+

  • Levnější a zároveň větší než VW California
  • Velmi praktický a variabilní interiér 
  • Dost prostoru za všech okolností
  • Pohodlné střešní lůžko 
  • Nízká spotřeba při klidnější jízdě 

  • Hlučný naftový motor 
  • Horší zpracování některých částí (zejména středového panelu)
  • Oproti Californii působí více jako dodávka 
  • Manipulaci se sedaly se budete muset naučit a někdy budete potřebovat také větší sílu

Je léto a k létu patří cestování na dlouhé trasy. Nejlépe nějakým pěkně velkým a prostorným autem, ideálně vybaveným postelí. Přesně tak pro někoho vypadá ideál dovolené a přesně pro takové zákazníky je určen Mercedes-Benz Marco Polo.

Stejně jako Volkswagen nabízel i Mercedes u svých užitkových modelů obytnou přestavbu už dříve a nabízí ji také u nejnovější generace Vita a třídy V představené v roce 2014. Lůžkový Marco Polo dorazil o rok později, ovšem jen ve dvou provedeních. Zájemci měli na výběr luxusní a téměř čistokrevně obytnou verzi označenou jednoduše Marco Polo a základní Active. To se liší zejména faktem, že nevychází z osobní třídy V, ale z užitkového Vita. Minulý rok pak automobilka představila třetí možnost, která se zařadila mezi dříve dostupné výbavy. Jmenuje se Horizon a právě ta nám dorazila do testu.

Mercedes-Benz Marco Polo -1
Marco Polo Horizon je prostřední výbava tohoto modelu, která do nabídky dorazila minulý rok. Podobně jako základní Active nemá kuchyňku, ale protože vychází z třídy V, může nabídnout velmi bohatou výbavu

Na rozdíl od Californie, dostupné taktéž ve třech výbavách, kdy dvě (Coast a Ocean) se nabízejí s kuchyňkou a dalším obytným vybavením, dává Mercedes podobné věci pouze k nejdražší verzi Marco Polo. Provedení Active a Horizon jsou v podstatě jen dodávky se stanem na střeše. Horizon vycházející z třídy V může mít oproti Active mnohem rozsáhlejší výbavu a na testovacím exempláři to bylo vidět už na první pohled. Například díky osmnáctipalcovým diskům, chromovým lištám nebo diodovým světlometům.

Uvnitř stále dodávka 

Protože užitkové automobily běžně netestujeme, bylo svezení Marco Polem Horizon mojí vůbec první zkušeností s třídou V. Očekával jsem trochu přerostlé MPV, které bude mít velmi blízko osobním automobilům. Ostatně i proto byl model přejmenován na třídu V, aby tuhle skutečnost dal jasně najevo. Ale nic takového se nekoná. Jistě, můžete tu mít spoustu výbavy, ale s osobním automobilem si třídu V nespletete.

Mercedes-Benz Marco Polo -6 Mercedes-Benz Marco Polo -5 Mercedes-Benz Marco Polo -4 Mercedes-Benz Marco Polo -8

Může za to hlavně velmi vysoký posaz s naplocho umístěným volantem a chování podvozku postaveném na poměrně velkých kolech. Na každé větší nerovnosti přicházel tvrdý ráz do karoserie, ve které to pěkně rezonuje. Neříkám, že se s tím nedá žít, ale třeba California má k osobním vozům o něco blíž.

Doporučujeme: Galerie — Připomeňte si předchůdce nového Volkswagenu California XXL

Marco Polo má k dodávkám blízko nejen svým základem, ale také třeba krátkými sedáky a zejména zpracováním. Třída V sice vypadá na pohled opravdu hezky, což platí jak o exteriéru, tak o palubní desce, ale speciálně plasty použité na středový panel vážně nejsou příkladem nejpreciznějšího zpracování. I u nového vozu na ně stačí mírně zatlačit, a začnou ošklivě skřípat. Vůbec použité materiály obecně působí docela laciným dojmem, přestože například středová konzola mezi předními sedadly nese v ceníku slibný název „luxusní středová konzole s roletou“.

Mercedes-Benz Marco Polo -22
Interiér vypadá na pohled hezky, ale použité materiály působí docela lacině. Platí to hlavně pro dekor středového panelu
Mercedes-Benz Marco Polo -27
Přední sedačky jsou otočné a také kvůli tomu je jejich sedák poměrně krátký; posaz je dodávkově vysoký, což se někomu může líbit

Nedá se nic dělat, třída V je zkrátka dodávka, byť trochu lépe „oblečená“. A jako správná dodávka nabízí zajímavé praktické dovednosti. Takže místa je zde za všech okolností dostatek a s interiérem můžete dělat psí kusy. Právě to je největší kouzlo tohoto auta. Běžně zvládne odvézt až sedm lidí bez toho, abyste museli dělat nějaké kompromisy třeba kvůli přítomnosti kuchyňky. Když přijde na věc, ubytuje relativně v pohodě čtyři osoby. Je to vůz dvou tváří.

Marco Polo Horizon jako velkoprostorové MPV 

Systém kolejnic v podlaze dává možnost celkem jednoduše měnit uspořádání prostoru za předními sedadly. Standardní výbava zde má posuvnou lavici pro tři osoby, za příplatek 26 242 Kč si ale můžete pořídit ještě další samostatné sedadlo. Horizon může mít přidaná sedadla dvě, výbava Marco Polo kvůli kuchyňce jen jedno. Pokud tedy zrovna nepojedeme tábořit, odjede námi testovanými autem až sedm lidí. Jak ukazuje tabulka níže, ti se příliš tísnit nebudou a také do zavazadlového prostoru se toho vejde docela dost.

Rozměry interiéru (cm) Mercedes-Benz Marco Polo
PRVNÍ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 156
Prostor pro hlavu min. 91
Prostor pro hlavu max. 98
Délka sedáku 47
Délka opěradla 64
Šířka sedáku 30
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 7
DRUHÁ ŘADA SEDADEL
Šířka v úrovni loktů 166
Prostor pro hlavu 101
Délka sedáku 46
Délka opěradla 61
Rozsah posuvu sedadel 24
Zavazadlový prostor
Délka ložné plochy 41
Šířka min./max. 124/143
Výška po roletu 70
Šířka vstupního otvoru 133
Výška vstupního otvoru 122
Výška otevření 5. dveří 197
Výška nakládací hrany 51
Celková délka plochy k přednímu sedadlu 263
Výška uprostřed interiéru 129

Protože je posuvná trojmístná lavice koncipována jako část spodního lůžka, nikoliv však lůžko celé, je v zavazadlovém prostoru umístěna ještě zhruba třetina této spodní postele, která při běžném používání překáží. Problém to ale není, protože ji můžete jednoduše vyndat. Stejně jako vše, co se nachází za přední řadou sedadel. Pak dostanete ložnou plochu o délce 2,6 metru, takže můžete udělat z Marco Pola Horizon docela schopný stěhovák.

Mercedes-Benz Marco Polo Rozměry interiéru ve 3. řadě (cm)
Šířka v úrovni loktů 157
Prostor pro hlavu 99
Délka sedáku 46
Délka opěradla 64
Šířka sedáků (krajní/prostřední) 44/39
Minimální prostor pro nohy 118
Maximální prostor pro nohy 142

Jen je potřeba připravit se na fakt, že sedadla nejsou úplně lehká a vysadit je z kolejnic, respektive je tam pak vrátit zpět, vyžaduje sílu a trochu cviku. Párkrát se nám například stalo, že při vyjmutí sedadla prostřední řady se zámek v jedné kolejnici záhadným způsobem posunul o něco dopředu. Sedadlo pak nešlo zacvaknout zpět, protože bylo jaksi křížem. Ale to se dá s trochou šikovnosti vyřešit.

Mercedes-Benz Marco Polo -35 Mercedes-Benz Marco Polo -36 Mercedes-Benz Marco Polo -37 Mercedes-Benz Marco Polo -28

Na vyjmutí lavice už jsou potřeba dva lidi, protože jde o dost těžký předmět, který někdy není snadné ani posunout v kolejnicích. Když si budete se sedadly ve druhé a třetí řadě různě hrát, bude vám u toho překážet koberec pod prostřední řadou. Ten také někdy omezuje možnost posunout jednotlivá sedadla. Samozřejmě vám ale nic nebrání koberec dočasně z auta odstranit.

Marco Polo Horizon jako obytné auto 

Popravdě by bylo přesnější psát o Marco Polu Horizon jako o „obytném autě“ ve velkých uvozovkách, protože skalní příznivci všech těch dnes tolik populárních alkoven a integrálů by se mohli velmi snadno rozčílit. Vždyť tenhle Mercedes stojí dva miliony, ale přitom nemá ani záchod nebo koupelnu. Svým způsobem je to pravda. Absenci záchodu, koupelny a podobných věcí dávají podobně stavěná auta na oltář běžné denní použitelnosti. Přece jen vozit děti do školy s přerostlou alkovnou není úplně praktické a pohodlné.

Marco Polo je vůz připravený nabídnout nocleh čtyřem osobám. Proto jsou prostřední sedadla za příplatek. Než vyrazíte kempovat, bude potřeba tato sedadla odložit někam do garáže (samozřejmě pokud si za ně připlatíte). V takové chvíli zbude pro ty čtyři lidi prostoru více než dost a hromada místa zůstane i pro jejich zavazadla. No dobrá, oficiálně ubytuje Marco Polo až pět lidí, protože v případě variant Active a Horizon je spodní postel koncipovaná jako třímístná. Ty tři osoby se ale budou muset mít hodně rády. Rozložením lavice totiž vznikne plocha o rozměru 1,93 m na délku a 1,35 m na šířku. Horní postel je o něco delší, ale užší (2,05 m x 1,08), omezením spaní v prvním patře by mohla být maximální nosnost 160 kg. Pro srovnání, VW California nabízí spodní lůžko o rozměru 2,0 x 1,14 m, to střešní oficiálně měří 2,0 x 1,2 m. V případě základní verze Beach lze na přání dostat trojmístnou lavici (bez příplatku). Ta v rozloženém stavu nabídne plochu 1,83 x 1,5 m.

Výbava Horizon nemůže mít elektrohydraulicky výklopnou střechu. Vyklopení ale obstarají vzpěry. Stačí pouze odjistit a zatlačit do střechy. Horší to je se stahováním střechy dolu, kdy je potřeba trochu zabrat, ale na druhou stranu nepostupovat příliš zbrkle, aby se mechanismus nepoškodil. Mimochodem, vůz nemá žádnou kontrolku upozorňující na vyklopenou střechu, takže se s ní můžete v klidu rozjet. Museli byste ale být hodně nepozorní, abyste na stan na střeše zapomněli.

Mercedes-Benz Marco Polo -32
Na spodní lůžko se oficiálně vejdou i tři osoby, musí se ale mít rády, protože šířka 1,3 metru je pohodlná spíše pro dva
Mercedes-Benz Marco Polo -25
Do prvního patra se více než dva lidi nevejdou. Jistým omezením může být nosnost. Maximum je 160 kg, jinak se ocitnou ti dole v ohrožení

K ubytovacímu režimu patří také přední sedadla otočená do interiéru. I to vyžaduje menší cvik, protože je musíte nejprve v podélném směru nastavit tak akorát, abyste je vůbec otočili. Tyhle praktické drobnosti ale lépe ukázalo dříve zveřejněné video s našimi videodojmy.

Jednu noc jsem v autě vyzkoušel a musím říci, že horní postel je překvapivě komfortní. Jen je škoda, že je potřeba spát hlavou směrem k volantu, protože v zadní části je stan příliš nízký, takže mi polštář padal do díry nad předními sedadly. California má sice horní postel o trochu kratší, ale hlavou otočenou na druhou stranu se zde spát dalo. Každopádně potěší diodové lampičky i možnost vyklopit postel nahoru do stanu. Díky tomu lze v interiéru stát.

Doporučujeme: Pick-up Mercedes-Benz třídy X je vyšňořený Nissan Navara

Vysouvací markýza je další prvek vylepšující ubytovací schopnosti auta. Bez ohledu na konkrétní variantu ovšem jde o příplatkovou výbavu. Testovaná antracitová verze stojí zhruba 25 tisíc. Manipulaci s markýzou si opět můžete prohlédnout na dřívějším videu.

Do přírody expresně 

Do testu nám dorazilo provedení 250 d, tedy vrcholná motorizace. Tento titul v případě modelu Marco Polonosí přeplňovaný vznětový čtyřválec OM 651 o objemu 2,2 litru, naladěný na 140 kW (190 k). Skromnější řidiči mohou sáhnout po levnějších variantách stejného motoru o výkonu 100 kW/136 k (200 d), nebo 120 kW/163 k (220 d). Pokud se spokojíte s výbavou Active, můžete si pořídit ještě slabší vznětovou šestnáctistovku disponující maximem 65 kW/88 k (160 d) a 84 kW/114 k (180 d). Ta se pro verze Horizon a Marco Polo nenabízí. Od provedení 200 d výše lze zakoupit také pohon všech kol, naším případem ovšem byla zadokolka.

Mercedes-Benz Marco Polo -44
Je to sice „obytný automobil“, přesto s ním můžete jezdit téměř jako s běžným osobním vozem. I to je jedna z výhod této koncepce. Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhne za méně než deset sekund, maximálně je tohle Marco Polo schopné dosáhnout 205 km/h. To vaše alkovna určitě neumí

Jak jsem zmínil v úvodu, vrcholný naftový čtyřválec je hlučnější, ale síly má víc než dost. Oficiálně rozpohybuje poloobytný automobil z nuly na 100 km/h za 9,7 s a rozjede ho až na 205 km/h. Jaká je reálná dynamika, to vám zcela výjimečně říci nemůžeme, protože se záznam z měření tohoto konkrétního vozu nějakým nedopatřením ztratil (což se stává jednou, maximálně dvakrát za deset let). Schopnosti čtyřválce ale s přehledem stačí k dálničnímu tempu kolem 170 km/h. Pokud tedy budete chtít vyrazit do přírody opravdu rychle, s danou motorizací rozhodně můžete.

Doporučujeme: Mercedes-Benz třídy X od Carlex Design ukazuje, že i z Nissanu lze udělat Maybach

Pro vrcholnou pohonnou jendotku je standardem sedmistupňová automatická převodovka, která ovšem řadí poněkud pozvolna. Zrovna v tomto případě to ale až tak moc nevadí. Navíc můžete řadit i pádly pod volantem, případně je k dispozici sportovní režim. Ten sice řazení výrazně urychlí, ale převodovka pak zároveň začne vytáčet motor do vyšších otáček, čímž zdůrazní jeho hlučnost. Ideálem je svižné, ale plynulé cestování. Pak se kromě jiného naplno projeví i velmi rozumná spotřeba. Marco Polo si v dané motorizaci řekne o devět litrů na sto, pokud budete za kempováním spěchat. Volnější styl znamená pokles na hodnoty začínající sedmičkou.

Mercedes-Benz Marco Polo -39
K dispozici jsou tři varianty podvozku. Bez příplatku dostanete takzvané komfortní odpružení, za rozumných pět tisíc získáte nastavitelné adaptivní tlumiče a sáhnout můžete dokonce také po sportovním podvozku s o 15 mm nižší světlou výškou. To je ale u podobného auta spíše na škodu

Téma podvozku jsme naťukli už v úvodu. Marco Polo je prostě dodávka, navíc postavená na poměrně velkých kolech, takže komfortní zázraky nečekejte. Náš exemplář dostal adaptivní tlumiče Agility Control s možností nastavení. Ideálem je komfortní režim, nicméně ten nevalné schopnosti pohltit nerovnosti příliš nezmění. Za adaptivní tlumiče se připlácí rozumných 5500 Kč. Bez příplatku získáte takzvaný komfortní podvozek, třetí podvozkovou možností je sportovní odpružení s o 15 mm sníženou světlou výškou. To se k podobnému autu moc nehodí, ale proti gustu…

Oproti Californii je levnější 

Mercedes-Benz Marco Polo ve výbavě Horizon koupíte od 1 263 240 Kč v provedení 200 d disponující výkonem 100 kW (136 k). Koncernová alternativa v podobě slavnější Californie je i ve své nejdostupnější verzi Beach 2.0 TDI (75 kW/102 k) dražší, když stojí 1 347 343 Kč. Kromě nižšího výkonu dostanete také menší auto. Testovaná motorizace 250 d vyjde na 1 418 120 Kč, naproti tomu California Beach se nejsilnějším dieselem o výkonu 146 kW (199 k) stojí zhruba o 200 tisíc víc. Pro pořádek, bavíme se o cenách s DPH.

Mercedes-Benz Marco Polo -14 Mercedes-Benz Marco Polo -9 Mercedes-Benz Marco Polo -19 Mercedes-Benz Marco Polo -21

Nižší pořizovací cena je tak jednou ze zajímavých předností Mercedesu. Potěší i poměrně bohatá standardní výbava zahrnující tempomat, aktivní parkovací asistent, couvací kameru, přednárazový systém nebo hlídání mrtvého úhlu. Připlácet musíte například za nezávislé topení, automatickou klimatizaci, markýzu, prostřední sedadla nebo navigaci. Testovací exemplář nakonec stál 1,8 milionu korun.

Není to málo, ani náhodou. Jasně, za takové peníze si můžete koupit slušně zařízený obytný automobil a v kempech pak nad Marco Polem ohrnovat nos. Jenže my se tu nebavíme o přímé konkurenci pro obytňáky. Mercedes-Benz Marco Polo je velkoprostorový víceúčelový automobil určený pro lépe finančně zajištěné toulavé povahy, které se ale nechtějí otravovat s uskladněním obytného vozu a s provozem nějakého dalšího auta pro běžné cesty. Pokud mezi takové zákazníky patříte, pak se vám bude Marco Polo určitě líbit, přestože já osobně bych po delším váhání asi nakonec přece jen sáhl po Californii.


Cena testovaného vozu: 1 418 120 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 1 837 681 Kč


Technické údaje Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 d
MOTOR
Konstrukce: řadový vznětový čtyřválec OM 651, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem válců (cm3): 2143
Vrtání x zdvih (mm): 83 x 99
Kompresní poměr: 16,2 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 140 / 3800
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 440 / 1400 - 2400
Převodovka: sedmistupňová samočinná
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 205
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,0/5,6/6,1
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5140
Šířka (mm): 1928
Výška (mm): 1999
Rozvor náprav (mm): 3200
Provozní hmotnost DIN (kg): 2337
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 3100
Objem zavazadlového prostoru (l): 830
Objem palivové nádrže (l): 70
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: vzpěry McPherson
Podvozek vzadu: úhlová kyvadlová ramena
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Brzdy vpředu: ventilované kotouče
Brzdy vzadu: kotoučové
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 245/45 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 245/45 R18
Test Mercedes-Benz Marco Polo Horizon 250 d: Do přírody expresně
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 1 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

1 komentář

  1. Auto je to sice pěkné, ale ta cena je hrůzostrašná – to už je podle mě lepší zaplatit si vždy letenky a hotel. Stejně není nad to pořídit si přes https://armik.cz/ klasický stan a jako pořádný zálesák stanovat v přirodě. Toto už s tím nemá pranic společného.

PŘIDAT KOMENTÁŘ: