Tenhle extrémní tahač má 24 válců a 12 kompresorů. Jmenuje se Thor

2 nové názory
Autor: Redakce
  • Thor je přestavba tahače Peterbilt 359 z roku 1979

  • Pohon zajišťují dva dvanáctiválce Detroit Diesel řady 71

  • Objem spalovacích komor dosahuje téměř 28 litrů

  • Projekt vyšel v přepočtu na bezmála 170 milionů

Jestli jste si mysleli, že už jste viděli vše, pak tahle kreace na základech tahače Peterbilt 359 z roku 1979 vás přesvědčí o opaku. Jde o zhmotnění snu kalifornského develepera a závodníka Mika Harraha. Stavěl ho dlouhých sedm let společně s dvojicí custom designérů Timem Spinksem a Paulem Abramem, píše hotrod.com, kde naleznete i další fotky.

Megalomanský projekt Thor spolkl v přepočtu na koruny 169 milionů. Pohání ho dvojice legendárních dvoudobých vznětových motorů Detroit Diesel řady 71, které od roku 1938 do 1995 vznikaly jak v řadových, tak i vidlicových konfiguracích, a to až s 24 válci. Zde se také jedná o 24válec, ovšem tvořený dvěma vidlicovými motory na jedné klice. Souhrnný objem spalovacích komor dosahuje působivých 28 litrů.

Bezmála 28litorvý motor disponuje výkonem téměř tři tisíce kW
Při pohledu z profilu vyniknou extrémní proporce přestavby nejlépe

Motor 12V-71, který se montoval například i do lodí, byl sériově vybaven dvojící kompresorů Roots. Nicméně autoři jich nádavkem přidali dalších osm. Výkon monstrózního motoru dosahuje 2963 kW (4029 koní), točivý moment tvůrci neuvádí. Nicméně ho krotí chromovaná automatická 4stupňová převodovka Allison HT740, kterou řidič ovládá mečem připomínající ten, jímž se oháněl Barbar Connan.

Bezmála 13,5 metru dlouhý Thor váží 13,6 tuny a pro lepší obratnost má namontovanou natáčecí nápravu VanHool, která se používá u návěsů či dlouhých autobusů.

Tatra 813 (1978): Kolos čili Drtikol
Přečtěte si také:

Tatra 813 (1978): Kolos čili Drtikol

Kabina spíše než pracoviště řidiče připomíná velín. Řidič musí hlídat ne méně než 24 ukazatelů, jimž vévodí tachometr cejchovaný do 200 mph (320 km/h). Nechybí celá řada tlačítek, přepínačů a ukazatelů tlaku a teploty. Mike a jeho tým mysleli také na zábavu na palubě. Středobodem je 40palcová televize a 1500watový audiosystém.

Thor je plně pojízdný showcar, který Mike občas předvede na některé z mnoha akcí úpravců automobilů. Ale jak sám říká, s plynovým pedálem zacház více než obezřetně, protože problém není v tom zrychlit na 160 km/h nebo víc, problém je zastavit.

Tomáš (neregistrovaný)
Jako tohle je narovinu hrozný dělo. Jak říká kolega nade mnou, docela by mě zajímalo, jak by se tohle řídilo a jestli bych to vůbec zvládnul uřídit. Spíš asi ne. I když mám zkušenost z velkých dodávek a chvíli i kamionu. :) Teď už potkávám jen maximálně šroubové kompresory na skladě u https://www.kompresory-filtry-servis.cz/ :)
Michal (neregistrovaný)
Hustý. Tohle bych si někdy taky třeba zkusil. Snad bych to uřídil. Zatím mám Scania R 420 STANDARD. Hodně podobný tomu, co mají třeba tady: https://www.truckcentre.com/nakladni-vozy/tahace-navesu/3201-scania-r-420-standard-euro-5-4x2-retardr
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?