Test: Komatsu HD 605-7

Komatsu HD 605-7
  • Této kategorii dominují výrobci Caterpillar, Komatsu, Liebherr a Volvo

  • Pořizovací cena je přibližně kolem 650 000 eur bez DPH

  • Motor: šestiválec, objem 24 litrů, výkon 578 kW / 778k

  • Průměrná spotřeba testovaného vozidla je 27 litrů na motohodinu

  • Maximální nosnost je 63 000 kg!

Ročně se v České republice registruje přibližně 10 000 nových nákladních vozidel. V celém vozovém parku tak budou s ohledem na věkové složení a jejich životní cyklus statisíce náklaďáků. Kolik z nich však má rozměry toho, za jehož volant jsme usedli na počátku roku?

Kategorie sama pro sebe

Této kategorii automobilů dominují abecedně řazeni čtyři výrobci: Caterpillar, Komatsu, Liebherr a Volvo. Nejen díky abecedě, ale také díky historii je na prvním místě zaslouženě jmenován Caterpillar. Jeho stroje s nadsázkou daly jméno a směr všemu, co v této kategorii vzniká. Tak jako je lux synonymem vysavače a my jím luxujeme, přestože ho vyrobil Philips, i Caterpillar lze považovat za synonymum těžební techniky. V žádném případě to však neznamená, že by Komatsu, Liebherr nebo Volvo nedokázaly vyrobit stejně kvalitní stroj.

Kámen Zbraslav
Maximální nosnost stroje je 63 000 kg!

Logicky pak má Caterpillar díky konkurenčnímu prostředí následovníky, kteří to však vůbec nedělají špatně. Dokonce to někdy dělají stejně dobře a v některých detailech možná i lépe, což je pro CAT motorem dalšího vývoje. Jednou ze značek, které na trh přináší velmi konkurenční produkty, je Komatsu. Za volant modelu HD 605-7 jsme měli tu čest na krátkou dobu usednout. Dokonce nám vedení společnosti Kámen Zbraslav umožnilo, abychom ve stejnou dobu usedli také do konkurenčního Caterpillaru a zjistili, že při subjektivním hodnocení nelze mezi těmito obry téměř nalézt rozdíl. Pro jejich provozovatele však mezi nimi rozdíly jsou, jenomže ty odhalí až tabulky vyhodnocující dlouhodobý provoz. Pořizovací cena všech těchto premiantů třídy je přibližně stejná a osciluje bez DPH kolem 650 000 eur.

Komatsu HD 605-7 kamen Zbraslav
Průměrná spotřeba v běžném pracovním nasazením je 27 litrů na motohodinu

Při pořizování tohoto těžkotonážního stroje má zákazník stejné možnosti jako při nákupu výrazně menších automobilů. Na prvním místě se tedy dnes nabízí operativní leasing, kdy v měsíční splátce je obsažen dokonce i plat řidiče. Existují přirozeně těžební společnosti, které si vozidlo najmou i s řidičem a za měsíční splátku se nestarají o nic, jen o množství přepraveného materiálu. Dampr si však můžete pořídit také za hotové, resp. s financováním do majetku společnosti, což je sympatický příklad společnosti Kámen Zbraslav.

Jízda byla překvapením

Ve společnosti Kámen Zbraslav tedy mají nejen dampry, ale i další těžební techniku v majetku a velmi pečlivě se o ni starají. V testovaném dampru byly na podlaze koberce, uvnitř naprosto čisto bez jakýchkoliv nežádoucích pachů. Řidič seděl za volantem pohodlně bez bot v teplých zimních ponožkách a obra, na jehož ložné ploše v tu chvíli leželo 55 tun materiálu, ovládal s neuvěřitelnou lehkostí. Testované Komatsu je nejmladším ve flotile společnosti a stejně udržovaný a čistý je i přes deset let starý Caterpillar, který bude brzy na prodej a nahradí ho nové Komatsu HD 605-8. Komatsu HD 605-7 je vybavené automatickou převodovkou a elektricky ovládanou ruční brzdou, takže stačí jen přesunout volič převodovky do pozice D (Drive), stlačením spínače odbrzdit a přidat plyn.

Komatsu
Komatsu HD 605-7 je vybavené automatickou převodovkou a elektricky ovládanou ruční brzdou

Vozidlo se dá plynule do pohybu a možná ani subjektivně nepoznáte rozdíl, zda je prázdné anebo naložené. Naložené se samozřejmě hezky houpe a prázdné trochu více drncá. Hlavní rozdíl v jízdním komfortu mezi Komatsu a staršími Caterpillary ve flotile je ten, že Caterpillary mají pevné nápravy, kdežto Komatsu víceprvkovou a je schopné pružit. Při řazení se ručička otáčkoměru pohybuje od 1400 do 1900 otáček. Z jedničky na dvojku převodovka přeřadila při téměř 2000 otáčkách, z dvojky na trojku to pak už bylo něco mezi 1800 a 1900, přičemž při přeřazení spadnou otáčky někam na hodnotu 1400 až 1500. Právě 1500 otáček na čtyřku dopřálo vozidlu ideální rychlost v prostoru lomu. Odhadem mohlo jít o 30 km/h. Jak menší, tak i větší rychlost by byla v daných podmínkách při přesunu materiálu zbytečná.

Velká spotřeba a důležitý servis

Průměrná spotřeba testovaného vozidla s maximální nosností 63 000 kg byla podle statistik společnosti v roce 2017 na hodnotě 27,38 l/mh (motohodina), v roce 2018 potom klesla na 26,66 l/mh. Takže lze říci, že průměrná spotřeba v běžném pracovním nasazením je 27 litrů na motohodinu. Dalším důležitým ukazatelem jsou potom pravidelné servisní kontroly, při nichž dochází především k výměně olejových náplní a příslušných filtrů. Servisní interval těchto prohlídek je 500 mh, přičemž každá čtvrtá při nájezdu 2000 mh je velká prohlídka s větším rozsahem předepsaných úkonů. Pokud rozložíme všechny finanční náklady na pravidelné prohlídky do najetých motohodin, dojdeme k tomu, že jedna motohodina stojí vedle paliva dalších 100 Kč. Vozidlo v tomto režimu najede v lomu Zbraslav přibližně 2500 až 3000 motohodin ročně. Dampry ve Zbraslavi tak absolvují čtyři až pět servisních prohlídek ročně. Za splnění životního poslání u takového vozidla vedení firmy považuje hodnotu 30 000 až 33 000 motohodin, a ekonomika jejich provozu v poměru k pracovnímu výkonu je proto u vozidla v majetku firmy výhodnější. Po tomto nájezdu vozidlo samozřejmě nejde do šrotu, ale je v plné kondici připraveno na prodej pro dalšího uživatele. Momentálně nejstarší kus ve vozovém parku společnosti Kámen Zbraslav nešel jako ojetý, jak se původně očekávalo, daleko na východ od nás, ale nový majitel se objevil ze Španělska.

Kámen Zbraslav Komatsu
Rozměry stroje jsou skutečně ohromující!

Rozdíl mezi Komatsu a staršími Caterpillary, pokud se budeme držet čistě objektivních ukazatelů, tedy není ani v pořizovací ceně, ani v provozních nákladech, ani ve větší spolehlivosti, ale při stejných finančních vstupech Komatsu uveze přibližně o šest až sedm tun nákladu více. Další rozdíly jsou potom v podmínkách a v dalších službách, které koncovému uživateli nabídne prodejce vozidla. Servis těchto vozidel probíhá v areálu firmy a servisní technici přijedou se speciálně vybaveným mobilním servisem, kde jsou nádrže a plnicí zařízení na olejové náplně a stejně tak odsávačky na staré náplně. V případě jakýchkoliv závad se je snaží odstranit na místě, a pokud to není možné, odvezou si do servisu v sídle prodejce jen porouchaný demontovaný díl.

Zážitek, který za to stál

Byl to hezký zážitek, ale příliš krátký. Sedět za volantem takového obra, v tiché a čisté kabině, a ovládat ho stejně snadno jako jakékoliv malé auto je pro každého milovníka automobilové techniky nezapomenutelným dojmem. Ani my nejsme výjimkou.

Komatsu HD 605-7
Motor šestiválec, 24 litrů
Výkon motoru 578 kW/778 k
Max. točivý moment 3644 Nm
Objem korby 40,00 m3
Celková tonáž 115,00 t
Hmotnost stroje 51,60 t
Pneumatiky 24.00 R35 X-Quarry S Michelin
Šířka x výška 5545 mm x 4920 mm
Cena pravidelného servisu 100 Kč/mh
Cena bez DPH 650 000 eur
Test: Komatsu HD 605-7
Ohodnoťte tento článek!
4.64 (92.86%) 14 hlas/ů
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: