Rychlý test Audi A6 40 TDI (2.0 TDI Evo): Je lepší než šestiválec. Fakticky!

2 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Fantasticky pružný, poslušný a živý motor
  • Dostatečná rezerva výkonu i v tempu německé dálnice
  • Vynikající kultivovanost
  • Přední pohon nepředstavuje v žádné z běžných situací významný hendikep
  • Lepší komfort odpružení než u mnoha aut (nejen Audi) „na vzduchu“

– 

  • Vysvětlování, že jezdíte čtyřválcem v předokolce z vlastního rozhodnutí a nikoliv proto, že byste si vyšší specifikaci nemohli dovolit

Pokud nás čtete pravidelně, určitě vám neunikly naše výhrady k nejnovější generaci šestiválce 3.0 TDI. A nebyli jsme sami. Ať už se bavíme o luxusním crossoveru Audi Q8 nebo manažerském sedanu Audi A6, ze všech stran se sborem ozývá stejná kritika. Motor svázaný přísnější metodikou měření emisí je pocitově letargický a zejména na požadavek rázné akcelerace z ustálené cestovní rychlosti reaguje někdy až s nebezpečnou neochotou.

Dobře, ale jaký jiný motor zvolit? V Audi si myslí, že by to mohl být dvoulitrový diesel. Dokonce nám sami zavolali, abychom A6 s motorem 2.0 TDI vyzkoušeli, protože na něj prý mají velmi dobré ohlasy. Asi věděli proč. Ten motor je opravdu skvělý.

Audi A6 Avant 40 TDI -65 Audi je první koncernová značka, která s motorem EA288 Evo přichází. Další budou následovat
Audi A6 Avant 40 TDI -67 Označení 40 TDI v tomto případě znamená mild-hybridní naftový dvoulitr o výkonu 150 kW

Vznětové čtyřválce s objemem dvou litrů se do německých prémiových sedanů vyšší střední třídy montují už dlouho. Kupovali je ale hlavně taxikáři nebo lidé, jimž firemní flotilová politika silnější motor nedovolovala. V Audi A6 nicméně motorizace 2.0 TDI nepůsobí jako volba z nouze, ačkoliv na papíře se tak samozřejmě jeví.

Nejnovější varianta extrémně rozšířeného motoru nese označení EA288 Evo. Sériově je osazena startér-generátorem a lithium-ion baterií, jedná se tedy o mild-hybrid. Hybridní soustava umí zachycovat energii uvolňovanou při brzdění nebo jízdě setrvačností i pomáhat motoru při prudké akceleraci. Koncernoví motoráři vylepšili i vstřikování a turbodmychadlo, které by mělo mít rychlejší odezvu.

Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h AWD: Není hybrid jako hybrid
Přečtěte si také:

Audi A8 50 TDI quattro vs. Lexus LS 500h AWD: Není hybrid jako hybrid

V Audi má nový motor premiéru. Je zde uložen samozřejmě podélně a pohání přední kola prostřednictvím dvouspojkové převodovky (nikoliv měničového automatu jako u šestiválce). Jednotka s matoucím označením 40 TDI dosahuje výkonu 150 kW (204 k) v 3750 – 4200 ot./min. a točivého momentu rovných 400 Nm od 1750 do 3500 otáček. A jezdí fantasticky. Bez přehánění.

Naměřená čísla akcelerace vám dech nevyrazí. Protože A6 s motorem 3.0 TDI jsme testovali ve variantě sedan a čtyřválec jako kombi, následující tabulku s grafem berte jako orientační. Audi ale pro kombi udává o dvě desetiny horší zrychlení než pro sedan. Můžete si je tedy od námi naměřeného výsledku v duchu odečíst:

Akcelerace Audi A6 sedan 50 TDI quattro tiptronic Audi A6 Avant 40 TDI s tronic
0-50 km/h (s) 2,27 3,16
0-100 km/h (s) 6,21 8,56
0-130 km/h (s) 9,78 13,88
0-150 km/h (s) 12,77 18,86
0-170 km/h (s) 16,92 25,07
30-50 km/h (s) 1,07 1,27
50-70 km/h (s) 1,38 1,76
80-120 km/h (s) 4,08 5,84
130-150 km/h (s) 3,00 4,98

Co vám čísla neřeknou, je to, jak fantasticky tento motor při jízdě působí. Je nádherně pružný, na změny polohy plynového pedálu reaguje s osvěžující bezprostředností a velmi energicky se vytáčí. K tomu má dokonale civilizovaný zvukový projev a mimořádně kultivovaný chod. Jestli něco, zdá se tento čtyřválec zvukově i mechanicky jemnější než V6.

audi a6 avant 20 tdi vs volvo vs meredes vs a6 v6 Graf akcelerace 0-150 km/h nevypovídá v tomto případě nic o tom, jak motor působí při jízdě na řidiče. Šestiválcová A6 (zelená křivka) je výrazně rychlejší než 40 TDI (modrá). Pro zajímavost jsme přidali ještě Mercedes E 220 d All Terrain (červená) a Volvo V90 D5. Testovaná A6 na startu ztrácí, protože to je na rozdíl od všech zmíněných předokolka

Ke vnímané kultivovanosti nepochybně přispívá i podélná zástavba, zatímco k pocitu ochotnějších reakcí pomáhá přímý záběr dvouspojkové převodovky. Výsledkem každopádně je, že jízda s tímto motorem řidiče baví. Ať už svištíte levým pruhem německé dálnice rychlostí 200+ km/h (maximálka je 246!), nebo kličkujete někde na horské silnici.

Je mi jasné, že přesvědčit o tom lidi, kteří neměli možnost vyzkoušet množství rozdílných aut, je prakticky nemožné, ale odezva motoru, zvukový projev a průběh výkonu a točivého momentu v kombinaci s odstupňováním převodovky mohou opravdu znamenat víc než tvrdá čísla. Tento motor prostě „jede“ a šestiválec „nejede“, ačkoliv objektivně je daleko výkonnější, silnější a rychlejší.

Audi A6 Avant 40 TDI -61 Motor má velmi příjemnou charakteristiku a dynamika je víc než slušná. Ještě za 200 km/h auto akceleruje s překvapivým elánem. Při jízdě setrvačností nebo při brzdění se spalovací motor často odpojuje, aby se šetřilo palivem

Aby těch pozitivních zpráv nebylo málo, i skromně specifikovaný podvozek a pohon funguje v reálném nasazení daleko přesvědčivěji, než by se zdálo podle papírové specifikace. Handling je samozřejmě typicky předokolkový. Díky dlouhému rozvoru a relativně vysoké hmotnosti se ale A6 ovládala velmi jistě a samozřejmě i na zasněženém a zledovatělém povrchu, o jaký nebyla v době našeho testu nouze. A podvozek sice s adaptivními tlumiči (32 800 Kč), ale na ocelových pružinách určitě nebyl méně komfortní než drahý vzduch. Naopak. „To je nějaký pohodlný,“ konstatoval sám od sebe kameraman, kterého jsme naložili do kufru při natáčení jedněch z našich videodojmů. Měl pravdu. Tato konkrétní A6 jezdila rozhodně důstojněji než (namátkou) Audi Q8 nebo BMW X5 M50d. A vlastně důstojněji než většina „lepších“ aut, která jsme v poslední době testovali. Absence snahy o sportovní dojem dala vyniknout vrozeně harmonickým jízdním vlastnostem, které se u všech těch „S line“ specifikací paradoxně vytrácejí.

Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku
Přečtěte si také:

Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku

Jen nepočítejte s tím, že nějak výrazně ušetříte. V běžném provozu bez jakékoliv snahy o úspornost jsem s A6 jezdil za 8,6 l/100 km, což odpovídá tomu, že jde o relativně velké auto s relativně malým motorem. Dlouhodobě lze jezdit za 6,5 až sedm litrů, ale za pět ne. A z levného kraje tato verze není. Audi A6 Avant 40TDI začíná na 1 484 900 Kč. Šestiválec stojí nejméně 1 632 900 korun, má však ve standardu pohon quattro. Kdybychom chtěli porovnávat ceny čtyřkolek, zjistili bychom, že 40 TDI je jen o 75 tisíc levnější.

Audi A6 Avant 40 TDI -70 Běžná spotřeba se pohybuje okolo sedmi litrů. Na českém trhu má A6 sériově větší, 73litrovou nádrž
Audi A6 Avant 40 TDI -71 Ani tento kombík nás nepřesvědčil, že přechod na čistě dotykové ovládání byl od Audi skvělý nápad

Ano, čtyřkolek. 40 TDI koupíte i s pohonem quattro. Za 1 557 900 korun. To by mohla být ta správná specifikace pro zákazníky, kteří nechtějí stigma předokolky. Sice jsem řekl – a ještě to jednou zopakuji – že se řídí opravdu dobře, ale chápu. Vysvětlovat kolegům nebo sousedům, že váš nový manažerský expres je čtyřválec a ještě k tomu „předoškrabka“, to už může člověku pošramotit manažerskou reputaci. Takže si objednejte quattro a ten čtyřválec si už nějak obhájíte. Můžete říkat, že jste si ho vybrali ne proto, že jste museli, ale protože je lepší. A kdyby o tom někdo pochyboval, dejte mu přečíst tenhle článek.


Cena testovaného vozu: 1 484 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 970 300 Kč

Technické údaje Audi A6 Avant 40 TDI S tronic
MOTOR
Konstrukce: vznětový řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1968
Vrtání x zdvih (mm): 81,0 x 95,5
Kompresní poměr: 16,2 : 1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 150/3750-4200
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 400/1750-3500
Převodovka: sedmistuppňová samočinná dvouspojková
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 8,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 241
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): 5,0/4,2/4,5
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4939
Šířka bez zrcátek (mm): 1886
Výška (mm): 1494
Rozvor náprav (mm): 2924
Rozchod kol vpředu (mm): 1630
Rozchod kol vzadu (mm): 1617
Poloměr otáčení (m): 6,05
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1710
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2330
Objem zavazadlového prostoru (l): 565
Objem palivové nádrže (l): 63
PODVOZEK, KOLA A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: pětiprvkové zavěšení, dutý stabilizátor
Podvozek vzadu: pětiprvkové zavěšení, dutý stabilizátor
Pneumatiky vpředu: 225/55 R 18
Pneumatiky vzadu: 225/55 R 18
  • Našli jste v článku chybu?