+

  • Skvělý komfort na 18″ kolech 
  • Výkonný a úsporný naftový motor
  • Tichý interiér
  • Schopnost hltat velké dávky kilometrů

  • Vzadu by mohlo být více místa 
  • Cena pěkně vybaveného auta umí být nepěkně vysoká 

O BMW řady 5 aktuální generace G30 (sedan) a G31 (kombi) se pořád mluví jako o „novém“ autě, fakticky ale už zas tak nové není. Ano, jak ten čas letí… Na trh tahle novinka přišla na jaře 2017 a světu se poprvé ukázala ještě o půl roku dříve. Proto asi nepřekvapí, že také do naší redakce už tento model zavítal hned několikrát. Testovali jsme M550i xDrive, slabší 540i a došlo i na absolutní vrchol v podobě naprosto skvělé M5. Jasně, všimli jste si správně. Ještě se nám do rukou nedostalo dieselové provedení. Což nedávno napravila verze 540d xDrive.

Motorizace 540d xDrive je jednou z mnoha položek na seznamu naftových motorů určených pro řadu 5. Úplným dieselovým základem je dvoulitr o výkonu 110 kW (150 k) s cenou od 1,3 milionu korun. Skrývá se pod označením 518d. Na opačném konci stojí čtyřikrát přeplňovaný třílitr, uložený pod kapotou M550d s výkonem 294 kW (400 koní) a cenovkou zhruba o milion vyšší. Testovaná 540d tedy není tím nejlepším, co můžete dostat. Po více než 1000 km vám ale můžeme říci, že si toho v praxi sotva všimnete. Tenhle sedan totiž fungoval naprosto skvěle.

Sprint umí pod pět sekund 

Použitý naftový šestiválec vychází z řady B57. Na rozdíl od vrcholného M550d však využívá pouze dvě turbodmychadla (obě s variabilní geometrií lopatek) místo čtyř. Základní parametry jsou 235 kW (320 k) a 680 Nm. Už z těchto čísel je patrné, že o nedostatek dynamiky se vážně bát nemusíte. Což ostatně potvrzuje i slibovaná akcelerace z nuly na 100 km/h za 4,7 s a nejvyšší rychlost 250 km/h. Pro zajímavost, M550d je oficiálně rychlejší pouze o tři desetiny sekundy a ani zde vás přes 250 km/h nepustí omezovač.

bmw 540d-10
Současnou generaci BMW řady 5 jsme testovali už několikrát. Dosud se nám ale do rukou nedostal diesel. Provedení 540d xDrive sice není tím nejlepším, co v nabídce vznětových motorů najdete, v praxi si toho ale sotva všimnete. Tohle auto funguje skvěle

Jak je na tom BMW 540d xDrive s reálnou dynamikou, to vám ukáže naše tradiční tabulka s naměřenými údaji. Na slibovaných 4,7 s pro akceleraci z nuly na 100 km/h jsme se sice nedostali, ale ani hodnota 4,97 s není špatná. V době testu už auto stálo na zimních pneumatikách, což je samozřejmě při ostrých rozjezdech znát. V tabulce najdete pro zajímavost srovnání s osmiválcem M550i a také s Audi A6 50 TDI quattro, což je nejvýkonnější prodávaná naftová verze tohoto německého konkurenta.

Akcelerace BMW 540d xDrive BMW 550i xDrive Audi A6 50 TDI quattro
0-50 km/h (s) 1,81 1,74 2,27
0-100 km/h (s) 4,97 4,32 6,21
0-130 km/h (s) 7,89 6,58 9,78
0-150 km/h (s) 10,57 8,49 12,77
0-170 km/h (s) 14,86 10,81 16,92
30-50 km/h (s) 0,84 0,73 1,07
50-70 km/h (s) 1,07 0,86 1,38
80-120 km/h (s) 3,34 2,62 4,08
130-150 km/h (s) 2,68 1,91 3,00

Při sprintu z nuly na 100 km/h naftový šestiválec sice na benzinový osmiválec příliš neztrácí, ale ve vyšších rychlostech už je logicky rozdíl větší. Stejně tak je ale poměrně výrazný rozdíl mezi 540d xDrive a A6 50 TDI quattro. Jak můžete vidět v grafu, Audi neztrácí při akceleraci pouze kvůli nižšímu výkonu oproti testovanému mnichovskému sedanu (210 kW/286 k), ale také váhavým řazením převodovky, na které jsme si stěžovali nejen u A6.

bmw 540d vs 550i vs a6
Grafické porovnání akcelerace z nuly na 170 km/h ukazuje, že naftový šestiválec 540d (červená) ze začátku osmiválci M550i (modrá) stačí, pak už se ale vyšší výkon projeví naplno. Audi A6 50 TDI (zelená) na 540d nestačí. Kromě jiného i kvůli váhavému řazení automatu

Kromě více než dostatečné dynamiky nabídne naftový šestiválec sametový chod, typický zvukový projev velkého řadového motoru a především takový ten těžko popsatelný pocit, že máte pod kapotou něco, co odpovídá pořizovací ceně a na co běžná auta neprémiových značek dosáhnout nemohou, který tolik chybí třeba u Volva S90. Samozřejmostí je standardně dodávaná osmistupňová automatická převodovka a pohon všech kol s mezinápravovou spojkou připojující přední nápravu. Bez systému xDrive toto provedení nekoupíte.

Dokonalý dálniční cestovatel. Hlavně v Německu 

Přiznám se vám. Tohle BMW jsem si schválně domluvil na termín, kdy jsem potřeboval na otočku dojet z Prahy do Mnichova. Velký sedan, výkonný diesel, spousta asistenčních systémů, to vše jsou skvělé předpoklady pro podobně dlouhou cestu. Tím spíš, když z části vede po německých stále ještě neomezených dálnicích. Má očekávání byla v tomto směru veliká a praxe mě ani trochu nezklamala.

bmw 540d-15
Oficiálně má tento konkrétní kus kromě laku Zanzibar z programu Individual za 150 tisíc také černé disky o velikosti 19″ a runflaty, na zimu ale dostal menší osmnáctipalcová kola. V praxi to byla právě „malá“ kola, která zapříčinila dokonalý komfort i na českých silnicích

Tohle konkrétní auto se brzy po převzetí ukázalo jako dokonale komfortní. Je to nízký sedan, takž s aerodynamikou není velký problém a to v interiéru dobře slyšíte. Nízká silueta hraje do karet také hmotnosti a pohodlí. Podvozek nemusí krotit velkou těžkou almaru, takže může zůstat měkčí, aniž by auto ztratilo na stabilitě. A konečně je nízká karoserie dobrá také kvůli spotřebě. Teď je vhodné vznést dotaz: Opravdu chcete/potřebujete tu novou X5? K pohodlí je potřeba říci ještě jednu důležitou drobnost. Oficiálně má tento konkrétní exemplář černá devatenáctipalcová kola s pneumatikami typu runflat (za příplatek je dostanete k M paketu). Jenže ta na fotkách nevidíte. Automobilky totiž někdy vypouštějí testovací auta do zimního provozu na menších kolech, proto jsme i my dostali 540d xDrive na osmnáctkách.

Reální zákazníci možná volí podobně „malé“ disky u těchto aut častěji, ale v novinářské realitě jsem auto vyšší střední třídy na osmnáctipalcových kolech snad ještě neřídil. A právě tahle „malá“ kola bylo to, co se mi líbilo asi nejvíc. Sice na pohled nejsou tak skvělá, ale díky nim pracoval podvozek absolutně dokonale. Žádné rázy ani na českých silnicích. Opravdu nic. Člověk jen tak sedí a vidí, jak spáry, nerovnosti, výmoly mizí kdesi pod přední kapotou a tam jejich příběh končí. Takhle pohodlná nebyla ani dříve testovaná limuzína 750Ld (protože měla disky o velikosti 21″).

bmw 540d-6bmw 540d-7bmw 540d-28bmw 540d-30

V součtu tohle všechno znamená, že v Německu cestujete rychlostí zhruba 200 km/h, v interiéru to jen tak tiše šustí a zbytek posádky je v klidu, protože si myslí, že jedete mnohem pomaleji. Když to provoz dovolí, stačí přišlápnout plyn a během chvíle tam máte 250 km/h. Kvůli provozu a mlze jsme na cestě z Prahy do Mnichova a zpět jeli takhle rychle jen jednou, jinak spíše tempem kolem 200 km/h, někdy méně. V Mnichově jsme chvíli poskakovali zácpou a u nás jsme samozřejmě museli na dálnicích zpomalit. Výsledná spotřeba? Pěkných 8,7 l/100 km. To v kombinaci s nádrží o velikosti 66 litrů dává více než solidní dojezd i ve chvílích, kdy se jako my na rychlost moc neohlížíte a i to se z pohledu dálničního cestovatele hodí.

Má nějaké nevýhody? 

Něco málo by se přece jen našlo. Nevýhoda ve velkých uvozovkách je chování při rychlostech od zhruba 190 km/h výše v režimu Comfort. Tlumiče jsou v tomto režimu natolik měkké, že vůz působí v táhlých zatáčkách docela nervózně. Řešení je ale úplně prosté. Stačí se přepnout do režimu Sport nebo nechat aktivovaný režim Adaptive, kdy si vůz sám tuhost tlumičů nastaví podle potřeby. Případně si můžete dokoupit natáčení zadních kol. Náš exemplář měl i aktivní stabilizátory, ale tento příplatek spíše ocení zájemci o vysoká SUV. U nízkého sedanu příliš potřebný není.

Test BMW M5: Neuvěřitelný expres, který nemá chybu

Druhou drobnou nevýhodou je nutná přítomnost základního pohonu všech kol xDrive. Nadšen zkušenostmi z M5 jsem si chtěli vyzkoušet chování na limitu, ale hravá tahle varianta není právě kvůli čtyřkolce ani trochu. Chápu, tohle auto má především s maximálním pohodlím vozit posádku z jednoho místa na druhé a k tomu pohodlí se započítává i trochu větší jistota během těch několika málo zimních dnů, kdy potkáte zasněžené silnice.

Vzhledem k vnější velikosti by BMW řady 5 také mohlo nabídnout více místa ve druhé řadě. Největší zklamání mi ale přinesl systém asistovaného řízení. To je samo o sobě fajn, během dlouhých cest jde o velice užitečného pomocníka. Ale třeba zrovna Audi A6 je v tomto směru dál. Zatímco testované BMW řady 5 při naší neaktivitě jednou zapípalo, jednou kleplo do brzd a pak přešlo do režimu adaptivního tempomatu a vedení v pruzích (v praxi byste sice nenabourali hned, ale až po nějaké chvíli), A6 je daleko aktivnější. Kontrolovaně zastaví a než tak učiní, snaží se probudit řidiče mnohem intenzivněji třeba i za pomoci tahání za bezpečnostní pás.

bmw 540d-24
Nedá se říci, že by ve druhé řadě panovala prostorová nouze. V podélném směru by ale mohlo být místa přece jen víc
bmw 540d-25
Základní objem zavazadlového prostoru je 530 litrů a navíc jeho tvar není příliš pravidelný. Pokud potřebujete víc, stačí pořídit kombi

To adaptivní diodová světla coby další velmi užitečná pomůcka pro dlouhé dálniční cesty fungují skvěle. Ostatní auta účinně vykrývají a za tmy nabízí skvělou viditelnost. Za 40 tisíc určitě stojí.

Jeho revírem je dálnice  

BMW obecně nabízí spoustu modelů, spoustu motorizací a velice široké možnosti, jak si upravit auto k obrazu svému. Jestli hledáte něco rychlého na dlouhé manažerské cestování s komfortem limuzíny, BMW 540d xDrive je vynikající volba. Zážehové šesti- a osmiválce jsou řidičsky možná zajímavější, o vrcholné M5 nemluvě. Ale oč nudnější tohle provedení je, o to je pohodlnější. A až budete někde zaškrtávat další výbavu, mám pro vás dvě rady. Dejte si pozor, jak moc se do příplatků obujete. Zrovna u našeho auta výbava navíc vyšla na něco málo přes milion. Za druhé, nenechte se zlákat velkými koly. Také osmnáctky BMW řady 5 sluší a řádně vylepšují komfort na nerovných cestách, což se v našich končinách velmi hodí.


Cena testovaného vozu: 1 770 600 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 2 836 614 Kč


Technické údaje BMW 540d xDrive
MOTOR
Konstrukce: řadový šestiválec řady B57, uložený vpředu podélně
Plnění: 2x přeplňování výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek
Zdvihový objem válců (cm3): 2993
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Kompresní poměr: 16,5 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 235 / 4400
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 680 / 1750 - 2250
Převodovka: osmistupňová automatická
Poháněná kola: všechna čtyři, mezinápravová spojka
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 250
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 6,9-7,1/5,0-5,2/5,7-5,9
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4936
Šířka bez zrcátek (mm): 1868
Výška (mm): 1479
Rozvor náprav (mm): 2975
Rozchod kol vpředu (mm): 1605
Rozchod kol vzadu (mm): 1630
Poloměr otáčení (m): 6,11
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1735
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2440
Objem zavazadlového prostoru (l): 530
Objem palivové nádrže (l): 66
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: dvojité lichoběžníkové zavěšení
Podvozek vzadu: pětiprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Standardní rozměr pneumatik vpředu: 245/45 R18
Standardní rozměr pneumatik vzadu: 245/45 R18
Test BMW 540d xDrive: Dálniční expert
Ohodnoťte tento článek!
4.8 (95%) 8 hlas/ů

PŘIDAT KOMENTÁŘ: