+

  • Vynikající jízdní vlastnosti
  • Spolehlivé benzinové motory
  • Přesné řízení a řazení se sportovním nádechem
  • Vynikající výhled a přehledný tvar karoserie
  • Už základní motor je pro běžný provoz dostatečný
  • Elektronická servisní knížka usnadňuje dohledání historie

  • Benzinové dvojky se nehodí na dálkové cesty po dálnici
  • Drahé závady dieselu 1.6 MZ-CD
  • Slabý výkon světlometů
  • Strohá palubní deska a pouze výškově nastavitelný volant
  • Automat s jediným motorem a pouze ve vyšších výbavách, navíc jen čtyřstupňový

Po dvou generacích malých Mazd využívajících techniku Fordu a vyráběných ve Španělsku japonská automobilka před 11 lety opět vsadila na vlastní konstrukci a domácí výrobu. Z toho vzešlo auto, které je nejen pohledné, ale má i vynikající jízdní vlastnosti a výbornou spolehlivost.

2 (6)
Velká okna a tenké sloupky usnadňují výhled ven. Řadicí páka je hezky po ruce

V době, kdy malé hatchbacky jiných značek nabíraly na velikosti i hmotnosti, Mazda vsadila na přístup, který pro ni zůstal typický dodnes. Hatchback dlouhý 3,9 metru a vážící jen okolo tuny dostal do vínku vynikající naladění podvozku. Mazda snadno a plynule mění směr, má ale také výbornou směrovou stabilitu. Schopnost jet bez váhání přesně tam, kam namíříte volantem, ocení všichni – méně zkušení i ostřílení řidiči.

2 (4)
Poměrně malá sedadla vyhoví spíše řidičům drobnější postavy
2 (7)
Hrana kufru je vysoko, objem ale činí slušných 250 l. Uvnitř vozu je navíc dostatek odkládacích prostor

Líbivá karoserie má snadno odhadnutelné obrysy a je z ní dobře vidět všemi směry. Kombinace tenkých sloupků karoserie, nízko položené spodní hrany oken a vzpřímenějšího posazu je především v městském provozu k nezaplacení.

Má to vůbec nějakou chybu? Bohužel ano, dvojka je auto navržené do města a na okresky. Na dálniční přesuny se nehodí, vyjma naftové šestnáctistovky nemá pro vysoké jízdní tempo síly nazbyt, je hlučná a nechá se znervóznit poryvy bočního větru nebo rychlým průjezdem po záplatované dálnici. Facelift spojený s prodloužením převodů, zesílením skeletu a uložení náprav a naopak použitím měkčích pružin sice odráží snahu na těchto nedostatcích něco zlepšit, praktický vliv změn je ale mírný.

2 (8)2 (9)Benzinové motory jsou bezproblémové, pomáhá jim i rozumně nastavený plán údržby. Olej se mění po roce a nejpozději 20 000 km, svíčky se mění a ventilové vůle kontrolují nebo seřizují každých 120 000 km. Po šesti letech je předepsána výměna oleje v převodovce, to si u Mazdy pohlídejte.

Karoserie navzdory pověsti značky nerezaví a elektroinstalace nezlobí – zčásti i díky své relativní jednoduchosti. Auta s vysokým nájezdem provozovaná na nekvalitních silnicích mohou vykazovat opotřebení celé řady podvozkových dílů. Ty patří k levnějším, jejich výměnu ale doporučujeme svěřit specializovaným servisům. Často je totiž pro správný výsledek potřeba vyměnit dílů více, například společně s uložením i celé zadní tlumiče, jinak budete na podvozku něco opravovat pořád dokola.

Nejčastější závady – Mazda 2 patří k těm autům, kde většina typických závad vychází jen ze zanedbané údržby. Díky elektronické servisní knížce je naštěstí možné servisní historii každého auta snadno prověřit. Zanedbaná kontrola ventilových vůlí (případně provoz na LPG) může mít za následek destrukci ventilů a hlavy motoru. V internetových fórech zmiňované nefunkční centrální zamykání u raných kusů ukazuje na nedostatečnou servisní péči, to se řešilo v rámci svolávací akce. Věnujte pozornost pazvukům od podvozku, včasnou péčí, tedy výměnou levnějších „drobností“, ušetříte za výměnu dražších částí zavěšení.

Nejdražší závady – Všechny poruchy, které z peněženky majitele vysají desítky tisíc, se týkají naftových motorů, zejména 1.6 MZ-CD. Řešení je tedy jednoduché, pořídit Mazdu s benzinovým motorem. Ten vás ušetří drobných problémů, jako je ucpání palivového filtru nekvalitní naftou, i těch téměř fatálních. Motor francouzského původu totiž umí předvést všechny typické neduhy turbodieselů – od opotřebeného dvouhmotového setrvačníku přes nefunkční EGR a opotřebené vstřiky až po důsledky zakarbonování motoru, na které jednašestka trpí. Pokud nechcete výhledově řešit výměnu turba a obávat se přidření motoru nebo ztráty komprese, na naftovou Mazdu zapomeňte.

Nabídka motorů

1.3 MZR – výkon 75 k, nejslabší motor vyniká spolehlivostí a zároveň je nejrozšířenější, tato možnost zkrátka nemá chybu. Vícebodové vstřikování se zde kombinuje jen s variabilním časováním ventilů, motor nemá EGR ani žádné další „komplikace“. Rozvody jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, vůle ventilů se vymezuje mechanicky a kontroluje se jednou za 120 000 km. V lehké Mazdě jede i motor těchto parametrů dobře, verze před faceliftem je na tom však přece jen o něco lépe, protože má kratší převody.

1.3 MZR – výkon 86 k (Euro 4) nebo 84 k (Euro 5), technicky se od slabší verze neliší, všeobecná jízdní charakteristika je také stejná. Rozdíl je až ve vyšších otáčkách, do 3500 ot/min má v podstatě stejný průběh točivého momentu jako třináctistovka o výkonu 75 k. Jízdní projev proto není důvodem, proč upřednostnit výkonnější variantu – ta má ale prakticky vždy bohatší výbavu.

1.5 MZR – výkon 103 k (Euro 4) nebo 102 k (Euro 5), při stejném zdvihu, ale větším vrtání je patnáctistovka točivější, proto má i kratší převody. O žádný hot hatch ale nejde, lepší dynamika měla jen vhodně doplnit vysokou cenu – patnáctistovka byla určena jen pro nejvyšší stupně výbavy. I proto se vyskytuje vzácně. Tento motor je nicméně v této generaci Mazdy 2 jedinou cestou k automatu, konkrétně klasice v podobě čtyřstupňové převodovky s měničem.

2 (5)
Benzinová 1.3 MZR je nejrozšířenější, ale také nejvhodnější motor pro Mazdu 2

1.4 MZ-CD – výkon 68 k, nejslabší a nejstarší z dieselů je nejspolehlivější. Čtrnáctistovka je tím nejlepším, co vzešlo ze spolupráce PSA a Fordu: je mimořádně úsporný, má moderní celohliníkovou konstrukci a postrádá problémové součástky, jako filtr pevných částic nebo dvouhmotový setrvačník.

1.6 MZ-CD – výkon 90 k, solidní jízdní projev kazí celý zástup možných závad daných rychlou degradací oleje a zakarbonováním motoru. Naftové šestnáctistovce se raději vyhněte.

1.6 MZ-CD – výkon 95 k, přechod na Euro 5 přinesl jednodušší osmiventilový rozvod, vyšší výkon, ale také povinně filtr pevných částic. Tento motor nedává v ojeté Mazdě 2 žádný smysl.

Zkušenosti redakce: Mazda 2 1.3 MZR, 86 k

Rozměry malý zoom-zoom má tuhou karoserii, která spojuje dynamický motor a přesné řazení s dobrými jízdními vlastnostmi. Esovitou zatáčku s ním projedete bez větších náklonů a vzdor nedotáčivosti bez potíží. Ochotu jít do otáček předvádí tento motor s chutí. Rozmístění všech ovládacích prvků je zdařilé, volant se drží skvěle a spolu s výše položenou řadicí pákou přispívá k výborné ovladatelnosti. Tvarování sedaček se příznivě projeví při sportovní jízdě. Tu si ale užijete na kvalitní silnici, velké díry malému rozvoru nesvědčí. Mazda 2 je jako doma ve městě, není to zrovna auto na chalupu, ale co chybí v objemu kufru, to nabízí vnitřní prostor nad hlavou pasažérů a dostatek odkládacích prostor.

2 (11)2 (10)

Pavel Foltýn, Auto ESA:
Mazda 2 sází na tradiční atmosférické benzinové motory a diesel, který je v Evropě povinností. Navíc snižuje emise CO2 pod 90 g/ km. U nás se zdanění od emisí zatím neodvíjí, ale není všem dnům konec. Atmosférická 1.5 využívá soubor technologických prvků Skyactiv. Má například vysoký kompresní poměr 14:1, díky němuž je velmi efektivní a ve výsledku i úsporná a docela silná. Vedle příznivé tabulkové hodnoty spotřeby by tak nová Mazda 2 mohla zákazníky přesvědčit i spotřebou reálnou, neboť právě ta se často u přeplňovaných malých jednotek od té udávané velice liší. V autobazarech je o Mazdu 2 relativně velký zájem. Důvodem je, kromě zmiňované spotřeby, také docela kvalitní zpracování, spolehlivost a určitá výjimečnost vozu. Zvláštností pak pro někoho může být řazení u modelů s pětistupňovou skříní F35M-R, která nemá synchronizovanou zpátečku. Obtížnější řazení zpětného chodu tak není závadou, ale vlastností, vyplývající z absence synchronu. Ceny ojetých kousků začínají již kolem šedesáti tisíc, ale vyplatí se trochu připlatit a koupit vůz s jasnou servisní historií u prověřeného prodejce. Takové se pak prodávají od cca osmdesáti tisíc korun výše.

Konkurenti

Ford Fiesta (od 2008 do 2017)

ford fiesta

S vlastní technikou Ford sledoval u Fiesty podobné cíle jako Mazda. Na prvním místě je ovladatelnost, v nabídce byly i silnější motory, zavalitější karoserie je ale ve městě určitým handicapem, ale přitom navzdory větším vnějším rozměrům neskýtá více místa uvnitř. Dieselové motory jsou společné s Mazdou, trpí tedy totožnými problémy.

Český trh

Ačkoliv byla nabídka pestrá, většina aut má dva nejslabší motory, které na hbitou třináctistovku v Mazdě nestačí.

Seat Ibiza (od 2008 do 2017)

seat ibiza

S výjimkou motoru 1.2 TSI je Ibiza třetí generace bezproblémová, atmosférické benzinové motory ale mají relativně vysokou spotřebu a interiér zklame lacinými materiály. Výrazný design se pojí s průměrnou praktičností, velkou výhodou jsou nižší ceny než u konzervativnějších příbuzných modelů VW Polo, potažmo Škoda Fabia.

Český trh

Výhodou je možnost pořídit kombi Ibiza ST, představuje čtvrtinu vozů na trhu. Vyhněte se základnímu tříválci.

Suzuki Swift (od 2010 do 2016)

Suzuki Swift

Výhodou Swiftu je silný základní motor (94 k), nevýhodou malý kufr a málo místa pro cestující na zadních sedadlech. Vedle solidní dynamiky vyniká Swift i nízkou spotřebou, nevýhodou je horší výhled, někomu může vadit i obtížněji stravitelný vzhled. Existovala i verze 4×4, která je ale v našich končinách na rozdíl od alpských regionů málo rozšířená.

Český trh

Vzhledem k tomu, že základní motor je silný, spolehlivý a úsporný, drží si Swift stále ceny od 120 000 Kč výš.

Toyota Yaris (od 2010)

toyota yaris

Kdo hledá výbornou spolehlivost, je u Toyoty na správné adrese. S nevýrazným designem původního provedení současné generace ale koresponduje mdlý jízdní projev, neřidičský posaz a celkově jednodušší pojetí s levnějšími materiály a jednodušší technikou. Yaris má například jediný stěrač a zadní okna nemohla mít elektrické stahování.

Český trh

Naprostá většina ojetin má litrový tříválec. Ten je spolehlivý, přesto raději hledejte citelně dynamičtější čtyřválec 1.33 VVT-i.


Foto: Martin Mičánek

 

 

Ohodnoťte tento článek!

1 komentář

  1. Koupil jsem manželce 1.5 105k s automatem a s malým autem to cvičí pěkně, navzdory dlouhým převodům. Dálnice není problém 190 km/h (ovšem za 9 l/100 km). Čtyřrychlostní automat FN4A-EL s přemostěním měniče není na závadu, je to spolehlivá konstrukce, dimenzovaná na mnohem větší momenty i výkony (365 Nm). Ze zkušeností autorizovaného servisu je tento model dlouhodobě nejodolnější proti korozi ze všech mazd vyráběných do generace Skyactiv.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: