+

  • Díky proměnnému časování enormně silný a pružný motor
  • Navzdory velikosti výborná ovladatelnost
  • Příkladná stabilita semiaktivního podvozku
  • Dlouhodobě komfortní jízda i ve vysokých rychlostech

  • Emoce z jízdy neodpovídají dosahovaným rychlostním průměrům
  • Monochromatický displej je morálně zastaralý
  • Za užitečné prvky a technologie musíte draze připlácet

Motocyklovou divizi skupiny BMW dnes mnozí považují za specia­listu na velká cestovní endura. A díky fenomenálnímu prodejnímu úspěchu řady GS to tak v podstatě je. Tradice značky ale stojí na základech položených silničním cestováním. Stroje vybavené tovární kapotáží a kufry se začaly objevovat v nabídce BMW už koncem 70. let a tvořily páteř nabídky po celá 80. a velkou část 90. let, kdy modely GS sice už existovaly a měly své příznivce, ale většinou byly – i na stránkách tohoto magazínu – označovány za drahou a nesmyslnou výstřednost. První model RT se objevil už v roce 1978. V průběhu následujících čtyř dekád prošel pozvolnou transformací z těžkého a nepříliš výkonného motocyklu v multitalent, který spojuje prvotřídní komfort posádky s překvapivou ovladatelností. Model R 1250 RT je dosavadním vyvrcholením tohoto procesu. K vyjmenovaným přednostem svých předchůdců poprvé přidává také motor, který dokáže řidiče bavit.

Ovládání palubní elektroniky kompletně vyřešíte na levém panelu. V zrcátkách máte luxusní výhled vzad
RT v rámci modernizace nedostalo koncernový TFT displej, což milovníky ručiček bezesporu potěší

Vylepšený boxer převrtaný na 1254 cm3 a vybavený proměnným časováním ShiftCam jsme podrobně představili už v souvislosti s velkým GS. Ostatní modely řady R se dočkaly s mírným odstupem. Zatímco v minulosti měl plochý dvouválec v silničních modelech jiný průběh a mírně vyšší hodnotu nejvyššího výkonu než v endurech, dnes je jeho naladění stejné. I zde nabízí 100 kW v 7750 a 143 Nm v 6250 otáčkách. Zpřevodování však zůstává o něco delší. Zpočátku se rozdíly zdají být poměrně subtilní. Je zde charakteristický, nepříliš podmanivý zvukový projev boxeru, povědomá je i frekvence vibrací. Při prvním razantním otočení plynovou rukojetí postřehnete citelně hutnější zátah ve středním pásmu – dost silný k tomu, aby nadlehčil přední kolo i na trojku. A k červenému poli v devíti tisících se boxer žene s dříve nepoznaným elánem.

Test BMW R 1250 GS: Sehr gut!

Zatímco předchozí jednotka se k němu spíš protrápí, zde se ručička otáčkoměru řítí vstříc krajní poloze s temperamentem div ne jižanským. Je to důvod k upgradu? Za řídítky nového stroje možná přesvědčíte sami sebe, že ne. Že rozdíly jsou sice znát, ale ne natolik, aby vás to muselo trápit. Bezprostřední přesednutí zpět na boxer dřívější generace však člověku naplno otevře oči. Starší motor se najednou zdá až zemědělsky hrubý. Smyslům nakalibrovaným na hladký běh novinky neunikne, o kolik pomaleji a neochotněji se předchozí boxer vytáčí. A jeho projev v poslední třetině otáčkoměru působí rezignovaně jako nižší státní úředník pár let před penzí.

Při prvním otočení plynem postřehnete citelně hutnější zátah

Motor ale není to jediné, co RT s malým zpožděním přebírá od GS. Součástí příplatkového paketu Touring je nyní i semi-aktivní podvozek Dynamic ESA „Next Generation“. Na základě údajů ze senzorů na obou kolech a inerciální jednotky průběžně reguluje charakteristiku tlumení tak, aby motocykl zůstával za všech okolností v optimální pozici vůči vozovce. Princip je tedy stejný jako u technologie s obchodním označením Skyhook, kterou používá Ducati. V kombinaci s automatickým nastavováním předpětí zadní jednotky podle zátěže, což je druhá novinka Dynamic ESA „Next Generation“, to posouvá už tak znamenité jízdní vlastnosti ertéčka na další úroveň.

Test motocyklu BMW K 1600 GTL: Definice luxusu

Ať už se řítíte levým pruhem německé dálnice rychlostmi vysoko přes 200 km/h, zdoláváte tu nejhůř záplatovanou okresku široko daleko, nebo překlápíte tento luxusní křižník mezi navazujícími oblouky krásných jihočeských silniček, motocykl je dokonale stabilní a zároveň dokonale ovladatelný. Což na druhou stranu znamená, že jezdce toužícího po silných emocích může jízda i trochu nudit. Objektivním schopnostem podvozku a nesmírně vysokým rychlostním průměrům navzdory. Zvlášť když k tomu přidáte utlumenou zpětnou vazbu od předního kola, což je charakteristická vlastnost zavěšení Telelever, a neuvěřitelně účinnou aero­dynamickou ochranu – která zase tlumí požitek z vnímání rychlosti.

Pohodlí hraje u RT prim. Lhostejno, zda jej zrovna řídíte, či se „jen“ vezete. Kufry poberou výbavičku na hodně dlouhý výlet
Přední brzdové třmeny od nového dodavatele z USA odvádí stejně dobrou práci jako dosavadní italská Bremba

Mezi příznivci značky se lze často setkat s názorem, že RT je překonaný koncept a že GS, zejména v expedičním provedením Adventure, zastane roli cestovatele stejně dobře při větší všestrannosti. Není to pravda. Pokud jde konkrétně o dlouhodobý vysokorychlostní komfort, hraje RT úplně jinou ligu. I za sníženým „Sport“ plexi testovaného motocyklu panuje snad ještě větší klid než dříve. Vítr sice hučí, ale přilbou ani rameny necloumá. Díky tomu lze vydržet v sedle mnoho hodin bez velké únavy a překonávat dlouhé úseky německých dálnic tempem, které na většině motocyklů není snesitelné déle než několik málo minut. Přes všechnu svoji ovladatelnost a nově i energický motor je to luxusní cestovní stroj – a tuto roli zvládá bezchybně. Tedy téměř bezchybně.

Pokud jde o vysokorychlostní komfort, hraje RT úplně jinou ligu než oblíbenější model GS

Stupačky jsou sice vpředu, ale poměrně vysoko, takže i se sedlem ve vyšší poloze mohou mít urostlejší jezdci pocit nepříjemně skrčených nohou v kyčlích. A zatímco všestranné GS, sportovně-cestovní RS i nekapotovaný model R se už pyšní digitálním přístrojovým štítem, RT zůstává u kombinace analogových přístrojů s úzkým displejem. Zjevně proto, že zabudovat velkou barevnou obrazovku do stávající kapotáže by byl úkol nad rámec dílčí modernizace. Stranou samozřejmě nemůžeme nechat ani otázku ceny. Základních 473 103 Kč vypadá opticky ještě dobře, ale po přidání „povinných“ paketů Dynamic, Komfort a Touring jsme na 543 425 Kč. A pokud objednáte ještě audiosystém, bezklíčové odemykání, mlhovky, obousměrné rychlořazení a barevné provedení Sport se sníženým plexi, najednou jste na dohled šestisettisícové hranici. Cestovní motocykly BMW sice jsou technicky pokročilé a cizelované dekádami zkušeností, ale značka si za to nechá dobře zaplatit.

BMW R 1250 RT: Verdikt

V jednotlivostech nezapře konstrukční stáří, ale s energičtějším motorem
a ještě schopnějším podvozkem zůstává RT vzorovým příkladem cestovního motocyklu. Takovýto průnik ovladatelnosti, komfortu a techniky budete jinde hledat jen těžko.

Foto: David M. Bodlák


Cena testovaného motocyklu: 462 000 Kč
Cena testovaného motocyklu včetně příplatkové výbavy: 607 646 Kč
Technické údaje BMW R 1250 RT
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor (mm): 1485
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 805/525
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 120/136
Úhel krku řízení (°): 64,1
Pneumatika vpředu 120/70 ZR 17
Pneumatika vzadu 180/55 ZR 17
Hmotnost s plnou nádrží (kg): 275
Objem nádrže (l): 25
PODVOZEK
Rám: trubkový z ocel
Zavěšení vpředu: vidlice Telelever, Ø 37 mm
Zavěšení vzadu: kyvná vidlice Paralever
Brzdy vpředu: 2 x čtyřpístkový třmen, Ø 320 mm
Brzdy vzadu: dvoupístkový třmen, Ø 275 mm
MOTOR
Konstrukce: plochý dvouválec
Zdvihový objem válců (cm3) 1254
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 100/7750
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 143/6250
Test BMW R 1250 RT: Turista z povolání
Ohodnoťte tento článek!
4.5 (90%) 4 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: