+

  • Vzhledem k velikosti karoserie prostorná kabina
  • Použitelný zavazadlový prostor s pravidelnými tvary
  • Variabilita
  • Robustní a jednoduchá mechanika
  • Slušná spolehlivost
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Automatická převodovka Aisin
  • Stále se vyrábí
  • Úsporné diesely
  • Líbivý design

  • Vysoké ceny ojetin
  • Věnec malého volantu může zakrývat přístrojovku
  • Hlučnější podvozek
  • Dotykové ovládání většiny palubních funkcí přes obrazovku
  • Problémové benzínové čtyřválce 1.4 a 1.6 VTi
  • Absence pohonu všech kol

Nevěřili byste, co umí jedna prachobyčejná nula v názvu navíc. Nejlepší si to bude ukázat na případu francouzské automobilky se lvem ve znaku. Peugeot vzal model 208, trochu přifoukl karoserii, přidal další nulu do názvu. A děly se zázraky.

Přesně tak se před šesti roky zrodil prodejně úspěšný Peugeot 2008, který se letos dočká druhé generace. Před příchodem nástupce nastal nejvyšší čas zhodnotit tento bestseller jako ojetinu. Stále se naprosto skvěle prodává. Vůz odvozený od hatchbacku 208 si dokázal získat různorodou klientelu, když se mladým líbí a starší majitelé oceňují jeho praktickou stránku. Nejstarší kusy v inzerci ojetin jen stěží prolamují magickou dvousettisícovou hranici. Navzdory vyšší cenám panuje vyšší poptávka.

Peugeot 2008 patří celoevropsky k nejprodávanějším autům a velmi žádaný je také jako ojetina
Náš bazarový kus měl na tachometru 85 771 km a prodejce za něj chtěl 232 999 korun

Peugeot 2008 je jednoduchý vůz s robustní mechanikou. Má dobré jízdní vlastnosti a relativně prostornou kabinu (oproti 208 je o dvacet centimetrů delší, o deset vyšší a o pět širší). Zvyknout si je potřeba na dotykové ovládání většiny funkcí, malý volant, častou absenci středové loketní opěrky nebo originálně řešenou parkovací brzdu. Kvůli svému tvaru zbytečně zabírá prostor mezi sedadly. Zavazadelník s 350 litry objemu neohromí (oficiálně udávaná hodnota 410 litrů totiž započítává i prostor pod dnem kufru), v praxi většině uživatelů díky pravidelnému tvarování postačí. V případě potřeby je možné sklápět zadní sedadla v poměru 60:40.

Peugeot 2008 nové generace nabídne více prostoru i elektrický pohon

Z motorů se vůbec nebojte benzínového litrového tříválce 1.2 VTi/PureTech s jednoduchým vstřikováním MPI. Nevadí mu městské popojíždění ani občasné vyjížďky po dálnici. Tříválec je nejuniverzálnější volbou, spotřebu paliva uhlídáte dlouhodobě do šesti litrů. Po čtyřech letech provozu u něj vyměníte nanejvýš svíčky a po šesti letech řemen příslušenství s kladkou. Oproti tomu přeplňovaná přímovstřiková verze Puretech Turbo dostupná od faceliftu se nehodí pro krátké popojíždění a nepředvádí se ani dálnicích, kde nedokáže konkurovat spotřebě dieselu.

Koncepce interiéru, kterou Peugeot nazývá „i-cockpit“, vyžaduje zvyk. Člověk má pocit, že řídí s volantem v klíně. Přístrojový štít je ale vysoko v zorném poli řidiče. 2008 ještě nemá (na rozdíl od pozdějších peugeotů) obrácenou stupnici otáčkoměru

Atmosférické čtyřválce 1.4 VTi a 1.6 VTi vzniklé ze spolupráce s BMW mají složitou konstrukci a zavánějí celou řadou problémů. Obě pohonné jednotky dávají 2008 křídla, časem ale přijde okamžik, kdy se objeví jeden z mnoha problémů (úniky oleje, závady proměnného časování ventilů, vytahání rozvodového řetězu atd.). Pokud si nechcete přidělat starosti, těmto jízdně zajímavým motorům se vyhněte obloukem.

U dieselů je nutné dávat pozor na to, komu sloužily. Ve firemních flotilách totiž dokázaly nalítat spoustu kilometrů v prodloužených servisních intervalech. Čtrnáctistovka HDi je díky své jednoduchosti osvědčený držák. Je sice hlučnější a hrubější, ale problémy téměř nezná. Šestnáctistovku HDi hledejte v silnější verzi vybavené šestirychlostní manuální převodovkou. U ní je dynamika stejně obdivuhodná jako nízká spotřeba paliva. U variant BlueHDI je nutné kromě aditiva pro filtr FAP doplňovat také močovinu. Rizikem může být nutná výměna kompletního modulu dávkování AdBlue.

Co se stane, když vám dojde močovina? Náš dlouhodobý Peugeot 2008 vám to ukáže

Vždy se vyhněte spojení s robotizovaným manuálem (pětistupňový byl dostupný s motorem 1.2 VTi, šestistupňový pak s diesely). Hrozí v lepším případě desetitisícová investice do výměny ložisek.

Úplně nejnovější kusy může pohánět vznětová patnáctistovka BlueHDi. Ta vznikla zkrácením zdvihu z původní šestnáctistovky. Novinkou je návrat k rozvodu DOHC, šestnáctiventilová hlava nebo přítomnost bezúdržbového částicového filtru, který vůbec poprvé v historii PSA nepoužívá aditiva. Na hodnocení spolehlivosti je ale příliš brzo.

DSC08456
Dieselová šestnáctistovka HDi trpí na hromadění karbonu v oleji. Proto doporučujeme zkrátit intervaly jeho výměny na polovinu
Silnější varianty motoru 1.6 HDi se kombinovaly se 6st. manuálem, testovaný 68kW model měl stupňů jen pět

Pokud toužíte po automatické převodovce, volte skříň EAT6. Pod tímto označením se ukrývá automat od japonského specialisty Aisin. Jedná se o planetové ústrojí s měničem momentu, což je v segmentu městských crossoverů naprosto luxusní záležitost. Nejenže hydroměničový automat při rozjezdu neškube jako dvouspojkové převodovky, je také daleko spolehlivější volbou.

Nezapomínejte na fakt, že u tříválců PureTech se mění rozvodový řemen po deseti letech provozu nebo po 175 000 km. U dieselů je to 240 000 km. Zkrácením kilometrových proběhů na polovinu v obou případech nic nezkazíte. Naprosto stejně doporučujeme zkrátit intervaly výměně motorového oleje. Zejména u vznětových šestnáctistovek HDi a BlueHDi se rád hromadí karbon v oleji. Následkem je rychlá degradace náplně, což v důsledku snižuje mazací schopnosti. Kvůli nevhodně tvarované olejové vaně provádějte spolu s výměnou oleje také proplach. Úsady se totiž nevypustí.

Historie modelu Peugeot 2008
  • 2013: Zahájení výroby (1.2 VTi, 1.6 VTi, 1.4 HDi, 1.6 e-HDi)
  • 2015: Facelift, konec 1.6 VTi a 1.4 HDI, 1.2 VTi přejmenován na PureTech, nové diesely 1.6 BlueHDI
  • 2018: Omlazení a příchod motorů plnících Euro 6.2, přeplňovaný tříválec dostává filtr pevných částic, vznětové šestnáctistovky nahrazují patnáctistovky BlueHDI
  • 2019: Stále v prodeji, v polovině roku představení nástupce, konec roku plánované uvedení druhé generace na trh

Peugeot 2008 je pouhá předokolka s dobře odladěným podvozkem. Samozřejmě záleží na verzi, benzínový tříválec má jiné nastavení než nejvýkonnější diesel. Obecně však platí, že 2008 jezdí lehce, relativně tiše a nevadí ji ani rychlé změny směru. Umí být komfortním přepravníkem a v případě dieselu s 88 kW i slušným polykačem kilometrů při nízké spotřebě paliva.

Co se týče podvozku, ani tady se netřeba obávat větších investic. Je robustní, přední čepy vydrží dost a zvýšený hluk od podvozku je možné považovat za vlastnost. Nutné je počítat s rychlejším opotřebením brzdových segmentů.

Peugeot nabízel za příplatek volič jízdních režimů GripControl, který měl za úkol nahradit pohon všech kol. Celé to vypadá dobře (hlavně marketingově to Peugeot uchopil skvěle), v praxi se ale nejedná o nic jiného než jakousi rozšířenou funkci stabilizačního systému. Pomocí otočného ovladače na středovém panelu vyberete jeden z celkem z pěti jízdních režimů a doufáte, že přední kola s pomocí elektroniky situaci zvládnou.

Co ukázala diagnostika našeho Peugeotu 2008? Třeba že Grip Control není příliš potřeba

Průchodnost terénem limituje světlá výška 165 milimetrů – tedy jen o něco málo větší než u klasických hatchbacků. Ostatně není se čemu divit. Peugeoty 2008 jezdí hlavně po městech a po asfaltu.

Ojetý Peugeot 2008: Verdikt

Peugeot 2008 není jako ojetina nejlevnější, přesto Vám ho nebudete rozmlouvat. Ve výsledném součtu totiž není vůbec špatným autem. Běžné smrtelníky zdaleka uspokojí a při volbě správné pohonné jednotky ani nezruinuje.


Technické údaje Peugeot 2008 1.6 HDi MAN6
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem válců (cm3): 1650
Ventilový rozvod: OHC
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 68/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 230/1750
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 11,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 181
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (kg/100 km): 4,7/3,6/4,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4159
Šířka (mm): 1739
Výška (mm): 1556
Rozvor náprav (mm): 2537
Objem zavazadlového prostoru (l): 350/1172
Objem palivové nádrže (l): 50
Test ojetiny Peugeot 2008: Nula navíc umí divy
Ohodnoťte tento článek!
3.57 (71.43%) 7 hlas/ů
Sdílejte

1 komentář

  1. Ta spotřeba je super. To bych čekal, že bude daleko vyšší. Já mám starší Peugeot a tak nízkou spotřebu teda nemám. A to se s ním snažím jezdit opatrně a stejně to není nic platný. Letos jsem koupil nový pneumatiky z https://www.pneuok.cz/ , protože díky nim by prý spotřeba mohla klesnout, tak jsem zvědavý.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: