+

  • Neskutečný výkon, bezprostřední reakce na plyn, překvapivě nízká spotřeba
  • Pro čtyři cestující dost místa, perfektní zpracování interiéru
  • Komunikativní řízení, čitelný charakter, neochvějná jistota

  • Šířka přes dva metry si žádá široké silnice
  • Zvuk osmiválce by mohl být alespoň ve sportovním režimu výraznější
  • Výhled ven vyžaduje zvyk

Tu všeobecnou korektnost nám byl čert dlužen. Nic nesmí vyčnívat. Už chcete propadnout depresi, když tu náhle dostanete klíčky od nezvykle zeleného, více než pět metrů dlouhého kupé. Na aktuálním trhu pořád zjevně existují vysoce nekorektní výjimky. Auta, která vzhledem ke své velikosti a hmotnosti nemají příliš daleko k naplnění takového toho klišé o popírání fyzikálních zákonů. Dokonce jich existuje více a jedním takovým je BMW M8 Gran Coupé nesoucí označení F93. Nebudu vás napínat, byl to nezapomenutelný týden.

V duchu M5

Po pravdě jsem už dopředu trochu věděl, do čeho jdu, protože v minulosti se mi dostala do rukou M5 (F90), která sdílí s M8 Gran Coupé základní techniku. A o M5 jsem tehdy napsal, že je to bezchybný expres. M8 je oproti klasickému sedanu delší, má delší rozvor a o zhruba sedm centimetrů širší rozchod zadních kol. Současně je o necelých 100 kg těžší a o více než 800 tisíc dražší. Mimochodem, M8 Gran Coupé (F93) vyjde v základní výbavě na 4 039 100 Kč a je tudíž levnější než menší M8 Coupé (F92). Za něj zaplatíte 4 110 600 Kč. Asi největším přímým konkurentem pro mnichovskou novinku je AMG GT 63 S čtyřdveřové kupé, které startuje na ceně 4 422 550 Kč. Kromě vyšší cenovky má ještě více fascinující parametry – 470 kW (639 k) a slovy devět set newtonmetrů!

Digitální přístrojový štít známe i z jiných modelů značky. Tlačítka M1 a M2 na volantu se také u nejostřejších BMW objevila již dříve. Díky nim můžete jednoduše aktivovat své vlastní nastavení
S jízdou v pěti se nepočítá. Zadní sedadla jsou totiž rozdělena velkou středovou konzolou. Pětimístné ale Gran Coupé přesto je. V režimu 2WD máte o zábavu postaráno

To „naše“ M8 Gran Coupé, opatřená osmiválcem řady S63, disponuje výkonem 441 kW (600 k) a točivým momentem 750 Nm. Pokud si připlatíte 460 tisíc za paket Competition, dostanete kromě zvučnějšího výfuku nebo dvacetipalcových disků upravený podvozek a pod kapotu dokonce 625 koní (460 kW). Na tato čísla si vzpomenu vždy, když někdo hořekuje nad tím, jak jdou sportovní auta do háje. No řekněte, napadlo by vás před pár lety, že budeme srovnávat automobily s výkony přes 600 koní a nebude řeč o supersportech? Možná nakonec není tak zle.

Mercedes-AMG 63 S kombi vs. Porsche Panamera Turbo Sport Turismo: Supersporty v přestrojení

Základ z M5 znamená také dvojitou lichoběžníkovou nápravu vpředu a víceprvek vzadu. Stejně jako vrcholná verze sedanu nemůže mít ani M8 řízení zadních kol, takže je zadní náprava pevnější. Samozřejmostí jsou adaptivní tlumiče, pohon xDrive umožňující zcela vyřadit z činnosti přední nápravu nebo zadní aktivní diferenciál. V rámci paketu Competition pak dostanete jinak naladěný podvozek, opatřený většími odklony kol, a tužší uložení motoru. Celé by to dohromady mělo dávat luxusní dostavník schopný jak obyčejné přepravy z místa A do místa B, tak dovádění na závodním okruhu. Jaká je praxe? Řekněme, že nebývale příjemná.

Rychlost supersportů

Představte si, že najíždíte na německou dálnici. Je chvíli před půlnocí, provoz zcela minimální. Dáte pedál na podlahu, osmiválec naplno zabere, nekompromisně vás nacpe do sedačky. Kolem 7,5 tisíc své představení vygraduje, kopne tam další převod a představení několikrát zopakuje. Svět před vámi se pomalu mění v průlet hvězdokupou. Auto trochu znervózní a za zhruba půl minuty čísla na digitálním přístrojovém štítu s neskutečnou lehkostí přeskočí hranici 300 km/h. Na 305 km/h vás zarazí omezovač, pokud jste si při objednávání vozu připlatili 66 tisíc za M Driver’s paket. Bez něj končíte i v případě Competition na 250 km/h. Tato lehkost dosahování rychlostí kolem 300 km/h je vyloženě návyková, ale není výjimečná. Třeba i zmíněný Mercedes-AMG GT čtyřdveřové kupé podobné věci zvládne. Takový je zkrátka dnešní standard těchto převlečených supersportů.

Naměřené hodnoty BMW M8 Gran Coupé Competition Mercedes-AMG GT 63 S 4dv. kupé 4Matic+
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 1,34 1,26
0-100 km/h (s) 3,29 3,12
0-130 km/h (s) 4,92 4,71
0-200 km/h (s) 10,54 10,45
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 0,59 0,52
80-120 km/h (s) 1,95 1,91
130-150 km/h (s) 1,30 1,33
130-200 km/h (s) 5,61 5,74

Než se pustíte do takto expresního německého cestování, je potřeba udělat drobnou přípravu. Na rychlosti do 250 km/h totiž stačí mít nahuštěné pneumatiky na 2,6 baru. Pokud je nedohustíte, objeví se kolem 270 km/h na přístrojovém štítu i head-up displeji hláška o tom, že pro takto vysoké rychlosti musíte upravit tlak v pneumatikách. Řešením je zvýšit tlak na 3,1 baru. Pak už vás v rozletu nic neruší, ale samozřejmě tuto změnu pocítíte na komfortu odpružení. Ten je obecně velmi dobrý, pokud uvážíme schopnosti a zaměření vozu. Tlak přes tři bary ale způsobí, že víte o každém sebemenším kamínku.

M8 Gran Coupé competition vám zajistí cestování z úplně jiné dimenze!

Každopádně M8 Gran Coupé Competition vám zajistí cestování z úplně jiné dimenze. Rychlosti kolem 200 km/h jsou zde naprostým standardem, doprovázeným vysokým akustickým komfortem a subjektivním dojmem zcela přiměřeného tempa. Navíc až do 210 km/h vás jistí skvěle fungující asistované řízení. Když zvolníte na tuzemský dálniční limit, ocitnete se v dokonale izolovaném prostoru plném krásné kůže, karbonových dekorů nebo Alcantary. Takto přesně vypadá špičkové gran turismo dnešní doby. Splynutí s provozem pak přinese i překvapivě nízkou spotřebu. Reálně se dá jezdit za deset litrů, při troše snahy uvidíte na palubním počítači čísla začínající devítkou. Ano, pořád se bavíme o tom stejném autě, které překonává 300 km/h s lehkostí sobě vlastní. Přesně toto je jedna z věcí, za kterou si v Mnichově zaslouží uznání. Třeba AMG GT čtyřdveřové kupé v provedení AMG 63 S tak krásné spojení rychlosti a komfortu nabídnout neumí.

Má přes pět metrů, no a co

M8 Gran Coupé měří přesně 5098 mm, široké je 1943 mm a nenaložené váží 1980 kg. Na rozměry si budete muset chvíli zvykat. Zejména pokud se vypravíte na užší okresky. Zvyk také vyžaduje výhled z auta, protože v něm řidič sedí celkem utopený a před sebou má masivní kapotu. Jakmile si zvyknete, zjistíte, že tento neuvěřitelný stroj nabízí ještě další schopnosti. Dokáže skvěle maskovat tu dvoutunovou hmotnost, a tudíž umí být i na okreskách neuvěřitelně rychlý.

Je to dáno moderní technikou založenou na adaptivních tlumičích, elektronicky řízeném pohonu všech kol a aktivním zadním diferenciálu. Větší odklony kol verze Competition pak znamenají ještě větší jistotu v rychle projížděných zatáčkách, protože přesně v těch chvílích se pneumatiky naplno opřou do vozovky. Nedotáčivost je zde v podstatě sprosté slovo. Naopak přetáčivost je na denním pořádku. Jak moc si ji budete užívat, to záleží na vás.

Kované dvacítky Star-spoke 813 M Bicolour jsou součástí paketu Competition. Za karbon-keramické brzdy ale musíte přihodit dalších 240 tisíc
Pokud chcete karbonové kryty zrcátek, potřebujete navíc M karbonový exteriérový paket za 146 tisíc korun

BMW už nějakou dobu nabízí u verzí M velmi široké možnosti nastavení. Samostatně lze nastavovat tlumiče, převodovku, motor, stabilizaci i pohon všech kol. Pokud zvolíte režim stabilizace M Dynamic, vůz vám dovolí dost na to, abyste si mohli celkem bezpečně dopřát efektní výjezdy ze zatáček. Se zcela vypnutou stabilizací poznáte, že pohon xDrive to obecně s přední nápravou nepřehání. Pokud vám to ale nestačí, můžete si v případě deaktivované stabilizace udělat natrvalo ze své M8 zadokolku stvořenou pro ničení zadních válců. Rozumějte pneumatik. Jde jí to vskutku skvěle. Navíc je i toto více než pět metrů dlouhé kupé krásně ovladatelné, čitelné a nezáludné. Rozhodně to je menší bestie než vrcholné AMG GT čtyřdveřové kupé.

Test Mercedes-AMG GT 63 S 4MATIC+ 4dveřové kupé: Monstrum s velkým M

Zajímavostí dostupnou v rámci všech těch nastavení jsou i nastavitelné brzdy. Místo klasického podtlakového posilovače je zde použit elektrický regulátor. Brzdy lze nastavit ve dvou úrovních, kdy ta sportovnější znamená, že brzdy jsou více jedovaté (možná až příliš). Standardní nastavení je zcela dostačující, ale třeba bude rychlejší nástup brzd někomu vyhovovat. Připlatit si rovněž můžete za karbon-keramické kotouče, což byl náš případ. Jak už to chodí, tento příplatek vás vyjde na zhruba 240 tisíc.

Nápadný až na druhý pohled

BMW na rozdíl od Mercedesu dělá své špičkové verze spíše méně nápadné. Platí to jak o zvukovém projevu, který je i v případě M8 decentnější, tak o civilněji nastaveném podvozku, a nakonec také o designu. Gran Coupé má v sobě obecně více sportovních genů než M5 a člověk tak nějak tuší, že by to mohlo být zajímavé svezení, ale ani tentokrát vůz do širého okolí nekřičí, že zvládne 300 km/h s prstem v nose. To se ovšem změní ve chvíli, kdy se zadíváte pozorněji.

3,29 sekundy stačilo M8 v testu dynamiky ke sprintu na 100 km/h

Zejména zepředu, kdy skrz nepříliš husté žebrování všech těch otvorů prosvítá celá řada chladičů. Kromě toho hlavního je zde doplňkový chladič pro blok motoru a turbodmychadla a další menší chladiče pro stlačený vzduch, olej v motoru nebo olej v převodovce. Obří brzdy zcela vyplňují prostor za disky, vzadu najdete výrazný difuzor nebo pořádné koncovky a pod kapotou třeba výztuhy předních rohů karoserie. Bližší pohled na tento stroj je prostě mimořádně zajímavý.

Jak asi tušíte, podobný zázrak techniky není pro každého. Cena od čtyř milionů je pouze začátek. Jen paket Competition a karbon-keramické brzdy zvednou cenovku dohromady o 700 tisíc. K tomu přidejte pár drobností, jako ozvučení Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systém za 120 tisíc, karbonový kryt motoru (32 tisíc) nebo nezvyklou zelenou barvu Urban Green uni (65 tisíc), a jste za hranicí pěti milionů. Dobrou zprávou ale budiž fakt, že M5 nabídne v podstatě to samé, jen v trochu civilizovanějším kabátě. Ovšem za citelně méně peněz.

Osmiválec S63 nabízí v provedení Competition výkon zvýšený na 625 koní
S vypnutou stabilizací můžete udělat z M8 Gran Coupé zadokolku určenou k ničení zadních pneumatik

BMW M8 Gran Coupé je ukázkou dnešní technické vyspělosti. Jezdí neuvěřitelně rychle, s obrovským nadhledem zvládá okresky a ani závodní okruh mu není cizí. Současně ale dokáže být při běžném cestování příjemně komfortní, ve výbavě má i nejmodernější asistenční systémy a v konečném důsledku je i úsporné. Dokud budou takováto auta na automobilovém trhu existovat, svět bude ještě v pořádku.


Foto: David M. Bodlák. Focení proběhlo na polygonu Max Cars, děkujeme.

Cena testovaného vozu: 4 039 088 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 5 198 774 Kč

Technické údaje BMW M8 Gran Coupé Competition
MOTOR
Konstrukce: vidlicový osmiválec
Zdvihový objem válců (cm3): 4395
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 460/6000
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 750/1800-5850
Poháněná kola: pohon všech kol xDrive, možnost odpojit pohon přední nápravy
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 3,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 250 (305 s paketem M Driver´s)
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 5098
Šířka bez zrcátek (mm): 2137
Výška (mm): 1420
Rozvor náprav (mm): 3027
Test BMW M8 Gran Coupé Competition: Když potřebujete opravdu všechno
Ohodnoťte tento článek!
5 (100%) 2 hlas/ů
PŘEHLED RECENZE
Image a styl
Výkon a dynamika
Jízda a zážitek
Pohodlí a všestrannost
Cena a výbava
Sdílejte

PŘIDAT KOMENTÁŘ: