Test Mercedes-Benz Vito Family: Příjemný společník na cesty

  • Vito pro přepravu osob nabízí tři základní úrovně vybavení od Base přes Pro až po Select

  • Radost nám dělala ověřená sedmi stupňová automatická převodovka s hladkým řazením

  • Sedačky jsou pohodlné a Vito je dobře odhlučněné, komfort jízdy je tedy dostačující

  • Cena akčního modelu Vito Family Tourer je 775 000Kč bez DPH

Vito pro přepravu osob nabízí tři základní úrovně vybavení od Base přes Pro až po Select. My jsme měli možnost vyzkoušet úroveň Select v dlouhém provedení se třetí řadou sedadel a s velmi slušnou výbavou. Výbava v akčním modelu Family obsahovala například kožený volant, úplně nový multimediální systém Audio 40 s chytrou navigací, dešťový senzor, hlasové ovládání, vyhřívaná sedadla řidiče a spolujezdce, aktivní parkovací asistent, asistent bdělosti řidiče Attention Assist, který je schopný zjistit typické známky ospalosti a předem varuje řidiče, kola z lehké slitiny (16“), nárazníky v barvě karoserie vozidla a léty prověřenou automatickou převodovku 7G-Tronic. Vito je tedy primárně určeno pro přepravu osob nebo pro aktivní rodiny, které jezdí na kolech a potřebují dostatek prostoru, aby se v něm všichni členové rodiny na společných výpravách cítili opravdu pohodlně. Automobil je dostupný ve variantě s pohonem 4×2 nebo 4×4 a zajímavou paletou motorů. Základní pohon tvoří motor 109 CDI, tedy šestnáctistovka o výkonu 65 kW, a naopak nejsilnější motor dodávaný do Vita nese označení 119 CDI a má výkon 140 kW a točivý moment 440 Nm. V našem voze byl umístěn třetí nejsilnější vznětový motor, tedy zlatá střední cesta, a to 114 CDI o objemu 2143 cm3, výkonu rovných 100 kW a točivém momentu 330 Nm, který vyžaduje k dosažení emisního limitu Euro 6 technologii SCR se vstřikováním roztoku močoviny.

Vznětový motor o objem 2143 cm3 a výkonu 100 kW (136 koní)
Vznětový motor o objem 2143 cm3 a výkonu 100 kW (136 koní)

Jízdní dojmy

Mercedes-Benz Vito Family jsme dostali jako nový vůz, který měl najeto 630 km. Na plnou nádrž o objemu 70 l (pro výbavu Select dodávaná ve standardní výbavě) dle palubního počítače a při rozumné a klidné jízdě ujede kolem 800 km. Po celou dobu testování a se zapnutým systémem start-stop, který opravdu ovlivňuje městskou spotřebu při rozjezdech z křižovatek, jsme udrželi spotřebu nafty ve městě kolem osmi litrů a mimo město jsme se často dostali i pod hranici šesti litrů. Jízdní model a ekonomiku provozu si ovšem lze měnit tlačítkem na palubní desce. Základní nastavení tvořil mód C (komfortní), stiskem tlačítka jsme mohli přejít do ekonomického způsobu E, který je vhodný pro tahání přívěsů, neboť řadí v nižších otáčkách a více využívá točivého momentu, nebo do manuálního módu, označeného na tlačítku písmenem M, kdy jsme zkusili používat pádla pod volantem pro manuální řazení, například při rychlejším předjížděcím manévru. V manuálním režimu řazení není samozřejmě možné poškodit motor překročením příliš vysokých či nízkých otáček, výrobce vložil do řídicí jednotky pojistný režim dovolující v nestandardních situacích plně automatické přeřazení řízené přímo softwarem. Řízení je samo o sobě velmi lehké a hodí se ke komfortnímu charakteru auta. Poloměr otáčení není na tak dlouhé auto vůbec špatný a nevylučuje tedy i městský provoz. Při parkování v Praze, před bytovými domy, nebyl problém s tak dlouhým autem zaparkovat a hodně uměl pomoci i aktivní parkovací asistent, například při složitějším podélném parkování. Brzdy se dobře dávkují a automobil při náhlém brzdění zastaví prakticky okamžitě. V závislosti na brzdném tlaku a rychlosti začnou adaptivní brzdová světla zřetelně blikat. Jakmile vozidlo zpomalí do úplného zastavení, varovná světla upozorňující na nebezpečí se automaticky vypnou. V případě intenzivního brzdění tak mohou adaptivní brzdová světla varovat ostatní automobily za vozem a tím pomoci předejít nárazům zezadu. Odpružení vozidla je naprosto dostačující a není vůbec znát, že základem modelu Select je užitková verze. Všechny nerovnosti na vozovce dokázaly nápravy dostatečně tlumit a filtrovat.

Výbava Select v dlouhém provedení se třetí řadou sedadel
Výbava Select v dlouhém provedení se třetí řadou sedadel

Zajímavá výbava

Po usednutí do vozu nás Vito Tourer Select překvapilo příjemným, koženým volantem, který dobře padne do ruky, a pohodlnými sedačkami. Plasty palubní desky jsou ovšem vzhledem k zaměření vozidla spíše více tvrdé a všude je dostatek odkládacích prostor pro drobné věci nebo pro láhve s pitím, což jsme ocenili. Zbrusu nový multimediální systém Audio 40 s dotykovou obrazovkou se velmi příjemně ovládá a je intuitivní. Neměli jsme absolutně žádný problém okamžitě připojit iPod nebo iPhone a plně využívat například streamování hudby přes službu Spotify – v systému je i kvalitní ekvalizér, který vám dovolí si nastavit ty pravé tóny hudby přímo pro vaše uši. Vyzkoušeli jsme také navigaci, která je přehledná a nelze se s ní ztratit, zvláště pokud máte zapnuté hlasové pokyny. Velmi příjemné bylo ambientní a nerušivé vnitřní osvětlení celého vozu. Ve stropních madlech pro třetí řadu sedadel se nachází integrovaná čtecí lampička. Místa pro osm lidí včetně řidiče je všude opravdu dostatek, ve druhé a ani ve třetí řadě sedadel si pasažéři nemohou stěžovat na nedostatek místa, a ani po dlouhé jízdě není automobil unavující (sedačky jsou pohodlné a Vito je dobře odhlučněné). Místo v interiéru je naprosto variabilní, polohy sedadlových lavic lze upravit díky systému kolejnic s rychlouvolňovacím mechanizmem.

.

Kola z lehké slitiny, nárazníky v barvě karoserie vozidla

Závěr

Mercedes-Benz Vito je skutečně příjemným společníkem na dlouhé cesty a je naprosto vhodný pro aktivní rodiny nebo pro přepravu více osob. Celý týden se nám s Vitem jezdilo skutečně komfortně, oceňujeme i obrovský prostor, výbavu a na automobil se i dobře zvyká a lehce se používá. I když je motor 114 CDI dostatečný pro normální a klidnou jízdu, určitě bychom se nebáli připlatit si za silnější motor 119 CDI s výkonem 140 kW.

Test Mercedes-Benz Vito Family: Příjemný společník na cesty
Ohodnoťte tento článek!
4 (80%) 5 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: