Test Mercedes-Benz eSprinter: Vysoké napětí

přidejte názor
Autor: Redakce

Zhruba rok před uvedením na trh u Daimleru nabili baterie v novém eSprinteru – a redaktorům časopisu lastauto omnibus dali do ruky klíčky, aby se vydali na první testovací jízdu. Nastoupit, stisknout startovací tlačítko, uvolnit ruční brzdu a volbu automatiky na volantu přepnout na D. To, co zní jako začátek každodenní práce kurýra v dodávce s pohonem na naftu, skutečně popisuje první kontakt s nejnovějším a lokálně bezemisním koněm společnosti Daimler ve stáji dopravce. Vůz eSprinter vzbudí pozornost hlavně tím, že je nenápadný. Své návyky musí řidič změnit až při prvním sešlápnutí pedálu „plynu“, o pohon se totiž stará 84kW elektromotor se stejným výkonem jako nejméně výkonný naftový motor. Pokud se plně využije užitná hmotnost od 900 do 1040 kg, nelze očekávat žádné hodnoty závodního vozu, protože Daimler omezil akceleraci, aby ochránil poháněná přední kola a samozřejmě TCO (Total Cost of Ownership). Pro provoz ve městě s častými fázemi zastavení a rozjezdu je ale výkon určitě dostatečný. Pak může eSprinter nejlépe využít svou postupně regulovatelnou rekuperaci. Pádly řazení u volantu může řidič měnit rekuperaci z D- přes D a D+ až na D++. D- přitom znamená získání maximálního možného objemu energie, při volbě režimu D++ jede dodávka v podstatě bez rekuperace.

Speciálně řidiči převážející balíky se nemusí o páčky řazení ani tolik zajímat, protože s nohou trénovanou na plynu lze rekuperaci ovládat v režimu D- i pedálem akcelerace. Nulový bod mezi zrychlováním a získáváním energie se nachází zhruba ve čtvrtině dráhy pedálu. Teprve kdo prošlápne pedál hlouběji, zrychlí. Kdo ho uvolní, sníží rychlost. K tomu, abyste trefili požadovaný bod, pomůže ukazatel v kokpitu, který se mění od Charge (rekuperování) přes Economy (jízda) po Boost. V nulovém bodu Sprinter v podstatě s nadsázkou plachtí bez motoru.

K tomu existují tři jízdní programy C, E a E+, přičemž E je standardní režim se stejným vlivem na životní prostředí, jako má jeho spalovací protějšek. V režimu C vytváří elektronika ostřejší charakteristiku reakce pedálu akcelerace a samozřejmě i rychleji uvolňuje výkon motoru. Zatížení životního prostředí v tomto režimu stoupá a to samozřejmě i na úkor dojezdu. Kdo chce v běžném provozu jezdit velmi hospodárně, v nejlepším případě s malým zatížením životního prostředí, zvolí režim E+. Řídicí jednotka pak sníží výkon na 70 kW. Topení a klimatizace pracují slaběji, k tomu si baterie stále uchovává připravenou malou rezervu.

Právě v městském provozu je jízda v režimu E nejvíce uvolněná, protože se při testu pocitový nárůst výkonu drží v určitých mezích. Díky sice silné, ale přesto komfortní rekuperaci se jako prozřetelný řidič dostanete ve městě velmi daleko, aniž byste museli myslet na brzdový pedál. Ten je zapotřebí, jen pokud hrozí nebezpečí, nebo pokud chcete úplně zastavit, protože dodávková vozidla Mercedes-Benz na elektrický pohon neprovádějí rekuperaci až do úplného zastavení. Rozsah rychlostí, kdy se systém vypne, je nastavitelný. Řídicí systémy vozidla lze přepnout do pomalého režimu, což je výhoda zejména při popojíždění v hustém městském provozu.

Technická data eSprinteru upozorňují na zamýšlenou oblast jeho použití. Daimler při jeho konstruování využívá baterii s kapacitou 55 kWh. Tvoří ji čtyři moduly, které vzniknou z mnoha jednotlivých lithioiontových článků. Akumulátor dodává do elektromotoru o síle 84 kW s točivým momentem 300 Nm energii na více než 150 km. Nosnost vozidla pak činí 900 kg. Kdo chce trochu více užitné hmotnosti, ale zato kratší dojezd, může ušetřit za čtvrtý modul: Při 41 kWh klesá dojezd na 115 km, současně se užitná hmotnost u 3,5tunového provedení zvýší na 1040 kg.

Zpočátku eSprinter existoval jako skříňový vůz, vybavený spalovacím motorem s pohonem kol zadní nápravy. Pod úložným prostorem vzniklo místo pro akumulátory. Vozidlo s elektromotorem tím ve srovnání s verzí s dieselovým motorem o nic nepřichází: objem nákladního prostoru zůstává 10,5 kubického metru. Ve výrobním závodu lze eSprinter objednat ve třech provedeních s maximálními rychlostmi 80, 100 a 120 km/h.

Aby se na všechny ostatní funkce kromě jízdy spotřebovalo co nejméně proudu, pustil se Daimler také do strategie topení a chlazení. Vzhledem k tomu, že u elektrododávky vzniká výrazně menší odpadní teplo, je eSprinter odkázán na čistě elektrické topení – tím důležitější je proto řízení teploty. Podle firmy Daimler potřebuje teplovzdušné topení minimálně tolik energie, kolik tepla odevzdává do vnitřního prostoru. U dodávek s elektrickým pohonem se prý proto využívá princip tepelného čerpadla. Spotřeba energie je tak podstatně menší a pohybuje se na méně než polovině. Vnitřní prostor se stejnou technikou také chladí. Klimatizace pak funguje jako chladnička. Systém předává odpadní teplo do chladiče vozidla. Přesto je účinnější směrovat vytápění přímo na řidiče. Zatímco topení s tepelným čerpadlem potřebuje ještě zhruba 1000 wattů, pro vyhřívání sedačky postačí jen 150 wattů. Při zapnutém vyhřívání sedačky běží ohřívač vzduchu s menším výkonem a šetří se baterie. Subjektivní vnímání tepla přesto nemá být díky přímému ohřevu sedačky horší. Daimler dále využívá preconditioning, když je vůz u elektrické zásuvky, vnitřní prostor se předehřívá i chladí.

Společnost Daimler se svou strategií eDrive@Vans už ale není jen výrobcem vozidel, nýbrž i firmou, nabízející komplexní řešení pro provozovatele vozového parku. K němu patří různé elektronické nástroje. Pomocí aplikace eVan Ready může zákazník zjistit, zda jsou pro něj vozidla s elektrickým pohonem vůbec vhodná. Tato aplikace sleduje jízdu se spalovací variantou a provádí hrubou evidenci spotřeby. Na základě projeté trasy a existující nabíjecí infrastruktury pak aplikace vypočte, zda by dotyčnou trasu bylo možno jet s vozidlem s elektrickým pohonem. Další nástroj vypočítá, jaké roční vícenáklady by provozovateli vznikly, nebo od jakého počtu vozidel by se mu přechod dokonce finančně vyplatil. S aplikací Mercedes Pro Connect lze vozidla cíleně sledovat jako u varianty se spalovacím motorem: provádět analýzu stylu jízdy, kontrolovat komunikaci mezi manažerem vozového parku a řidičem či stav nabití vozidla.

Součástí strategie je Customer Co-Creation. Spolu se zákazníkem Dailmler provede individuální inventuru a poskytne mu poradenství. Při tom se jedná o správné vozidlo, potřebnou infrastrukturu nabíjení a disponibilní kapacitu v dané lokalitě. Koncern již ve velkém stylu spolupracuje se společnostmi Hermes a Amazon Logistics. Společnosti Hermes začne sloužit 1500 vozidel Daimler s elektrickým pohonem, Amazon do konce roku převezme 100 modelů eVito.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?