířka v úrovni loktů vpředu: 154
Šířka v úrovni loktů vzadu: 148
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: 96/104
Prostor pro hlavu vzadu: 97
Minimální prostor pro nohy vzadu: 9
Maximální prostor pro nohy vzadu: 33
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: 18
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: -
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: 25
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: 8
Délka sedáku vpředu: 49
Délka sedáku vzadu: 48
Délka opěradla vpředu: 65
Délka opěradla vzadu: 66
Šířka prostředního sedáku vzadu: 24

Porsche Macan 2019: Prostor pro zavazadla

Prostor pro zavazadla (cm) Porsche Macan
Šířka mezi bočnicemi 104
Šířka v nejširším místě 114
Výška po roletu 48
Délka ložné plochy 95
Výška nakládací hrany 77
Šířka vstupního otvoru 107
Výška vstupního otvoru 93
Max. délka nákladu 211
Výška otevření pátých dveří 191
Teoretický minimální kvádr (dm3) 478
Průřez nakládacího otvoru (m2) 1,00

Nabídka výbavy na přání se v rámci modernizace rozšířila o vyhřívané čelní okno, ionizátor vzduchu v kabině nebo adaptivní tempomat s moderními funkcemi včetně popojíždění v koloně. Naše auto mělo z příplatkových prvků mj. větší 75l nádrž (3230 Kč), adaptivní světlomety (29 199 Kč), parkovací senzory vpředu i vzadu (22 111 Kč) nebo vzduchové pérování s adaptivními tlumiči (70 825 Kč). Efektní 21“ kola Spyder pak vyjdou na astronomických 108 tisíc. Testovaný Macan by tak dohromady stál 1 923 305 Kč. Což není za menší crossover s dvoulitrem pod kapotou úplně málo.

Porsche Macan -85Porsche Macan -80Porsche Macan -87Porsche Macan -78Porsche Macan: Verdikt

Základní Macan není špatný crossover, ale určitě to není skvělé Porsche. Dynamika odpovídá tomu, že se pod kapotou nachází konfekční koncernová technika, koncepce interiéru nezapře konstrukční stáří a někdejší náskok Macanu v jízdních vlastnostech konkurence postupně téměř smazala. Tato varianta tak osloví zejména zákazníky, kteří víc než výjimečnou techniku ocení výjimečné logo na kapotě.


Cena testovaného vozu: 1 586 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 923 305 Kč

Technické údaje Porsche Macan (2019)
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1984
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 180/5000-6750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 370/1600-4500
Kompresní poměr: 9,6
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 9,5/7,3/8,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4696
Šířka (mm): 1923
Výška (mm): 1624
Rozvor náprav (mm): 2807
Poloměr otáčení (m): 5,9
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1795
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2510
Objem zavazadlového prostoru (l): 500/1500
Objem palivové nádrže (l): 65
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: dvojitá příčná ramena; na přání pneumatické odpružení a adaptivní tlumiče pérování
Zavěšení vzadu: víceprvkové zavěšení; na přání pneumatické odpružení a adaptivní tlumiče pérování
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 235/60 R 18
Pneumatiky vzadu: 255/55 R 18

Test Porsche Macan (2.0T) 2019: Přechodné řešení
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Cena a výbava
Sdílejte

1 komentář

  1. O spotreba radsej ani zmienka. Ako sa redaktor boji nieco spomenut, lebo mu zapozicali auto, aby nahodou neupadol do nemilosti. Tak o com je tento web? Asi o ustrasenych redakturkoch co sa boja nieco pravdive napisat. Chudackovia pokakani……

PŘIDAT KOMENTÁŘ: