Tata Nano končí. Z nejlevnějšího auta všech dob se stal propadák

12.07.2018
2 nové názory
Autor: Redakce
  • Nejlevnější auto na světě po deseti letech končí

  • Tatu Nano poslední roky nikdo nekupoval

  • Původně mělo vznikat 250 000 kusů ročně

  • Nakonec se jich tolik nevyrobilo ani za těch deset let

Když v roce 2008 přišla Tata Nano na trh, byla to absolutní senzace. Jednalo se o nejlevnější auto na světě. V přepočtu stálo neuvěřitelných 1500 dolarů, tedy podle tehdejšího kurzu asi 30 000 korun. Vůz měl motorizovat Indii. Přestože zdaleka nedosahoval bezpečnostních standardů větších a modernějších aut, pořád byl bezpečnější než motocykly, na kterých se skoro celá Indie přesouvala.

Tata Nano Ve své době bylo Nano nejlevnější osobní auto na světě. Jeho úkolem bylo motorizovat Indii, nicméně pro nejchudší bylo i za 30 tisíc pořád moc drahé
Tata Nano Postupem času se Tata Nano modernizovala a přibývala lepší výbava. S rostoucí cenou surovin ale také rostla cena až někam k 80 000 Kč

Vůz zároveň přišel v době velké ekonomické krize a už se rodily plány, jak se trochu vylepšená verze začne vyvážet na jiné trhy s cenou 50 až 100 000 korun podle bezpečnostní výbavy. Ale z toho nakonec nic nebylo, protože trh Tatu Nano moc dobře nepřijal. Ze slibované produkce 250 000 kusů ročně nebyla ani třetina.

V prvním roce bylo vyrobeno asi 30 000 kusů, ve druhém a třetím něco málo přes 70 000 kusů ročně. Jenže pak začala poptávka klesat a s ní logicky i výroba. V předminulém fiskálním roce bylo vyrobeno jen necelých 8000 kusů a poslední rok jen 1500. Nakonec se výrobní linka zastavila, což potvrdil i management automobilky, který nechával model Nano ve výrobě i z emocionálních důvodů. Poslední kus byl vyroben v červnu tohoto roku a nyní bylo potvrzeno, že se výroba znovu nerozjede.

Doporučujeme: Nejlevnější auto na světě je z Indie. Stojí méně než 50 tisíc korun

Tata Nano měla vzadu uložený dvouválec 0,6 l se vstřikováním Bosch o výkonu 38 koní a točivém momentu 51 Nm. Na 96 km/h zrychlila za 30 sekund a rozjela se na 105 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová mechanická s rychloběžkou na posledním stupni. Postupem času se výbava vozu zlepšovala, ale rostla i cena na konečných 3500 dolarů, tedy asi 80 000 Kč. Vůz nakonec mohl mít i airbag či automat CVT.

Z počátku výroby se Tata Nano potýkala s problémy s kvalitou a hlavně mechanickou spolehlivostí. Automobilka řešila mnoho problémů s přehříváním motorů a kolabující brzdovou soustavou. Ze snu o nejlevnější auto na světě se tak stal propadák.

Martin (neregistrovaný)
Takto je super zprava! Ted ji nechám v garáži, a za 30 let za ni dostanu miliony korun) A ještě si nad ni tak trochu zapracujeme s https://www.2din.cz/autoradia/ a fakt za miliony.
Martin (neregistrovaný)
Takto je super zprava! Ted ji nechám v garáži, a za 30 let za ni dostanu miliony korun) A ještě si nad ni tak trochu zapracujeme s https://www.2din.cz/autoradia/ a fakt za miliony.
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?